banner

Sunday, September 1, 2013

Jana Duit Internet Bersama Abang Hensem Kota Bharu

Assalamualaikum semua..

Post kali ini aku nak sentuh sikit beberapa perkara yang aku rasa patut. Mungkin agak boring tapi penting.

Aku dah baca beberapa persoalan yang menarik dibangkitkan baik di sini mahupun di Area-51 sendiri. 
Ada certain things dah berulang kali di bahaskan tapi masih ramai yang confuse dan keliru.

So aku akan address this couple of issues again.. this time aku harap semua fahamlah.
Kalau masih ada yang tak faham then feel free to ask again here in this thread.

Asalnya nak cerita dalam Area-51 jer.. tapi banyak pulak
PM aku dapat yang tanya benda yang sama disini.
So untuk elakkan aku penat menaip untuk semua orang.. aku postkan jer la jawapannya secara detail disini terus.






Pembinaan Laman Web
===================


1. Perkara pertama adalah HOME aka index.html

Ramai yang aku nampak.. bazirkan masa yang terlalu lama dekat laman web creation diorang. 
Kalau masa habis tu dekat design laman web takpe.. tapi ini masa banyak habis dekat benda lain iaitu content creation.

Why spend soooo much time and stressed out yourself sooooo much over this trivial matters??

Especially HOME. Habis masa berjam-jam dalam HOME saja. 


First statement aku nak korang faham.. HOME tu tak penting langsung. And the same goes to all other links and pages yang
wujud dalam website korang. The only place that matters is yourLanding Page. Itu saja.

Home ni wujud sebab ia standard system yang digunapakai oleh semua website. Kira mcm unofficially lah dan dah jadi norm.

So kena ada HOME.

Kalau diikutkan.. zaman tahun 2006 dulu semua website yang main di Google Adwords hanya one page saja. Hanya landing page saja.
Langsung tak ada HOME, CONTENT, PRIVACY POLICY, SPAM POLICY, ABOUT, CONTACT US dan entah apa-apa page lagi.

Just a simple one page website which we call landing page aka REVIEWS or whatever you want to name it.

HOME dan sebagainya ni mula jadi isu dan ditimbulkan selepas Google ubah polisi dia dalam usaha untuk memastikan search engine 
diorang kekal sebagai top of the world. In other words.. supaya pencari maklumat akan setia dengan Google.

Dalam usaha itu.. Google perlu memastikan sesiapa yang mencari maklumat melalui Search Engine diorang berpuas hati dengan
Search Engine mereka. Untuk itu website yang diorang listkan secara natural dan juga melalui service pengiklanan mereka yang
dikenali dengan nama Adwords.. perlulah relevant.

That's when the game of relevancy started.

Google nak pastikan website yang keluar di PPC sistem diorang atau nama lain Adwords.. sangat relevant dan boleh menggembirakan
hati pencari maklumat yang menggunakan Google sebagai enjin carian mereka. In the process Google will make a lot more money.

So dalam usaha itu.. Google mula mengabaikan website jenis one-page website / mini-site dan memperkenalkan Quality Score system.

Kalau website tu satu page jer.. QS dia rendah.

Kalau banyak page.. QS dia tinggi dengan syarat all other pages must be relevant dengan topik yang dibincangkan.

It's all about the QS games.

Macam mana Google calculate QS kita?? Melalui spider bot diorang!

Spider ni akan merayap masuk website kita dan tengok adakah website kita cukup syarat. Kalau cukup syarat dan relevant.. kita dapat 
QS yang tinggi. 

So bid price jadi rendah.. kedudukan iklan naik.. dan CTR jadi tinggi.

That's it.

Kewujudan HOME hanyalah supaya Google Spider ni akan tahu bahawa website itu ada 'HOME'. That's all.

So korang janganlah bazirkan masa sampai berhari-hari buat content untuk HOME dan sebagainya. Mengarut jer. 

Spend 20 minit sudah. Tulis dalam 250 patah perkataan and that's it. Cukup untuk HOME korang.


Second statement aku nak korang faham.. HOME tu bukan untuk customer baca. Hanya untuk spider bot jer.

Itu sebab dalam contoh Microcapmania korang tak nampak link ke HOME, CONTENT dan sebagainya dalam landing page yang sebenar.

Instead link-link tersebut hanya diletakkan dalam footer saja. The reason is kita tak mahu customer pergi HOME atau pages-pages
yang lain dan baca. All that matters is our landing page. That's it.

Ini website microcapmania: http://microcapmania...cap_reviews.php

Ada menu kan?? Semuanya nampak macam website biasa.

Ini pula landing page untuk website microcapmania yang diletakkan dalam url Google Adword: http://www.microcapm...ter_reviews.php

Nampak perbezaan?? Semua link dan menu ke HOME dan sebagainya hilang!!

Hanya terdapat link di footer supaya Google Spider boleh crawl.

Macam mana?? Dah faham??

BTW.. jangan salah faham pula. Post aku ini cuma memberi pandangan dan sales approach dari pihak aku saja. 
Kalau korang ada idea lain untuk monetize HOME page atau mana-mana page lain then do it. 

Aku post benda ni cuma sebab aku nampak ramai sangat yang struggle dalam menulis content di HOME tuh walaupun
hakikatnya HOME tu tak penting langsung.





2. Isu kedua adalah pemilihan domain name. 

Kalau korang ada banyak masa.. daripada menumpukan terlalu lama kepada penulisan content untuk HOME dan sebagainya.. adalah lebih afdal
masa tu dihabiskan memilih domain name yang sesuai.

Ini pun penting juga.. baik dari aspek SEO mahupun PPC.

First rule kena take note.. sentiasa pastikan domain name korang ada keyword yang relevant.

Talking about keyword.. aku nak cerita sikit.

Keyword ada dua jenis. The first one adalah simple general keyword. The second one adalah keyword yang panjang berjela-jela dan super spesifik.

Apa beza kedua-dua ni??

