banner

Tuesday, March 5, 2013

MLM - The Truth, The Whole Truth and Nothing But The Truth.


MLM - The Truth, The Whole Truth and Nothing But The Truth.





Entry ni aku nak diskus lagi (uik nak diskus lagik ke bang?) tentang perspektif skeptikal Aidid Mua’ddib yang memang sentiasa sangsi pada orang-orang Melayu yang bahalol. Adakah seseorang orang Melayu itu bahalol dibuat-buat, atau adakah dia memang bahalol tak boleh di repair. Ianya berkenaan isu MLM atau sekarang ini ramai yang dah panggil sebagai network marketing atau sistem affiliate atau apekebendanyantah. Tukar nama daaa, sebab perkataan MLM dah ramai orang mencemuh, dan dengan tukar nama, nanti orang tak perasan realiti MLM ni, sedangkan bendanya sama aje dik. Sememangnya ramai orang Melayu tu memang senang sungguh makan kelentongan sebegini. 

Syarikat-syarikat MLM ni jual alat memancing la kiranya, dan jual sekali dengan impian untuk dapat banyak ikan. Jadi ramai la orang Melayu nak memancing sekarang ni, dengan mengimpikan berpuluh kilo ikan bermacam jenis nak dibawa balik ke rumah, dan masing-masing mengajak adik-beradik, sedara-mara, kawan-kawan dan jugak orang yang tak dikenali, beli manyak-manyak alat memancing jugak. Mari ramai-ramai pegi memancing kat sungai dan laut dan lombong dan kedai memancing kat tengah pekan... tak kesah la mana-mana pun. Akhirnya yang kaya adalah syarikat MLM dan apek kedai pancing, sedangkan orang Melayu kebanyakannya hanya buang duit beli tali pancing dan joran dan ntah apemendenye lagik... simpan dalam store. Ada sekor-dua orang Melayu buat MLM yang bawak sekor-dua ikan balik rumah.

Ulangkaji - agenda syarikat MLM bermula dengan adanya bzns menjual produk, sama ada jus buah-buahan dari Musytari, pil vitamin yang lain daripada 13 vitamin yang ada, water filter nanotechnology yang ada dalam movie Tron, sabun ajaib kasi tak mengantuk dan sekaligus menurunkan IQ, jual sistem sms yang boleh dapat free, jual ebook yang jugak boleh dapat free bersepah kat internet, air minuman berkeramat dan bersepai... dan, whatever. Cara hasutan syarikatnya dengan mengajak independent distributor (ahli/reseller/affiliate - iaitu korang tu semua) untuk join dengan menjanjikan keuntungan yang eksponential dengan adanya pencarian downline berbilang peringkat di bawah ahli tersebut, di mana keuntungan orang bawahan akan “dikongsikan” sket-sket oleh upline-upline tu sume. Sikit aje komisen tu, tapi kalau ada 4 downline, lepas tu ada 16 lagi kat bawah, lepas tu ada 64, 256, 1024... Cerita besa ni beb. Yang bestnya pada syarikat-syarikat tu semua, sistem perniagaan cara ini memang longkah sebab ahli yang join mesti beli produk “up-front” dan adanya pembelian minimum untuk setiap julat masa (sebulan selalunya). Maknanya tu simple aje: syarikat MLM tu dah siap duit masuk untuk barang cikai yang dia jual kepada ahli, tapi ahli tu sendiri tak pasti lagi ada pelanggan yang bahalol akan beli produk tu ke tidak. Best kan buat bzns sebegini? Itu sebab kebanyakan CEO syarikat MLM dan kuncu-kuncu terdekat dia, sure korang tengok muka masing-masing macam penyangak atau muka lanun Captain Barbossa - banyak makan duit haram shubahah maaah! Muka tak berseri, hidayah tarak. Tapi itu firasat aku aje... firasat korang camane? 

