banner

Wednesday, September 17, 2014

Tips Elak Kes Rogol Untuk Perempuan


Perogol adalah pemangsa. Tempoh. Dengan mengikuti langkah-langkah ini, anda boleh cuba untuk membuat sedikit dunia anda lebih selamat dari pemangsa. Anda akan mendapat maklumat dan kemahiran yang anda perlukan untuk melindungi diri anda dari segi psikologi dan fizikal. Ingat, walaupun menyedari persekitaran anda dan mengetahui bagaimana untuk mempertahankan diri adalah penting, rogol akhirnya kesalahan perogol, bukan mangsa ini. Artikel ini tidak bertujuan untuk mewajarkan tindakan perogol dalam apa-apa cara-ia hanya menyediakan tips yang boleh membantu anda berasa lebih selamat. Dalam dunia yang ideal, cara terbaik untuk mengelakkan rogol yang berpotensi adalah untuk mendidik semua orang kepada menghormati dan membantu wanita. Walau bagaimanapun, dimaklumkan juga boleh pergi jauh dalam membantu anda mengelakkan situasi berbahaya.



Bahagian 1 dari 3: Menetapkan Rekod yang lurus
1. 1Ketahui bahawa apa-apa yang anda lakukan yang pernah akan membuat rogol salah anda. Sebelum anda mula berfikir tentang mencegah rogol yang berpotensi, anda perlu memahami bahawa jika anda dirogol, ia adalah 100% kesalahan perogol, dan apa-apa yang anda lakukan, memakai, atau berkata boleh menyebabkan anda untuk dirogol. Tidak ada perkara seperti "meminta," dan sesiapa yang membawa anda untuk mempercayai sebaliknya amat sesat. Walaupun anda pasti boleh mengambil langkah-langkah untuk meningkatkan peluang anda untuk mengelakkan bahaya dan tetap selamat, pada akhirnya, tiada apa yang boleh anda lakukan boleh "menyebabkan" anda yang akan dirogol. [1] Iklan
2. 2Understand bahawa perkara yang terbaik yang boleh dilakukan untuk mengelakkan rogol adalah untuk mengelakkan orang dari merogol. Dalam budaya hari ini, terdapat banyak perkara yang boleh dilakukan untuk mengelakkan rogol, dan ia bermula dengan cara yang wanita dilihat. Jika kita bekerja, sebagai satu masyarakat, untuk meningkatkan lelaki yang menghormati wanita dan berhenti menyumbang kepada budaya yang objectifies dan memperkecilkan wanita terus-menerus, maka kita perlahan-lahan boleh mula untuk mengubah keadaan. Kadang-kadang, kanak-kanak lelaki remaja berfikir "jenaka rogol" adalah lucu dan bahawa itu okay untuk bergurau sekitar kira-kira serangan seksual, dan ia adalah penting untuk membiarkan mereka tahu bahawa ini bukan kes itu.
◦ Ramai orang merasakan bahawa memberi garis panduan wanita mengenai perkara-perkara yang boleh dilakukan untuk kekal selamat sebenarnya memalukanlah, bagi diri mereka dan menjadikan mereka berasa seperti mengelakkan rogol adalah tentang mempunyai wanita bertindak "dengan cara yang betul," dan bahawa jika mereka membuat silap langkah, ia pada dasarnya kesalahan mereka bahawa mereka tidak perlu lagi dirogol. Ini bukan niat wikiHow ini. Kami berhasrat untuk memperkasakan wanita dengan memberikan mereka beberapa nasihat yang wajar mengenai bagaimana untuk mengelakkan bahaya.
3.