Keyword level pertama atau general ni.. kalau tengok search volume dia dekat Google memang cukup tinggi (which at the same time implies
there's a lot of competition for this keyword). Tapi dia memang general lah dan takkan buat sesen pun pada korang kalau korang bid.

Contoh keyword-keyword ni termasuklah:

Weight Loss
Lose Your Weight Now
Pregnancy Diet
Make Money Online
Learn Forex
Learn Forex Now
Learn to Make Money Online

yada-yada..

Itu semua keyword sampah yang takkan buat korang duit. But ada gunanya. Sekejap lagi aku explain.


Keyword level kedua adalah keyword yang super spesifik and long tail. These keyword are what makes niche marketing.. niches!
Search volume rendah.. but accurate. Kalau 10 orang taip keyword ni.. korang present offer atau apa-apa yang korang promote
pada mereka.. chances are THEY WILL BUY!!

Ini contoh keyword macam tuh:

How to make money selling other people product
How to make money selling other people's product
Lose weight for pregnant woman
Lose weight product for married woman
how to make my computer much faster
California Car Auction (this one agak pendek.. tapi accurate keyword sbb dia state nama tempat)

yada-yada..


Persoalan atas adalah pemilihan domain name. Now.. aku ada mention keyword yang jenis first tuh memang sampah sarap dan tak guna
langsung kecuali korang guna certain spesifik skill which I don't recommend yet. Buat habis duit jer.

But dia masih ada gunanya. Dua yang aku akan cerita disini. Satu sebagai guideline untuk korang bentuk content korang. 

For example.. website untuk Acne. So maybe korang boleh jadikan keyword 'Cure Acne' sebagai guideline untuk korang create
content website korang. Well.. good for SEO or QS in later part. But let's leave it at that for now.

Kegunaan kedua adalah.. untuk determine domain name korang.

This is the most important part.

Contoh niche korang dating..

Then korang boleh guna keyword tu dan registar domain name macam datingdomain.com atau datingspecialist.com

Kalau niche dating korang nail down lagi.. salah satu pecahan dia adalah making-up. 
So korang boleh beli domain name mcm makingupsecrets.com (general keyword disini adalah making up secrets).

Faham??

Buat satu list dan listkan at least 10 possible domain name yang korang boleh guna untuk niche korang.

Each of them must contain your general keyword. In some instances maybe korang akan jumpa keyword yang
general but boleh di describe oleh banyak keyword lain.

Contoh, diet.. weight loss.. dan fat loss.

In this case guna otak korang dan fikirlah korang nak keyword apa yang diberi perhatian.

Misal kata fat loss. Then gunalah fatloss.com

But personally nasihat aku adalah even untuk general keyword pun aku syorkan carik yang panjang berjela jugak.

Sebagai contoh.. loseweightformarriedwoman.com

QS untuk keyword tu akan jadi tinggi.. dan satu perasaan emphathy akan wujud dalam diri customer kalau diorang memang
adalah orang yang baru kahwin atau nak kahwin dan ingin turunkan berat badan.
So potential of making sales is higher.


Kelemahan however..
adalah ia panjang sangat. Mungkin susah nak ingat hence.. disadvantagous kalau customer lupa. Dan sebab
ia spesifik sangat.. maka susah nak gunakan ia untuk pasaran niche lain (e.g weight loss for teens atau weight loss for 
pregnant woman)
. But.. ada idea ini yang datang daripada Crown80.. mungkin boleh beli general domain name mcm weightloss.com
dan untuk setiap niche lain buat satu sub-domain spesifik contoh:

www.loseweightformarriedwoman.weight-loss-secret.com

But then.. masih panjang sangat.. so i don't know. Try them out yourself.





3. Content Duplication

Satu isu lain yang cukup ramai tanya. So this is what I really know.

Content duplication bukan satu isu unless korang post content yang sama dibawah satu domain name yang sama 
berulang kali.

Anything else about content duplication is a myth!! Don't trust them.

Semua myth ni bermula bila ada certain 'gurus' yang nak jual article spinner software diorang. Dan diorang
pun mula lah buat mitos pelik-pelik mengatakan bahawa setiap artikel tak boleh di hantar lebih dari sekali 
atau Google akan penalized artikel tuh.

This is wrong.

There's no problem in submitting the same article to a lot of article directories or website. In fact Google
loves it. Google akan anggap artikel korang tu berkualiti tinggi dan akan berikan artikel tuh better PR.

Problem hanya akan muncul kalau korang send the same article sampai dua tiga kali ke tempat yang sama. 
Now that is CONTENT DUPLICATION dan korang akan di penalize oleh Google for that.





4. SEO vs PPC

Another isu yang menarik. Ramai tanya.. SEO vs PPC.. which one's better.

My answer?? Dua-dua bagus.

PPC perlukan modal.. dan pantas. SEO pula free traffic. That's all.

Aku prefer buat dua-dua sekaligus.. selalunya bila aku mula dengan niche baru.. maka aku akan mula straight away 
dengan PPC. Buat ads yang agak tempting.. research keywords and send as much quality traffic as I can through it.

But macam biasa.. this method will require money. Lots of them.

So we have BUM Marketing and SEO sebagai alternatif yang berkesan. Everyone knows about BUM Marketing. So attention
hari ini akan diberikan secara khusus sikit tentang SEO. Tapi bukan tips ke apa ke. Nak benda-benda tuh pergi cari
dalam WA dekat ShareZone. Bersepah.

Why aku prefer PPC over SEO?? Even though SEO ni sebenarnya amatlah mudah.

Macam mana SEO boleh mudah??

Nak buat SEO bukan susah. Kasi tag-tag HTML yang berkenaan tu umph.. lepas tu bedal seberapa banyak backlinks yang 
boleh daripada site-site lain. Hundreds from normal site.. or maybe a couple few from authority site.

Masalahnya.. bila kita SEO.. kita depend betul-betul pada search engine tu punya 'mercy'.

That's one reason I hate MLM program macam Perigiduit etc tuh. We are at the mercy of them.

