banner

Wednesday, March 6, 2013

Panel Syariah Yang Suspek - Meh La Ramai-Ramai Makan Radix Fried Chicken (Part 2 of 12)


Panel Syariah Yang Suspek - Meh La Ramai-Ramai Makan Radix Fried Chicken (Part 2 of 12)


Assalamu'alaikum,

Hampir 10 tahun lepas, 2-3 minggu lepas peristiwa 9-11, saya (saya? bwahahaha) masih ingat lagik tentang kontroversi yang berlaku apabila Carly Fiorina kasi satu speech kat Minnesota, US, yang mana dia memuji tamadun Islam dan mengaitkan bahawa tamadun barat yang telah berkembang maju sebenarnya "berhutang" dengan tamadun Islam. Of course, dalam keadaan semasa di Amerika yang tengah "hot" dengan isu "terrorism" di kalangan orang Islam sedunia di waktu itu - banyak la komplen berdesing timbul. America is the most racist country in the world... dontcha know? Mana American supremacist boleh tahan bila ada orang cakap yang tamadun mereka ada kaitan pulak dengan tamadun Islam - kebanyakan rakyat Amerika bukan mahir pun pasal ilmu sejarah ketamadunan, dan banyak orang Amerika bukan mahir sangat pun pasal geografi. Yang kebanyakan "American laypeople" tahu hanya negara Amerika... that's about it (this is a generalisation - not specific).

Somehow, until now, I still remember reading about this issue, 10 years hence. Apa pun, saya takde hasrat nak diskus isu 911 dan semua conspiracy theory yang bersangkutan, serta hasil "social-conflict-business-engineering" yang menghasilkan beberapa perkara yang dapat kita lihat sekarang. Anda semua tahu kompleks kedutaan Amerika Syarikat yang terbesar di dunia sekarang ada kat Baghdad? Kompleks yang besar sehingga siap ada McD, KFC, PizzaHut, swimming pool, cineplex, bowling center dan lain-lain kemewahan/kemudahan hanya untuk staff/tentera Amerika - right smack in the middle of Baghdad. Probably, commercial sex-service is already up and running, catering for those gersang soldiers. Dan Iraq pulak ada "at least 10% oil reserve" dunia yang masih ada... hint hint wink wink. Dan Amerika "is technically still at war" selepas 10 tahun di Iraq dan Afghanistan. War business is always the best kind of business there is, and perpetual war brings perpetual profits to the American industrial-military-complex. Lots and lots of money there man... tapi, orang kapiaq agamanya memang duit, sapa sini tak tahu? Especially kalau ada orang yahudi jadi mastermind somewhere deep in the organisation. They live and breathe money, it's never enough. Itulah intipati hati nurani al-kapiaq. Tapi itu jugak la benda yang nak diikut sungguh-sungguh oleh segelintir orang Melayu kat Malaysia ni pun? Uik! Aku dah melalut la ni.

OK, speech ni panjang. By the way, korang kenal sapa Carly Fiorina neh? Pada tahun 2001, dia adalah CEO Hewlett-Packard. Carly Fiorina adalah seorang wanita, in case ada yang belum perasan. Semasa dia CEO HP, dia yang yang mastermind merger yang besar gilabab dengan COMPAQ, dan sekaligus melenyapkan jenama Compaq dari pasaran (satu masa dulu Compaq adalah jenama komputer paling laris di dunia, semasa komputer masih pakai i386, i486, dan Pentium processor), but this is all business. Sekarang Carly Fiorina dah masuk bidang politik, walaupun telah kalah dalam pilihanraya yang baru lepas di Amerika. Fiorina suffered breast cancer and went through double-mastectomy in 2009. Anyway, sapa-sapa berminat nak baca the full speech, korang boleh baca kat Hewlett-Packard website kat SINI. Aku ambik 2 bahagian daripada teks ucapan tu, untuk aku diskus kat blog ni.

A speech by:
CARLY FIORINA
MINNEAPOLIS, MINNESOTA
SEPTEMBER 26, 2001
TECHNOLOGY, BUSINESS AND OUR WAY OF LIFE: WHAT'S NEXT
© Copyright 2001 Hewlett-Packard Development Company, L.P. All rights reserved.
BLA BLA BLA....

