banner

Tuesday, March 5, 2013

MLM, Mormon, Melayu, Mangkok... Mooo!


MLM, Mormon, Melayu, Mangkok... Mooo!





Entry ni aku nak cite benda lain la pulak. Asyik cite keparat pasal MLM dan skim piramid yang mengelentong orang Melayu saban hari, di mana yang sipengelentongnya rata-rata orang-orang Melayu tu jugak. Melayu yang tak beragama tapi bertuhankan wang-ringgit (uik! contradiction... oxymoron?), dan mastermind tu aje yang omputeh atau chayanunalip (OK, sekali-sekala ada jugak Melayu yang lanun keparat jadi mastermind dengan deretan kuncu-kuncu anak angkat dajjal nya, itu aku tak nafikan). Meh la pulak aku nak cite pasal general knowledge - cerita tentang segolongan omputeh yang beragama Mormon. Mormon ni memang special (or weird, whichever way you want to see it), dan kalau kat Malaysia, kumpulan ni mungkin dah masuk golongan macam kes Ayah Pin atau Al Arqam kut. Out of the mainstream gilbabs, tapi selepas lebih daripada 170 tahun, ianya dah established sebagai salah satu cabang agama kristian di US.


Tengok gambar kat atas tu, mamat segak yang pakai topi cowboy tu adalah seorang Mormon (what a stud!) yang bernama Joe Jessop yang berusia 88 tahun, dan sejak dia akhil baligh, kerjanya saban hari buat seks tongang-terbalik tak sudah-sudah dengan 5 bininya (baris depan tu). Jadi kita boleh andaikan sorang awekz tu dapat layanan 5 hari sekali la lebih-kurang. Not too bad I supposed. Joe Jessop suka hidupnya yang sentiasa cergas dan horny agaknya, sebab kalau korang nak tahu, anaknya aje ada 46 orang, dengan cucu seramai 239 orang... yeehaa! How is that again? Itulah salah satu branch Mormon. And in certain families, they really multiply like rabbits. It's in their religion.

Apakah Mormonism? Nama lainnya adalah "The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints" (singkatan: LDS), dan walaupun ada banyak branch, aku tak nak merumitkan cite ni, so terima aje la penerangan simple aku ni. Pada tahun 1830 thereabouts, muncul seorang pendakwah kristian yang bernama Joseph Smith, Jr. yang berusaha mengasaskan satu agama "separa-baru" yang dia dasarkan daripada satu kitab suci yang dipanggil Book of Mormon. Kitab ini dikira sebagai kitab tambahan kepada injil yang ada, dan ianya adalah satu "ancient chronicle" tentang satu kerajaan silam di Amerika, dikompilasikan oleh seorang "pahlawan-nabi" yang bernama Mormon dan anaknya Moroni (come on, stop smiling!). Apa pun, Joseph Smith, Jr. dapat mengumpul pengikut yang setia dengannya, dan ajarannya dapat berkembang pesat di zamannya. Smith juga sering menceritakan pengalamannya semasa kecil di mana dia pernah melihat sendiri "God The Father and Jesus Christ" sebagai 2 entiti berbeza, yang memberitahunya bahawa "the true church had been lost and it would be restored through him". Smith menerangkan bahawa malaikat John, Peter, James dan John datang melawatnya pada 1829, dan memberikannya mandat untuk mengasaskan semula "The Church of Christ".
 
Gereja pertama untuk komuniti pengikut Smith diasaskan pada tahun 1830, dan pada tahun 1838, Smith mengumumkan bahawa dia telah mendapat wahyu daripada Tuhan untuk menamakan agama mereka sebagai "The Church of Jesus Christ of Latter Day Saints", atau dalam bahasa kita... "Gereja Jesus Christus daripada Santo... ah whatever!". "LDS" for short. Aku pun tak tahu nak kasi terjemahan yang sesuai. Walau bagaimana pun, Joseph Smith mati pada tahun 1844, di mana ketika itu dia adalah datuk bandar untuk bandar Nauvoo, Illinois, dan dia juga dalam proses untuk bertanding sebagai President Amerika Syarikat. Dia diserang oleh sekumpulan lelaki yang bersenjata yang menyerangnya di penjara (dia dipenjara untuk menunggu perbicaraan tentang satu kes mahkamah). Adiknya, Hyrum Smith juga terbunuh bersamanya semasa "mob" itu menyerang.

Selepas kematian Smith dua beradik, terdapat perpecahan di antara ahli kumpulan Mormon, yang mana akhirnya ia terbahagi kepada tiga yang asal (walaupun sekarang dah bercambah lebih daripada 6, at least), di mana kumpulan terbesar diketuai oleh seorang yang berkarisma yang bernama Brigham Young. Young seterusnya menjadi president/saint/prophet untuk pergerakan Mormon ini mulai 1847 hinggalah kematiannya pada tahun 1877. Brigham Young lah yang mengetuai migrasi 70,000 pengikut Mormon berhijrah daripada Illinois dan akhirnya menetap di negeri yang sekarang ini dipanggil sebagai Utah, dengan ibu negerinya Salt Lake City... ini cerita fast-forward ni. Aku ni nak memendekkan al-kisahnya. Oh ya... sekarang ada sebuah universiti kepunyaan LDS yang dinamakan Brigham Young University di Provo, Utah.