They fall.. we fall. Or worse.. they can make us go away anytime they want.

So instead of SEO vs PPC.. lebih bagus kalau ia ditukar kepada SEO and PPC.

Here's what I do. 

Instead of choosing only one.. we do both of them. SEO buat. PPC pun buat.

That's the best course of action to take.

Tapi persoalan nak mula macam mana pula??

Kalau ada soalan macam ini.. then the best is start with PPC. Bila dah agak stabil dengan PPC baru mula SEO kan site
korang. 

But here's how I usually do it.. 

Mula-mula start dengan PPC (I always start with PPC.. for testing purpose.. mainly because of the speed PPC provided
me). And then bila dah stabil sikit.. buat website baru pulak. Dan website baru ni barulah kita optimizekan untuk
Search Engine.

Why site baru?? Bukan site lama??

Bukannya site lama tak bagus ke apa. But aku prefer optimize PPC differently for other site and SEO for other site. 
Even BUM pun kalau aku rajin aku akan buat site lain (mora casual dengan funnel yang lebih berbeza).

Nak guna site yg sama tak ada masalah.. it's just a matter of preferences. 

Ofcourse selain daripada backlink.. ada banyak lagi pasal SEO. Itu samada aku sembang di kemudian hari.. atau aku
minta Crown explain bila dia balik semula ke Malaysia kelak.










Quick Money or Business
=======================


Another killer issue dalam arena internet marketing.

Masalah dengan 90% orang yang belajar niche / internet marketing adalah mereka ingat dengan internet marketing ni 
mereka boleh jadi kaya dengan sekelip mata. It's a damn annoying issue.

Internet marketing.. lately dah jadi medan promosi untuk program-program quick money yang boleh dapat duit kononnya
tanpa usaha. 

Sebagai salah satu langkah marketing.. ramai 'guru-guru' mula advertise tutorial mereka dalam bentuk ebook (you know
who they are) dan jual ebook tuh dengan tagline:-

"Discover How a School Dropout Make a USD 1000 Each Day With a Push of Button"


Masalah dengan tagline ini adalah ia imply bahawa buat niche marketing boleh kaya dalam sekelip mata. 

*As a side note.. jangan percaya dengan tagline macam ni.. mengarut. Aku masa mula dulu dah kena banyak kali. Baik produk
within Malaysia mahupun luar negara.


Internet marketing / niche marketing.. in other words benda yang korang tengah belajar dalam thread aku ini adalah
sebuah perniagaan. A business!!

And just like how normal business outside will perform.. internet business will also perform just the same. Mungkin lebih mudah
lagi sebab ada bantuan autoresponder, website dan sebagainya yang lebih bersifat pasif berbanding aktif di dunia realiti.

Usual business will take more than a couple of month to finally perform. The same rules goes to internet business as well.

Janganlah buat perniagaan internet ni.. mula hari ni dah expect nak buat sales minggu depan.

Yang lebih best tu.. ada yang baca dari mula sampai habis tapi tak mula-mula pun lagi (definisi mula disini adalah siap
website dan dah launch either via PPC, BUM Marketing atau SEO.. kalau tak launch lagi maknanya business korang tak mula 
pun lagi).

Treat this stuff like a real business or else this is not for you.


Apa characteristicnya??

Well.. first of all jangan expect to make a motherload of cash dan jadi jutawan by next month. Although it really is possible..
tak mustahil tapi korang kena ambil kira learning curve korang. 

Ada beza antara business real life dengan internet juga. Business real life take time to make a killing profit sebab nak expand
tu take time. Internet business on the other hand takes time to profit as well sebab learning curve. Either way both takes time
so kalau niat nak masuk tu nak buat RM 50,000 by the end of the month.. aku suggest korang join Luxor or Lampberger jer la.

Satu saja final quote aku untuk korang hari ni:

"Life is either a challenge or a boring routine."



Kalau rasa korang tak boleh nak take up a couple of simple challenges.. then by all means please leave this thread. This is not for
you.

If you feel you are up to the challenge.. go out there and do it!! Everything is possible as long as you believe in yourself and your
own abilities. Lagipun kalau orang lain boleh buat why not you?? Diorang pun manusia gak. Sama saja.

That's why benda ni sebenarnya a blessing bagi orang yang suka cabaran.. hanya orang yang boleh tahan cabaran berkemampuan mengubah 
hidup mereka. Or else go back to the routine of 8 to 5 punya kerja. Nothing wrong with that. In fact it will make you a much happier 
person
sebab korang tak perlu fikir banyak pasal website, PPC dan sebagainya.


Betul tak??











Tutorials and Wealthy Affiliate
===============================


Aku tak minat nak ajak sesiapa join WA atau apa. Nak join.. join. Taknak sudah. None of my business. 

Yang ini ditujukan khusus kepada orang yang dah join WA.

Banyak tutorial kan??

Syok tak baca??

Biar aku teka.. mesti ramai gila pening kepala kan lepas tu??

Lepas tu confuse sebab banyak sangat info.

Bila confuse mulalah procrastinate.

Betul tak??

Yang ini jer aku nak cakap. Janganlah skema sangat.

Come on guys.. why so serious?

Benda tu sekadar guideline saja sebenarnya. 


Aku bagi satu contoh.

Seorang pelatih guru bernama Zainal.. pada suatu hari sewaktu lecture 'Moral dan Sahsiah' di ajar oleh
lecturernya bahawa setiap pelajar kita tak boleh pukul. Jangan pukul. Tak bagus dan boleh mencacatkan
pertumbuhan pelajar itu. 

Instead kita sepatutnya nasihat dia baik-baik dan cuba approach dia dengan sebaik mungkin dan pampered 
budak nakal tuh. 

Jadi si cikgu ni pun amalkan bila masuk sekolah. Dia tak pernah marah pelajar. Tak pernah pukul pelajar.

What happen next??

Pelajar mula pijak kepala dia.. pelajar tak dengar cakap dia. 

