banner

Thursday, March 7, 2013

Realiti Scam MLM Ayaq Buah Magik


Realiti Scam MLM Ayaq Buah Magik


Fakta Kajian Saintifik Terkini: 
MONAVIE/EXFUZE/XANGO/VEMMA/WHATEVER TIDAK MENYEMBUHKAN KANSER!

Dan ianya jugak tidak meyembuhkan AIDS, systemic lupus erythematosus, jerawat, renal calculi, arthritis, mati pucuk, rambut gugur, kencing manis, darah tinggi, sakit jantung... dan penyakit terencat akal. Mintak mahap dey - mulai dari hari ini, aku mintak tolong korang scammers berhenti daripada jadi manusia yang bebal dan suka gilabab kena kelentong - untuk selama-lamanya. 4eva and eva bebeh. No joke bro...

Aku target MonaVie ke ni beb? Not really. Semua bzns ayaq buah yang harga mak-datok punya mahal wujud kerana satu benda sahaja - MLM. Setiap perniagaan MLM memerlukan modal untuk mengencing manusia, dan air buah-buahan adalah salah satu modal scam dalam industri tersebut. Iyo tuan-puan... MonaVie, Xango, Cordyjuize, Shamelin, Transfer Factor, Vemma dan apa sahaja ayaq buah yang dijual dengan kaedah MLM adalah scam macam haramjadah. The scam is so simple, hanya orang dungu aje yang takmo terima berita yang aku bawak neh.
  
Untuk jual air buah sepuluh kali ganda harga daripada air buah konvensional (atau 20, atau 30 kali ganda) yang korang boleh beli di superket, hanyalah bertujuan supaya 10 level upline boleh share keuntungan daripada jualan si penjual MonaVie/TF/eXfuze/dll yang sengap-bingai (tapi perasan hebak mengalah al-duktuuuurr) tadi - dia orang mesti ada modal promosi yang berbau saintifik, tetapi isu itu jugak teramatlah bermisteri gitu (misteri pada dia orang - sebab sekoq-sekoq IQ level mat rempit)... iaitu nilai ORAC. Masing-masing akan kagum dan cuba untuk mengkagumi prospek masing-masing dengan mencanangkan ORAC value yang tinggi untuk produk masing-masing - tapi cuba korang mintak explain dengan detail apekejadahnya nilai ORAC tu dan implikasinya dalam kesihatan manusia, sure dia jawab macam monkey baru belajar bercakap bahasa sakai. You're not so sure if it's all gibberish, or is it really bahasa sakai. But one thing for sure... Mesti Fail!

Syarikat-syarikat MLM parasitik cacing kerawit menggunakan isu ORAC sebagai salah satu modal untuk menjadikan air buah jualan mereka sama harga dengan emas (emas betul punya, bukan emas QNet) kerana kata mereka nilai ORAC adalah penting sebagai satu nilai kekuatan agen antioksidan yang terdapat di dalam produk, dan dengan olahan serta kelentongan "pseudoscience" yang diselitkan dalam promosi produk sebegini - maka ramailah mat rempit dan minah klepet meleis terus pun ikut aje tanpa usul-periksa iye ke tidak, dan terus buat promosi benda yang sama kepada sanak-sedara dan sahabat-handai. Elok la tu mengelentong orang-orang yang rapat dengan diri masing-masing - ikut aje la perangai kapiaq tu sungguh-sungguh erk, supaya boleh kaya cepat dan kemudian join dia orang jadi bahan bakar kat neraka kelak. Nanti sunyi pulak geng kapiaq tu semua terbakar sengsorang kat sana eh? Tak meriah nanti ye bang?
 
Cerita pasal ORAC ni begini (kalau nak versi panjang ada kat Monavie Bzns Shubahah): Antioksidan itu baik untuk kesihatan manusia - hari-hari aku cuba makan sayur-sayuran segar dan sepotong-dua buah, supaya aku dapat telan antioksidan bebenyak masuk perut. Nak elakkan kanser maa! Walau bagaimanapun, kajian sains terkini mengatakan bahawa sesuatu jenis agen antioksidan yang di-isolasi-kan sentiasa memberikan hasil kajian yang tidak memberangsangkan sebagai satu agen yang spesifik sebagai satu kaedah untuk menghindarkan penyakit. Manusia perlu makan PELBAGAI sumber antioksidan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kena istiqamah setiap hari. Dan bukan hanya antioksidan sahaja, manusia perlu makan makanan-makanan yang ada pelbagai jenis phytochemicals, phenols, flavonoids dan lain-lain daripada sumber tumbuhan di dalam makanan harian... now, that's the way you do it. Sumber tumbuhan yang segar, yang bukan datang daripada kilang di Salt Lake City atau Shenzhen. 
 