4. 3Don't pernah berhenti hidup hidup anda. Ia boleh menggalakkan untuk membaca nasihat tentang mencegah rogol. Anda akan mula berasa seperti tidak ada tempat anda selamat - tidak banyak runcit anda letak kereta kedai, bukan tandas di bar, bukan kereta anda, dan tidak rumah anda sendiri. Anda mungkin mula tertanya-tanya di mana seseorang boleh pergi untuk menjadi benar-benar selamat daripada perogol. Tetapi anda tidak boleh berfikir seperti ini. Walaupun anda perlu mengambil langkah berjaga-jaga, anda tidak boleh takut untuk meninggalkan rumah sendiri, berada di luar lewat malam, atau untuk pergi ke beberapa tempat kegemaran anda. Anda masih boleh menikmati hidup anda dan merasa aman tanpa paranoia yang berterusan yang anda mungkin merasa selepas membaca tentang bagaimana untuk mengelakkan rogol. [2]
5. 4Know bahawa majoriti kes rogol dilakukan oleh orang mangsa yang tahu. Statistik berbeza-beza, tetapi dikatakan bahawa hanya 9% -33% daripada perogol adalah orang yang tidak dikenali lengkap kepada mangsa. [3] [4] Ini bermakna bahawa sebahagian besar wanita dirogol oleh lelaki yang mereka tahu, sama ada rakan-rakan , orang yang mereka sedang berpacaran, rakan sekerja, kenalan, atau ahli keluarga. Ini bermakna bahawa itu jauh lebih mungkin untuk seorang wanita untuk mendapatkan dirogol oleh seseorang dia tahu bukan orang asing di lorong yang gelap. Oleh itu, semasa ia adalah penting untuk mengambil langkah berjaga-jaga apabila anda bersendirian, anda perlu benar-benar tidak leka apabila anda dengan orang yang anda tahu.
◦ Apabila anda dalam keadaan sosial dengan seseorang yang anda tahu, lebih berhati-hati dan jangan biarkan sepenuhnya leka melainkan anda benar-benar berasa selamat dengan orang itu. Ketahuilah bahawa jika usus anda memberitahu anda keadaan tidak baik-baik saja, bahawa anda perlu meninggalkan seberapa segera dan selamat yang anda boleh.
Tarikh rogol ◦ juga sangat biasa - mengikut satu kajian, hampir 1/3 daripada kes rogol dilakukan oleh tarikh yang [5] Apabila anda bertarikh seseorang yang baru, memahami bahawa tidak benar-benar bermaksud tidak, dan tidak pernah membiarkan. mana-mana lelaki membuat anda berasa bersalah mengenai mengetahui apa yang anda lakukan dan tidak mahu. Jangan takut untuk berkomunikasi keperluan anda dengan jelas dan kuat, jika perlu.
6.


Bahagian 2 dari 3: Kekal Selamat di Situasi Sosial
1. 1Be sedar persekitaran anda pada setiap masa. Tempat letak kereta dan garaj tempat letak kereta adalah dua daripada laman web yang paling kerap menjadi sasaran cubaan perogol. Orang-orang ini adalah pemangsa, jadi melihat persekitaran anda dengan teliti. Jika anda di tempat letak kereta dan merasa seseorang sedang mengikuti anda, mula membuat bising - bercakap kepada diri sendiri dengan kuat, bercakap dengan orang yang khayalan, atau berpura-pura bercakap di telefon bimbit anda. Lebih kuat mangsa berpotensi, lebih banyak pemangsa adalah amat sesuai untuk membekukan. [6]
◦ Skop daripada persekitaran anda di siang hari. Sama ada anda bekerja di tempat yang baru atau baru ke kampus, pastikan anda belajar cara yang paling selamat untuk berjalan kaki dari tempat ke tempat. Ini bermakna tinggal di bawah lampu yang terang, berjalan di tempat-tempat di mana orang cenderung untuk menjadi sekitar, malah menjadi berhampiran cahaya biru kotak panggilan kecemasan, jika anda mempunyai kampus mereka.
2.
3. 2If anda di kolej, tahu bahawa majoriti kes rogol berlaku dalam tempoh beberapa minggu pertama tahun ini. Menurut Jabatan Kehakiman, majoriti kes rogol di kolej berlaku dalam tempoh beberapa minggu pertama mahasiswa dan mahasiswa tingkat kedua tahun anda. [7] Ini adalah hari-hari yang paling berisiko kerana orang hanya mendapat tahu antara satu sama lain, terdapat banyak baru orang di sekeliling, bersama-sama dengan sumber alkohol. Walaupun ini tidak sepatutnya membuat anda daripada mempunyai menyeronokkan atau meninggalkan bilik asrama anda, anda perlu lebih berhati-hati untuk bertemu dengan orang baru, dan memastikan bahawa anda tetap dengan teman wanita anda dan pertimbangan yang wajar anda. [8] [9]
4. 3Don't meninggalkan minuman anda tanpa pengawasan. Rawat minuman anda seperti bil $ 100.00. Jangan biarkan orang memegang minuman anda. Elakkan apa-apa yang seseorang memberi anda. Ia boleh "palsu." Sentiasa memegang, menyimpan dan minuman anda sendiri. Pastikan tangan anda di bahagian atas minuman anda kerana ia mudah untuk menggugurkan sesuatu ke dalamnya. Jangan terima minuman dari tarikh melainkan jika pelayan bar atau waitstaff menyampaikan ia lurus kepada anda. Bahkan jika anda cukup yakin minuman yang anda tinggal di sisi lain dari bilik adalah minuman anda, pertaruhan yang lebih selamat untuk membeli atau mendapatkan satu sama lain.