Now what went wrong here?? Dia diajar dengan satu cara yang menurut lecturer dia amat berkesan dalam
pembentukan sahsiah para pelajar. Dia follow semua rules berkaitan JERIS (Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan
Sahsiah / Sosial).

Tapi none of them working. Budak makin berperangai tak senonoh dengan dia.

Dia mula frustrated.

Then senior dia dari maktab dulu datang. The same student yang diajar bahawa 'pukul budak tak bagus' oleh
lecturer yang sama.

First week saja 4 orang pelajar dia tampar. Si Zainal marah.. cakap si Ahmad tak follow apa yang lecturer
ajar. Ahmad senyum jer.

But selepas itu.. budak-budak mula tak berani dengan dia. Class Control dia pun sangat efektif dan berkesan.


Now what really happen here??

Simple saja. Zainal tu skema nak mampus.. dia ingat semua ajaran lecturer dia adalah sesuai dalam semua situasi..
in other word.. dia tak boleh nak jadi seorang guru yang independent dan boleh berdiri di atas kaki sendiri.

Orang yang terlalu dependent macam ni akan mengalami masalah dalam perkembangan diri dan pengalaman dia. Sebab
dia tak boleh nak accept mana-mana bentuk pengalaman sebab setiap satu bercanggah dengan 'lecturer dan ajaran'
yang dia telah diajar selama ni.



The same goes for internet business. Basic rules yang aku learn the hard way adalah jangan jadi skema. Tak bagus.

Guideline memang banyak dalam WA tu. Tapi kalau korang skema sangat.. percanggahan ilmu akan mula muncul.

Lecturer si Zainal tu cuma menyatakan pandangan dia dalam pengajaran bahawa method pukul budak ni tak bagus. And that's
it.. just pandangan. Approach dia. No right and wrong in here actually. we call this guideline.. garis panduan. Tapi
tak semestinya kena follow. 

Kalau korang follow sangat sesuatu tu.. macam aku cakap tadi.. percanggahan ilmu akan wujud and at times korang akan
hadapi masalah nak accept new knowledge yang mungkin bertentangan dengan knowledge sedia ada korang.


Just remember this thing well. There's no right and wrong in internet business. Only what works best with you. And that's
it.

Lecturer Zainal punya method tak salah. That's what works for him well. The main question is.. does it work well with Zainal
as well??

Lain orang lain cara. So first of all kalau banyak percanggahan ke atau apa.. try them out and see which one suits you better.

Sometimes kita mungkin tak suka satu-satu method tu.. dan itu saja dah cukup untuk membuatkan kita tak compatible dengan method tu.

That's why dalam WA ada persoalan BUM atau PPC. The answer is pick either one and try them out. Macam aku.. personally tak suka BUM..
so aku buat PPC.

What matters most is experience. Pengalaman. Dengan banyak cuba-jaya.. korang akan mula membentuk pengalaman yang valuable.

Sama macam main game. Let say.. Red Alert 3.. after certain round of defeat.. aku mula dapat tangkap exact strategy yang sesuai 
dengan aku dan juga build order yang ada (Power Plant > Crane (ke hapa nama tah) dan sebagainya)

To point is..

Treat all those guidelines and tutorials as it is. Not something yang korang kena berpegang sampai mati.. tapi sekadar guideline
untuk korang bermula. After that be versatile.. and pick what works for you. Or perhaps waktu tu korang dah ada pengalaman yang cukup 
dan dapat cipta method korang sendiri macam sales funnel dan sebagainya. As long as it is working. The key is be VERSATILE




Aku rasa macam overlimit jer post kali ini.

Tak kisahlah.. anyway.. if ada apa-apa question directkan soalan tu disini terus.

12 comments:

  1. Boleh saja kalau nak jadikan HOME sebagai landing page.

    But personally aku takkan buat. That's because HOME usually serves as a place of introduction. What our website has to offer and so on.

    In this sense unless you guys are super creative with your HOME page.. HOME as a landing page is not really a good idea sebab first thing customer masuk kita sepatutnya terus present offer yang ada tanpa perlu sebarang bentuk introductory (remember?? long tail keyword etc.. this assumes that the customers has done his research before he comes to our site).

    So for straight to the point approach.. aku prefer ada landing page yang berbeza. HOME pula sekadar tempat introductory yang 95% dari customer aku takkan jumpa dan tahu pun bahawa home page wujud (kecuali IT literate.. these people cuma perlu type index.html dan akan jumpa HOME page aku kemudiannya).

    Ada satu lagi flaw besar bila guna HOME page sebagai landing page.

    Kita tak boleh nak re-direct traffic dalam micro-niche kita ke certain specific offers.

    Tak faham??


    Let's take an example of magic niche.

    Dalam magic ada beberapa kumpulan orang. Iaitu:

    - Orang yg belajar magic sebab purely minat.
    - Orang yang belajar sbb nak impress girlfriend or spouse.
    - Orang yang belajar sebab nak jadi street magician.
    - Orang yang belajar sebab nak kerja di restaurant exclusive dan buat pertunjukan disitu.

    4 groups of people.

    99% of Common Knuckleheads di luar akan buat satu landing page sahaja.. dan disitu dia akan letak headline:

    "Discover Hundreds of New Underground Magic Tricks That The Grand Masters Never Want You To Know"


    What happen here is he creates one landing page and generalise the whole market into that only landing page. Bad move I'd say. Kalau aku decide nak jump into magic niche.. nak kalahkan knucklehead sekor ni mudah jer.

    ReplyDelete


  2. Aku akan buat 4 landing page.. and each landing page dengan isi dan content yang sama TETAPI DENGAN HEADLINE YANG BERBEZA.

    Each akan secara spesifik target the segment of market.

    Segment #1- Orang yg belajar magic sebab purely minat:

    "Discover Hundreds of New Underground Magic Tricks That The Grand Masters Never Want You To Know"

    Segment #2-Orang yang belajar sbb nak impress girlfriend or spouse:

    "Learn How I Made Her Dropped Her Jaw In Amazement With My Underground Magic Tricks.. and How You Can Too!!"