Excerpt/Discussion 1:

As the world moves toward a knowledge economy the mandate for leadership changes. Unlike a world dominated solely by manufacturing prowess or distribution reach, one in which success is often about wringing cost out of the system or maximizing a supply chain - we’ve entered a different world.

In a knowledge economy, an economy driven by intellectual and human capital in addition to financial and physical capital, the transfer of knowledge, and information, and know-how — the exchange of services — will become an increasingly important driver. In such an economy, partnership and trust and reliability and respect become important. Which is why, in an economy where intellectual capital is currency, corporate behavior becomes a scorecard by which you are judged – by your customers, your employees, your shareowners.

That scorecard will of course include your ability to be a cost-competitive player, but equally important on the score-card will be:
1. Your integrity and your character;
2. Your ability to transfer value and know-how into local economies in which you do business;
3. Your track-record as a socially responsible corporate citizen;
4. Your ability to sustain and nurture true partnerships and ecosystems, in which all parties gain both social good and economic gain.

The winning companies of this century will be those who prove with their actions that they can be profitable and increase social values - companies that both do well and do good. So much so in fact, that business leaders will no longer view doing well and doing good as separate pursuits, but as one unified pursuit.

Kata Mrs. Carly Fiorina: Kalau nak buat bzns, "corporate behaviour" adalah sangat penting di mana ianya akan dinilai oleh pelanggan, pekerja dan juga shareholder. Untuk jadi "cost-competitive", sesebuah syarikat (dan eksekutifnya) kena ada sifat-sifat integriti dan ada "character", serta ada kebolehan untuk memajukan ekonomi sejagat, dan mesti ada "track-record" sebagai seseorang/sesebuah syarikat yang bertanggungjawab secara sosial kepada masyarakat. Dengan adanya perniagaan yang hendak dijana di dalam satu-satu masyarakat, sesebuah syarikat perlu menyediakan bzns yang berterusan dan dapat berganding-bahu dengan jaya di dalam masyarakat tersebut.

Sekarang kalau buat bzns MLM - kat mana integritinya bang? Kalau jual produk dengan harga mahal (MLM - besa la) siap dengan hikayat Merong Mahawangsa sebagai sistem promosi/iklan - kat mana sifat tanggungjawab sebagai "responsible corporate citizen"? Kalau "track-record" sesebuah syarikat berMLM tu asyik menghasilkan peniaga yang kerugian lepas sorang-sorang, itu bukan suatu bzns yang berterusan dan hanya akan merosakkan ekonomi sejumlah besar masyarakat, dan mengayakan 3-4 orang mastermind. Itu yang berlaku dalam industri MLM sejak daripada tahun 60-an lagi. Peniaga yang buat lepas satu-satu MLM semua akhirnya lingkup tergolek-dog. Sedangkan Amway (syarikat MLM tersohor dan terbesar dan yang paling lama wujud) akhirnya kantoi jugak, bila pekongnya diketahui umum, bahawa sistem pemasarannya adalah "pyramid-selling" dan kadar kerugian IBO adalah melebihi 99%. MLM is not socially-economically-responsible because any MLM system is not sustainable.

Dalam isu HPA yang aku nak bincangkan ni - lantak korang la kalau korang nak diskus pasal kualiti produk, harga produk, sentimen keIslaman (itu yang best tu erk?), halalan-toyyiban whatever - kalau jual produk pakai sistem MLM - you all are just inviting trouble. Ustaz or no ustaz, you can't stop the market from crashing down. Dan memang la dalam apa-apa perniagaan MLM, seperti yang berlaku dalam HPA sekarang, semua orang tengah buat duit, sebab industri MLM HPA tengah naik - that is the real problem dengan sistem MLM. Musibah dan bala yang akan berlaku hanya akan nampak "at the end of the cycle" bila mana ketepuan pasaran berlaku, dan bila perniagaan itu jadi "stagnant". Masa tu baru la ramai awekz nama Tipah akan cakap: "Cish! Tipah tertipu bang!"

