banner

Saturday, September 20, 2014

Penipuan Pegasus Bullion

Saya telah menulis satu post semalam mengexposekan Pegasus Bullion. Seperti yang dijangkakan, adalah beberapa orang yang melenting. Salah seorang daripadanya ialah Puan Masayu.

Berikut adalah komen beliau:
Jgn kerana nila setitik rosak susu setempayan,jangan cube mempegaruhi org dgn cerita yg x pasti,jangan jadikan bangsa kite ini mundur dan sentiasa hidup dlm kemiskinan,sedangkan Allah dah bagitahu rezeki dr meniaga itu adalah 9/10 pelaburan emas ini,konsepnye pelaburan pernahkah anda buat kajian atau ambil tahu.. bukan kah pelaburan itu berkaitrapat dgn perniagaan,jike sendiri x mahu beri peluang pd diri sendiri jangan hasut org supaya sama seperti anda,orglain telah mendapat pendapatan ratusan ribu tiap2 bulan,anda bagaimana...jgn jadi khurafat moden rezeki Allah taala yang tentukan kite cuma usha cume cara kite berbeza2...jadi jgn terpengaruh dgn cerite ini kaji selidik dulu perniagaan ini terpulang pd individu buat keputusan jika perniagaan ini benar2 terbukti dpt mengubah cara hidup kite alangkah ruginye kite ada peluang x mahu berhijrah....hidup lah kite dlm desakan..

Berikut adalah jawapan saya:
(Klik LIKE dan SHARE supaya lebih ramai orang yang terbuka mata.)

Puan Masayu,
If I say that Pegasus Bullion is the best investment in the world, would it make everything alright?
But how can I say such a thing when all the signs are showing that it is a Ponzi and a scam? How can I say it when all the alarm bells are ringing and red flags are showing that it is a scam? So I cannot and will not say it because I know scams and Ponzi schemes will not do anyone good.
Here, you are either part of the problem or you are part of the solution. If you ‘invest' in Ponzi schemes (even though the money may be just a token amount), then you are part of the problem. By staying out, then you are part of the solution.

In many ways, the Ponzi schemes operating today are pretty much like the Superman movies. Everyone - except the actors in the movie - knows that Clark Kent is Superman. The signs are obvious: Kent and Superman are the same height, same size and heck, they even look the same. What's more, every time Kent is missing, Superman shows up. And every time Superman is around, Kent is not there. So the signs are obvious to everyone, except to the actors in the movie. They do not, cannot and will not see the signs.

Similarly, the signs showing that the Ponzi schemes operating today are scams are obvious to everyone, except to the voluntary victims. Just as the actors are blind to the fact that Clark Kent is Superman, the voluntary victims are blind to the fact that the Ponzi schemes are scams. They do not, cannot and will not see the signs.

1. Laman web Bank Negara menyatakan nama syarikat Pegasus Bullion sebagai salah satu daripada syarikat yang tidak mendapat kebenaran atau approval under the relevant laws and regulations administered by BNM. Ini bermakna bisnes emas Pegasus Bullion adalah menyalahi undang-undang Negara Malaysia. Fakta ini sebenarnya lebih daripada cukup untuk membuktikan siapa yang sebenarnya memundurkan bangsanya. Clue – bukan saya.

2. Semua scam dan skim Ponzi akan menggalakkan ‘pelaburnya' merekrut ‘pelabur' baru, kerana itulah cara utama mereka mendapatkan wang baru. (Itulah yang puan sedang lakukan sekarang dengan meminta saya dan orang lain melabur dalam skim ini.) Tanpa ‘pelabur-pelabur' baru, skim tersebut akan berkubur dengan cepat.

3. Pulangan yang dijanjikan oleh Pegasus Bullion adalah 10% sebulan, yang bermakna 120% setahun! Pelabur-pelabur world class seperti Warren Buffett dan George Soros pun ‘hanya' memberi pulangan 20-34% setahun! Adakah masuk akal orang yang tidak pernah dikenali dapat memberikan pulangan yang sebegitu tinggi? Kalau betul pula, sudah tentu semua media di dunia termasuk CNN, Fortune dan Forbes akan memberi liputan yang menyeluruh kepada syarikat tersebut. Kenapa tak ada? Takkanlah media dunia (yang tahu semua pelaburan lain) begitu buta dan tidak pernah mendengar pulangan yang sebegitu hebat?

4. Adakah masuk akal yang pelaburan yang baru dibuat satu bulan sudah boleh mendapat pulangan 10% bulan berikutnya? Semua pelaburan, termasuk yang paling untung sekalipun, memerlukan masa. Jadi kalau syarikat sendiri tidak dapat hasil pulangan malah mungkin menanggung kerugian kerana harga emas sekarang adalah lebih rendah jika dibandingkan dengan 6 bulan, setahun atau dua tahun dulu, bagaimana ia hendak bayar orang lain? Dari mana datangnya wang tersebut? Jawapannya dari poin 12 di bawah.

5. Puan sendiri baru beberapa bulan membuat ‘pelaburan' (ehm, ehm) dan ‘berniaga’ dalam skim tersebut. Adakah itu bermakna puan seorang pakar dalam pelaburan emas dan orang lain yang tidak melabur dangkal?

6. Pendapat dan kata-kata puan bermakna ratusan pakar kewangan di Bank Negara, Suruhanjaya Sekuriti, Azizi Ali dan juga media massa Malaysia adalah salah! Saya tidak fikir kami salah.