ORAC (sapa sebenarnya yang faham isu ORAC neh?) adalah satu kaedah untuk mengukur jumlah antioksidan di dalam sesuatu sampel makanan, dan ianya dilakukan oleh satu badan swasta yang berkecuali (atau pemegang lesen daripada syarikat ini) yang dipanggil  Brunswick Labs, berdekatan Boston, Amerika Syarikat. Untuk setiap produk yang telah dikaji di makmal tersebut, Brunswick Lab akan mengeluarkan satu "Brunswick Lab Certified Seal" - dan korang nak tahu satu secret? Bukan secret pun... kalau ada yang rajin buat research. Takde satu pun produk MLM (MonaVie/eXfuze/Xango/whatever) ada mohor besar Brunswick Lab ni... shit! Pum-pang pum-pang kecoh pasal ORAC masa promosi produk, rupanya syarikat mana-mana MLM hanyalah declare ORAC sesedap rasa dia orang, ikut sesuka apa saja yang keluar dari bontot masing-masing. So unreliable... because those products were never tested properly and thoroughly. 

Okay, mengikut kajian Brunswick Lab, dan daripada depositori maklumat kajian saintifik di "National Institute of Medicine" di Amerika, pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran telah dikaji dan ORAC-nya telah diketahui dengan jitu. Contoh sumber makanan yang tinggi ORAC adalah koko, blueberry, raspberry, prune, artichoke, cranberry dan lain-lain... dan takde satu pun makanan yang tinggi ORAC tersebut harganya RM135 (sebotol 750ml) macam produk air buah magik MonaVie. Memang mangkok-hayon la sapa-sapa percaya cakap Dallin Larsen, parasite MLM tersohor di Amerika. Sesaje mahu kasi sedekah duit juta-juta korang tu kat kapiaq mormon tu ha mangkok-hayon? Barua baghal betul la korang penganut MLM. Ada duit juta-juta sebok nak sedekah kat kapiaq... sedangkan kapiaq tu dah ada billion brader.

  
Satu problem tentang isu ORAC yang selalu dicanang oleh syarikat MLM adalah kaedah pseudosains yang membandingkan nilai ORAC bagi 750ml jus MonaVie dengan 16 fluid oz cranberry, 1 liter jus oren, per-serving strawberry, atau per-cup blueberry. Sama macam korang nak bandingkan jumlah khasiat sebijik epal dengan semangkok nasi... wadehel? Semua syarikat MLM tak akan sebut kaedah perbandingan yang mereka lakukan untuk mendapatkan nilai ORAC di dalam produk mereka. Percaya aje la bulat-bulat, janji duit downline masuk poket ko sebagai upline tersohor eh? Ada yang claim ORAC value sampai juta-juta, tapi untuk hasilkan jumlah ORAC sebegitu, ko perlukan berapa banyak buah-buahan tu bang? Satu kapal kontena? Dasar puter-alam industri MLM.

Dah pulak tu, ada problem yang lebih besar daripada itu. Tiada hasil kajian saintifik/perubatan setakat ini yang mengatakan lagi tinggi nilai ORAC dan lagi banyak antioksidan yang dimakan, lagi sehat tubuh badan korang. None, zero, yellek... tarak. It doesn't work like that people. Isu ORAC hanya isu "in-vitro" dan bukan "in-vivo". Para pengkaji kanser (oncologist) mengatakan bahawa kalau ko ambik 20,000 ORAC unit sehari dalam pemakanan, hasilnya mungkin sama kalau ko makan seperempat daripada jumlah tersebut, tetapi ko makan makanan/buahan yang segar dan makan makanan yang sentiasa ditukar-tukar daripada hari ke hari. Dari situ kita boleh nampak scam dalam industri jus buah MLM neh - air buah dalam botol yang diproses di kilang yang penuh dengan bahan pengawit dan pewarna (di mana produknya akan expired 2 tahun lagik) adalah sesuatu yang benar-benar tidak segar dan sesuatu yang benar-benar tiada unsur kepelbagaian dalam pemakanan. Tapi, ramai yang tak akan faham maksud aku ni... sama ada sebab dungu, atau sebab ada kepentingan skim piramid jual jus cokia' tadi. Buat-buat blur la gitu brader.