Utah, Amerika Syarikat

OK... Brigham Young ada 55 orang bini... yabedabedoo! 16 daripada isterinya melahirkan 56 orang anak untuknya, yang mana 46 orang hidup sampai dewasa. Yang bini lain-lain ada anak tak? I have no idea. Agama Mormon mengamalkan poligami bagai nak rak, dan aku rasa kalau aku hidup pada tahun 1830-an dan kulit aku putih melepak, aku rasa aku pun nak join Smith dan Young. Tegak bulu roma aku ni ha, memikirkan kalau aku ada 18 bini duduk serumah yang aku kena servis dalam 2 atau 3 orang sehari (ke aku yang kena servis?). Mahu patah pale lutut aku dibuatnya, mungkin... kalau hari-hari itu aje la keje aku. But, don't get me wrong. Aku takde niat nak mempersendakan agama orang lain. Ini sejarah manusia dan sejarah Amerika. Ada iktibar yang kita boleh dapati di sini, kalau korang sabar dengan celoteh aku kat entry ni.
  
Okeh! Apa isunya neh? Sebenarnya, sapa yang berminat pasal general knowledge boleh research sendiri pasal isu LDS ni. Aku nak kasi sinopsis tentang beberapa perkara yang typical untuk orang Mormon. Kiranya banyak-banyak cabang Kristian, kumpulan Mormon ni kira memang alim sangat-sangat dan lebih suka menyendiri daripada mainstream America. Dan Mormon Church mempunyai ciri-ciri yang unik yang tiada dalam cabang kristian yang lain. Dan dalam apa jenis agama sekali pun dalam dunia ni, kalau orang tu alim pada agamanya, doktrin dan practice agama tersebut akan memainkan peranan sangat besar dalam kehidupan seseorang penganut. Berikut adalah beberapa ciri agama Mormon - in no particular order:
  
1. Salah satu ciri unik dalam Mormon adalah "The Mormon cosmology and plan of salvation" di mana ia merangkumi doktrin "pre-mortal life", "three degrees of heaven" dan "exaltation". How is that? Mengikut doktrin ini, setiap ruh manusia adalah ruh anak Tuhan (literally), dan seorang manusia boleh mencapai exaltation, yang bermaksud manusia itu sendiri boleh jadi Tuhan (gods and goddeses) sama seperti Jesus Christ itu jadi Tuhan. Doktrin exaltation itu termasuklah dapat bergabung semula dengan ahli keluarga di akhirat dan boleh beranak-pinak secara ruh di sana nanti. Macamana nak capai tahap ketuhanan sebegini? Seseorang penganut Mormon perlu percaya kepada Jesus Christ, mematuhi setiap commandments dan melakukan aktiviti dalam satu turutan "covenants" (yang juga dipanggil ordinance - contohnya: baptism, sumpah-setia, zakat, chastity dan lain-lain lagi).
  
2. Salah satu perkara yang juga spesifik untuk Mormon Church adalah isu "tithing" - kiranya sama la zakat harta dalam Islam... sampaikan ada pengkritik kristian yang menuduh Mormon Church adalah satu organisasi yang lebih cenderung kepada wang-ringgit daripada keagamaan. Berapa banyak kena sedekah pada church - 10% annual income untuk setiap orang. Selepas 170 tahun, LDS church memang kaya beb. Dan status kekayaan gereja pusat Mormonism tidak diketahui, sebab dia orang tak declare asset dan wang simpanan sejak tahun 1959 sampai sekarang. Dan Mormon ada banyak gereja yang besar dan gah di serata Amerika dan dunia... actually they inter-changibly called it temple or church.
  
3. Pengikut Mormon ada health-code yang dipanggil "Word of Wisdom", di mana alkohol, kopi, teh dan tembakau adalah haram, dan pengambilan makanan berasaskan herba dan buah-buahan adalah digalakkan, serta memakan daging haiwan hanya dalam jumlah yang sedikit. Sihat-walafiat punya health-code amalan dia orang ni, itu yg cergas ya amat tu. Dah tu pulak, ada "law of chastity"... no hanky-panky in sexual relations, dan seks di luar-nikah is a no-no.
  
4. Semua ahli masyarakat perlu melibatkan diri dengan aktiviti gereja, dan orang muda berumur 19 hingga 25 tahun dan sihat tubuh-badan serta orang-orang tua yang sudah bersara digalakkan volunteer untuk berdakwah atau melakukan aktiviti sukarela selama 2 tahun. Setiap penganut jugak diarahkan untuk mengkhaskan satu malam dalam seminggu untuk aktiviti keluarga di mana semua ahli keluarga berkumpul untuk "mengaji" prinsip gospel dan seumpamanya.
  
5. Banyak arahan gereja LDS dikritik sebagai terlalu tegas (rigid) dan keterlaluan (repressive) di mana sebagai contoh, terdapat kes seperti Kip Eliason, yang membunuh diri disebabkan terlampau stress bila mana seorang bishop LDS memberitahu remaja tersebut bahawa melancap (masturbation) adalah perlakuan yang sangat berdosa. Of course, untuk omputeh, that is a bit much. Pada Januari 1982, presiden gereja LDS mengeluarkan kenyataan kepada semua ketua gereja bahawa oral-sex adalah satu perlakuan yang luar-tabii, keji dan "unholy". Of course, untuk omputeh, that is a bit much. Shoot! Untuk aku ni pun, woi... that IS a bit much. Uik!
  