Plan pemasaran MLM berbeza daripada skim piramid hanya pasa satu fakta ce’nonet aje - komisen didapati bila jualan produk telah berjaya dilakukan. Kalau komisen dibayar dengan hanya pencarian downline, secara definasi itu adalah skim piramid. Skim piramid adalah menyalahi undang-undang di mana sahaja di dunia ni sebab sistem perniagaan sebegini pasti akan "collapse" bila mana tiada ahli baru dapat dicari, dan sudah pasti juga banyak peserta akan kerugian duit buta-buta gitu. Benda sebegini pernah banyak kali berlaku, khasnya kat Malaysia ni, dan khasnya dikalangan orang Melayu - orang Melayu tu ada magnet kepada skim piramid sejak zaman-berzaman. Walau bagaimana pun, sistem MLM itu sendiri tetap akan mengalami masalah "market saturation" yang sama seperti skim piramid tu jugak... who're you trying to kid anyway man? Sistem MLM tu jugak akan menghadapi masalah "collapse" bila dah tiba masanya, bila takde ahli baru join perniagaan MLM tu. Yang kerajaan Malaysia terus benarkan sistem perniagaan sebegini berleluasa sekarang memang aku tak terkejut sangat pun. Takde nya Malaysia tu nak mengikut Arab Saudi yang mengharamkan segala bentuk MLM, selepas muftinya keluar statement tentang pengharamannya. Apa yang penting sangat pun cakap mufti kat Malaysia ni? That's what you get in any country in the world - kalau sistem politik negara itu adalah berasaskan duit duit duit... free-market meh! Sapa cekap berniaga boleh jadi kaya-raya, sapa cekap kelentong pun boleh kaya-raya jugak. Ada ke patut syarikat cha ya nun alip, kepala bapak ketapi skim piramid berproduk terhebat di Malaysia dapat sokongan daripada menteri kabinet dan ada keluar paper - dapat anugerah "syarikat direct-selling beretika" ke apebenda ntah... gila baboon btol kita kat Malaysia neh!
 
 

Percayalah, CEO dan kuncu-kuncu teratas dalam sesuatu syarikat MLM tu mesti tak pakai atau makan atau minum produk dia orang sendiri... wanna bet? Korang ingat CEO Hai-O ada pakai penapis air Hai-O yang dipasarkan kat orang Melayu tu semua. Korang rasa dia ada pasang menatang Bio-Aura tu kat rumah dia sendiri ke? Pegi la buat inspection. Penapis air Hai-O Bio-Aura yang berteknologi tinggi yang diwar-warkan hebat gila bab, tapi dihasilkan oleh Electrofast Manufacturing Sdn Bhd di 10383, Jalan Sungai Mati, Klang (yang juga supply penapis air berjenama Hijrah Muafakat, Aqua Pure, DCL, Imtiyaz, Sukida dan banyak syarikat MLM lain). Satu company cha ya nun alip yang menghasilkan pelbagai jenis  produk penapis air untuk lebih 10 syarikat MLM. Benda kat dalam penapis tu lebih-kurang sama aje - tapi casing lain, dan cap kat luar lain. Ada syarikat jual RM500 sebijik, dan ada yang jual RM3,600 seketul - fikirkanlah. Macamana kerajaan boleh tutup mata sebelah tentang perlakuan syarikat MLM sebegini, ahli politik aje la yang boleh jawab kut. For the sake of free-market, or for the sake of plain ol' money, maybe?

Dan syarikat MLM tu semua juga akan jual barang "the old-fashioned way", beli murah, tapi jual mahal bagai nak rak. Korang yang join mana-mana sistem syarikat MLM tu yang akan pulak cari orang lain untuk jadi distributor sebagai ko punya downline, dan bukan syarikat tu yang cari - selamat duit syarikat daripada buat marketing - atau kiranya, korang dah siap jadi kuli-batak tukang marketing syarikat MLM tu la. Lepas ko dah join MLM tu, ko sendiri akan jadi distributor/reseller, dan mesti syaratnya ko perlu buat belian minimum setiap bulan untuk apa saja produk kejadah tu - betul beb? Kalau tak, tak dapek komisen doh. Pastu yang paling lagi kelalar, selalunya ahli/reseller akan guna/telan produk tu sendiri (macam Monavie, eXfuze, Shamelin, dll) dan/atau kalau ada rezeki (yang shubahah ni) jual pulak kat orang lain secara direct-selling - pujuk, hasut dan rayu ahli keluarga atau kawan terdekat, sampai ada yang menyampah ya amat dan terus putus sedara. Hasutan paling besa untuk pujuk orang join sebagai downline selalunya adalah kalau dia orang join, boleh dapat harga discount untuk produk tu, murah sket - sedangkan harga barang memang dah murah dan syarikat memang sure untung besar, khasnya sebab adanya lagi sorang bahalol jadi reseller... dan dia pulak akan promote menatang tu... exponentialism bro! Ah, bebudak Melayu mana paham konsep exponentialism dalam ekonomi sebegini.