7. Sebagai seorang Chartered Financial Consultant, saya telah belajar tentang semua pelaburan di dunia. Saya juga telah membaca lebih 900 buah buku tentang kewangan dan telah belajar tentang wang dan pelaburan sejak 20 tahun kebelakangan. Saya juga telah membuat kajian yang terperinci tentang pelaburan ini di Malaysia. Jadi saya bukan main teka saja.

8. Jika puan fikir saya salah dan masih tak puas hati, puan boleh tanya kepada mereka yang sudah bertahun-tahun berniaga emas – Tauke Poh Kong, Wah Chan, Habib Jewels, bank Al-Rahji, bank UOB, Maybank, Tauke Public Gold dan malah pengeluar produk-produk emas seperti PAMP Suisse dan American Eagles – dan BUKAN sesiapa yang ada kepentingan dalam syarikat Pegasus Bullion. Saya boleh beri jaminan yang mereka semua akan berkata saya betul dan sistem syarikat Pegasus Bullion itu salah.

9. Oleh kerana Pegasus Bullion menjanjikan jaminan pulangan keuntungan tetap (10% dan sebagainya) kepada ‘pelabur-pelaburnya’, ini menjadikannya riba ad-duyun’ daripada jenis al-qard dan oleh itu haram dalam Islam (rujuk muka surat 33 dan 235 buku Wang Anda Dan Islam tulisan Uztaz Zaharuddin). (Sila betulkan jika saya tersilap di sini.)
Ini bermakna sistem Pegasus Bullion bukan saja menyalahi undang-undang Malaysia tetapi juga haram.

10. Semua ‘pelabur' scam dan skim Ponzi akan berkata "Cuba dulu. Sikit saja. Belum cuba, belum tahu." Jawapan saya: Kenapa nak cuba jika anda tahu benda itu merbahaya? Kenapa nak cuba jika anda tahu benda itu membawa penyakit? Kita tak perlu mencuba heroin untuk mengetahui ianya akan membawa masalah yang besar kepada diri dan keluarga. Kita tak perlu mendekati ular senduk untuk mengetahui ianya merbahaya, walaupun anda belum pernah kena patuk ular tersebut.

11. Jawapan yang diberikan oleh ‘pelabur' Pegasus Bullion adalah sama sahaja seperti apa yang diberikan oleh ‘pelabur' skim Pak Man Telo di tahun 1980an dan Swisscash di tahun 2007. The exact same answers - the local banks are jealous, the government don't understand the investment, the non-investors are blind and anyone exposing the scam as ignorant or dumb.

12. Anda mendapat pulangannya kerana wang itu datang daripada pelaburan orang-orang yang baru masuk dalam skim tersebut. The money is being recycled. Just as your ‘investment' is being used to pay others before you. Situasi ini mungkin akan bertahan satu, dua atau tiga tahun, tetapi apa yang pasti ialah ianya akan berkubur juga apabila tiada ‘pelabur' baru dan/atau (whichever comes first) apabila ianya diserbu oleh Bank Negara. Apabila ia berlaku, anda akan kehilangan semua wang anda.

13. Jika ada orang mendapat pendapatan ratusan ribu tiap-tiap bulan daripada skim itu ialah kerana wang itu datang dari poket orang lain (poin 12). Lagipun ini bukan bukti perniagaan itu sah. Untuk pengetahuan puan, ramai juga orang yang mendapat pendapatan ratusan ribu tiap-tiap bulan daripada skim Pak Man Telo dan Swisscash dulu!

14. Jika rakan anda memberikan anda wang daripada hasil rompakan, apakah anda akan terima wang tersebut? Jika rakan anda memberikan anda wang hasil daripada jualan dadah, apakah anda akan terima wang tersebut? Saya jangka anda akan menolak wang tersebut kerana tahu ianya hasil daripada kerja yang haram. Well, wang daripada scam dan skim Ponzi juga adalah salah dan pada pendapat saya adalah haram.

15. Anda boleh ambil harta anak kecil yatim piatu - kerana dia tidak berdaya untuk menghalang anda dan dia juga mungkin tidak faham situasi sebenar - tetapi apakah tindakan anda itu betul? Jika anda tahu benda itu tidak betul, apakah anda akan melakukannya kerana peluangnya ada di depan mata? Wang daripada skim-skim tersebut adalah daripada poket orang lain. Tiada usaha, tiada kerja dan tiada apa yang di ‘value-added'. Apa yang pasti ialah semua mereka akan kehilangan wang akhirnya. Kini anda tahu situasi sebenar, adakah anda masih mahu melabur di skim sebegitu?

16. At the end of the day, it is your money. You do what you want with it. Just don't drag others into it.
Are we men of steel and character or are we made of straws that can be crushed by the flimsiest wind? I'd like to think the former, where we think and act rationally, especially when it comes to investments. Kita melabur hanya selepas membuat kajian yang teliti tentang pelaburan tersebut dan risiko-risikonya, dan juga mengambil kira keadaan kewangan kita. Of course we will make mistakes along the way (I made a few myself) but that is the very nature of investments. They come with risks. So it is no shame to lose.

But it is another story altogether when it comes to scams. All the signs are there and all the alarm bells are ringing – including warnings from Bank Negara and now Azizi Ali.

Are we so blind not to see the obvious signs? Are we so desperate that we are willing to lose our money and even our dignity in the process?
Saya boleh menceritakan 1,001 sebab lagi mengapa pelaburan yang dibincangkan adalah satu scam, tetapi saya tahu ia merupakan usaha yang sia-sia – kerana anda sudah membuat keputusannya. So I will not confuse you with the facts further since your mind is already made up.
While I can warn people about the dangers, I cannot stop anyone from throwing their money away. Again, at the end of the day, it is your money. 
You can do whatever you want with it, including giving it to con man.

Allahualam.

No comments:

Post a Comment