    Segment #3-Orang yang belajar sebab nak jadi street magician.

    "Give Me Only 30 Minutes a Day for a Week and I'll Show You My Secret Breakthrough Underground Magic Tricks and Make You the Best Magician in Your Town!!"


    Segment #4-Orang yang belajar sebab nak kerja di restaurant exclusive dan buat pertunjukan disitu.

    "Discover!!! How a College Drop-Out Manages to Land Himself a Job in an Exclusive Restaurant as a Magician with These Underground Tricks!!"



    What happens now is the knucklehead's ads akan jatuh teruk dibawah aku walaupun aku bayar kurang daripada dia sebab aku punya lebih relevant dengan searchers.

    And.. aku dah create a special feeling of empathy.. aku seolah-olah faham dengan customer.. and as a result I'd strike more sales than the other knucklehead.

    I win.. he lose. And this is what makes the difference between USD 1,000 per day and USD 10 per day.

    But actually kalau setakat headline jer.. guna satu page pun boleh.. iaitu gunakan dynamic coding.

    But aku tak guna.. sebab bila buat page baru untuk each segment.. aku boleh letak tracking system dan track all of the data with absolute precision berbanding dynamic landing page.

    ReplyDelete
  3. Let me brief about Landing Page(LP) ngn Home here,

    Basically Landing Page(LP) is portion of a web. each of pages can be LP.
    tapi page yang called as LP is when...

    contoh:

    korang ade buat 1 banner and advertise kt dalam putera.com (tgk kt atas skali, exabytes.com punya banner)
    once ppl click on it, tmpt yg die akan pegi lepas clicked on it called LP.
    selalunya LP ni is about products reviews (promotion/information) start there.
    and kalau boleh nk mengelakkn visitor pegi ke page lain dlm web kita from LP is
    dengan buat link ke page lain only at bottom of your page, n contoh yg selalu
    korang nampak:

    QUOTE
    Content 1

    Content 2

    Content 3

    .
    .
    .
    .

    Home | About Us | Privacy Policy | Disclaimer | Contact Us

    Dalam LP korang lak, korang letak la where possible utk click ke merchant.
    Click-to-action: Buy Now! / I want to buy now! / and maybe leh letak link atas
    korang punya content.

    contoh:

    ReplyDelete


  4. QUOTE
    Our templates are included with CSS and Flash. You only have to pay once and you can
    get access to our download for lifetime. We provides a lot of FREE web templates once you join us.
    Only $45 for you to download a lot of web templates as much as you want.

    Aku rase korang dpt da view pasal LP ni.... LANDING = ?
    dalam bahasa melayu MENDARAT... so ape korang pk bila mendarat?
    LP ni boleh dikatakan sebagai tempat mendarat apabila org click
    something from another link.

    //

    Now Home... homepage... also known as index or main.
    Introductory starts here...juga tempat menyambut tetamu(visitor)...
    Welcoming page...cara korang mengalu-alukan visitor korang slalunya kat Home
    Home jugak leh jadi as landing page if korang linkkan from another website / ads
    ke korang punya Home.

    Ok let's say korang ade campaign PPC. Korang buat ads and target link korang
    dalam campaign PPC korang tu ialah ke Home... so visitor yg click ads korang
    akan di "land" kan ke Home... so bile die land kt home... terjadila LP kat Home.

    Home usually link die:

    QUOTE
    www.namawebkorang.com
    www.namawebkorang.com/index.html
    www.namawebkorang.com/index.htm
    www.namawebkorang.com/main.html
    www.namawebkorang.com/main.htm
    www.namawebkorang.com/index.php
    .
    .
    .
    ade lg lain...varies..

    so nampakkn what is LP and what is Home?

    ReplyDelete
  5. huhu..bro pingu..
    xyah pening2 n tamak bro..buat sesatu dulu bro..
    if berjaya satu, pastu stick to another plak bro..
    kalu bro tamak smpi bila2 pun bro xkan berjaya..

    kalau boleh biar master sesatu dulu bro..
    prinsip perniagaan adalah kejujuran bro..
    if kalau satu je produk..tp u wat biz jujur..x mngharpkan sgt $$
    n slalu menolong org bro..insyallah $$ akan masuk sendiri bro..
    ngan satu niche pun mayb u bleh kaya..
    tuhan akan tolong bro


    Psl ape bro...if u jump to real life..u cuba dok di tempat customer..
    customer slaluye dah tau ape yg die nak beli..n die willing to buy..
    cuma die nak tau ape yg best kite buleh bg kat die..n ape benefitnye kite beli kat die..

    Contoh bro,

    cuba u tgk situasi di bwh bro..

    **********************

    Ali pergi ke kedai komputer, die nak beli RAM..

    so, pertama die pergi kedai A..

    Penjual : Ello bos, mau ape?
    ALi : saya mau itu RAM, brape yg DDR2 2gb punye?

    Penjual : owh, itu mulah saja, u kasi angkat rm65 sahaja..
    Ali : oo..murahnye..brand ape tu apek?

    Penjual : Kingston punye..kualiti sgt bagus..
    Ali : Owh, so kalu ini losak, camne?

    Penjual: Owh, talak losak punya..itu balang kalo losak, u hantar itu Kingston punye..die bg wallanty 5 tahun woo..
    ALi : Oklah, nanti sy dtg balik...

    *************************************
    Ali meninggalkan kedai A, lalu singgah di kedai B pulak..

    Ali : ello apek, ini balang blape? 2GB punye..
    Penjual : nii balang eh..Kingston punye.. RM68 sahaje...

    Ali : Owh, Eh? apsal mahal ek..itu kedai ah chong sane jual 65 saje..
    Pejual : Erm, kite punye xdelah mahal bos, kalau bos punye balang..losak..
    kite buleh tukar..one by one punyaa..xyah anta itu kilang...
    lambat, 4,5 bulan xtau bile leh dpt..