Tapi kan, walaupun dapat harga discount, mana-mana produk MLM sudah semestinya lebih mahal daripada kalau beli produk yang setara kat Jusco, Tesco atau Giant. Macam-macam helah dan cara promosi produk ada sekarang ni. Contohnya, seperti menggunakan sains dan teknologi yang hebat, tapi tak wujud, macam Emeritus Professor Dr Sir Mickey Mouse lakukan dalam kes air paip ECPbersepai. Macam-macam teknologi akan keluar semasa promosi produk daripada syarikat MLM tu semua. Syarikat MLM akan cakap produknya ya amat la canggih dan berbaloi dengan harga jualan yang semahal yang cuba ia ketengahkan. Atau katanya air buah tu ada acai berry datang dari hutan belantara Amazon (yang dekat Arizona tu) atau ada kehebatan sebatian xanthone yang doktor perubatan sendiri musykil ntah apekebenda kesannya pada manusia. Yang join syarikat MLM tu pun pulak sama ikut kata upline dan promoter syarikat MLM, cuba jugak mempromosikan kehebatan produk yang dia sendiri main hafal skrip aje kepada pelanggannya, macam dia pun sama jadi professor emeritus jadian yang tahu macam pakar sains berprestasi tinggi bomoh siam. 

Hadith Nabi s.a.w., ertinya: Dan janganlah kamu melakukan tipu helah naik harga jenis ‘najash'" (Riwayat Al-Bukhari, 2/752).

Ahli yang join mesti terperangkap dalam membuat pelaburan perniagaan sebegini dalam membeli sejumlah produk (yang dipaksa beli oleh syarikat MLM tersebut untuk komisen tadi - minimum purchase, minimum PV, BV, GV, Vavie, whatever), dan akan terdesak untuk cari downline di bawahnya untuk kasi recover balik pelaburan sendiri. Jadi soalannya: kerap tak benda sebegini berlaku? Berapakah peratusan ahli MLM yang dapat recover balik pelaburan masing-masing?

Ini statement daripada badan-badan kerajaan dan NGO di Amerika:
1. The US Federal Trade Commission memberi amaran bahawa kebanyakan "network marketers" tidak mendapat apa-apa daripada pelaburan masing-masing, melainkan produk-produk mahal yang ada di tangan tetapi tidak terjual, di mana produk-produk tersebut dipaksa dibeli semasa mereka menyertai MLM tersebut.
2. US Consumer Reports menasihati pengguna untuk "menjauhi daripada skim MLM yang menjanjikan keuntungan daripada kebolehan ahli tersebut mencari downline yang sentiasa bertambah ramai (pyramid-growth) yang perlu melakukan perkara yang sama (duplikasi) dan seterusnya memberi komisen ke atas (up the line).
3. The Consumer Awareness Institute, sebuah badan non-profit di US, telah menganalisa data yang diterbitkan oleh syarikat MLM itu sendiri, dan dalam kajian tersebut mereka mendapati syarikat yang paling tak berjaya adalah Amway/Quixtar di mana 99.99% distributor kerugian. Yang paling berjaya (secara relatif) pula adalah Herbalife, dengan 99.42% distributor kerugian. What the...?
4. The Consumer Awareness Institute juga menganalisa data pembayar cukai di negeri Idaho dan Utah, di mana 6% daripada penduduk adalah "network marketers" yang aktif dalam pelbagai syarikat MLM. Daripada 300,000 penyata cukai pendapatan, tiada seorang pun (ZERO!) melaporkan keuntungan daripada aktiviti perniagaan MLM mereka. Tu diaaa!
5. Dalam satu kes saman di Wisconsin, penyata cukai pendapatan 200 daripada 20,000 orang ahli syarikat MLM diselidik oleh pihak Attorney General. Purata pendapatan top 1% ini adalah -$900 (negatif tu beb... you know, kurang dari zero). 
6. Majalah Newsweek mendapati kurang daripada 1% distributor Monavie layak untuk apa-apa komisen, dan (kurang) 1 dalam 1000 dapat recover semula pelaburan mereka, ke atas kos belian minimum jus keramat Monavie yang hebat bak cipan zoo Tepen.