5. 4Drink bertanggungjawab. Sekali lagi, ini tidak bermakna bahawa minum tidak bertanggungjawab menjadikannya salah anda jika perogol menghampiri anda; ia, bagaimanapun, membuat anda lebih terdedah dan mudah terdedah kepada serangan yang tidak diundang. Pastikan tidak minum lebih daripada 1 minuman sejam (yang bermaksud segelas wain, bir, atau satu pukulan arak) dan untuk tinggal di kawalan minda dan badan anda sebanyak yang anda boleh. Jangan memilih untuk punch samar atau jus hutan di sebuah rumah frat; jangan biarkan sesiapa yang bukan pelayan bar yang membuat anda minuman bercampur-campur kerana ia mungkin menjadi sangat, sangat kuat.
6. 5Stick dengan rakan-rakan anda. Di mana sahaja anda pergi, muncul dengan sekumpulan rakan-rakan dan meninggalkan dengan sekumpulan rakan-rakan. Walaupun anda dan rakan-rakan anda telah berakhir di bahagian yang berlainan parti, sentiasa tahu di mana rakan-rakan anda dan memastikan bahawa mereka melihat di mana anda berada, juga. Sentiasa berhubung dengan rakan-rakan anda, membuat hubungan mata, dan pastikan anda berada di halaman yang sama. Rakan harus mempunyai belakang anda sekiranya mereka melihat anda dengan seorang lelaki yang syarikat anda tidak mahu, dan anda perlu melakukan perkara yang sama. Jangan biarkan rakan anda dengan seorang lelaki dia bertemu buat kali pertama, sama ada, terutamanya jika terdapat alkohol yang terlibat.
7. 6Stay selamat di kelab-kelab. Kelab yang mungkin tidak begitu kuat bahawa manusia tidak boleh mendengar anda menangis untuk membantu. Jika anda berada di luar di kelab, pastikan anda tetap dengan rakan-rakan anda, pergi ke bilik air dalam pek, dan rakan-rakan anda tahu di mana anda berada pada setiap masa.
8. 7Be tegas. Jika seseorang memberikan anda perhatian yang tidak diingini, beritahu mereka untuk berundur. Tidak ada keperluan untuk menjadi sopan apabila seseorang membuat seksual yang tidak diingini. Tegas memberitahu orang terima kasih, tetapi tidak bersyukur, anda tidak berminat. Ini boleh menjadi lebih sukar jika ia seseorang yang anda benar-benar tahu dan mengambil berat tentang, tetapi ia masih mungkin. Setelah anda mendapatkan mesej di seberang, orang akan lebih cenderung untuk bergerak ke atas.
9. 8Keep maklumat peribadi swasta. Jangan mengiklankan maklumat anda secara lisan atau di Internet. Juga, menjadi sangat berhati-hati dengan berjumpa dengan sesiapa sahaja yang anda bertemu di Internet. Tidak pernah ada alasan yang baik untuk bertemu dengan seseorang yang anda tidak pernah bertemu secara peribadi, atau yang bercakap anda ke dalam mesyuarat-up apabila anda teragak-agak. Jika anda fikir anda perlu berbuat demikian, membawa orang lain, sebaik-baiknya seorang rakan yang lebih tua dan memenuhi orang yang di tempat awam.
10. 9Always menyimpan telefon anda dikenakan. Jangan melangkah keluar dengan telefon hampir mati. Ia boleh menjadi anugrah keselamatan anda, sama ada anda perlu hubungi polis atau menghubungi rakan-rakan anda dan meminta mereka untuk membantu. Pastikan anda melakukan ini sebelum anda melangkah keluar untuk malam, sama ada anda sendiri atau dengan rakan-rakan. Anda juga boleh membuat kebiasaan membawa pengecas dengan anda jika anda cenderung untuk melupakannya.


