banner

Tuesday, March 5, 2013

Raja Noor Asma Harun - Parasite Extraordinaire


Raja Noor Asma Harun - Parasite Extraordinaire

Orang Melayunya Pulak - Patsies/Badut Extraordinaire... The Unfolding Stories Of FX Capital Consultant (M) Sdn Bhd.





Denda RM5j, penjara 7 tahun
Oleh SUWARNI MOKHTAR

KUALA LUMPUR 10 Jan. - Seorang ahli perniagaan wanita dihukum penjara tujuh tahun dan denda RM5 juta oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas mengaku bersalah atas 54 pertuduhan menipu, menjalankan perkhidmatan pasaran modal tanpa lesen dan terlibat dalam aktiviti penggubahan wang haram.
Raja Noor Asma Raja Harun, 48, turut diperintahkan Hakim S.M. Komathy Suppiah membayar penalti RM7,528,250.29 dan sekiranya gagal menjelaskannya, hukuman penjara tertuduh boleh ditambah enam bulan lagi.
Nilai penalti tersebut merupakan jumlah wang para pelabur yang tidak dapat diperolehi kembali oleh pihak berkuasa.
Terdahulu, ketika membaca keputusannya, Komathy menyatakan hukuman yang dikenakan ke atas ibu tunggal itu dibuat selepas mengambil kira keseriusan kesalahan yang telah dilakukan.
Ujarnya, keyakinan orang awam terhadap sistem kehakiman akan terhakis sekiranya tertuduh yang merupakan pengarah dua buah syarikat dagangan (trading) tidak dikenakan hukuman yang setimpal.
Pihak pendakwaan diwakili oleh Timbalan Pendakwa Raya, Anslem Charles Fernandis dan pegawai pendakwa dari Suruhanjaya Sekuriti (SC), Susheel Kaur manakala tertuduh diwakili peguam bela, Jimmy Chou.
Raja Noor Asma mengaku bersalah atas empat tuduhan menipu dan menjalankan perkhidmatan pasaran modal membabitkan pelaburan RM100 juta tanpa lesen antara Februari 2007 dan September 2008
Dia didakwa menggunakan satu skim untuk menipu para pelabur di pejabatnya, FX Capital Consultant (M) Sdn. Bhd. dan FX Consultant, Bandar Rawang Mutiara 1, Rawang dekat sini antara 5 Februari dan 27 September 2007 serta 28 September 2007 dan 9 Mei 2008.
Bagi kedua-dua pertuduhan, dia didakwa di bawah Seksyen 83(a) Akta Perindustrian Niaga Hadapan 1993 dan Seksyen 206(a) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 yang memperuntukan hukuman denda minimum RM1 juta dan penjara tidak melebihi 10 tahun.
Dia juga didakwa berdagang dalam kontrak niaga hadapan bagi pihak pelabur dengan bertindak sebagai broker tanpa lesen yang sah antara 7 Mei dan 27 September 2007 di tempat yang sama dan dituduh mengikut Seksyen 16(1)(a) Akta Perindustrian Niaga Hadapan 1993.
Seksyen itu memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM1 juta atau penjara maksimum 10 tahun.
Tertuduh turut didakwa di bawah Seksyen 58(1) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 atas tuduhan menjalankan perkhidmatan pasaran modal tanpa lesen antara 28 September 2007 dan 9 Mei lalu.
Komathy menjatuhkan hukuman penjara lima tahun bagi setiap pertuduhan berjalan serentak bermula hari ini.
Bagi kesalahan di bawah Seksyen 206(a) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007, hakim itu turut memerintahkan tertuduh membayar denda RM5 juta, gagal bayar penjara enam bulan.
Raja Noor Asma turut mengaku bersalah terhadap 50 pertuduhan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLATFA) 2001.
Dia didakwa terlibat dalam aktiviti penggubahan wang haram dengan menerima dan membuat pelbagai bayaran kepada beberapa bank serta syarikat di beberapa bank sekitar Rawang dan Gombak antara 5 April 2007 dan 9 Mei 2008.
Bagi setiap kesalahan ini, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara dua tahun dan berjalan serentak.
Perintah pemenjaraan bagi kesalahan di bawah AMLATFA berkuat kuasa sejurus selepas tamat hukuman penjara bagi kesalahan-kesalahan terdahulu.
Komathy turut membenarkan permohonan Anslem agar jumlah wang pelabur yang tidak dapat diperolehi semula oleh pihak berkuasa dituntut daripada tertuduh dalam bentuk penalti.
Beliau turut menetapkan 1 April ini prosiding tuntutan oleh pihak ketiga terhadap wang yang telah berjaya dirampas oleh pihak berkuasa,
Pada masa ini, SC berjaya merampas wang RM8,381,853.64 daripada tertuduh.