    Ali : Owh..
    Penjual : cini u mali, lain kali u dpt special service punya..
    itu kalau nk psg ape2 yg mudah..talak caj punya.. blush.gif
    Ali : Ok, kire i jadilah ini balang punye... rolleyes.gif

    ************************************

    Kesimpulannye..

    bro nampak x?
    kenkdg customer, walau macam mane murah pun barang,
    walau camne hebat pun die promote..samapi berapi2 hingga terbakar kedai..
    customer hanye nak service yg terbaik je...murah merupakan perkara kedua..
    kdg2 kite terlepas pndg mende ni..


    Sales yg selalu mendpt tempat di hati customer



    sales itu dijalankan dengan ikhlas, xde isu putar belit atau menipu
    barangan yg deiberikan berkualiti
    servis semasa menjual ( free gift ke , layanan ke )
    servis after sales ( servis ini slalunye org terlepas pandang, servis ini kalau diutamakan, mmg 1st class sale, sbb ape, jalinan penjual dgn pembeli adalah tggi)
    guide dr penjual (penjual perlu ade ciri hendak menolong dan boleh bagi jalan kepada pembeli,dgan nasihat dn pandangannye)


    jd maknenye, kite jgn pikir nak buat duit je..service after sales xde..

    bro suke ke kalu bro beli brg..tetibe..kalau ade mslh, nak mintak bantuan..

    ReplyDelete


  6. eh? xde..xleh tukar..
    eh? xtau, pegi kilanglah..
    eh? sape suruh beli!!
    eh? cni tmpt jual je..nak baiki cari org lain..
    kenkadang pembeli perlukan guide,

    x semua die tau n baik utk die..
    so tugas penjual yg berhemahlah perlu memainkan peranan penting,
    kalau nak maju n disukai ramai..

    eg:
    "eh, abg, baik beli yg ink jenis ni, walaupun mahal tp elok, x slalu kene tukar"

    ksan :
    customer akan happy, sbb penjual menunjukkan jln terbaik kpdnye,
    slpas itu, nak beli brg lak, cari penjual tu,
    siap ambik no.phone tu..huhu..

    tp tulah baik..
    kite nak disukai ramai n sales kite pun lebat..

    erm tau x?

    statistik menunjukkan org technical ataupun org production lah lebih kurang..
    lebih byk buat sales dr salesman/saleswati

    sbb ape?

    - dlm kepala salesman? $$$$$$$

    - dlm kepala technical atau service punye olang ? - "baik2", "elok2", " x rosak2"

    so, sebab tulah org technical buleh buat bnyk sales dr org sales, sbb diorg pentingkan kebaikan produk..

    tgk perbezaan situasi dibwh..

    Salesman : "encik, bagus ni mesin photostat ricoh AF270, bgus tahap petala langit, photostat skali kuar beribu"


    Technical : "encik, mesin Af270 ni elok dan bgus, tp utk tahan lame n x cpt rosak, encik perlu pki mesin ricoh jenis AF180 ni..
    sebab dr pengalamn sy, mesi AF270 lg bnyk mendtgkan keburukan dari kebaikan.."

    So, korang rase pembeli berminat nak beli yg mane..tentulah yg bagi guide n jalan kat die..

    nak bg guide kenalah ade ilmu, nak ade ilmu kenelah blaja n pelajari..

    huhu..

    k, bro..pikir2lah bro..

    kenkdg hidup kite ni bukannye kite buleh hidup sorg diri, kenkdg2 hidup kite kene ade give n take..
    maknennye ade give n take..so, kalu kite jujur n slalu istiqamah..insyallah akan berjaya..

    jgn pk sgt duit tu..insyallah die mari sndri..yg penting service..

    sekian..

    p/s: aku newbie je dlm IM, cume berckpkan berdsrkan dari pengalaman..

    smpi skrg ni nak tgglkan service pc org pun payah, sbb ape, sbb olang suke cari aku,
    even aku x angkat diorg phone pun, diorg cari smpi kat umah..huhu...
    tp, yela kan tggungjwb kite n itu adalah rezki Allah s.w.t..xleh tolak..

    ReplyDelete

  7. Siap ada case study lagi...bagus dan sangat menggembirakan bakal customer dan existing customer.Ada contoh dalam berikan product comparison..dan aku percaya dengan satu produk yg zex concentrate dia boleh buat byk untung sebab:

    1-dia deliver cust.service excellent-more on helps.
    2-dia bagi produk comparison.So,dia boleh bagi option yg bagus kepada pelanggan.
    3-Dia tak suruh customer dia baca sendiri manual product dan dia yg dah preparekan product info serba sedikit.Kami dulu panggil ia "product knowledge"bukan sekadar baca risalah..tapi,sendiri punya opinion.
    4-dia mengurangkan kelecehan atau menghilangkan keraguan pelanggan tentang after sale service.Jimatkan masa customer dan cust.akan happy sebab customer nie semuanya nak kan satu jaminan bila beli sesuatu barang.
    5-Ada sesetengah benda boleh kasi free pada customer...benda yg remeh temeh..tak yah caj...cincai kira...esok customer datang lagi beli atau bawak member.
    6-Of course dia boleh up sikit harga atas semua service yg dinyatakan di atas.
    7-Dia akan dapat repeat customer yg beli barang tue atau barang lain atau dia akan dapat customer yg baru hasil recommendation "happy customer" yg lepas2.

    ReplyDelete

  8. Bagi aku,tak perlu tamak buat beribu2 niche..cuma masterkan diri dgn brg/service yg nak dijual dan pada masa yg sama tambah ciri2 yg dinyatakan di atas...kami panggil ia "Value Added Service"

    TqSo,

    huhu..

    k, bro..pikir2lah bro..

    kenkdg hidup kite ni bukannye kite buleh hidup sorg diri, kenkdg2 hidup kite kene ade give n take..
    maknennye ade give n take..so, kalu kite jujur n slalu istiqamah..insyallah akan berjaya..

    jgn pk sgt duit tu..insyallah die mari sndri..yg penting service..

    sekian..

    p/s: aku newbie je dlm IM, cume berckpkan berdsrkan dari pengalaman..

    smpi skrg ni nak tgglkan service pc org pun payah, sbb ape, sbb olang suke cari aku,
    even aku x angkat diorg phone pun, diorg cari smpi kat umah..huhu...
    tp, yela kan tggungjwb kite n itu adalah rezki Allah s.w.t..xleh tolak..