6. Satu lagi isu yang selalu menjadi kritikan pada mainstream America adalah isu "Mormon fundamentalism" yang melibatkan "plural marriage", di mana mereka mempercayai bahawa poligami adalah ciri penting untuk mencapai tahap tertinggi "exaltation" di akhirat nanti (celestial kingdom). LDS tidak menyukai istilah "polygamy", sebaliknya memanggilnya sebagai "The Principle" atau "The New and Everlasting Covenant" atau "The Priesthood Work". Dan poligami yang diamalkan tiada had, selagi mahu berpuluh awekz pun OK. Dah tu pulak, ianya dianggap acceptable untuk seorang lelaki yang berumur untuk mengahwini seorang perempuan yang baru akhil-baligh - dan ini semestinya bercanggah dengan undang-undang di hampir semua negeri di Amerika, di mana hubungan seks di bawah umur akan dianggap sebagai "statutory rape" walau pun ianya suka sama suka. Terdapat satu kes tentang seorang lelaki bernama Tom Green daripada "Kingston clan" yang mengahwini sepupu perempuannya yang berumur 15 tahun, yang mana perempuan itu juga adalah makciknya... oh man! And I mean that not to ridicule. It's just weird to me.

7. Statistik yang menarik tentang negeri Utah: Mengikut kajian, Utah duduk di tempat pertama dalam penggunaan ubat kemurungan (eg. Prozac, etc) dan narcotic painkillers - ramai orang Mormon tu depressed dan banyak jugak yang sakit tulang/badan kerja berat di ladang dan lombong. Orang Utah memegang rekod tertinggi kadar bankrupsi per capita di Amerika dalam banyak tahun lebih daripada negeri-negeri lain. Satu kajian oleh The Journal of Economic Perspectives mendapati bahawa Utah adalah negeri tertinggi dalam belian majalah pornography, dan ini dikaitkan dengan ciri-ciri conservative penganut Mormonism (segan-segan sebab agama gitu, tapi kuat seks dalam toilet layan-diri secara diam-diam... hehehe). Mengikut kajian IRS, orang Utah adalah negeri tertinggi yang menyedekahkan income kepada charity, disebabkan zakat 10% Mormon tersebut di atas. Makanan rasmi negeri Utah adalah Jell-O.
  
OK... dah panjang sangat celoteh aku neh. Where am I going with this? Secara amnya, Mormon adalah sekumpulan penganut kristian yang banyak bercanggah dengan mainstream orthodoks, protestant dan katoliks di Amerika. Dan mereka juga secara amnya banyak ketinggalan zaman dalam arus kemodenan... and that is by choice. Dia orang memang memilih untuk hidup sebegitu. Kebanyakan anak-anak penganut Mormon adalah home-schooled atau ikut "The Church Educational System" dan memang tak ikut syllabus pelajaran di sekolah konvensional di Amerika. Itu yang ada idea-dea sains dan matematik yang sangat bercanggah dengan kemajuan sains di Amerika itu sendiri, dan lebih menitik-beratkan pelajaran agama yang berlandaskan doktrin serta pemahaman sejarah aliran LDS.
  
Ramai penganut Mormonism yang tidak percaya kepada sains dan teknologi, seperti apa yang diamalkan oleh sebahagian besar rakyat Amerika. Mereka percaya kepada "miracles", tahyul dan amalan-amalan yang dianggap sebagai ketinggalan zaman, dan kebanyakan rakyat Amerika sendiri memperlekehkan masyarakat Mormon... but not all, of course. Dalam banyak hal, orang Mormon lebih sedia menggunakan kaedah homeopathy dan alternative atau traditional medicine dalam rawatan kesihatan, dan sememangnya diakui, masyarakat Mormon adalah dalam kategori orang miskin di Amerika - di mana kebanyakan keluarga Mormon terletak di bawah paras kemiskinan, jauh di bawah lain-lain kumpulan masyarakat, termasuk African-Americans.  
  
Orait, kalau nak cerita full-story, bulan depan pun tak abis. Again, sapa-sapa yang minat tentang sejarah dan general knowledge, please research yourselves. Dan setakat di sini, aku ada cakap bahawa tujuan aku menulis entry yang ini sebab aku cakap nak tukar topik lain daripada MLM dan skim piramid. Sebenarnya tak betul tu... hahaha! Aku memang nak cerita pasal MLM dalam entry yang ini. So, apa isunya beb?
  
Modern Mormon teenagers

  
KENAPA RAMAI ORANG MORMON BUAT SKIM MLM?