Bahagian 3 dari 3: Kekal Selamat Apabila Anda Alone
1. 1Be berhati-hati menggunakan teknologi sekiranya anda di luar sahaja. Mari kita ini lurus: anda tidak perlu berhenti menikmati kehidupan anda atau melakukan perkara yang anda suka lakukan kerana takut bahawa anda akan dirogol dan diserang. Jika anda suka berjalan dengan iPod anda, maka baik, tetapi lebih berhati-hati dan melihat persekitaran anda pada setiap masa, cuba untuk menjalankan berhampiran di mana rakyat berada. Jika anda berjalan di garaj letak kereta gelap atau tempat letak kereta, kemudian memberi tumpuan kepada di mana anda perlu pergi dan bukannya bermain-main dengan iPod atau iPhone anda. [10]
Penyerang ◦ mencari mangsa-mangsa yang paling lemah. Jika mereka melihat bahawa anda berjaga-jaga dan berjalan dengan tujuan, mereka akan kurang cenderung untuk menyerang anda daripada jika anda menghantar mesej dan tidak melihat di mana anda akan, atau goyang kepada lagu kegemaran baru anda pada iPod anda.
2.
3. 2Learn mempercayai naluri usus anda. Jika anda berasa tidak selesa atau tidak pasti dengan apa-apa cara, ia adalah demi kepentingan terbaik anda untuk melepaskan diri dan mendapatkan bantuan. Gunakan naluri anda dan menyedari naluri pembekuan anda. Jika anda berada dalam situasi di mana anda bersendirian dan tiba-tiba menghadapi atau melihat orang lain yang hanya membuat anda berasa tidak selamat, kemudian menukar tindakan secepat mungkin. Jika anda benar-benar mendapat erti kata bahawa anda tidak selamat, maka ia adalah penting untuk bertenang, bergerak pantas, dan pergi ke tempat di mana anda yang paling mungkin untuk mencari orang lain. [11]
◦ Jika anda berjalan di sebatang jalan yang gelap dan mempunyai perasaan bahawa orang yang di belakang anda sedang mengikuti anda, menyeberang jalan dalam pepenjuru dan lihat jika dia berbuat yang sama. Jika ya, maka berjalan ke arah tengah-tengah jalan (tetapi tidak begitu banyak yang anda boleh dilanggar oleh sebuah kereta) supaya anda lebih cenderung untuk dilihat oleh sebuah kereta dari arah depan yang boleh membantu anda dan menakutkan penyerang yang berpotensi.
4.
5. 3Don't memotong rambut anda hanya untuk menghalang perogol. Pasti, ramai orang akan memberitahu anda bahawa perogol pergi untuk wanita dengan rambut panjang atau ikat ekor kuda kerana mereka lebih mudah untuk merebut ke. Adakah ini bermakna anda perlu rock bob pendek berambut jadi lelaki kurang cenderung rogol anda? Sudah tentu tidak. (Melainkan jika anda mahu rambut pendek, sudah tentu.) Jangan biarkan perogol yang berpotensi menghalang anda daripada melihat bagaimana anda mahu melihat, dan tidak pernah menyalahkan diri sendiri untuk menarik yang salah lelaki. [12]
6. 4Don't mengubah gaya berpakaian anda untuk menghalang perogol. Okay, jadi ramai orang akan memberitahu anda bahawa anda lebih cenderung untuk mendapatkan dirogol jika anda memakai pakaian yang akan menjadi lebih mudah untuk membuang, atau untuk "memotong jauh" dengan sepasang gunting. Ini termasuk skirt nipis, pakaian kapas yang nipis, dan cahaya lain dan pakaian pendek. Mereka akan mengatakan bahawa memakai pakaian, jumpsuits dan Rompers adalah yang terbaik, dan begitu juga seluar yang mempunyai zip dan bukannya pinggang elastik. Mereka juga akan mengatakan bahawa tali pinggang menyimpan pakaian anda di tempat, lapisan yang membantu menghalang perogol, dan sebagainya. Walaupun ini mungkin tidak tepat palsu, anda tidak perlu merasa seperti anda perlu memakai pakaian yang sangat besar, but memerangi, atau peralatan skuba untuk mengelakkan diri daripada dirogol. Akhirnya, ia terpulang kepada anda untuk membuat keputusan apa yang anda mahu memakai, dan anda tidak harus berasa seperti skirt comel anda memakai membuat anda lebih "mudah" untuk rogol. [13]
◦ Sesetengah orang juga akan mengatakan bahawa memakai pakaian yang menggoda mengajak perogol. Mengelakkan jenis ini pemikiran anti-feminis sebanyak yang anda boleh.