    ReplyDelete
  9. Siap ada case study lagi...bagus dan sangat menggembirakan bakal customer dan existing customer.Ada contoh dalam berikan product comparison..dan aku percaya dengan satu produk yg zex concentrate dia boleh buat byk untung sebab:

    1-dia deliver cust.service excellent-more on helps.
    2-dia bagi produk comparison.So,dia boleh bagi option yg bagus kepada pelanggan.
    3-Dia tak suruh customer dia baca sendiri manual product dan dia yg dah preparekan product info serba sedikit.Kami dulu panggil ia "product knowledge"bukan sekadar baca risalah..tapi,sendiri punya opinion.
    4-dia mengurangkan kelecehan atau menghilangkan keraguan pelanggan tentang after sale service.Jimatkan masa customer dan cust.akan happy sebab customer nie semuanya nak kan satu jaminan bila beli sesuatu barang.
    5-Ada sesetengah benda boleh kasi free pada customer...benda yg remeh temeh..tak yah caj...cincai kira...esok customer datang lagi beli atau bawak member.
    6-Of course dia boleh up sikit harga atas semua service yg dinyatakan di atas.
    7-Dia akan dapat repeat customer yg beli barang tue atau barang lain atau dia akan dapat customer yg baru hasil recommendation "happy customer" yg lepas2.

    Bagi aku,tak perlu tamak buat beribu2 niche..cuma masterkan diri dgn brg/service yg nak dijual dan pada masa yg sama tambah ciri2 yg dinyatakan di atas...kami panggil ia "Value Added Service"

    TqSo,

    yeke..huhu..aku xtahu lak ape yg dipggil dlm saintifik die.. laugh.gif

    k, Sebab ape perlunye rules atau org kate mahir dlm sales psyhcology..sebab kite bermain dengan minda dan emosi para pembeli..
    and bile kite pandai dlm memainkan peranan kite sbgi penjual yg berinovatif..kite akan mudah mendpt sales..sbab jalinan perhubungan akan terjadi..

    So, apakah yg penting perlu ade dlm sales marketing kite?

    Product? huhu..kite bukan bercakap psl product..kite bercakap psl marketing skill kite..

    so what?

    Apekah benda tu?

    - relationship?

    ye2...20 markah.. laugh.gif


    Relationship

    k, kite lihat apekah kehebatan relationship ni?

    contoh situasi

    1. Mamat merupakan seorang kontraktor, kelas biase, F je..baru berjinak2 n melebarkan perniagaannya..
    so, die slalu menghadapi mslh dlm pengkontaktorannye..(huhu..susah nak sebut). dari awal dia berniaga hinggalah sekarang,
    dia x pernah senang, asyik2 ade je mslh, hutang semakin bertambah, ngan bank, ngan card credit, projek kurang, tmbh dok kelantan lak, xde projek gomen..huhu..tensiob die..
    tp nak dijadikan cerita, yang bg rezeki die bertambah baik..pade suatu petang, bile balik dr sembhayng jumaat, terjumpe lak kawan lame die, satu sekolah, tp x pernah jumpe lps spm, name die Ali,
    ali ni ajak dtg umah die..saje2 ajak lepak.. so that day gak..die sggah..
    pastu dei terkejut "mak aii, besarnye rumah ni, biar betik?"
    dgn nada x percaye die pun call ali, " ali, ko dok kat ner ni, aku dkt dah ngan area umah ko ni? mane satu ni?"
    "wei2" ali menjawab.."ape tgk semak sane? nilah umah aku..blakang ni.."
    dgn melopong ali masuk..
    " lame x jumpe ke? bsr je rumah ko? ape rahsienye..hehe.."
    "gelang lah, hehe"
    "eh, xdelah, ler..tu pun x tahu..buta gomen tul..aku menteri kat bhgan upen tu.."
    "la,yake?, hebat ko?ue.gif )

    ReplyDelete


  10. so, slaps dr saat itu, hidup mamat menjadi semakin baik, ekonomi makin stabil, projek dah lebih dr cukup dah, smpi terpaksa pass kat org lain..
    hidup die mewah..die jadi jutawan..x smpi pun stahun dr tarikh die kena kawn die..menteri tu, si ali, bukan ibrahim ali..hehe..

    so, leh tgk kan?
    betape bsrnye relationship atau org lain pggl kate..kabel fiber optic..hehe..


    so, ape implementnye relationship ni kat bisnes..

    leh tgk lg..

    cnth
    1.tesco, promote produk die..bg catalog..
    2.CNI, bg catalog tiap2 bulan..
    3.Toyota, dgn catalog die..
    4. celcom, dgn banner die, sms dan mms nye..

    so, korg nmpk x camne diorg build relationship?

    kebanyakan yang buat bisnes,tanpe mementingkan isu relationship itulah, yang selalu gagal..

    kenape?

    memang ramai org yg baru buat biz atau yg dah lame pun melakukan kesilapan besar tanpa disedari..

    contoh?

    ahmad ni saudagar minyak..
    tiap2 hari die suruh pekerjanye buat sales, jual, jual dan jual..
    tau nak untung je..jual,jual dan jual,
    jual ( 1000x jual )

    so ape kesannye?

    ahmad hanye dapat jualannye je yg 1000 kali jual tu
    maknenye..die dpt profit sementara..

    contohminyak harga rm10

    rm10 x 1000unit = rm10,000 sahaja!!

    tp cuba die buat relationship, atau org kate bina hubungan..

    seorg pembeli..
    die beli 10 botol per yer dgn die..
    cube lah kali dgn 1000unit..
    anggarkan suma 1000org membeli dgn 10unit per year..
    so,

    rm10 x 10 x 1000= rm100k per yar..