Excerpt/Discussion 2:

Sambungan speech Carly Fiorina yang menimbulkan kontroversi di US.

I’ll end by telling a story. There was once a civilization that was the greatest in the world. It was able to create a continental super-state that stretched from ocean to ocean, and from northern climes to tropics and deserts. Within its dominion lived hundreds of millions of people, of different creeds and ethnic origins.

One of its languages became the universal language of much of the world, the bridge between the peoples of a hundred lands. Its armies were made up of people of many nationalities, and its military protection allowed a degree of peace and prosperity that had never been known. The reach of this civilization’s commerce extended from Latin America to China, and everywhere in between.

And this civilization was driven more than anything, by invention. Its architects designed buildings that defied gravity. Its mathematicians created the algebra and algorithms that would enable the building of computers, and the creation of encryption. Its doctors examined the human body, and found new cures for disease. Its astronomers looked into the heavens, named the stars, and paved the way for space travel and exploration.

Its writers created thousands of stories. Stories of courage, romance and magic. Its poets wrote of love, when others before them were too steeped in fear to think of such things.

When other nations were afraid of ideas, this civilization thrived on them, and kept them alive. When censors threatened to wipe out knowledge from past civilizations, this civilization kept the knowledge alive, and passed it on to others.

While modern Western civilization shares many of these traits, the civilization I’m talking about was the Islamic world from the year 800 to 1600, which included the Ottoman Empire and the courts of Baghdad, Damascus and Cairo, and enlightened rulers like Suleiman the Magnificent.

Although we are often unaware of our indebtedness to this other civilization, its gifts are very much a part of our heritage. The technology industry would not exist without the contributions of Arab mathematicians. Sufi poet-philosophers like Rumi challenged our notions of self and truth. Leaders like Suleiman contributed to our notions of tolerance and civic leadership.

And perhaps we can learn a lesson from his example: It was leadership based on meritocracy, not inheritance. It was leadership that harnessed the full capabilities of a very diverse population – that included Christianity, Islamic, and Jewish traditions.

This kind of enlightened leadership — leadership that nurtured culture, sustainability, diversity and courage — led to 800 years of invention and prosperity.

In dark and serious times like this, we must affirm our commitment to building societies and institutions that aspire to this kind of greatness. More than ever, we must focus on the importance of leadership – bold acts of leadership and decidedly personal acts of leadership.

With that, I’d like to open up the conversation and see what we, collectively, believe about the role of leadership.
The end...

Ini orang kapiaq cakap ni, dekat 10 tahun dulu. Katanya, tamadun Islam itu cemerlang dan gemilang di mana ahli sains dan matematik Islam telah menyumbang banyak idea dalam bidang sains dan teknologi, serta dalam pelbagai lagi bidang ilmu yang lain jugak. Empayar Islam itu luas dan ianya lebih maju daripada semua tamadun lain ketika itu, dengan adanya keamanan serta "prosperity" yang berpanjangan. Arkitek Islam membina bangunan yang hebat, ahli matematiknya menghasilkan ilmu algebra dan algorithm yang membawa kepada teknologi komputer yang ada sekarang, doktor perubatannya mengkaji kesihatan manusia dan menjumpai banyak ubat-ubatan yang dapat menyembuhkan penyakit, dan ahli astronomi Islam mengkaji bintang dan langit lebih dahulu daripada tamadun barat, yang seterusnya telah membawa kepada penerokaan angkasa lepas. Tamadun Islam mengekalkan perkembangan ilmu, dan bukan pulak mengamalkan "censorship" seperti yang berlaku dalam perkembangan kristian sebelum itu (ini merujuk kepada The Nicean Council... never mind, long story). Tamadun Islam mengekalkan selagi ada ilmu yang terkumpul dan memastikan ianya terus berkembang dari generasi ke generasi seterusnya, di merata ceruk rantau dunia di waktu itu.