7.
8. 5Carry barangan pertahanan hanya jika anda tahu bagaimana untuk menggunakannya. Ingat, mana-mana "senjata" yang boleh mencederakan penyerang yang berpotensi boleh digunakan terhadap anda jika anda tidak terlatih dan selesa dengannya. Jika anda akan membawa handgun, pastikan untuk mengambil kelas dalam penggunaannya, amalan selalunya pada pelbagai tembakan, dan memohon permit senjata disembunyikan; jika anda membawa pisau, mengambil kursus dengan cara yang paling berkesan untuk menggunakannya. Ingat bahawa walaupun payung atau beg tangan boleh digunakan sebagai senjata terhadap penyerang, dan mempunyai peluang yang kurang yang bertukar terhadap anda.
9. 6Yell, menjerit, dan menarik perhatian kepada diri sendiri. Penyerang biasanya mempunyai idea bagaimana serangan itu akan berlaku. Mengganggu idea itu. Berjuang seperti kucing psikotik dan menjerit dengan kuat dan kukuh.
10. 7Yell "CALL SEKARANG 911." Menjerit ini boleh mempunyai kesan yang berganda menakutkan penyerang jauh dan mendapat lebih orang yang terlibat. Jika anda menjerit kata-kata ini, orang di sekeliling anda atau berdekatan mungkin datang berlari ke bantuan anda. Kajian juga telah mencadangkan strategi ini berkesan: menunjuk pada pemerhati individu dan berkata "tuan, dalam baju putih, saya memerlukan bantuan anda sekarang lelaki ini menyerang saya ...!" Beritahu ia seperti ia adalah, dan mata kepada individu .
◦ Beberapa kajian menunjukkan bahawa menjerit "Api!" dan bukannya "Tolong!" atau "Panggilan 911!" sebenarnya boleh menjadi lebih berkesan dalam mendapat perhatian penonton. Anda boleh cuba taktik ini juga, tetapi yang lain merasakan bahawa ia mungkin sukar untuk ingat untuk menjerit api dan bukannya untuk meminta bantuan dalam masa ini. [14] [15]
11.
12. 8Take kursus pertahanan diri asas. Satu kursus anda boleh mengambil dipanggil Rogol Pencerobohan Pertahanan (RAD). Hubungi pejabat polis tempatan anda untuk program seperti RAD. Program-program ini boleh mengajar anda banyak kaedah serang berkesan, dari memukul untuk gouging mata. Mempunyai kemahiran ini di bawah tali pinggang anda akan membuat anda berasa lebih selamat apabila anda berjalan bersendirian pada waktu malam. [16]
13. 9Belajar "SING". Ini bermaksud Solar Plexus-Instep-Hidung-pangkal paha, empat titik serangan anda perlu memberi fokus kepada jika menyambar dari belakang. Siku mereka di solar plexus, dipijak dengan berjalan kaki yang keras seperti yang anda boleh, dan apabila mereka melepaskan, pulih dan jem tapak tangan anda ke dalam hidung mereka mengikut gerakan menaik, maka selesai dengan lutut ke pangkal paha. Ini boleh melumpuhkan penyerang anda cukup lama bagi anda untuk mendapatkan dari sini.
14. 10Walk ke dalam rumah anda dengan keyakinan. Jangan berlengah lengah di dalam kereta anda atau berdiri di jalan rifling melalui beg tangan anda. Tinggalkan kereta anda dengan semua yang anda perlukan. Amalan berhati-hati apabila pergi ke dalam rumah atau kereta anda kerana seseorang dengan mudah boleh menolak anda di dalam dan mengunci pintu di belakang anda. Berhati-hati dengan persekitaran anda; membawa kunci anda bersedia di tangan anda dan lihat sekeliling kamu sebelum membuka pintu.