    so..itu kalu 1000org dgn beli 10 unit..
    how about yg delaer borong smpi 1juta unit..

    xke sekjp je jutawan...

    tu adelah contoh camne kesilapan jikalau kite mementingkan sales, dr relationships..
    x kemane..
    dlm pikiran dok jual..nak untung..
    dok jual nak untung.. ( bukan nak kate kat ko, pingu, jgn terase ek..he..nasihat untuk aku dan org awam jugak tong

    ReplyDelete


  11. cube lak pikir..jual..jalin relationship..jual..maknenye bukn pk nk untung je..
    kalo jalin kat 10 org customer..
    pastu customer slalu beli lak ngan kite..
    pergh..insyallah skjp je rezki masuk..

    so, bina relationships dgn customer
    korang akan dpt mengandakan lagi untuk korang..
    x lmbt, n cepat..hehe..
    duit x bnyk mngalir kuar..hanye brape2 promotion or banner je..

    p/s: ade sbnrnye convertion marketing equation yg melibatkan ratio brape percent utk convert dr prospek ke customer..lau ade mase aku post..mau satu bab..tp yg kat atas tu merupakan antara ringkasan drpd tu..

    - aku tau pun coz ade penceramah dr MSC yg bg ceramah ttg ni..

    sbnrnye niche ni lebih kurng sama dengan projek MSC yg org ramai berebut nak ambik geran..
    tp aku tgk xyahla, sbb niche ni lebih kurg same cam projek unik yg dibuat kat MSC..
    so aku quit tecnopreneur program..xnak terikat
    (huhu..off topic jap)


    ***********************************
    on balik..

    How to implement relationship in my internet bisnes???- erm..tulah..

    org dok kate buat building list, building list itulah..

    kalau kat WA dlm week ke 6 korg akan blaja...

    so..camne kite nk jalinkan hubungan dgn customer kite?ataupun prospek (potential buyer)

    kite buatlah satu autoresponder..

    rasenye ade kot di terangkan sebelum ni oleh bro phoenix..

    cuma nk tunjuk camne implemention die buat tu..

    utk attrac current customer..building relation ships

    tgk cnth kat bwh ni..dr travis bum marketing..


    QUOTE
    STARVING crowd report! (no charge for Fatil)‏
    From: bummarketing@aweber.com on behalf of Travis@BumMarketingMethod.com (travis@bummarketingmethod.com)
    Sent: Tuesday, 20 Jan, 2009 12: 40 AM
    To: Fatil (fike_58051@hotmail.com)

    Whassup?

    Wanted to invite you to
    download the free Starving Crowd
    Report.

    Get the skinny here:

    http://www.bummarket...owd_Promos.html

    Now, you may already have it?

    If so, you know what up :-)

    The product and niche I reveal in your
    report have already hit a Clickbank
    Gravity of 325 the last time I took
    a gander.

    http://www.bummarket...owd_Promos.html

    Now, if I were you, I might scratch my noggin' and
    think that with a CB Gravity of 325 there is too
    much competition?

    That's fair...thing is, this is a HUGE niche
    and you'll see why it is going to be tough to
    saturate when you get the report.

    http://www.bummarket...owd_Promos.html

    In fact, I just received this from Dave the other day:

    ************************************************************

    Dave wrote: (some parts removed due to personal nature)

    Hi Travis,

    Just wanted to let you know that I took some action on the starving crowd
    report that you sent. I had some free time so I watched your videos on the
    site and then wrote an article using my experiences from when I was younger...

    ReplyDelete


  12. Anyway, I digress, I simply registered a domain name with a simple redirect
    to your site and then submitted the article to ezinearticles. It was approved
    late last night (that's Ireland time :-)) When I checked my stats this morning
    I had already made a sale and had around 100 views for the article with around
    22 click throughs. So that's 20% click through on the resource box (not bad) and
    a 22:1 sale ratio :-)) Man, this business is great - it always amazes me how I
    can make money when I'm giving it big Zzzz's :-)

    I hope that it was ok to use the straight redirect to your site?
    I did it this way purely for testing purposes. I will eventually get round
    to an optin page and develop a report. I am also in the process of creating
    an video of the article to gain some more exposure.

    Would love to know your thoughts on this and thanks for the heads up on the
    Niche. I feel I can empathise with these people as I was one of them...

    Thanks a Million

    Take it easy

    Dave
    ************************************************************
    ********

    Thanks Dave!

    Will you join us Fatil??

    Rooting For You,
    Travis



    608 West Parkway Ste 123, Russellville, AR 72801, USA

    urm..anyway..aku masukkan saje je email aku nk try tau ape die dr travis..die anta x prnh bukak n bace ngan teliti pun..

    tp ntah camne gak..aku sudah ternoda n tergoda gak oleh travis ni..huhu( aku not gayla..huhu)

    terbuka jugak..

    sbab ape..

    ntah berpuluh2...beratus2 email n guide die bg..ntah ape ntah..

    last skali aku terbuka gak..hanya kerana..FREE (no charge)huhu...

    so..leh nmpk kan..camne die atract customer die..aku prospek je(x pernah beli pun)

    sedangkan kite buleh tergoda gak buka mende ni...

    apetah lg..org lain..beribu2 n bermilio2 pengguna internet..

    sdgkan yg tahu serba sdkit psl komputer leh tergoda..apetah org biase lak..

    tu..baru die atract utk..building relationships..belum lg dah dipikat..huhu..

    k, pnjg sgt dah ni...rase cam lebih dr TS lak..hehe...sori.. biggrin.gif

    just bgtau dr real biz to ke maya biz..

    korg beruntung tau..

    niaga kat tenet snang dpt customer...

    pergh..kat luar, usahkan customer..prospek pun susah..

    so, gunakan kelebihan korg..menjana income...hehe...

    k, nk buat niche dah ni..hehe..gud luck..

    ReplyDelete