Apa mesej aku ni? Tamadun Islam itu tidak hanya bergantung kepada sumber AlQuran dan Sunnah sahaja - malah lebih daripada itu. Ini kerana ilmu Allah itu merangkumi semua cabang ilmu. Ilmu sains, ilmu matematik, ilmu perubatan, ilmu astronomi, dan lain-lain ilmu bukan kepunyaaan tamadun barat secara mutlak, tetapi ianya adalah sebahagian daripada semua ilmu yang Allah anugerahkan kepada manusia. Jadi dalam konteks perbincangan blog aku ni, kalau nak buat bzns yang berkait dengan perniagaan, kena la ada kakitangan yang mahir bidang ekonomi, matematik dan statistik. Kalau nak memasarkan produk kesihatan, kena la ada yang mahir tentang bidang perubatan betul-betul dan bukan bidang perubatan Miki Maus. Kalau nak buat bzns yang akan menjana pendapatan lumayan dan "sustainable", kena la ada pakar ekonomi yang kasi nasihat yang wajar dan telus - "ustaz, sistem perniagaan MLM tu tak sustainable ustaz".

Berbalik kepada cerita tadi, tamadun barat itu wujud dengan bantuan daripada tamadun Islam yang lepas, yang mana tamadun Islam itu sekarang tengah bersembunyi entah kat mana... nobody seemed to know. Yang ada sekarang, geng-geng orang Melayu yang sebok hari-hari cerita pasal artis ntahapekejadah yang sepaling cokia' idup dalam dunia ni yang ada kat Malaysia. Geng Melayu yang sebok pasal nak cari duit dengan cara buat MLM dan skim piramid disebabkan oleh kefahaman ekonomi yang epic fail. Geng Melayu yang sebok bagai nak rak mengesahkan politik yang ntah hape-hape (sori... sebok pasal politik yang terus-menerus nak memegang kuasa, supaya boleh bertambah kaya-raya eh?).

Kat mana kemajuan ekonomi yang "sustainable" kalau buat bzns cara MLM ni? Mana perkembangan sains, matematik dan teknologi yang datang daripada orang Islam sekarang agaknya? Hewlett-Packard (dan lain-lain syarikat seperti IBM, Dell, Microsoft, AT&T, Apple, dll) sebok nak mengejar perkembangan teknologi ke arah kurun ke 22, orang Islam sebok nak promote suruh telan pil herba yang dijual dengan cara MLM - sebab ada hadith 1,400 tahun dulu cakap bendanya best. Tak payah research apa-apa, telan aje dik. Tapi... bak sini bonus/komisen aku dari level 1 sampai level 10. Akhirnya kemudian hari, reseller HPA yang duduk kat level 10 jenuh memikir" "pehal la susah sangat cari downline neh?"

Buat aje la bzns yang telus dan bertanggungjawab dan "sustainable" - tak boleh ek?


PLAN PEMASARAN

Adil & Sukses
HPA menggunakan kaedah pemasaran yang berkesan untuk memastikan semua produk HPA dipasarkan ke seluruh Malaysia dan mencapai hasrat untuk menguasai pasaran global. Berikutan dengan itu, HPA telah menubuhkan syarikat pemasaran sendiri iaitu Al Wahida Marketing Sdn. Bhd. pada 1 Februari 1996 dengan No. Pendaftaran 376131-A, mendapat lesen di bawah Akta Jualan Langsung dari Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, berfungsi untuk memasarkan produk HPA melalui konsep sistem Multi-Level Marketing (MLM). Ia merupakan satu kaedah dan strategi yang cukup berkesan untuk memperkenalkan produk-produk kepada pelanggan.

Kekuatan Plan Pemasaran HPA:
1. Berteraskan prinsip ihsan (ihsan tong-tong share duit downline erk?).
2. Keadilan pada setiap peringkat (seriously?).
3. Telus dan berdaya saing (telus macamana tu agaknya)?
4. Bebas daripada gimik, perangkap dan penindasan (yang join level 20 tak tertindas ka?).
5. Sesuai dengan kehendak dan cabaran MLM masa kini (cabaran amende nye?).
6. Mampu menjana pendapatan puluhan ribu ringgit setiap bulan (yeah right....).
Plan Pemasaran Era Baru HPA dijamin ADIL dan SUKSES.
Tawaran 11 Ganjaran Hebat Melalui Perniagaan MLM HPA. Lihat dan teliti Plan Pemasaran Hebat ini!
BLA BLA BLA....