15. 11Walk seperti anda tahu di mana anda akan. Melihat sebagai anda berjalan dan berdiri tegak; berpura-pura seolah-olah anda mempunyai dua harimau kumbang besar sama ada di sebelah anda sebagai anda berjalan mungkin berbunyi bodoh, tetapi ia boleh membantu meningkatkan keyakinan. Penyerang lebih cenderung untuk pergi untuk orang-orang yang berfikir mereka tidak boleh mempertahankan diri mereka sendiri. Jika anda melihat lemah atau suka anda tidak pasti di mana anda pergi, anda lebih cenderung untuk menarik perhatian penyerang itu. Walaupun anda benar-benar hilang, tidak berjalan seolah-olah anda berada. [17]
16. 12Notice dan mengenal pasti meninggalkan markah. Tanda gigitan besar di muka mereka, biji mata tercucuk, kaki mendalam tercalar, mengoyakkan keluar menindik dan lain-lain adalah mudah dikenalpasti, seperti tatu dilupakan, dan lain-lain Fikirkan membunuh. Pergi untuk tempat-tempat yang lemah seperti mata (mencucuk keras), hidung (gerakan menaik keras dengan bahagian bawah tangan terbuka anda) kemaluan (grab benar-benar ketat dan memerah atau menumbuk keras) dan lain-lain untuk memastikan tangan orang itu tidak bebas untuk menumbuk atau berpegang kepada anda dan anda boleh menjalankan untuk itu.
◦ Jika anda berada di tempat di mana anda tidak boleh berjalan, perhatikan persekitaran anda dan meninggalkan tanda pada mereka jika anda boleh. Perogol telah ditangkap kerana mangsa mereka meninggalkan tanda gigi boleh dikenal pasti, tanda kuku, atau DNA dalam kereta atau bilik di mana mereka diserang.
17.
18. 13Make hubungan mata jika anda sedang diikuti oleh seseorang yang mungkin menjadi ancaman yang berpotensi. Penyerang kurang kemungkinan untuk menyerang jika mereka fikir anda akan dapat dengan jelas mengenal pasti mereka. Walaupun anda mungkin takut dan ini mungkin merasa seperti perkara terakhir yang anda mahu lakukan, ia boleh memastikan keselamatan anda. iklan


Tips
• Jangan lupa untuk menambah baik. Apa sahaja yang anda ada pada anda boleh digunakan sebagai senjata dalam beberapa cara atau bentuk. Sebagai contoh, jika anda mempunyai sepasang kasut tumit tinggi pada, mendapatkan orang-orang kasut di luar dan kemudian khianatilah mereka di mata atau sesuatu dengan tumit. Walaupun kunci anda boleh digunakan sebagai senjata, jika mereka cukup berduri. Celah pergelangan tangan atau leher atau mencucuk mata mereka keluar. Setelah mereka turun, lari segera dan dail untuk bantuan dan berjalan ke tempat yang sesak yang terdekat dan memberitahu seberapa ramai orang yang anda boleh apa yang berlaku kepada anda. Jangan tunggu bagi mereka untuk mendapatkan kembali. Jika mereka boleh, ini hanya akan membuat mereka bahkan marah dan melakukan perkara-perkara buruk.
• Jangan memandang rendah kebolehan anda. Tubuh manusia mempunyai kekuatan yang luar biasa dan kecerdasan dalam situasi seperti ini. Apabila adrenalin semakin pergi, selagi anda tidak terlalu lumpuh oleh ketakutan, anda akan terkejut apa yang anda boleh lakukan.
• Rogol boleh dan tidak menyerang sesiapa sahaja pada bila-bila masa. Umur, kelas sosial, kumpulan etnik dan tidak mempunyai kaitan dengan orang yang perogol memilih untuk menyerang. Data kajian jelas membuktikan bahawa cara seseorang pakaian dan / atau tindakan tidak mempengaruhi pilihan perogol ini mangsa. Beliau keputusan / beliau untuk rogol adalah berdasarkan kepada bagaimana mudah dia / dia merasakan sasaran / beliau boleh menakut-nakutkan. Perogol mencari sasaran yang ada dan yang mudah terjejas. Statistik diperoleh daripada pelbagai sumber termasuk Rogol kajian di Amerika, 1992, Mangsa Kebangsaan Pusat, Biro Siasatan Persekutuan dan Penyiasatan Jenayah Negara.
• naluri semula jadi anda boleh menyelamatkan nyawa anda. Beri perhatian kepadanya. Ia seperti radar dan boleh mengelakkan masalah yang serius. Satu laporan yang sama wanita yang kira-kira untuk melihat perogol mereka adalah suara yang tenang dalam memberitahu mereka sesuatu yang sangat salah. Mendengar dan menghormati suara itu. Jika terdapat tanda-tanda bahaya mengenai orang atau persekitaran, jangan mengabaikannya.
