banner

Tuesday, March 5, 2013

Matematik Asas Dalam MLM & Skim Piramid


Matematik Asas Dalam MLM & Skim Piramid


Komen Aidid Mu'addib di Say No To MLM di facebook, 27 Okt, 2010: Point of View: Bzns MLM di seluruh dunia merangkumi <1% total retail sales. Less than 1%! Why? Becos only snakes and worms do MLM biz, the other 99% of human beings don't feel right using other people's money to feed their families, and to pay their hire-purchases or to buy properties. Most people wanna get rich out of their own capabilities.... not the work of downlines. Nothing unusual... just normal human aspirations. "I wanna get rich, but I wanna get rich by my own 2 hands!!!" Kalau dalam MLM: "I wanna get rich, but give me your hands... pretty please! please beb... kasi la beb... please... please... bangsat punya budak tak mo join!!!"

Jangan takut saudara-saudari, mari kita belajar matematik asas tentang skim piramid dan MLM. Matematik itulah perkara asas kepada semua skim piramid ni pun... bukannya benda lain. Dewasa ini, terdapat banyak skim piramid di internet ni. MLM tu pulak, kebanyakannya hanyalah "skim piramid berproduk". Sebab dengan adanya internet dan khasnya facebook atau myspace sekarang ni, lagi banyak la Pak Man Teloq membiak-biak, beranak-pinak. Yeay! 
  
Contoh skim piramid paling ringkas: Sistem 1 cari 2 (carilah mana-mana skim yang ada sistem cara ni). Yang paling senang, sistem "chain-letter" di mana seorang mala'un (level 1) akan hantar surat pada 2 orang lain, mintak seringgit (level 2), yang kemudiannya perlu menghantar surat kepada 2 orang lain mintak seringgit jugak (level 3). Dan setiap level tu buat benda yang sama, sampai jumlah yang buat kerja lagha ni meningkat secara geometrik, jadi akhirnya level 1 & 2 akan dapat 10 hinggit sorang. Selalu dia akan cakap kalau tak kasi sehinggit tu, sesuatu "bad luck" akan menimpa. Sebenarnya, memang betul bagi seringgit tu yang dah dikira bad luck... bad luck sebab ada otak yang percaya kepada bad luck, ada otak kat kepala lutut la gitu. Skim ini seterusnya akan berkembang sampai takde lagi manusia yang boleh dihantar surat. Jadi... akhirnya, ia akan bungkus. Walau bagaimana pun, chain-letter seperti ini sudah jarang dijumpai sebab sekarang ni takde orang nak kasi duit pada orang lain tanpa sebab der!
  
Kalau dalam skim piramid pulak... lagi rumit bzns modelnya, lagi best. Tujuan asal buat mende ni adalah untuk kelentong orang... jadi kalau nak kelentong dengan berkesan, kena kasi putar-alam kow-kow! Salah satunya adalah skim piramid yang diubah-suai yang dipanggil sebagai "The 8-Ball Model". Dalam bentuk ini, seseorang hanya akan dapat habuan selepas sesiapa yang join dapat mengrekrut 3 level ahli baru. Jadi, sipolan A akan rekrut 2 orang di bawahnya (B & C), yang mana 2 orang ini akan rekrut 4 orang pulak (D, E, F, G), dan yang 4 ini akan rekrut 8 orang lagi dibawahnya, ad infinitum... sampai infiniti katanya (cuma infiniti itu tidak akan kesampaian, sebab jumlah manusia itu finit). Katalah setiap orang bayar RM1000, jadi sipolan A akan mengaut semua wang daripada 8 orang tersebut, RM8000. Jika seterusnya 16 orang join di level seterusnya (level 5), maka B dan C pulak dapat RM8000 setiap sorang. Yang "bestnya" pasal sistem ni, dengan bayaran penyertaan yang tinggi sebegini, tak payah cari ramai ahli, dan pulangannya pulak tinggi. Eh... RM8000 tinggi ke? Dajjal sebegini memang ligat kepala hotak, sebab kalau dia hanya berlakun, di mana A, B, C, dan mungkin D, E, F, G jugak diri dia sendiri, dia boleh kaut RM8000 X 7 tu... woohoo! Lepas tu, dia cha alip boat leee.... lantak la level-level kat bawah tu cari downline tak sudah-sudah, sampai skim tu crash.