Apa beza plan pemasaran HPA dengan plan pemasaran mana-mana syarikat MLM orang kapiaq yang berkeliaran di seluruh dunia sekarang seperti yang aku ambik kat bawah ni (Ini daripada website HPA. Pheeww! Website HPA tu memerlukan web designer yang lebih berkaliber bang):


Nothing... zero... nada... yellek... tarak hape-hape. It's the same bloody thang! 10 generasi tu! Woohoohoo! Pakcik (kat atas piramid) kayo! Anyway, entry yang ini aku belum lagi nak diskus isu plan pemasaran MLM syarikat HPA, dan calculation/statistics yang bersangkutan - itu dalam entry yang seterusnya. Aku tunjuk gambar kat atas untuk bertanya - apekebenda jenis PANEL SYARIAH yang kasi approve plan pemasaran seperti itu, dan seterusnya cari jalan dengan nas-nas dan dalil-dalil daripada AlQuran dan Sunnah untuk kasi plan pemasaran MLM klasikal (ciptaan al-kapiaq from USA) supaya ianya Syarie-compliant. Seriously? Struktur Compensation Plan sama dengan mana-mana syarikat MLM yang ada - cuma dalam kes HPA, sekarang dah ada penerangan dari segi syariah tentang bagaimana traksaksi di atas boleh dilakukan tanpa buat dosa. Eerrrr... Seriously?

How did this happen? Tengok ahli Panel Penasihat Syariah HPA kat bawah:

1. SS DATUK HAJI HASSAN BIN HAJI AHMAD, Mufti Pulau Pinang; Penasihat Panel.
2. AF USTAZ AHMAD BIN ALI (M.A. USUL FIQH, Universiti al-Azhar. Bekas Pensyarah di UM, UIA dan Universiti Islam Brunei); Pengerusi Panel.
3. AF USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL (B.A. SYARI’AH AL-AZHAR, Dip. Dirasat Ulya (PRA M.A.) INSANIAH- ALAZHAR, Pengurus Besar HPA); Setiausaha Panel.
4. AF USTAZ HASHIM BIN JASIN (B.A PENGAJIAN ISLAM, Universiti Baghdad).
5. YBHG DR. MOHD NASIR HJ HAMID (PHD PENGAJIAN ISLAM UKM, Pensyarah UITM Arau).
6. AF USTAZ BASRI ABDUL GHANI (M.A. EKONOMI ISLAM U.M., Pensyarah Ekonomi Islam UITM Arau).
5. AF USTAZ MOHD NIZHO ABDUL RAHMAN (B.A. AL-AZHAR, M.A. AL-QURAN DAN SUNNAH UKM., Pensyarah UUM Sintok).
6. AF USTAZ KHADAFI HJ ROFIE (B.A. AL-AZHAR, M.A. HADIS UKM, Pensyarah UUM Sintok).
7. YBHG PROF. MADYA DR. ISHAK SULAIMAN (PHD HADITH DAN MUAMALAH, University of Wales U.K, Pensyarah U.M.).
8. AF USTAZ HASAN ZAID RAMLI (B.A. AL-AZHAR, M.A. SYARIAH UKM., Pensyarah IPTS).
9. AF USTAZ HASBULLAH ALI (B.A. AL-AZHAR, M.A. SYARIAH UKM., Pensyarah IPTS).
10. AF USTAZ YA ALI BIN DAHAMAN @ ABDUL RAHMAN, BA Al-Quran dan As-Sunnah (UKM), MA Perundangan Islam (UM), Bekas Pensyarah UiTM.
11. AF USTAZ ZOLKHARNAIN ABIDIN AL HAFIZ, Diploma Tahfiz Al Quran.