Okeh, problem ketiga: kalau korang makan makanan macam hampeh seperti fast-food, makan sebarangan makanan yang diproses di kilang, tetapi jarang-jarang pegi jogging, hisap rokok macam serombong kapal, melepak tengok TV berjam-jam tengok drama melayu kejadah - mintak mahap la wei - minum la jus buah apa sekali pun, ko akan mati awal jugak bang/kak... kena kanser, kena heart-attack, kena stroke. Takde keje la bahalol MLM yang menitik-beratkan minum jus buah scam, sedangkan lifestyle sendiri dan prospek yang dihasut tu lifestyle macam kepundek. Stop wasting your money buying stupid stuffs like 4Life Transfer Factors, and start going jogging or riding your bicycle... or do sex-marathons as much as you possibly can (make sure the woman climax at least five times before you let Mr. Happy loose... ingek cakop aku ni jang!) - it's FOC people. No RM135 for MonaVie, no RM192.50 for eXfuze, no RM245 for Tansfer Factors... no RM for stupid asses and retarded scammers. They can go to hell.

Satu lagi masalah: banyak produk jus magik MLM akan mewar-warkan kehebatan produk masing-masing dengan adanya satu jenis "star juice" (buah hebak) dalam formula masing-masing - sebagai contoh: MonaVie - acai berry, Vemma atau Xango - buah manggis, dan lain-lain. Tapi kalau ada yang perasan, syarikat tak kasi tahu berapa peratus kandungan jus yang hebat itu ada dalam formula tersebut - top secret katanya. Wadefak punya bingai ntah. Where got such thing in medicine maa? Dalam perubatan, mesti perlu tahu apa agen yang utama yang boleh merawat sesuatu penyakit, apakah proses farmakokinetik/farmakodinamik yang terlibat, apakah kesan sampingannya, dan berapa kos rawatan agen ubatan yang nak di promosi itu. Mest ada check and balance... takleh sewenang-wenang cakap 1001 satu keajaiban sesuatu produk farmaseutikal, tapi data takleh kasi tahu sebab... secret. Secret kepala bapak Dallin Larsen. Dasar scammer MLM lahanat yang nak ditiru oleh mat rempit meleis di Malaysia sekarang ini. Agama wang-ringgit itu agama berpenyakit... dontcha know? "Ustaz" pun boleh jadi makhluk scammer haramkejadah kalau dirasuk oleh duit skim piramid dan MLM... haish!

Ada satu situasi tentang gabungan pemakanan, gaya-hidup dan aktiviti di dalam memastikan kesihatan yang baik bagi manusia, yang ramai orang tak faham. Habis masing-masing semua nak shortcut - tak payah jogging, beli aje kerusi OGAWA. Kok kerusi males tu datang dengan Maria Ozawa sekali masuk pakej, boleh la jugak exercise tonggang terbalik bagai nak rak... dengan Maria - tapi ini disuruh melepak atas kerusi harga 15K tengok TV, dan berharap sakit pinggang dan arthritis boleh sembuh... like magic. Get off you lazy fat-ass, and wear that running shoes - that you'll understand what I mean. Begitu jugak pasal scam jus buah neh - minum 30ml jus MonaVie sehari - nanti kencing manis, darah tinggi dan kanser tu semua sekali rap boleh improve... malah kanser terus sembuh beb! Korang tahu apa sebenarnya apa punca kanser dalam kehidupan manusia? Dan korang tahu tak, kadar insiden kanser di seluruh dunia sekarang meningkat telah gilabab dalam 20 hingga 30 tahun kebelakangan ni. Why?

Kanser adalah satu entiti penyakit yang disebabkan oleh faktor persekitaran dalam 90% hingga 95% kes. Hanya 5%-10% kes sahaja yang berkait dengan genetik. Tembakau melibatkan 25%-30%, pemakanan dan kegemukan pula 30%-35%, jangkitan kuman 15%-20%, radiasi ~10%, serta kaitan dengan kekurangan beriadah serta pencemaran alam sekitar. Ingat tu dik, dekat 35% kes kanser adalah disebabkan oleh benda yang di makan dan akibat perut boncit... ini bukan main-main brader/sista. Kajian epidemiologi kanser di seluruh dunia mendapati bahawa jika kita makan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan segar - kadar risiko kanser akan menurun. Tetapi kalau banyak makan makanan yang di proses di kilang, dan mengandungi banyak pengawit dan pewarna (dan ntah hape-hape lagik di taruk ke dalam makanan tuh), kadar kanser perut, usus dan kolorektal akan mencanak naik. Kalau isap rokok/tembakau jangan cite leee... kalau isap/jilat benda-benda yang sepatutnya dibersihkan dulu (gosok dengan besi berus periuk sampai licin dan mangi) pun dikatakan dapat meningkatkan kes kanser mulut dan tekak jugak... tapi itu off-topic kat sini. Nantilah aku cerita pasal kanser yang disebabkan oleh aktiviti isap dan jilat neh... (CC, RK dan LM sure suke erk?).