Komentar Aidid Mu'addib

Padan muka semua "investor" tu - padan muka sebab bongok nak mampos. Ada ke lawyer, engineer, cikgu-cikgi dan ramai orang-orang terpelajar, sampaikan Hakim Syarie pun boleh berjaya dikelentong oleh RNA (Raja Noor Asma). Adakah itu salah RNA, atau adakah itu salah si lawyer, si hakim syarie dan lebih-kurang 4000 orang Melayu sama jugak dungu-piang (tapi perasan cerdik tak abis-abis) yang telah dengan rela-hati bersedekah wang-hengget kat si RNA dan masing-masing berharap boleh dapat keuntungan 30% sebulan? Invest dalam bzns "futures trading" yang dianjurkan oleh minah badut ntah sapa-sapa... wadefak dol? Psycho ka?

Sekarang, baru la nak leleh air mata eh? Baru nak merayu-rayu sana-sini, nak upah lawyer (yang akan mintak 30% compensation, at least), masing-masing nak mintak duit pelaburan tu balik. I'm talking about all those "investors". Aiyoyo amma! Kalau dah join skim piramid atau skim Ponzi sebegini, ada perasan innocent jugak ke bang, kak? Cakap kat orang yang "aku telah teraniaya". Sapa yang menganiaya sebenarnya? Kebodohan pelabur tu sendiri pun sama telah menganiaya masing-masing pelabur kan? Tamak-haloba pelabur tu sendiri yang telah menganiaya yang empunya diri. You see, RNA adalah seorang penyamun, dan dia ajak orang lain (pelabur yang rata-rata Melayu inbred) share tong-tong kasi modal untuk dia menyamun... dan selama proses dia menyamun, dia dapat kumpul lebih-kurang RM100 juta hengget, yang mana pelabur awal dapat keuntungan daripada duit pelabur yang datang kemudian - sampai la terkumpulnya terlalu ramai orang dungu-piang yang join menatang ni - DAN KETAPAUAN BERLAKU (AJ - aku peminat SalimaTypo), jadi skim Ponzi ni terus collapse/crash. Ulang balik - KETEPUAN atau THRESHOLD akan berlaku apabila sumber duit yang masuk kurang daripada sumber keuntungan yang keluar yang diberi kepada pen-join skim piramid tersebut. Sebijon daripada apa yang telah diperbincangkan oleh pelbagai pihak tentang mana-mana skim piramid (dan MLM jugak). Lepas beberapa tahun, akhirnya minahnya dapat tangkap (kenapa RNA jadi bahalol dan tak cabut oversea dengan duit juta-jutanya tu, hanya dia sahaja yang tahu). Sekarang, si pelabur yang bersepah-sepah tu semua perasan innocent pulak. "Aku tak tahu bang. Bak la balik duit aku tu". Dol, ko tu pun sama penyamun macam RNA jugak... live with it.

Ah! Itu cerita kat atas tu... korang pembaca Aididleaking yang setia (atau pun yang tak setia) dan semua blog-trolls semua, korang boleh google sendiri dan baca pelbagai artikel yang ada - but the gist of the story - kita ada kes si RNA yang ada kelulusan SPM sahaja, yang takde kelayakan tertiari apa-apa melainkan kecekapannya mengelentong (tapi itu kerja lahanat dia - yang tak pro langsung pulak tu - dia expect boleh ke kaya-raya dengan cara mengelentong manusia yang ramai), dan dia berjaya scam lebih-kurang 4000 orang Melayu daripada ibu pejabatnya di Rawang, dengan menjanjikan pulangan bagai nak rak daripada pelaburan yang dianggap sebagai satu "pinjaman". Gilos dowh! Yang kena scam tu rata-rata orang Melayu yang sengap-bingai la tu.... tapi ramai yang kena scam adalah orang yang terpelajar dan memang dah berduit. Now, why is that? Well, figure that out for yourself. How could that be man?