Jadi, jika plan pemasaran syarikat MLM itu tidak berkesan, pehal ramai sangat bahalol yang join? Sebab memang ramai bahalol? Especially orang Melayu kat Malaysia neh... ramai bebudak Melayu yang tak ambik subjek matematik masa SPM. Pelajar Melayu memang dikecualikan daripada subjek matematik, korang tak tahu? Selalunya si mastermind, atau upline akan kasi briefing, tulis-tulis, lukis-lukis gambarajah matematik yang hebat pada prospek, di mana katanya seseorang ahli hanya perlu cari 2, 3, 4, atau berapa sahaja downline untuk diri masing-masing, di mana downline tu pulak ada downline dia orang sendiri... jadi kalau cari 4 front-line (cewah!), dah ada 16 kat bawah, dan 64 lepas tu, dan jika masing-masing buat belian minimum yang terpaksa dilakukan oleh setiap ahli... woohoo! Banyak komisen maa! Dalam kes contohnya 4Life Transfer Factor, siap janjikan 10 level ke bawah boleh dapat komisen... bukan lagi riba', itu dah masuk kepala bapak ketapi hyper-riba' dah tu. Fendy42816438 kata sedap meh! Orang bangang aje tak nak buat MLM ni bro.

But, there is always a catch. Mastermind/upline memang secara sengaja tak nak cite pasal ciri exponentialism dalam sistem perniagaan sebegini - kan masing-masing hati perut dajjal? Hitam bak bontot kuali. Kalau la plan pemasaran 1 cari 4 (seperti LoginFB100, Unstobebal, dll), dan jika hanya seorang mala'un kita ambil kira, yang dia nya ada satu line yang aktif 12 level ke bawah, dia sorang aje dah ada downline bawah downline bawah downline seramai 16 juta orang... wadeholycrap! Katalah kursus keusahawanan anjuran eXfuze (penjual 7 super-foods buatan alkafirun cara MLM) hujung minggu ni ada 30 orang Pak Pandir dan Mak Lampir yang hadir - setiap orang boleh dapat ke berjuta downline yang dapat kasi komisen ke atas? Angan-angan Mat Jenin jugak tu. Tapi, dia orang semua tak ambik matematik masa SPM - jadi, maafkan aje bebudak tu.

Benda MLM ni simple sungguh, itu yang heran kenapa ramai orang Melayu yang masih keliru. Kalau la ko jual belacan, dan bukak satu kedai belacan kat KLCC, ko mesti nak monopoli bzns belacan kat sana kalau boleh, betul? Takmo la ada mala'un lain bukak 10 lagi kedai belacan kat KLCC... satu sebelah Jimmy Choo, satu sebelah Kinokuniya, satu lagi kat sebelah Armani Exchange, dan ada pulak barua nak bukak kedai belacan dekat bersebelahan Tiffany & Co atau Bvlgari.... kan semua dah kacau daun tu? Tak kan ko nak cari reseller dikalangan pelanggan belacan ko tu, selagi ada pelanggan yang datang? Kan sistem MLM ni berlawanan daripada saranan bzns konvensional? Tak logik sungguh nak cari reseller sampai ke infiniti. Nak pakai 6 billion orang reseller ke apa? Dah tu, sapa pulak yang nak jadi pelanggan beli belacan ko tu? Itu sebab orang terpelajar yang faham subjek ekonomi memang geleng kepala punya bila membincangkan kesah perniagaan jenis MLM ni.

Katalah kita nak buat MLM dengan hanya jual produk, tapi tak mahu buat kerja shubahah cari downline. Ada dapat hidayah sket. Betul ke ada orang yang join MLM berjaya buat kerja sebegini tak? Dalam satu kes saman di UK, kerajaan UK mendapati (secara statistik - kurang) daripada 1 dalam 10 ahli MLM berjaya menjual produk kepada pelanggan, selain daripada dirinya sendiri (yang sebenarnya dah jadi pelanggan syarikat MLM tersebut semasa dia membeli produk - minimum purchase meh!). Memandangkan syarikat MLM sudah dapat memerangkap seorang ahli untuk membeli produknya secara berkala dan mandatori, secara tipikalnya produk tersebut sememangnya sangat mahal daripada produk yang setara dipasaran "retail" seperti di supermarket. Sapa pulaklah pelanggan yang dungu nak beli produk yang mahal, hanya sebab nak pakai/telan produk tu, sedangkan ada produk setara yang lebih murah? Kajian menunjukkan hampir semua produk yang dibeli oleh network marketers digunakan sendiri oleh mereka yang join MLM masing-masing.

