banner

Thursday, March 7, 2013

Dah Setahun Beb... Berasap Bontot Blom?


Dah Setahun Beb... Berasap Bontot Blom?


klik gambor bior besor yeop...


Komentar Aidid Mu'addib

Aku dah diskus aspek perjudian dalam MLM dengan panjang-lebar di entry - Meh Berjudi Macam Lahanat Meh - Apa Kesah?. Sapa-sapa yang "miss the bus", silalah ke sana.
 
Secara kasarnya sempoi aje der. Kalau ko nak melabur dalam sesuatu perniagaan, dan ko dapati sistem perniagaan itu mempunyai sifat "gharar" (bak kata ustaz-ustaz) atau sifat ketak-tentuan dalam menghasilkan keuntungan yang diingini, dan ada berkemungkinan ko akan mengalami kerugian disebabkan pelan pemasarannya yang suspek, maka ianya adalah sejenis perjudian dan orang Islam yang waras (dan bukan Islam cap ayam) akan pasti menghindarkan diri daripada perniagaan sebegini.
 
Bak kata Datuk Nadzlim Johan, daripada 110 buah syarikat - 99 daripadanya didapati kuat kelentong dan kuat mengencing... eeerrrr... berapa banyak kali aku dah cakap benda ni kat blog ni brader? Ingat Aidid Mu'addib sembang-menyembang keluar ikut bontot ke apa selama hari ni dik?
  
But anyway... daripada semua artikel di atas, pehal industri MLM ada kesah berkait dengan syariah, halal-haram dan kata-kata berbau "Islamic"? Sejak bila bzns MLM dan skim piramid ada unsur-unsur Islam? Ramai manusia di Malaya yang berfikir dan bertanggapan bahawa Malaya adalah sebuah negara Islam yang berwibawa dan kalau kerajaan sudah membenarkan perniagaan berunsurkan riba', perjudian dan scam yang ada bersepah-sepah sekarang neh... maka industri MLM itu boleh dan elok dilakukan oleh orang Islam beramai-ramai ka? Sejak bila Malaya ni sebuah negara Islam? Ada korang nampak ulama' atau tok guru atau bapak lebai yang jadi PM atau menteri kat negara kita ni beb? Kalau la ada ulama' yang berhasrat nak jadi PM... you can bet your bottom dollar... akan ada berduyun-duyun juta-juta umat Melayu yang akan menentangnya (termasuk la korang ha?), sebab orang Melayu tu majoriti nama aje "Islamic" tapi hati-perut atas sket daripada hindu... or whatever religion you prefer (I'm not paying any inclination to any religion, btw... it can be christian, buddha, shinto, rastafarian... whatever).

Lets just face the fact people... most Malays just do not have the guts to be Islamic... who're you trying to kid anyway man? Kalau ramai yang nak jadi orang Islam, takde korang boleh tengok keadaan politik, perniagaan dan sosial yang ada sekarang der. Masing-masing orang Melayu sebok nak jadi hindu, kristian, buddha, sakai, monkey, dan macam-macam lagik... except Islam. Daripada ahli politik, ahli perniagaan, artis-artis dan orang awam, korang boleh tengok kat paper dan TV... semua mahu tunjuk belang buat kerja "unislamic" macam lahanat... and damn proud of it! Yabedabedoo!
  
Stop living in La-la-land dear readers - stop thinking that Malaysia is your fantasy Islamic country... just admit it, then move on. Takde nya ulama' tersohor dengan nama Najib dan Muhyidin akan tunggu korang kat Padang Mahshar untuk payungkan korang kasi sejuk sket sebelum naik bas ekspres ke syurga darul na'im. You're making a freaking joke or what? Freaking shit funny, ain't it? Ada bahalol meleis (eg. MataHati, MataKutu, MataPundek, dll) yang kasi alasan bahawa kerajaan Malaysia dah ada akta AJL1993 yang membenarkan perniagaan berunsurkan MLM - maka bzns MLM tu dah kira halal dunia-akhirat la kiranya. How naive can you be? How STUPID can one dickhead be... rather? Ada korang sini yang nak bersandarkan AJL1993 untuk kasi korang tiket masuk syurga? Meleis IQ level are just so pathetic sometimes... huh? It's mind-boggling!

Face it people. Perniagaan MLM dan skim piramid tak pernah berkait whatsoever dengan apa-apa Islamik. Takde perniagaan yang penuh kelentongan, pengencingan, riba' dan perjudian itu ada berkait apa-apa dengan syariah dan unsur-unsur yang berkat dalam kehidupan kita ni... how could it be anyway? Dalam apa-apa perniagaan MLM/SP, untuk mengayakan seorang parasite, ko kena korbankan 10,000 orang atau lebih lagik - what is so islamic about that? Oh ya... Islam cap ayam la kut.

Apa yang benda Islamik sebenarnya dalam industri MLM neh? Unsur-unsur Islamik itu adalah salah-satu kaedah yang diguna-pakai untuk melariskan skim piramid dan produk scam - dan daripada pengalaman di serata dunia (dalam agama-agama lain), penggunaan unsur-unsur berbau agama adalah sememangnya satu kaedah pemasaran yang sangat efektif. Why? Sebab berlambak manusia tu perasan dia nya ya amat la kuat agama... atau perasan dia la candidate utama yang akan masuk syurga lebih daripada semua orang lain. Jadi, bahalol sebegini sure mahu join bzns yang lulus syarak (katanya dengan penuh perasan... tak sedar dirinya kena scam). So... kalau ada mastermind seperti dalam kes HPA, ScoreAsshole, or whatever else out there... yang war-warkan perniagaan skim piramid dia orang ada patuh syariah - well, that's one way you promote the scam - that is all to it. Nothing complicated about it. Ini kes mahu untung dan ngompol harta dunia manyak-manyak, dan bukan pulak kes mahu kasi orang manyak-manyak masuk syurga. Sometimes I just laugh out loud when I think about all these methods they used to propagate whatever MLM scams these mastermind psychos put up for the masses. So many people out there are just sooooo... hmmm... (how do I say this?)... lurus-bendol. Jokers sekor-sekor.

Sejak bila kebudayaan scammers, pengelentong, parasite perniagaan dan manusia yang sekular suka makan duit riba' itu semua adalah orang Islam? Think about it... get over it... stay away from it... moving on. 


ONE YEAR OF BUTTHURTING MLM/SP SCAMMERS - IT'S BEEN A HELL OF A RIDE MAN! AND IF ANYONE OUT THERE THINK I'M GONNA STOP DOING THIS... WELL, YOU'VE GOT ANOTHER THING COMING.


No comments:

Post a Comment