Apa mesej aku neh? Daripada mula aku buat blog ni... ok, daripada mula aku berkecimpung kasi irritate pengamal MLM dan skim piramid seantero Malaya - rata-rata bahalol yang buat MLM dan skim piramid kat luar sana sekarang ni adalah golongan mat rempit SPM gred 3, pelajar-pelajar universiti yang sengap-bingai, kerani kilang, pekerja kilang, drebar lori, mat despatch, KhairulR sibadut, Hairul Nizam gedempol, Hairul-Lintah Bangi, AC Mangkok-Hayon artis gred 4 (sori, tarak gred)... you know, golongan bawahan-bawahan gitu, walaupun sekor-sekor perasan yang dia orang ni adalah pakar ekonomi, pakar akauntansi dan ada jugak sorang-dua yang perasan dirinya pakar aktuari. Tu la dianya - perasan macam pakar aktuari, tapi buat MLM dan skim piramid... wadehel?

[An actuary is a business professional who deals with the financial impact of risk and uncertainty. Actuaries provide expert assessments of financial security systems, with a focus on their complexity, their mathematics, and their mechanisms. Actuaries mathematically evaluate the likelihood of events and quantify the contingent outcomes in order to minimize losses, both emotional and financial, associated with uncertain undesirable events. Since many events, such as death, cannot be avoided, it is helpful to take measures to minimize their financial impact when they occur. These risks can affect both sides of the balance sheet, and require asset management, liability management, and valuation skills. Analytical skills, business knowledge and understanding of human behavior and the vagaries of information systems are required to design and manage programs that control risk.]

OK, dalam kes RNA ni, yang kena scam adalah orang berduit dan terpelajar. Sekarang bayangkan blog-trolls yang pernah singgah kat blog ni yang cuba nak mempertahankan MLM dan skim piramid masing-masing... You all get what I'm saying? Kebanyakan blog-trolls yang singgah kat sini adalah pelajar universiti dan orang-orang bawahan aje - dan masing-masing confident sungguh dengan MLM dan skim piramid masing-masing. Sekor-sekor perasan bahawa ScoreA tu bukan scam, Herbalife bukan scam, MonaVie bukan scam, Avail Beauty bukan scam, Zymtech bukan scam - masing-masing confident gila bab macam babipsycho. Woi bahalol... orang yang kaya dan pandai seperti lawyer dan hakim mahkamah syariah pun boleh kena scam, inikan pulak mat rempit baru bersunat macam korang.

Ketawa mengikik orang chayanunalip melihat perangai orang Melayu - tengok contohnya seperti Jason Kok CEO Kenshido, CEO Hai-O, CEO Zhulian, CEO Asia Herbal Biotech, CEO Elken, CEO whatever... dan bermacam-macam CEO omputeh daripada syarikat oversea seperti USANA, Herbalife, MonaVie, eXfuze dan beratus lagik yang ada berkeliaran yang cukup suka scam orang Melayu yang dungu-piang yang berkeliaran sekarang, yang sentiasa diulit dengan janji manis untuk jadi millionaire dalam tahun depan gitu. Yang paling takleh tahan tu - dalam banyak entry kat blog ni, sekor-sekor bahalol yang sedang kena scam yang datang attack aku untuk mempertahankan scam yang sedang dilakukan ke atas dirinya... satu sen tarak guna punya mat rempit meleis. Sebok nak kaber-kaber Jason Kok dan lain-lain CEO kejadah yang sekor-sekor sah-sah golongan ALKAFIRUN. Woi! Dol... buta mata macam bahalol si MATA HATI tu ke? Fucking dumbass dickhead betui la korang sekor-sekor.
 
Dah lah... kengkadang meyampah jugak aku nengok orang meleis jahiliyyah sebegini. Apekejadahnya suka sangat menyerah tengkok untuk dipijak oleh kaum alkafirun tu, aku pun takleh nak explain... err... err... never mind. Woi mamat dan minah pengamal skim piramid dan MLM semua - takde orang saja-saja nak bagi korang duit free bertimbun-timbun der. Nak duit, kerja rajin-rajin, buat bzns yang telus dan takde menganiaya, dan buat bzns yang takde menguntungkan seciput dan merugikan sebahagian besar orang lain. You know... stop jadi bahan scam orang lain woi. Grow up!
  
A viable business is about selling as many products as you can to as many people as you can. If a business involves some head-hunting as many people as you can, and earning money from them, and they also earn money from other people below them - that is called a PYRAMID-SCHEME. It will collapse sooner or later. What the fuck la you people?

No comments:

Post a Comment