Fakta ni mesti tidak akan diperkatakan oleh mastermind atau upline semasa memujuk dan menghasut prospek, sebaliknya mala'unnya mesti cerita bahawa produk mereka sememangnya one-of-a-kind-space-age-technology, dan tengah high demand dalam masyarakat sekarang ni. Cuba korang survey kat portal carigold, baca apa yang Odie dengan hani85 tulis hari-hari kat sana. Nak muntah pun ada kalau ko lawat selalu. Atau korang pergi cari budak terencat akal si FendyTF271935273 dan baca apa yang dia cakap pasal produk colostrum lembu (yang bukan colostrum lembu - ntah, you figure it out) dari syarikat 4Life. Atau dengar cakap apebenda namanya Honey Bee promote corset Hai-O yang ada plutonium tu (RM160 jual RM2600) sambil dia tunjuk beg tangan Dolce & Gabbana pasar malam kat blog dia... same old story across the board. Lame pitches from lame people with bucket-load of vanity. Dia orang ni tahu tak tanggungjawab sebagai seorang peniaga, korang rasa?

Sebagai contoh, rata-rata salesman MLM bukanlah pengamal perubatan bertauliah, tetapi hampir setiap mereka perasan lebih hebat daripada doktor perubatan, dengan saranan tentang kesihatan yang pelbagai sekaligus datang dengan promosi jus keramat dan multivitamin dan apa sahaja yang dia nak jual kepada makcik Tipah dan Pak Samad. Allah SWT berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ

Ertinya: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama-suka di antara kamu" (An-Nisa:29)

Dan dalam hadith, Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:
"Dua orang yang sedang melakukan jual-beli dibolehkan tawar-menawar selama belum berpisah; jika mereka itu berlaku jujur dan menjelaskan (ciri dagangannya), maka mereka akan diberi barakah dalam perdagangannya itu; tetapi jika mereka berdusta dan menyembunyikan (ciri dagangannya), barakah dagangannya itu akan dihapus." (Riwayat Bukhari).

Sure, memang la ada yang berjaya buat MLM dan jadi kaya-raya. Bulan lepas ada keluar success-story dalam majalah usahawan SUKSES tentang sorang mamat untung besar jual jus manggis Vemma (produk dengan harga 171 hengget sebotol), yang dijual pada pakcik-makcik yang sepatah haram tak faham apa-apa pasal sains perubatan - yang kena kelentong bulat-bulat suruh telan jus manggis, yang mana asalnya manggis tu dieksport ke US, dan diimport semula ke Malaysia untuk diminum oleh orang-orang kita. Kan kerja bongok namanya tu? Satu botol Vemma lebih-kurang sama dengan harga dengan 350 bijik manggis segar... wadefak? Malaysia ni pengeluar manggis kakak oi! Manggis segar tu pulak takde bahan kimia atau pengawit... aku pasti yang Allah takde letak apa-apa racun atau pengawit dalam manggis segar tu semua. Ya, ya, ya... Vemma tu produk canggih. Canggih kepala lutut lu! Canggih sampai sanggup cerita hal-hal perubatan yang bukan-bukan, demi mendapatkan keuntungan berlipat-ganda, sekaligus dapat sedekah duit orang Melayu kepada omputeh kat US? Orang Melayu selain bahalol matematik, juga golongan manusia yang sangat pemurah dan suka bersedekah duit free-free kat omputeh alkafirun di mana sahaja.
 
 
Uik! Dah tersasar statement aku, bengangkan Vemma punya pasal. Anyway, mamat Vemma tu dapat capai sukses sebab beratus dan beribu orang downline dia bekerja keras mengelentong pelanggan, khasnya yang tua-tua ada banyak penyakit, seperti darah-tinggi, sakit jantung, kencing manis... jadi dia dapat meraih komisen kepimpinan, komisen rangkaian dan komisen bloody hell ntah apa lagi ntah. Memang keje orang sasau punya bzns Vemma neh! Nah, itu sebab mamat tu masuk majalah sukses, sebab dia yang join dulu dan dia di puncak piramid Vemma kat Malaysia ni. Tak payah nak argue - how are going to spin this to me babe? 