Aku takde niat nak memperlekehkan cendiakiawan Islam yang ada dalam senarai di atas, sebab masing-masing ada kelayakan tersendiri dan semuanya adalah ahli masyarakat Melayu yang terpelajar dan aku pasti sudah tentu lebih alim daripada banyak orang lain... termasuklah aku sendiri - especially aku sendiri (definitely!). Isu aku adalah, HPA ni nak buat bzns juta-juta, dan perkembangan perniagaan dah menjulang naik (sampai boleh buat bangunan 10 tingkat harga juta-juta jugak) dan memang ada plan nak menjelajah/berkembang ke seluruh dunia dalam industri untuk menghasilkan produk yang halalan-toyyiban - jadi kenapa bang panel syariahnya takde pakar matematik, pakar statistik, pakar ekonomi, pakar akauntansi, doktor perubatan, pakar farmakologi... Adakah panel di atas hanya sebagai "window dressing" kasi orang Melayu tengok puas-puas, tapi sebenarnya tarak guna apa-apa? You get what I'm saying?

Kasi aje la saguhati kat beberapa orang professor ekonomi, matematik, statitistik, akauntansi dan doktor pakar tu ha - berlambak ada academicians kat UKM, UM, UTM, USM, UPM, UIA, USIM, UUM (ha dekat sket dengan HQ) dan lain-lain universiti yang ada, mintak nasihat dan kepastian tentang perkara-perkara yang bersangkutan. Duit untung dah banyak what? Silap-silap para ahli akademik tu pun takde nak mintak satu sen daripada HPA, kalau dia orang diminta untuk kasi pendapat - kebanyakan professor kat Universiti dah memang kaya, tak kose dia nak duit saguhati seciput kalau ada syarikat komersial nak sedekah. After all... ini isu kemajuan ummah, dan isu Islam sejagat. Academicians become what the are because they want to contribute to society - not because of the money, I don't think. You get what I'm saying?

Ahli panel HPA kat atas tu kiranya hanya ada 2 orang sahaja yang mempunyai kelayakan dalam bidang perniagaan, dan tiada seorang pun berkelayakan dalam bidang matematik, statistik, medikal, farmasi atau farmakologi. Macamana nak consult pakar yang berkaitan kalau produk yang dijual tu berkait dengan kesihatan pengguna? Bagaimana nak consult kalau isu plan pemasaran MLM itu berkait dengan isu matematik dan statistik. Ahli panel ni sesuai ke tidak ni bang? Selain daripada ahli Mu'ammalah, yang lain-lain tu menyumbang apa sebenarnya? Ateerr... tak ada ahli akademik dalam bidang-bidang yang berkenaan di kalangan orang mukminin di Malaysia ni ke apa ustaz? Saya boleh kasi cadangan (ini saya kasi random aje ni, main search kat tenet aje pun):
PROF. DR. ISHAK YUSSOF, PhD.
Chairperson, School of Economics, UKM.

ASSOC. PROF. DR. SANEP AHMAD, PhD.
Head of Program (Econometrics and Operational Research/Islamic Economics)
School of Economics, UKM.

ASSOC. PROF. DR. MOHAMAT SABRI HASSAN AM(M), CFiA
Chairperson, School of Accounting, UKM.
PROF. YUSNIDAH IBRAHIM, PhD.
Expertise: Corporate Finance, Small Business Finance, Islamic Finance, Risk Management
College of Business, UUM.

ASSOC. PROF AYOIB CHE AHMAD, PhD.
Expertise: Research Methodology, Auditing, Corporate Governance, Financial Reporting
College of Business, UUM.

DATO' PROF. DR. ZAINUL BAHRIN DATUK HJ MOHD ZAIN, PhD.
Expertise: Strategic Management & Leadership
College of Business, UUM.

ASSOC PROF. DR. NOOR AZINA BT ISMAIL, PhD.
Department of Applied Statistics.
Faculty Of Economics And Administration, UM.

PROF DATUK ALI BIN ABDUL KADIR, PhD.
Adjunct Professor, Dean's Office,
Faculty Of Business And Accountancy, UM.

PROF. DR. MD NOR BIN OTHMAN, PhD.
Department Of Marketing,
Faculty Of Business And Accountancy, UM.

PROF. DR. IBRAHIM BIN JANTAN, PhD.
Dean, Faculty of Pharmacy, UKM.