Pehal secara per capita, terlalu ramai orang Mormon join lepas satu-satu skim MLM dan syarikat direct-selling, dan benda ni berpanjangan lepas satu tahun ke tahun di Amerika? Dan pulak, Salt Lake City dan bandaraya lain di Utah, US, dah jadi markas lepas satu satu syarikat MLM? Kenapa di Amerika tu, orang Mormon bergiat aktif dalam perniagaan MLM dan jualan langsung Amway, Noni Juice, Nu Skin, Mary Kay, Herbalife, Nutra-Smart, XanGo, 4Life Research, Pharmanex, Quixtar, Shaklee, USANA Health Sciences dan banyak lagik skim kejadah MLM neh? Sesetengah ex-Mormon mengatakan ini adalah kerana secara amnya orang Mormon "stupid" dan takleh nampak kelentongan syarikat tu semua. Kalau gitu, maksudnya yang ex- Mormon tu jugak bangang (sebab in-breeding ikut teorinya), dan bila dia orang tu murtad daripada Mormonism, terus dia jadi genius dan intelligent! Actually, teori ni memang banyak diperkatakan di US. Sapa yang "Mr Current Affairs" tahu bahawa US tu memang negara yang prejudis dan stereotype - betul? Dia orang aje yang betul, dan dia orang jugak la yang paling hebat. Orang Islam sekarang especially kena jugak, isn't it? Orang Islam pun kena branding terrorists dan fundamentalists jugak... macam orang Mormon. 
  
So, why is that? And why Utah? Kenapa 49 negeri lain di Amerika takde undang-undang perniagaan seperti di Utah, di mana undang-undang di Utah adalah agak longgar secara relatif daripada segi isu-isu pyramid-selling, multi-level bullshitting, dan direct-selling. Sebagai contoh, di California, kalau ada ciri pyramid-selling dalam plan pemasaran sesuatu syarikat, get ready to get sued... sabit kesalahan memang syarikat terus muflis. But, not in Utah baby. 
  
Itu yang Dallin Larsen seronok bermaharaja-lela kat Utah tu, head-quarters nya kat Salt Lake City - MonaVie 4eva and eva babe! Dallin Larsen tu sendiri adalah graduate Brigham Young University dengan B.S. degree in Finance (B.S. as in Bachelor of Science, although "bull-shit" pun boleh jugak pakai). Myron Wentz, graduate University of Utah, CEO USANA Health Sciences, beribu-pejabat di West Valley City, Utah. David Lisonbee, graduate Brigham Young University, CEO 4Life Research pengeluar produk Transfer Factors yang merapu macam cipan, beribu-pejabat di bandar Sandy, Utah. Kejadahnya neh?






Mengikut para pengkaji di Amerika, isu utama kenapa orang Mormon suka sungguh buat MLM adalah kerana tahap kemiskinan orang Mormon itu - "the mormon church, in relative terms, keeps its membership dirt-poor." Ini berkait dengan isu zakat Mormonism sampai 10% setahun, dan ianya adalah sebelum tax - dan "tithes" tersebut tidak tertakluk kepada undang-undang sekular peringkat negeri atau negara Amerika. Gila dowh! Kat Amerika, semua benda kena tax, isn't it? Federal tax, State tax, Sales tax, VAT dan lain-lain lagi. Kalau dah kena sedekah income yang memang dah sikit disebabkan taraf pelajaran orang Mormon yang tak seberapa, apa yang tinggal lagik? Anak pulak ramai, sebab bini pun ramai maaa. Bukan itu sahaja - orang Mormon sentiasa diminta oleh pihak church untuk sedekah kepada badan dakwah, fast offering (sedekah puasa) dan bermacam-macam lagi, dan ada anggaran mengatakan 25% hingga 50% pendapatan keluarga orang Mormon lesap pergi ke tempat lain. That's why there are so poor.

Dan, ini jugak berkait rapat dengan doktrin dan tahap pelajaran masyarakat Mormon secara am, di mana "advancement" dalam ilmu perubatan, ilmu sains seperti fiziks, kimia, biologi, kejuruteraan, apatah lagi astronomi, astrofiziks, dan sebagainya amatlah kureennngg... berbanding dengan masyarakat majmuk di serata Amerika. Dan amalan alternative atau traditional medicine yang berleluasa membawa kepada kepercayaan yang "simpleton" dan "less-analytical", jadi senang kena kelentong gitu. Dia orang kuat agama, tetapi kurang berpengetahuan tentang sains, matematik, statistik, ekonomi dan isu-isu semasa dunia. They are way behind, and easily duped... in general. Dan seperti biasa, lanun MLM sentiasa berkeliaran untuk cari mangsa. The Mormons fit the bill nicely.