• Apabila di rumah, bermain selamat dengan tidak pernah membiarkan orang ke dalam rumah anda yang anda tidak tahu. Jika ia adalah tukang, pembaikan kabel, dan lain-lain, beritahu mereka yang anda perlukan untuk melihat ID PHOTO dan trak mereka. Jika anda tidak mempercayai mereka serta-merta, daripada jangan biarkan mereka masuk. Jika mereka tidak melihat anda di mata, mempunyai ID PHOTO, memandu sebuah trak dengan nama syarikat pada, atau pakai pakaian seragam, iaitu tingkah laku mencurigakan . Jangan biarkan mereka ke rumah anda! Minta mereka untuk memanggil syarikat itu semasa mereka menunggu di luar kemudian mempunyai syarikat menghubungi anda atau hubungi syarikat ini sendiri.
• Scream. Menjerit paru-paru kecil anda keluar seperti tidak ada esok. Menjerit di telinga mereka jika boleh, ini akan menulikan mereka seketika. Melainkan jika mereka mempunyai senjata kepada anda, mengabaikan mereka jika mereka berkata tidak menjerit. Menjerit "Rogol!" atau sesuatu yang bermaksud sedemikian, "Panggil polis, saya dirogol!"
• JANGAN fikir anda perlu menjadi baik. Menjadi kurang ajar dan yang dibenci, kerana pemangsa ini akan cuba segala yang mungkin untuk membangkitkan tindak balas bersimpati daripada anda.
• Ingat, anda mempunyai hak untuk mencacatkan penyerang anda. Mereka mempunyai niat yang lebih buruk lagi dan anda mempunyai hak sepenuhnya untuk mempertahankan diri sendiri. Jangan takut atau saraf untuk berbuat apa-apa kepada mereka; mereka sepatutnya menerima. Seperti agresif yang mungkin.
• Perogol tidak semestinya kelihatan seperti penjenayah. Orang yang boleh kelihatan sangat biasa, baik dipersiapkan, olahraga menyenangkan, muda, dan lain-lain Mereka mungkin tidak kelihatan seperti jahat atau lelaki yang tidak baik. Mereka boleh menjadi bos, guru, jiran, teman lelaki atau teman wanita, atau saudara.
• Ingat bahawa penyerang biasanya mahu mangsa mudah, jadi tidak bekerjasama! Jika anda sedang diserang secara seksual, menjerit perkara yang membuat semua orang jelas bahawa tindakan penyerang adalah tidak dialu-alukan.
• Jika anda perasan, sasaran mudah adalah garis lurus. Mata, hidung, mulut, tekak, solar plexus, payudara (jika wanita), perut, pangkal paha, lutut, dan kekura kaki.
• Jika penyerang adalah lelaki, anda boleh menggunakan hujung jari kaki anda dan ia jem di atas gerakan pada pangkal paha beliau.
• Meningkatkan sempadan peribadi anda. Pastikan dalaman diri anda dilindungi dari segi psikologi dan fizikal. Sedar pemangsa boleh melihat sasaran mudah melalui pandangan psikologi atau visual yang cepat.
• Jika boleh, gunakan lutut anda untuk menyampaikan tajam atas meniup, keras seperti anda boleh, untuk kawasan kelangkang / pangkal paha penyerang lelaki untuk melumpuhkan sementara dia, membolehkan anda sedikit masa berharga untuk membuat melarikan diri cepat.
• Jika anda melihat satu, cuba untuk mendapatkan di dalam bas. Walaupun jika anda tidak mempunyai wang di sana adalah undang-undang (sekurang-kurangnya di uk) bahawa jika anda berada dalam kesusahan atau keadaan yang tidak selesa pemandu adalah bertanggungjawab untuk membiarkan anda pada segera.
• Jika anda berada di dalam kenderaan yang bergerak, jangan takut untuk melompat keluar. A lengan patah adalah lebih baik daripada hidup anda. Sekiranya anda berada di belakang sebuah van atau batang, melihat-lihat. Mengikut undang-undang, semua kereta mesti mempunyai batang yang boleh dibuka dari dalam, jadi jika ia adalah kereta yang lebih baru, anda berada dalam nasib. Jika ia sebuah van tanpa pintu, atau mereka tidak boleh dibuka, menumbuk melalui tingkap dengan objek yang berhampiran atau penumbuk anda, jika anda berfikir anda boleh. Seperti yang saya katakan, anda akan berdarah dan tercedera, tetapi akan tidak anda lebih daripada yang dirogol dan mungkin dibunuh?