Okeh, sekarang sapa-sapa yang baca artikel pendek aku ni cuba pikio dalam-dalam. Produk-produk jus buah yang dipasarkan dengan kaedah MLM seperti MonaVie, Vemma, eXfuze, TF, dan semua tu... adakah ianya makanan segar atau makanan proses? Apekejadahnya kempen minum jus buah untuk elak kanser sedangkan produk tu sendiri ada kemungkinan kejadah jadi punca kanser pada manusia. These sick MLM people are really making a sick joke... aren't they? And it ain't funny - and I hope you people can figure out by now why Aidid Mu'addib is so fucking angry with all these MLM scammers. Demi duit yang disayangi, sanggup mengenepikan fakta perubatan yang telah dikaji dan dibuktikan dengan kajian sains, serta berdasarkan kajian statistik dan epidemilogi. Dan mereka ini terus-menerus mengelentong orang-ramai dengan dakyah jagaan kesihatan yang bukan-bukan merepek kepada sanak-sedara dan kengkawan sendiri, serta ntah sapa-sapa yang dia orang buat promosi produk MLM lepas satu-satu tak sudah-sudah. Itulah masalahnya kalau mat rempit dan minah klepet perasan nak jadi duktuuurr... tapi SPM dulu grade 3. Memang bangsat barua macam cipan dalam semak yang tengah menghendap Kak Kiah.

Bottom-line: Pegi aje la beli buah-buahan dan sayur-sayuran segar, dengan harga yang amat murah pulak tu, dan makanlah sepuas hati korang beb... dan pastikan tukar-tukar menu setiap hari. Takde sesuatu makanan yang Allah jadikan itu perlu dimakan setiap hari, sebab kalau dimakan terlalu kerap atau terlalu banyak... ianya akan jadi "overload" dalam badan korang, dan akhirnya benda berkhasiat akan jadi tak berkhasiat. Bayangkan saranan suruh minum pati MonaVie 30ml setiap hari sampai ko mati (atau sampai MonaVie crash) - where did these people go to school I wonder? School Of Fucking Scammers? Takde maknanya makan/minum cranberry atau acai berry yang diimport daripada luar negara sedangkan negara kita sendiri ada buah-buahan segar pelbagai jenis yang sama jugak berkhasiat... malah, contohnya buah manggis tu - siap diekspot ke Amerika, terus dijadikan modal scam MLM bagai nak rak oleh Xango dan Vemma kat omputeh di sana, jenis omputeh yang sama terencat akal dengan meleis terencat akal di Malaya, geng pengamal MLM bingai... satu sen tarak guna.

Korang pernah dengar tentang konsep "cost-effectiveness"? Takde guna beli barang mahal kalau keberkesannya tidak diketahui atau tidak mencapai tahap yang dikehendaki, sedangkan ada makanan/barang yang lebih murah tapi dapat membekalkan kita vitamin dan mineral yang diperlukan untuk hidup sihat. But anyway, in the case of MLM products - it's the scam of the pyramid-schemes that is the core of the problem, not the lack of nutrient in the products. Tapi, apehal pun... lebih baik "safe than sorry". Makanlah benda yang semulajadi dan segar, dan kurangkan makanan proses. May you live a long and prosperous life, God-willing. 
References:
2. Diet and cancer prevention: where we are, where we are going.
3. Epidemiology of stomach cancer.
4. The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC).
5. Increased consumption of fruit and vegetables and future cancer incidence.
6. Fruit and vegetables in cancer prevention.
Ah! Banyak lagik rujukan... cari la sendirik.

Contoh:
1991 Sep;2(5):325-57.
Vegetables, fruit, and cancer. I. Epidemiology.

Source
Division of Epidemiology, School of Public Health, University of Minnesota, Minneapolis 55455.

Abstract
The epidemiologic literature on the relationship between vegetable and fruit consumption and human cancer at a variety of sites is reviewed systematically. A total of 13 ecologic studies, nine cohort studies, and 115 case-control studies are included. Cancer of all sites, cancers of lung, breast, colon, rectum, esophagus, larynx, oral cavity and pharynx, stomach, pancreas, prostate, bladder, ovary, endometrium, cervix, and thyroid, as well as mesothelioma and gestational trophoblastic disease, are considered. Relevant data from clinical trials, animal, and in vitro studies are included. It is concluded that consumption of higher levels of vegetables and fruit is associated consistently, although not universally, with a reduced risk of cancer at most sites. The association is most marked for epithelial cancers--particularly those of the alimentary and respiratory tracts - and, currently, is weak to nonexistent for hormone-related cancers. The association exists for a wide variety of vegetables and fruit with some suggestion that raw forms are associated most consistently with lower risk. Possible mechanisms by which vegetable and fruit intake might alter risk of cancer and possible adverse effects of vegetable and fruit consumption will be considered in Part II of this review.

Promoting MLM products as cancer prevention, and even cancer cure, but the products themselves may increase the risk of cancer... retarded, ain't it?

Addendum:


No comments:

Post a Comment