Apehal skim piramid ni jijik sungguh pada orang Islam yang waras? Secara ringkas, seperti yang kita lihat di atas, ia hanyalah satu "money-game" dan "vertical upward movement of money" (perpindahan duit ke atas), yang mana akhirnya akan menyebabkan 3 level terbawah mengalami kerugian. Dalam model 8-ball, kadar kerugian akan melibatkan lebih daripada 7/8 (>88.5%) ahli yang join. Gila baboon punya sesat nak cari rezeki sebegini.
  
Hey... bentuk sistem piramid yang berikut memang dah famous sekarang. "The 2-up system"... familiar? Login Facebook 100 Hinggit! Yahoooo! Dalam skim sebegini, "jualan" daripada 2 orang downline yang diperolehi akan pergi kepada mala'un yang merekrut anda tadi, dan downline ketiga dan seterusnya pula dapat bulat-bulat kepada anda, seterusnya 2 daripada downline yang diperolehi oleh downline anda. Get it? Apa yang akan berlaku? Kadar keuntungan untuk mereka yang di atas akan berlipat-ganda secara eksponential dan akan menyebabkan seseorang itu bersungguh-sungguh untuk cari downline banyak-banyak, sebab ianya kan memberikan keuntungan yang besar kepada sesiapa yang join skim ini... dan yang paling teristimewanya adalah kepada sesiapa yang join DULU! Kat Malaysia ni, Celya Tay la gamaknya tu kut.... hari-hari makan duit orang Melayu, dan orang-orang Melayu yang bongok macam Abdul Malik, Azam Zainal, Fatmawati, Haena, Azroz dan berlambak lagi... sebok membontot si-alkafirun tu hari-hari. Islam ke apa ntah!


  


Jadi, apa problem nya dengan sistem 2-up ni? Seperti model 8-ball, pertambahan ahli juga adalah dalam bentuk siri geometrik di mana setiap level baru adalah 4 kali ganda lebih besar daripada level sebelumnya. Jikalau "produk" dan/atau "insentif" yang ditawarkan itu tidak digembar-gemburkan sebagai sesuatu yang hebat dan istimewa, ataupun produk tidak boleh dijual berulang kali kepada pelanggan yang sama, maka kita akan kehabisan mangkok hayon yang nak join bzns ni dengan cepat. Jadi mereka yang kat bawah sekali akan kerugian. Secara matematik, lebih daripada 75% ahli akan rugi, sementara level yang kedua terbawah akan hanya pulang modal.... tetapi jika kita kira belanja mereka ini untuk (mungkin bawak prospek ke kedai mamak) cari 4 downlines tadi, dia orang pun akhirnya kerugian juga secara kumulatif. 
  
Jadi, untuk sistem piramid 1 cari 4, apabila tiada lagi mamat dan minah low IQ atau dajjal wang-ringgit masuk menyertai skim sebegini, bila mana "crash" berlaku, kadar kerugian ahli yang join melebihi daripada 75%! Hai... sapa la yang mangkok promote LoginFB 10 hinggit (Infinity Downlines) tiap hari kat facebook tu? Len-macam punya bawaan betul la pulak... macam sia-sia aje la ambik matematik masa SPM. Macam sia-sia emak-bapak siapkan ko pagi-pagi naik van pegi sekolah.... hmmmm.
  
OK... saya dah bincangkan asas matematik seperti kat atas, yang asalnya datang daripada formula asas progresi geometrik dalam kalkulus:
  
  
Sekarang untuk apa saja sistem MLM/skim piramid yang ada syarat cari orang (nanti ada la pulak psycho yg akan cakap, kita tak payah cari orang, orang akan cari kita! Terencat akal betul mamatnya... sama la tu dey!), sama ada cari 2, 3, 4, 5, 6, 10, 20 ,100... prinsip kalkulus di atas boleh digunakan. Jadi skim piramid ke, MLM ke, kalau ada syarat tajaan, iaitu adanya upline dan downline, bzns model tersebut akan menyebabkan jumlah ahli bertambah secara eksponential dan apabila peringkat ketepuan tercapai, bila mana tiada ahli baru di dapati, ianya akan "collapse/crash" dan kadar kerugian ahli dapat di kira dengan formula di atas.