Ini isunya, kalau dah miskin dan kurang berpelajaran dan sebok pulak dengan hal-hal agama dan hal-hal kekeluargaan saban hari, menyebabkan kebanyakan orang Mormon tu sangatlah miskin dan dia orang sentiasa perlukan "second income". Tapi untuk dapatkan second job, mana ada time? Kalau ada free time, sebok pulak berdakwah, sebok dengan aktiviti church, sebok dengan home-teaching, sebok nak membesarkan lagi family - where got time man? Jadi untuk memastikan anak-bini ada kemewahan hidup... you know, ada makanan atas meja, ada pakaian nak disarungkan ke badan anak, ada rumah untuk berteduh - buat MLM la beb! Masa kat church tengah dengar khutbah, boleh promote kat orang sebelah, can do pure direct-selling maaa! Lepas tu masa promote kat jiran yang jugak sepupu belah emak, boleh celoteh yang produk MonaVie tu ada 19 jenis perahan buah, boleh merawat kanser, kencing manis dan darah tinggi. Boleh promote produk jus manggis Vemma dan XanGo, yang mana manggis tu sememangnya non-existent di Utah, kasi koner-baring kelentong ianya boleh rawat stroke dan ntahapekebenda penyakit lagik. (short-break, pesanan blogger: Oi! Orang Melayu bahalol yang jual XanGo dan Vemma kat Malaysia ni... apekejadahnya nak jual jus manggis kat negara sendiri yang memang pengeluar manggis? Sengap-bingai ka apa? Lagi bingai daripada orang Mormon gitu dol?). Oh, jangan lupa produk 4Life transfer factor yang ada transfer factor ntahapekejadah yang clearly berlawanan dengan ilmu sains moden, yang datang daripada colostrum lembu disgusting ya amat dan jugak kuning teloq ayam... bessshhh! Semua produk semulajadi - produk herbal dan buah-buahan (So, itu sebab si Fendy183252342674 pun nak ikut trend orang Mormon gak tu!). You all know what I'm getting at? Kalau dikelentong orang Mormon ni pasal sains dan teknologi, memang terlopong aje dia orang, sebab tahap pelajaran dia orang tak sampai kat situ pun. Itu pun kalau ada yang nak sanggah ilmu 4Life, MonaVie, Vemma dan XanGo. Selalunya dia orang terima aje bulat-bulat kelentongan MonaVie, Vemma, 4Life dan XanGo, telan bulat-bulat, hook-line-and-sinker. Itu yang parasite MLM kat US suke bebenor buat bzns kat negeri Utah.

Jadi... adakah orang Mormon di Utah dapat buat banyak keuntungan dengan bzns MLM yang sangat mereka gemari neh? The answer varies from "not much" to "zero". Bukan sahaja mereka tak dapat escape "the Mormonism poverty trap", malah kebanyakannya terus jadi bertambah miserable dan papa-kedana. That's why jualan pil ubatan anti-depressant adalah tertinggi dikalangan orang Mormon, seperti yang dinyatakan di atas tadi. Dan ramai jugak mereka tu yang tak faham kenapa dengan cara MLM, mereka masih tak berjaya jadi kaya-raya, sebab masing-masing jugak lemah mathematics, statistics and economics.

Memang kesian orang Mormon ni, in my opinion. Tapi cerita aku setakat ini sebenarnya hanya mukaddimah cerita sebenar yang aku nak sampaikan... hahaha! Siyes! Berjela-jela aku cite kat atas, tapi kita sebagai orang Melayu kat Malaysia ni nak kesah buat apa? Betul bro? Who cares about the Mormons yang merangkumi 60% rakyat negeri Utah tu? What's that got to do with the Malays in Malaysia anyway? Jangan gusar, aku ada mesej nak disampaikan dalam artikel ni. Berikut adalah ciri-ciri orang Melayu di Malaysia, in no particular order:

1. Minggu lepas aku dapat kes, sorang budak 3 tahun demam panas dengan batuk dan selsema, dah 3 - 4 hari gitu. Aku tanya kat parents, nape datang lambat? Anaknya dah sampai peringkat pneumonia dah kiranya. Listless, weak, tercungap-cungap. Maka si Bapa bercerita bahawa pada mulanya, anaknya start demam, dia orang bawak pegi jumpa bomoh dulu. Kata si bomoh, mala'un jiran depan rumah ada saka dan anaknya tadi pegi main bawah pokok depan rumah jiran tu minggu lepas - itu yang bengang jiran tu punya saka, kejadah whatever! Jadi, dengan pengeras yang dah disedekahkan, parents si budak kecik yang sesak nafas try dulu ubat si bomoh yang ada PhD dalam bidang Perbomohan daripada Universiti Alternative Medicine dekat Gunung Benum, yang sama taraf dengan The Open University Alternativa Medicina, Colombo, Ceylon... wadefak. That's orang Melayu for ya. And if all notice, the year is already 2011! Candidate terbaik untuk syarikat MLM jual produk kesihatan kelentongan dah ada sorang dalam kes ni.

2. Dalam kes skim piramid Ads4Bucks, di mana ada sekor 40 year old virgin (nickname: just me) asyik datang meroyan dah 3 hari kat blog aku ni, yang berkeras bahawa kaedah merendam kad plastik nano-technology yang ada substance volcano kejadahnya, daripada hasil-usaha kajian sorang Professor terencat akal daripada Korea, adalah sesuatu yang sangatlah logikal dan penuh saintifik untuk jadi ikutan orang Melayu yang tarak sekolah macam dia, yang berlambak bersepah kat Malaysia sejak zaman-berzaman. Sambil minum air rendaman kad plastik tu, boleh jugak menjana pendapatan dengan cari 3 downline setiap sorang, dan skim Ads4Faks bukanlah skim piramid, katanya dengan confident, sebab plan pemasaran Ads4Faks ada sistem flushing.... wadefaaaaak punya bahalol la mamatnya pun? Kejadahnya flushing tu jadi pengukur pulak? Dah kena brainwash dengan bahalol dajjal Ads4Idiots la tu. Oh ya, rasanya mamat Forrest Gump tu lulusan Business Admin daripada Universiti of Nowhere yang bertaraf Colombo jugak. Itu la sebabnya CEO syarikat Ads4Faks sekarang dah kaya-raya dengan duit kutipan sedekah orang Melayu tu semua, dan dengar cite dah lebih 70,000 orang join skim piramid Ads4Idiots. 70K punya bahalol dah safe and secured untuk jadi feeder pada mastermind skim piramid yang ini... memang bessshh!