ASSOC. PROF. DR. KHALIT BIN MOHAMAD, PhD.
Department Of Pharmacy
Faculty Of Medicine, UM.

PROF. DR. IMA NIRWANA SOELAIMAN, PhD.
Head Department, Department of Pharmacology,
Faculty of Medicine, UKM.

PROF. DATO' DR. ABDUL RAZAK SALLEH, PhD.
Pakar Matematik,
Pusat Pengajian Sains Matematik, UKM.

PROF DATO' MOHD SALMI MD NOORANI, PhD.
Pengerusi Pusat,
Pusat Pengajian Sains Matematik, UKM.

DAN LAIN-LAIN PAKAR DAN AHLI AKADEMIK DI MANA-MANA UNIVERSITI...

Of course, ada banyak lagi academician yang lain... ada beratus, mungkin beribu pakar dalam bidang masing-masing yang boleh dibawa berunding untuk kasi nasihat di dalam isu MLM anjuran HPA ni. Semua tu muslim jugak, dan mereka mahir dalam bidang masing-masing - bidang-bidang yang sangat relevan dalam pemasaran produk HPA. Ianya adalah sangat penting, supaya perniagaan HPA ini terus-menerus telus dan jujur dalam membangunkan perniagaan halalan-toyyiban kat Malaysia ni, dan supaya perniagaan Islamik dapat diperkasakan bukan sahaja di kalangan umat Islam, malah yang bukan Islam jugak, di mana sahaja di dalam dunia. Dalam Islam, seperti yang ramai orang nak war-warkan selalu, standard ketelusan dan kejujuran dalam perniagaan adalah lebih tinggi daripada agama lain - ya ke tu bang? Adakah syarikat HPA hendak membuktikan statement ini BENAR atau TIDAK BENAR? Frankly, daripada senarai ahli panel syariah HPA - macam serupa panel syok-sendiri aje aku tengok. Macam HPA mahu cari alasan supaya tiada halangan dalam memasarkan apa sahaja sesuka hati CEO-Exec syarikat nampak gayanya. Dontcha think so man? You get what I'm saying?

Apa susahnya sangat bang? Bendanya simple aje, kenapa nak kasi complicated? Apa yang nak perlu ditanya kat pakar-pakar ekonomi dan akauntansi kat universiti tu semuanya pun? Screen-capture sebahagian daripada plan pemasaran kat bawah ni diambil daripada website HPA, right from the horse's mouth...

SOALAN YANG HPA BOLEH TANYA KEPADA PAKAR EKONOMI, AKAUNTANSI DAN MATEMATIK:
ADAKAH PLAN PEMASARAN HPA SEPERTI YANG TERTERA DI ATAS SUATU KAEDAH PERNIAGAAN "PYRAMID-SELLING", DAN ADAKAH IANYA BERETIKA, DAN ADAKAH IA "SUSTAINABLE" SAMPAI KIAMAT?

SOALAN KEPADA PAKAR SAINS DAN PAKAR PERUBATAN:
ADAKAH WUJUD ISU "SAIZ MOLEKUL AIR YANG HALUS" DAN ADAKAH IANYA BERMAKNA DALAM KESIHATAN MANUSIA... WADEHEK?

SOALAN DARIPADA DOKTOR PERUBATAN PULAK:
WHAT THE...?

SOALAN DARIPADA AIDID MU'ADDIB:
ARE YOU FREAKING KIDDING ME MAN?

Lepas tu dapat love-letter daripada KKM erk...?

Yang hairannya pulak - dah ada memo daripada management HPA kasi amaran pada seorang ahli HPA tentang amaran KKM berkenaan iklan produk HPA yang telah melanggar Akta Ubatan (Iklan dan Penjualan 1956), tapi di website syarikat HPA sendiri bersepah iklan yang melanggar akta yang sama. Apa cer?

You all get what I'm saying here?

That HPA panel is ill-equipped to handle the kind of issues that rises from the kind of business HPA is running - from the issues of what kind of mathematics that happened in their accounting, the mode of marketing, the health-issue from the products being sold... and so on and so forth. That is not truly Islamic, I don't think. It's definitely not just about the money my dear good sirs...