Lagi satu, korang perlu berjaga tentang cerita sukses yang keluar daripada mulut kuncu-kuncu teratas syarikat MLM. Yang paling berjaya dalam apa-apa syarikat MLM, selain daripada CEO, CFO dan board of directors semua tu... adalah mereka yang travel kasi ceramah keusahawanan tentang jualan produk keramat MLM masing-masing di merata tempat dan kasi kursus motivasi serta menganjurkan pengrekrutan beramai-ramai, kasi join itu MLM keparat bak gaban. US Federal Trade Commision ada keluarkan statement mengkritik promosi MLM sebegini dengan menyatakan bahawa ada sesetengah syarikat MLM yang buat promosi seperti "cult-like religious mania" sebagai pengganti plan pemasaran yang beretika dan telus - macam Ayah Pin dengan segolongan pengikut yang mati-mati percaya Ayah Pin naik ke langit borak-borak dengan tuhan. Tuhan Ayah Pin la... God yang dia sahaja yang kenal dan sememangnya mereka berdua sangat akrab macam Batman dan Robin.

Lepas tu, baik di US, Eropah dan Malaysia jugak, mesti ada orang terkenal jadi ambasador/duta produk (dan ada pulak duta produk yang perasan hebat, terus bukak bzns gelang magnetik satu-sen-tarak-guna dia sendiri - terus dikencingnya syarikat MLM yang asal... hahaha!). That's the culture of MLM - mau kasi syarikat dan produk nampak gah dan high-class, walaupun cerita di sebaliknya tetap cikai. Bukan apa, ramai manusia dalam dunia ni senang dipengaruhi oleh "celebrity influence", macam la artis-artis tu semua manusia jenis yang berkualiti dan elok jadi ikutan. Menatang ntah?
  

Satu benda yang korang akan selalu dengar daripada mulut upline adalah berkenaan hebatnya sistem MLM masing-masing dengan sales-pitch yang out-of-this-world... "bzns eXfuze ni different bro, MLM lain memang takleh challenge punya. 7 super-foods. Kalau ko join, sure untung besar!". Atau, "Hai-O ni very strong company, Ismail Sabri Yaakob ada kasi anugerah syarikat beretika hari tu - tak kan rugi kak, company sah lulus syariah. Mesti best neh". Atau, "produk Transfer Factor ni one-of-a-kind, hanya 4Life yang berjaya kasi transfer imuniti daripada lembu dan ayam pada manusia, hinggakan Russian Health Ministry sendiri buat blog kat blogspot - gila bab punya advanced dan cokia' Russian Health Ministry ni! Oi bahalol - ko dengar cakap aku ni, kalau tak aku pelangkong kepala ko tu!".

Apahal sekali pun "pitch" syarikat MLM, semua sama aje dol. Memang la ada beza sket sana sini - tapi semua MLM tu cari ahli/reseller/affiliate yang cari downline masing-masing tak putus-putus, semua jual produk dengan harga sky-high, semua kasi syarat ko kena ada "minimum buy" untuk layak dapat komisen. Takde ramai yang ada harapan untuk kaya-raya, kecuali seketul-dua (yang perangai memang macam lanun dari azali dan aggressive macam monkey nak mengawan). Jadi, nasihat aku kepada korang yang nak join mana-mana MLM, udah la tu beb! Korang tu sedang diperkutak-katikkan oleh dajjal wang-ringgit daripada kalangan omputeh dan lain-lain alkafirun, yang menurunkan ilmu yahudi tu kepada orang Melayu kat Malaysia ni. Kepada yang dah ter-join... just walk away man, and stop feeding those sickfucks more of your hard-earned money. Anggaplah ianya pengajaran semasa membesar dan jadikan ia iktibar untuk bekalan sendiri dan anak-anak korang. Ajar matematik dan statistik pada anak korang tu semua, yang tak lama lagi membesar dan akan jadi pulak mangsa syarikat MLM yang lain di masa hadapan. Berhenti kasi syarikat MLM tu semua duit korang tu... not a ringgit more, just get lost!