3. Login facebook get RM100, satu skim piramid rekaan Peter Wolfing daripada New York City telah menjadi amalan ramai bebudak Melayu dalam 2 tahun ni terakhir ni, dan penganjur utama di Malaysia adalah Celya dan Morgan Tay - dan berduyun-duyun la budak Melayu yang IQ macam haramjadah buat kerja sumbang mintak sedekah beramai-ramai kat facebook setiap hari sampai sekarang. Aku pow ko punya duit RM100, ko cari downline ko 4 ekor yang sama dungu, ko pow pulak duit dia orang. Yang paling untung, Tay suami-isteri. Dan dia orang berdua tu takde kesah halal-haram doh, dan KPDNKK pun buat tak tahu aje. So, who cares right? Memang ada produk ebook dalam setiap pakej skim piramid ni, tapi sekor pun takde kepentingan nak gunakan ebook sampah tu - who you kidding anyway dol? It's a clear-cut pyramid-scheme... tapi bebudak Melayu punya kefahaman tentang kalkulus, statitistik dan economics memang tak sampai ke situ. Itu yang pasangan Tay suke bebenor tu.

4. Si Fendy32897324786478321 yang menjajap 4Life Transfer Factor buatan orang Mormon di Utah, USA - dah dibincangkan dengan panjang lebar di blog ni, tapi dia tetap berdiri teguh dengan pendiriannya (yang diterapkan oleh orang Mormon from oversea) yang mengatakan bahawa skim piramid berproduk TF ini adalah produk terhebat dekad ini untuk meningkatkan kesihatan pengguna, sebab produknya ada transfer factor yang tak wujud dalam perubatan moden (well, not the way the Mormon David Lisonbee said it was). Ah! Usahkan Fendy9892476472412, si duktuuur Sani Ashari dan isteri pun dah sampai ke peringkat International Diamond, dan resign terus daripada kerja doktor perubatan bertauliah, untuk bertungkus-lumus full-time mahu kasi David Lisonbee the Utahn Mormon jadi billionaire cepat sket. Come on man - everyone chip in, let's send some Malay peoples' money to Utah baby! By the plane-load! No matter how I explain that 4Life tu hanyalah kelentongan isu transfer factor (molekul sebenar dalam perubatan), sekor pun tak boleh nak faham, sebab itulah tahap pengetahuan perubatan yang mamatnya faham... atau memang tak kan faham langsung, atau saja-saja buat tak faham sebab duit downline dah banyak ditelan maaa! Hati dah itam bak bontot kuali.

5. Mana-mana CEO syarikat MLM dan kuncu-kuncu terdekatnya adalah golongan orang yang cerdik dalam bidang ekonomi, jangan korang keliru. They know exactly what they are doing, and they know their compensation plans are just plain old pyramid-schemes, cuma alasan dia orang sentiasa - ada jualan produk maaa! Jadi takde la pihak berkuasa nak kejar, unless pihak berkuasa tu kerajaan China, Singapore, Saudi Arabia. Dunno... maybe in Malaysia, the doctrine of mathematics, economics and all the sciences are different, I supposed. In US, most people know that it's the Republican Party (the George W. Bush affiliated one) that allowed all those sick pyramid-schemes to flourish, damn the consequences, as long as the money rolls in into their coffers. Kat Malaysia ni, kat Putrajaya, mungkin takde credible economists or certified high quality accountants that advice the upper echelons of the bureaucrats and the politicians - itu sebab lepas satu-satu skim piramid timbul kat negara kita ni. Back to the state of being like in Utah, sama jugak kat Malaysia ni, di mana kebanyakan orang Melayu kita bukannya faham isu-isu seperti "pyramid-selling", isu "crashing/collapsing business schemes" dan jenis-jenis business yang sure pasti ada orang yang join tu rugi bila ketepuan market tercapai. Zhulian dan Amway dah berjanggut jual barang merapu dengan harga kejadahnya tinggi ya amat, dengan kelentongan bagai nak rak - kerajaan relax aje. So, what do they care? The money that goes to the chayanunalip dan omputeh hasil kerja kuli-batak yang rata-rata orang Melayu keeps rolling in, year after year baby. Yeehaaa! Let's go on and on and on! Bak sini seposen... 