• Menjadi mangsa penderaan seksual kanak-kanak sebenarnya beregu kemungkinan penganiayaan seksual dewasa kerana peningkatan tahap PTSD dan trauma psikologi sempadan (Parillo et. Al., 2003), (Sarkar, N .; Sarkar, R., 2005).
Cara-cara untuk mendapatkan bantuan untuk mengelakkan ini disenaraikan di bawah.
• Ia juga membantu, jika mereka ke bawah untuk yang baik, meninggalkan nota kecil seperti sekeping barang kemas atau bandana atau apa-apa yang adalah milik anda dengan mereka supaya mereka dapat dikenal pasti kemudian. Lebih baik lagi, meninggalkan tanda kerana banyak calar, gigitan, lebam, atau (kerana kasar kerana ia adalah) meludah.
• Campur tangan seperti kaunseling untuk isu-isu kesihatan mental (seperti PTSD) dan untuk ketagihan mungkin berkaitan dengan penyalahgunaan boleh membantu orang dengan anak sejarah penderaan seksual mengatasi sebahagian daripada penyalahgunaan berkaitan sekuel yang menjadikan mereka terdedah kepada dewasa semula penganiayaan (Parillo et. al., 2003).
• Pastikan jenis undang-undang dan dinasihatkan semburan, lada hitam dan serbuk cili di dalam beg anda.
• Dapatkan anjing besar.
• Sebagai klise kerana ia adalah, elakkan keluar pada waktu malam. Jika anda berada di luar pada waktu malam, pastikan ia adalah yang terang, sesak, jalan utama dan anda dengan sekurang-kurangnya satu orang lain. Bawa telefon bimbit anda di tangan anda bersedia untuk membuat panggilan, dan, jika anda mempunyai satu, yang penting dalam satu lagi untuk digunakan sebagai senjata.
• Kajian mendapati bahawa mangsa serangan berganda mempunyai tahap yang lebih tinggi daripada PTSD mangsa hanya satu serangan. Jadi, jika seseorang diserang dua kali dalam zaman kanak-kanak dan remaja mereka akan berada di peningkatan risiko serangan orang dewasa.
• Satu kajian mendapati bahawa daripada 433 responden diserang secara seksual, dua pertiga dilaporkan lebih daripada satu kejadian (Sorenson et. Al., 1991)
• Faktor-faktor lain yang mempengaruhi pemulihan adalah sokongan emosi daripada rakan-rakan, perhubungan, sosial dan masyarakat menyokong, dan Tuhan, atau Holy Bible ayat (Sarkar, N .; Sarkar, R., 2005).
• Jangan panik !!!
• Pendidikan Anti-keganasan seksual adalah kunci kepada pencegahan. Beberapa program pendidikan untuk mencegah serangan seksual dengan mendidik remaja untuk tidak menyinggung perasaan disenaraikan di sini. Yang melatih kanak-kanak lelaki ke lelaki dari laman seperti program Bolehkah saya mencium Anda adalah dua contoh yang baik. Kemahiran Pertahanan Diri juga disenaraikan di sini.
iklan



Amaran
• Simpan gas di dalam kereta anda. Praktikal dan tidak mengambil sebarang risiko. Jika anda tahu anda akan untuk perjalanan yang panjang, menjejaki gas anda dan membuat banyak berhenti untuk mengisi.
• Berhati-hati dengan menyalahkan mangsa rogol dan mitos. Satu-satunya orang yang bertanggungjawab untuk serangan adalah pelaku. Jika anda telah diserang, tidak kira apa yang anda lakukan atau tidak lakukan, dalam apa-apa hal, ia bukan salah anda.
• Jika anda perlu memilih untuk memiliki dan menggunakan senjata api, memahami bahawa mereka adalah sangat berbahaya, terutamanya jika tidak digunakan dan disimpan dengan baik. Gunakan mekanisme pencetus kunci untuk memastikan bahawa senjata anda tidak akan digunakan terhadap anda, walaupun oleh kemalangan (ini adalah penting terutamanya jika anda pernah mungkin mempunyai anak-anak di rumah anda). Mendidik diri sendiri tentang pembersihan dan penyelenggaraan senjata api anda untuk memastikan bahawa ia akan sentiasa berada dalam keadaan bekerja jika anda memerlukannya.
• Ikut undang-undang senjata api di kawasan anda



No comments:

Post a Comment