Di manakah INTEGRITI, CHARACTER dan TANGGUNGJAWAB SOSIAL pihak HPA dalam membangunkan prasarana perniagaan yang Islamik, jika pihak syarikat sewenang-wenangnya melakukan kaedah perniagaan yang mementingkan keuntungan berlipat-ganda daripada penggunaan kaedah MLM dan bukannya kaedah konvensional yang "transparent"? Sistem MLM pasti akan menyebabkan kerugian kepada sebahagian besar ahli yang menyertai syarikat - this you can't run away from. Tak kesah la kalau panel syariah sudah berjaya jumpa nas dan dalil yang boleh kasi akad, pembahagian komisen/bonus/saguhati/hibah/ju'alah/ikutsukakowateverlah... dan seterusnya membenarkan kaedah perniagaan sebegini patuh dengan agama, sistem perniagaan secara MLM itu sendiri dah memang jenis model yang hancus. Apekehenye? Apa nak kesah kalau ada tersusun akad secantik lukisan sekalipun? It won't make any different anyway.

Kaedah MLM akan menyebabkan kerugian, sebab ianya adalah satu model perniagaan yang "doom by design" sebelum ianya bermula lagi. Pakar ekonomi akan memberitahu tuan-puan tentang fakta ini - jangan disebabkan tiada pemberitahuan, tuan-puan berfikir ianya tidak akan berlaku. Ianya telah berlaku di dalam setiap bentuk dan permutasi bzns model MLM di mana sahaja di dunia ini. Adakah pihak HPA berfikiran bahawa sistem MLM mereka special yang tiada berkemungkinan akan menganiaya ahli yang menyertai syarikat? Anyone that naive here?

Di manakah "quality-control" pihak HPA jika produk yang dikeluarkan ada yang berasaskan pseudoscience dan ntah hape-hape punya sains, dan mengandungi promosi produk yang berbau lucah (lucah dari segi sains laaa...) dan tak dapat diterima oleh akal orang yang berpelajaran di kalangan rakyat Malaysia. Kalau panel penasihat takde sorang pun ahli sains dan matematik dan doktor perubatan, macamana nak tingkatkan kualiti produk yang HPA nak pasarkan? Tak kan nak tumpukan promosi produk pada orang yang tak bersekolah dan orang yang senang kena kelentong aje bang? Banyak manusia dalam dunia ni yang memang senang sungguh kena ayat (some people are just too easy, we all know that), tapi tak kan nak ambik kesempatan kat golongan sebegitu aje ustaz. Bzns sebegitu best ke? Bukan ke lebih afdhal kalau produk tu memang betul-betul berkualiti dan terbukti dengan sains dan perubatan bahawa ianya berkesan, dan seterusnya semua lapisan masyarakat boleh menggunakan produk-produk halalan-toyyiban tersebut dengan mendapat kepuasan hati dan merasa berbaloi membeli produk HPA dengan harga yang ditawarkan.

Sometimes, I can't help but to think - memang HPA sengaja mengupah ustaz-ustaz yang ada dalam Panel Penasihat tu semua di kalangan ahli-ahli yang BUKAN AHLI dalam bidang ekonomi, matematik dan sains/perubatan... sebab kalau ada pakar ekonomi/akauntansi dan pakar sains/perubatan dalam panel tu - memang tak leh buat bzns la jawabnya. Pakar ekonomi akan terus cakap plan pemasaran HPA adalah SKIM PIRAMID dan pakar perubatan akan terus cakap produk kesihatan HPA adalah sains merapu. You get what I'm saying? Tapi, aku nak berfikiran baik-baik ya bang - tak nak fitnah-fitnah... soraaaiiitt!

Next entry, aku diskus pasal calculation terhadap sistem MLM yang HPA amalkan - we want numbers and facts - not sentiments and kelentongan. Numbers don't lie. You get what I'm saying?

Let's have lunch. Ulam petai hari neh. C ya...

Huuuwaaa!

No comments:

Post a Comment