6. Ada sorang mamat DCHL (daripada geng SYN - Steven Yeam antara si lahanat skim piramid numero uno di Malaysia yang jadi ikutan bebudak bahalol Melayu), kasi komen bahawa dia tak accept dan tak begitu faham kenapa Aidid Mu'addib begitu anti kepada sistem perniagaan berasaskan MLM - sebab padanya, dalam apa jenis perniagaan sekalipun, mesti ada yang untung dan ada yang rugi. Walaupun dia cakap DCHL, yang salah satu barangan jualannya adalah produk Lampe Berger, aromatherapy kepala bapak dia - aku sendiri pulak, Aidid Mu'addib, memang tidak bersetuju secara dasar bahawa DCHL itu satu syarikat yang mengamalkan MLM. No sir! Kejadahnya adalah skim piramid straight-up, apa yang kompiusnya? Oh ya, berbalik kepada isu bahawa adanya untung-rugi dalam perniagaan, mamat bahalol pengikut Steven Yeam ni cakap, kalau dia head-hunting sampai dapat banyak downline, dan dia kaya-raya, tetapi ahli yang join hujung-hujung tu rugi sebab dia join lambat dan tak dapat downline dia sendiri - padanya itu adalah kerugian perniagaan yang acceptable. Head-hunting DCHL itu adalah modus operandi perniagaan yang acceptable kepada kepala hotak dia. I kid you not man! Itulah dia orang Melayu punya economics idea (yang diikut daripada you know who) - kalau korang nak tahu. Gila babi yang menakjubkan, macam babi gila.

7. In my opinion, ramai orang Melayu yang perasan ada banyak ilmu agama, tapi ilmu sains dan matematik - zero! Topik tu aku dah bincangkan last week dalam isu skim piramid haji dan umrah tu. I do think those psychos tu semua memang fikir bahawa kaedah skim piramid tu adalah kaedah perniagaan adil dan saksama dan boleh diterima-pakai dalam bzns kejadah dia orang tu... unless tuduhan "dajjal" tu sebenarnya memang betul (so, it becomes a moot argument). Either way, ramai orang Melayu memang sebijik macam orang Mormon - the grasp of a few complicated (a bit only what?) concepts of mathematics and economics, dah jadi macam quantum mechanics yang sangat complicated pada dia orang ni. Tak faham-faham benak punya samdol. Apa agama Islam itu hanya merangkumi ajaran agama tauhid, feqah, hadith, al-quran, tasauf, syariah, dan perkara-perkara berkaitan sahaja ke? Adakah ilmu fiziks, kimia, biologi, kejuruteraan, astronomi/astrofiziks, perubatan moden (bukan perubatan merapu altenatif dan homeokejadah) dan yang seumpanya bukan datang daripada Allah ke beb? Apakah dengan berfikiran bahawa aku ni orang alim, aku tak perlu belajar sains dan matematik - sebab aku dah cekap dalam usuluddin what-not... is that it? Itu sebab aku nampak ramai ustaz-ustaz join MLM dan skim piramid, sapa-sapa yang pernah jengok Wall-of-Shame aku boleh jumpa cerita ustaz skim piramid ni. Memalukan betul. Tapi mastermind MLM dan skim piramid cukup suka orang Islam sebegini - bzns boleh jalan lagi hebat  kalau ada ustaz maaa!

8. MLM dan skim piramid itu yang paling utama adalah MIND-GAMES. Ianya sewenang-wenangnya menjanjikan kekayaan daripada modal yang sikit, hanya dengan head-hunting dengan syarat mesti pandai kasi ayat sama prospek. Kipas-kipas duit dan posing dengan BMW second-hand... memang wadefak? Dan orang Melayu yang sentiasa ketinggalan dalam ilmu pengetahuan sama ada "knowledge-smart" atau pun juga "street-smart" memang selalu kow-kow kena kelentong oleh mastermind yang asalnya datang dari omputeh atau chayanunalip. Dan sekarang ni pulak, orang Melayu tu sendiri dah cekap jadi mastermind jugak. Hebat macam kamen rider! Umat Melayu tu secara intrinsiknya memang senang kena kelentong, dan sangat la "trusting" especially kalau digahkan dengan cerita sains dan teknologi yang canggih gila-babi... mesti cair punya, sebab pengetahuan sains kebanyakan orang Melayu adalah tahap tabika Kemas. Bayangkan bagaimana Professor Kejadah Emeritus Kejadah Dr Kejadah Sir Kejadah Amir Hamzah taik kucing punya IQ boleh samakan dirinya dengan Albert Einstein dan Max Planck, dan dengan jayanya start memasarkan air paip dalam botol dengan harga jualan RM8.50 untuk 1.5L, siap menjanjikan ianya boleh menyembuhkan kencing manis dan sakit buah pinggang, serta gout sekali tu ha... gilabab dowh! Dan apa yang paling sasau pasal isu air paip ECPI ni? PLUS, antara conglomerate terbesar di Malaysia jadi supporter untuk produk ni di sepanjang highway. It's just astounding man! Sapa la mala'un kat PLUS yang dapat habuan daripada professor taik kucing ni? Uik! Itu spekulasi sahaja, bukan tuduh-tuduh. Anyway, memang really space-age punya IQ dia orang neh! Space-age as in the level of space-monkey.

