banner

Saturday, September 13, 2014

Masalah Faraj Lepas Bersalin


Episiotomi atau faraj Air mata
Episiotomies, yang incisions dalam perineum (kawasan di antara faraj dan dubur) untuk membuat lebih banyak ruang untuk bayi, tidak rutin lagi, kata Bruce Shephard, MD, seorang ob-gyn di Tampa. Tetapi sesetengah doktor masih melakukannya, terutamanya jika anda telah menolak untuk beberapa jam. Jika anda tidak mendapat satu, air mata di perineum mungkin berlaku - biasanya sebagai kepala dan bahu bayi melaluinya. Sama ada anda memotong atau anda air mata, mengharapkan jahitan dan ketidakselesaan di sekitar luka.

Bagaimana untuk merawatnya: Minggu pertama, gunakan botol memerah dipenuhi dengan air suam untuk membilas kawasan setiap kali anda menggunakan tandas. Pat - jangan lap - kering. Mandi Sitz juga boleh membantu. Mensasarkan tiga sepuluh minit menyerap setiap hari. Untuk mengurangkan kesakitan, duduk di pek ais selama sepuluh minit pada satu masa. Ubat-ubatan seperti ibuprofen boleh membantu juga.

Apabila memanggil doktor: Ketidakselesaan perlu mengurangkan sedikit setiap hari. Jika perineum menjadi lebih sakit atau pendarahan, hubungi doktor anda. Juga mendaftar masuk jika anda notis pelepasan, bau busuk, kemerahan, atau rasa pedih ketika membuang air kecil anda - semua tanda-tanda kemungkinan jangkitan.

Penjagaan jangka panjang: Kebanyakan jahitan sembuh tanpa sebarang kesan sampingan. Kadang-kadang, wanita mempunyai tisu parut yang menyebabkan kebas atau sakit semasa seks.

Organ pelvis atau pundi kencing prolaps
Berat bayi anda dan / atau berat menolak boleh melemahkan otot lantai pelvik, yang menyokong organ-organ dalaman, kata Kristene E. Whitmore, MD, seorang profesor bersekutu klinikal urologi di Drexel University, Philadelphia. Apabila ini berlaku, pundi kencing, rahim, atau usus - atau ketiga-tiga - boleh beralih daripada kedudukan biasa. Gejala yang paling biasa ini adalah inkontinen kencing. Tanda lain adalah berat atau bonjol kebocoran usus faraj atau tahi.

Bagaimana untuk merawatnya: Lawati ob-gyn anda, yang boleh menghantar anda ke urogynecologist a. Walaupun kebanyakan doktor cadangkan menunggu sehingga enam bulan untuk memulakan rawatan yang agresif (yang boleh termasuk terapi fizikal, rangsangan elektrik, atau ubat atau terapi hormon), beberapa prolapses memerlukan penjagaan serta-merta. Sama ada cara, kursus pertama rawatan adalah hampir selalu senaman Kegel.

Apabila memanggil doktor: Telefon jika anda rasa sesuatu yang terkeluar dari faraj anda atau jika anda mempunyai kesukaran membuang air kecil atau mempunyai pergerakan usus.

Penjagaan jangka panjang: Lima puluh hingga 70 peratus wanita dengan prolaps ringan orang yang Kegels sembuh selepas kira-kira enam bulan.

buasir
Buasir adalah urat diperbesarkan dubur dan rektum selalunya disebabkan oleh tekanan daripada sembelit atau menolak dari semasa buruh. Anda berada di meningkat selepas bersalin risiko jika anda mempunyai mereka semasa kehamilan anda, tetapi mereka boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, kata Constance Bohon, MD, seorang ob-gyn di Washington, DC Bagaimana anda tahu anda mempunyai satu? Kebanyakan wanita melaporkan ketidakselesaan di sekitar dubur mereka. Kadang-kadang, buasir yang boleh dilihat - ia kelihatan seperti kacang merah jambu melekat keluar dari bawah anda.

Bagaimana untuk merawat mereka: Doktor boleh menetapkan pelembut najis dan ubat-ubatan topikal yang Hydrocortisone untuk mengurangkan bengkak. Kebanyakan doktor cadangkan mengelakkan makanan tambahan besi, yang boleh menjadi sembelit. Ia juga terbaik untuk menjaga kawasan itu bersih dan kering yang mungkin.

Apabila memanggil doktor: Panggil jika sakit atau gatal menjadi sengit, atau jika urat kelihatan ungu atau besar, yang bermakna ia boleh mempunyai beku di dalamnya.

Penjagaan jangka panjang: Majoriti buasir menyelesaikan sendiri. Ubat topikal boleh mempercepatkan pemulihan. Jarang, pembedahan diperlukan.

pendarahan faraj
Selepas penghantaran, anda akan berdarah sebagai kontrak rahim kembali ke saiz asalnya. Pendarahan tidak boleh banyak lebih berat daripada tempoh biasa. Tetapi kadang-kadang, sekeping plasenta yang tinggal di dalam, yang boleh membawa kepada pendarahan berat. "Anda juga boleh berdarah banyak jika anda melakukan aktiviti terlalu banyak," kata Dr Bohon.

Bagaimana untuk merawatnya: Jika anda baring dan pendarahan reda, itu adalah satu tanda anda telah overexerting diri sendiri dan harus mengambil mudah. Tetapi jika lain tidak membantu dan suspek doktor dikekalkan plasenta - sebahagian atau semua uri anda masih di dalam - anda akan memerlukan pengembangan dan pengkuretan, atau D & C, untuk membersihkan rahim.

Apabila memanggil doktor: Jika anda merendam lebih daripada satu pad satu jam atau lulus beku yang sebesar limau, anda perlu berjumpa doktor.

Penjagaan jangka panjang: Anda mungkin mengalami anemia dan letih selepas kehilangan darah, jadi doktor akan menetapkan zat besi dan banyak berehat.

No comments:

Post a Comment