1 downlines 2, kadar kerugian > 50%
1 downlines 3, kadar kerugian > 67%
1 downlines 4, kadar kerugian > 75%
1 downlines 5, kadar kerugian > 80%
1 downlines 6, kadar kerugian > 83%
1 downlines 7, kadar kerugian > 86%
1 downlines 8, kadar kerugian > 88%
1 downlines 9, kadar kerugian > 89%
1 downlines 10, kadar kerugian > 90%
1 downlines 11, kadar kerugian > 91%
1 downlines 12, kadar kerugian > 92%

Dan seterusnya.


Inilah asas skim piramid dan MLM, di mana MLM itu pula hanyalah "skim piramid berproduk" - korang pegi la tanya economists atau accountants, betul ke tak aku cakap ni? Jangan tanya Hairul Nizam, jangan tanya upline yang keje operator pengeluaran, jangan tanya adik ko yang masih form 4... tanya orang yang cekap matematik atau statistik (uik! aku tarik balik... sebab aku pernah jumpa lecturer matematik kat UiTM Arau buat kerbausms - oh Isma Jasmin, ko tidak dapat ku lupai!). Dan saban hari jugak korang tengok kat facebook dan internet ni orang promote itu-ini, inilah prinsip matematiknya pun. Very simple. Sebok mala'un dan dajjal wang-ringgit promote hari-hari kepada sapa2 yang dapat makan umpan dia orang. Beli detox patch (kehkehkeh!), beli ebook satu sen tak guna, jual "sistem biz ni" (hoohoohoo! itu yg mahal tu!)... masing-masing mau tunjuk belang. Masing-masing mau kasi setan dan iblis proud!

Jadi, meh kita senaraikan sistem piramid yang berkeliaran sekarang:
1. Kerbausms - jual sms secara bulk - 1 cari 2 (+unlimited powerlines).
2. LoginFB100hinggit - jual ebook yg boleh dapat free, 1 cari 4.
3. Aleacorp - jual apekemende ntah, 1 cari 3.
4. Mahabbah2u.com - jual hari raya hari tu, 1 cari 5.
5. TurboRM.com - jual sms jugak (mau kasi Hairul cirit), 1 cari 5.
6. Emall - jual tempat iklan internet (yg ada free kat tempat lain), 1 cari 6.
7. VIPOnline - jual Mya Qaisara, 1 cari 4.

8. Unstobebal - juai ayaq liuq - 1 cari 4.

Dan banyak lagi... pergilah tengok kat posting saya sebelum ini yang ada banyak gambar/flyer tu kat sini: 

http://aididmuaddib.blogspot.com/2010/10/skim-piramid-yang-berkeliaran-sekarang.html

Fhewww! Memang manyak skim piramid sekarang ni, dan mala'un-mala'un yang mau kaya duit sebegini (tapi tak kaya-kaya jugak, duit tak berkat, banyak musibah kut). Bertambah ramai orang camtu dalam dunia akhir zaman ni... ingat kes dato' sekian-sekian baru-baru ni? Apa nak jadi kalau dah tua bangka dan berpangkat, tapi perangai mengalahkan... ntah! suka hatilah nak pilih perkataan apa sekalipun... monkey, dajjal, setan? Tapi biarkanlah, kerana yang isunya dengan kita ni semua hari ni, bukan dato' tu pun... isunya kenapa la ramai bebenor orang Melayu nak mengikut perangai orang yang tak tahu malu, orang yang suka buat mungkar dan orang yang tak kesah makan duit haram? Kenapa la ko nak ikut jugak perangai yahudi tu? Beb... apa kes?

  

No comments:

Post a Comment