9. Ramai kengkawan aku bertanya, pehal ko Aidid sebok berjuang sampai buat blog yang dah ada lebih 100,000 perkataan tertulis oleh jari-jemari kenit ku ini? Apa yang aku dapat anyway? Korang kena faham bahawa kengkawan aku kebanyakannya adalah golongan professional yang 2-3 kali seminggu pegi main golf kat Monterez atau KGSAAS, ada yang bawak 525i (beli dengan duit gaji yang halal dan bukan duit skim piramid), dan ada rumah besar, dan ada jugak yang simpan mistress... uik! Aku joke part yang last sekali tu. They don't understand why I need to do this. Pada dia orang, masalah bebudak Melayu yang dungu dan senang kena kelentong dengan MLM dan skim piramid tu is not their problem. Dia orang sendiri ada yang pernah join kejadah bzns sebegini, they got burned, and they moved on... and now they are old, and rich. Well, I do all these shit because I'm sick of our Malay society's sickness we all see today. You all know what kind of sickness we all suffer as a community, isn't it? Syarikat-syarikat MLM dan skim piramid tu semua menggunakan kaedah brainwashing majmuk ke atas anak-anak muda Melayu kita, dengan janji kekayaan dalam masa yang singkat dengan cara mengencing orang lain (yang Melayu jugak), atau pun menjanjikan faedah produk yang non-existent dengan huraian sains yang non-existent jugak - becos rata-rata bebudak Melayu sekarang ni ada tahap pengetahuan sains dan matematik yang memang cikai sungguh. So, sementara kengkawan aku pukul bola putih tu kat green no. 12 dan sembang pasal bzns dan mistress, aku kat sini sebok mengarang blog keparat, supaya anak-anak Melayu kat Malaysia boleh dapat pengetahuan daripada sedikit-sebanyak apa yang aku tahu. Tak banyak mananya pun... but hopefully it helps. I sure hope it does.





Anyway... article too long beb? OK, I'll sum it up. Orang Melayu perlu bangun dan sedar mereka diperkutak-katikkan oleh banyak pihak, atas dasar lintah-darat dia orang untuk mencari kekayaan diri masing-masing, tanpa mengesahkan akibat kepada masyarakat majmuk. Apa kesah? Masyarakat Melayu anyway, bukan masyarakat dia orang pun. Adakah orang Melayu tu lebih-kurang sama situasi dengan golongan Mormon di Amerika? Sentiasa dalam keadaan "desperation" dan sentiasa dalam kemiskinan, serta pulak keadaan sejagat yang menunjukkan bahawa anak-anak Melayu memang ketinggalan jauh dari segi ilmu pengetahuan sains, matematik dan economics, lebih kurang jugak macam anak-anak orang Mormon. After all, the issue of MLMs and pyramid-schemes are issues of economics, and the method used to pull people in are by way of incomprehensible science (iaitu sains yang tidak difahami oleh kebanyakan orang Melayu), dan mana-mana yang terpelajar di kalangan masyarakat tu pulak hari-hari sebok main golf, mengusap bontot mistress dan selalu jugak sebok kira duit dalam piggie-bank. Who cares about the generation of Malays in their 20s and early 30s, who are joining MLMs left and right? Most people with money do not care one bit man! Lantak korang la samdol yang join MLM dan skim piramid... sapa suruh jadi orang bangang?

Kalau korang tengok dan mengerti (at least sikit) tentang kepincangan ekonomi masyarakat Melayu sejagat serta isu tentang ada ke tidak kawalan yang berkesan daripada pihak berwajib (yang jugak macam almost non-existent... OK, mungkin govt tak terdaya nak control semua scam kut), korang akan faham kenapa aku menulis blog keparat neh. At least I'm doing something, little things, from the grass-roots man! Aku tujukan penulisan aku ni kepada korang bebudak Melayu yang setakat saat ini, sanggup meluangkan masa membaca sedikit ilmu kat blog aku ni, dan sememangnya artikel aku sebelum ini pun semua panjang berjela - but have faith... aku bukan sahaja berharap korang terima apa yang aku nak beritahu, tapi aku harap korang ajar anak korang jugak pasal pentingnya isu sains dan matematik dalam kehidupan, supaya generasi Melayu perlahan-lahan dapat dikurangkan daripada kehancingan pengencingan sesama Melayu, pengencingan daripada omputeh dan daripada chayanunalip dan dey yenadey. 
  
Dan percayalah tuan/puan sekalian, rata-rata orang Melayu tu tidak mahu mengakui bahawa dirinya mungkin tidak berpelajaran tinggi sangat, tidak mahu mengakui ada kemungkinanan bahawa dirinya dah dikelentong bulat-bulat oleh pihak-puhak tertentu, dan sentiasa bertegas dalam pemikirannya bahawa pemahamannya terhadap sesuatu isu sains dan matematik itu adalah benar dan tidak lagi boleh disanggah oleh sapa-sapa. Tapi aku, Aidid Mu'addib memang suka menyanggah orang lain. I can't help myself. And anyway, kalau nak sanggah aku pulak, I'm here waiting with open arms. Just make sure you're not talking through your ass through your arguments. That is all my request. If you are, I'll be all over you like a vulture over a carcass.

Dan, sebagai penutup (sebab aku dah rasa nak kencing kat toilet, literally for the last 30 minutes) aku rasa tajuk artikel aku ni kat atas dah salah. Patutnya tajuknya simple aje:

"Kejadahnya?" 


My fellow Malays... good night and good luck.

No comments:

Post a Comment