Aku ni menulis artikel ni bukan ditujukan untuk seseorang individu Melayu macam ko sorang si pembaca, sebab seperti yang aku ada mention, memang ada yang boleh berjaya dalam bzns MLM ni. Aku menulis ni ditujukan kepada seluruh orang Melayu secara kolektif dan kumulatif - maksudnya korang dan aku sekali sebagai sebuah masyarakat. Isunya, apakah kesan ekonomi secara majmuk yang berlaku kalau ramai ahli masyarakat Melayu tu terus sebok nak buat MLM sampai 10%, 20% atau lebih lagi daripada keseluruhan jumlah ahli masyarakat mau join? Sedangkan seperti fakta yang dikeluarkan oleh menteri kita di atas tu, jumlah bzns MLM tu dalam 10 billion hengget aje - itu pun jangkaan 2015. Sekarang ni anggaran bzns MLM hanya RM5 billion aje - 1% GDP negara Malaysia. Adakah ianya baik untuk masyarakat Melayu sejagat... di mana yang jadi kaya sorang-dua, tapi yang melangut tak dapat apa-apa ada dalam 19,833 orang lagi? Aku pun tak faham macam mana kes menteri kat atas tu boleh berlaku. Apa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan takde pakar ekonomi yang berwibawa yang digajikan, bekerja kat ofis di kementerian di Putrajaya, yang boleh tulis teks ucapan dan menasihatkan menteri dengan lebih "sensible" dari segi makroekonomi? It's mind-boggling really. Aku menulis ni, aku dapat info daripada US Federal Trade Commission, Consumer Awareness Institute, dan banyak independent writers kat internet. Dan aku pulak takde MBA pun. These are all common knowledge all over the world.
  
Last sekali, aku kasi korang fakta ni: Secara purata, 99.95% network marketers akan kerugian. Tapi, kalau ko pegi Genting main judi, ko stop kat meja roullete, dan letak semua duit yang ko ada kat satu nombor... katalah nombor 17. Untuk semua orang yang berjudi (dari segi statistik) yang meletak duit pada satu nombor (seperti nombor 17) itu, kadar kerugian mereka adalah 97.14%. Faham bro? Maksudnya kadar kerugian orang join MLM lagi tinggi daripada kadar orang kalah judi di meja roulette. Tapi takde la aku nak advice korang pegi berjudi pulak dey... 

OK, I'm out... it's a Sunday. Ciao babe!
  
Rujukan:
1. Bloch, Brian. "Multilevel marketing: what's the catch?" Journal of Consumer Marketing. 1 Oct. 1996, Volume 13, Issue 4: 18-26. 
2. Dokoupil, T. "A Drink’s Purple Reign." Newsweek. Newsweek Inc., 11 Aug. 2008. Web. 22 Aug. 2008. <http://www.newsweek.com/id/150499/page/1> 
3. FTC. "The Bottom Line About Multilevel Marketing Plans and Pyramid Schemes."Protecting America's Consumers. Federal Trade Commission, 1 Oct. 2009. Web. 13 Oct. 2009. <http://www.ftc.gov/bcp/edu/pubs/consumer/invest/inv08.shtm> 
4. Vander, N., Peter, J., Keep, W. "Marketing Fraud: An Approach for Differentiating Multilevel Marketing from Pyramid Schemes." Journal of Public Policy & Marketing. 1 May 2002, Volume 21, Number 1: 139-151. 
5. Walsh, J. You can't cheat an honest man: How Ponzi schemes and pyramid frauds work and why they're more common than ever. Aberdeen, WA: Silver Lake Publishing, 1998. 183-202.
6. http://www.mlm-thetruth.com/blog/consumer-guides/shocking-statistics/ 
7. http://www.dsa.org/
8. http://www.ftc.gov/bcp/edu/pubs/consumer/alerts/alt057.shtm
9. http://www.mlmwatch.org/01General/10lies.html
10. http://www.systemdynamics.org/conferences/2008/proceed/papers/OLAYA411.pdf
11. http://www.watchforscams.com/network_marketing_scams.html
  
  
Perkara berbangkit di Say No To MLM di Facebook :
  
  

No comments:

Post a Comment