banner

Saturday, September 13, 2014

Harga Rumah - Melayu Bodoh Cina Pandai


that is so true...
masa ada launching, punyer lah ramai crowd padahal mereka tu diupah oleh pemaju..utk wujudkan sentimen "high demand",,,,,walhal property harga tak masuk akal dgn sqfeet yg kecil (condo mewah).... mmg orang bodoh je beli property mcm tu utk investment sbb harga beli dh terlalu mahal sampai Rm800k,..jgn la harap condo tu akan naik sampai satu juta lebih utk keluasan 1100sqft+ shj (except elite areas)... perasan tak selepas sebulan property itu dilaunch...tp pemaju masih buat pelbagai tarikan utk potential buyer dtg ke showroom..bermakna sebenarnya masih byk unit yg "blom dibeli"....sewaktu launch, kononnya units are taken up sebenarnya belum dibeli, tp pemaju sengaja buat mcm tu sebab nak wujudkan sentiment kononnnya property itu "in high demand"....

kegilaan dan ketamakan orang cina terhadap property investment yang tak masuk akal ni la punca kepada pemaju ambil kesempatan naikkan harga rumah ...salahkan orang cina yg terlalu tamak nak cepat kaya dgn property investment yg diluar kewarasan...semua berlumba2 kiasu untuk kaya....

percayalah, dalam 20 orang kaum cina yang beli property, 18 daripada mereka beli untuk invest (jual bila dh siap), 2 shj yg beli untuk stay...manakala dr 20 orang melayu yg beli property, 18 beli untuk stay...2 shj yg beli untuk investment kaut untung atas angin.... begitulah gambarannya.....bila ada konsep beli untuk purely focus untuk invest, maka terjadilah situasi price speculation sbb mereka terpaksa speculate harga supaya naik dan terus naik supaya mereka dpt profit bila jual subsale....tapi, at the end of the day, investor tu tak sedar apabila mereka dpt profit, mereka nak beli rumah utk stay, mereka terpaksa beli pada harga tinggi juga...so, NO POINT! yang kaut untung cuma developer dan property gurus yang own a strong fundings utk play aktivity bulk purchasing of property...

mulai sekarang, kita rakyat malaysia patut boikot property yang harga melampau tak masuk akan oleh developer yg hanya fikirkan wang wang wang wang wang $$$$$$$$ tanpa fikirkan nasib masyarakat....


berlaku di sekitar Taiping tempat cina ramai skang

gi aje Taman Suria di taiping

umah teres dua tingkat setengah ,,,700k

haram jadah cina2 ni semua

rega bukak ... 350

lepas 6 bulan naik 450

lepas setahun naik 650

pastu dah ada yg masuk, banyak yg kosong, dah ada yg letak for rent

beruk mana nak rent kalo hutang bank dah 300k lebih duk di taiping ? 

alasannya sebab dah naik tesco, taiping mall, jusco, banyak projek nak naik

tapi yg pprt merempat pun ramai ...g shopping di tesco pn bukan kaya2 belaka

bingai la ini cina cina perak


kerajaan juga jgn terlalu taksub dgn konsep bila permintaan hartaanah yg tinggi sebagai indikator majunya ekonomi negara...sepatutnya bila permintaan hartanah turun, kerajaan patut rasa lega sbb harga rumah utk rakyat majoriti akan kembali menjadi affordable... what matter most, ialah harga rumah berada di tahap terkawal.... dan kawasan urban dpt dihuni penduduk malaysia, bukan foreigner investor...aku taknak penduduk malaysia terpaksa tinggal di kawasan jauh spt nilai, semenyih, rawang, kelang, sepang....


Kalau beli dengan bayar tunai sekaligus semua baru kau boleh kata kau beli pada harga RM170K bersih ceq oii. 

kalau kau amek loan , maka perlu masuk sekali interest yang kau perlu bayar pada bank tu lah , baru boleh tahu berapa harga sebenar yang kau perlu bayar untuk dapat memiliki rumah tu .

Rumah RM170K termasuk interest semua yang kau perlu settle berapa ? 

Kalau kau jual sekarang dengan harga RM300K, berapa sebenarnya yang akan ada kat tangan kau dan berapa dapat kat bank ? 

Setelah di tolak, baru boleh tahu berapa keuntungan kau kan. Itu pun tak amek kira lagi segala bayaran guaman, RPGT, maintenance fee bla bla bla ... so berapa keuntungan kau sebenarnya tu dalam masa setahun kalau kau jual ? 

Once kau jual, maka kau nak beli balik rumah lain kat kawasan tu jugak dah perlukan modal yang lebih besar sebenarnya , melainkan kau beli yang lebih kecik dari rumah kau yang dah kau jual tu . 

Atau kau beli kat kawasan lain yang tercorot sket.  Maknanya kau tetap rugi jugak dari segi kualiti lokasi dan keluasan rumah. 

Kalau kau balik dok kampung maka boleh la enjoy keuntungan kau dapat tu lama sket, tapi tarak rumah kat bandar la jawabnya



Hitech tu ada perumahannya yang dekat dengan kilang2 sangat , malam2 ada kilang yang keluarkan asap so udara kat situ memang tak best .  

Yang depa dok letak beratus ribu macam reban ayam punya hodoh , ish depa ingat sesenang orang boleh ragaih duit atas pokok pe , rumah adalah investment terbesar dalam hidup kebanyakan orang , buat pe nak beli rumah teruk gitu kan dengan harga mencekik darah lah plak . 

Kalau tengok kat mudah.com memang banyak kes gitu, boleh dok tengok gambar rumah tu yang depa paparkan uisshh terus tak berkenan langsung di buatnya tapi harga mak woiiii beratus ribu. 

Kalau 20 ringgit tak pe la beli menyesal boleh beli yang baru plak , ini once beli kalau tak berkenan alamat sangkut seumur hidup la membayar .  Kes menakutkan kalau jadi gitu , bukannya senang2 boleh jual balik 


Agent luar tu pun actually bertindak bagi pihak developers jugak tu  , itu cara paling senang untuk depa jual semula unit yang menarik dengan harga yang lebih mahal 

Sales agent dr developer la u. Ckp semua habis. Hairan juga. Kaya betul manusia kt Malaysia skrg boleh beli rumah up to rm500k. Condo ajer tu bukn rumah biasa. I tgk blik kt website byk yg tgh dijual oleh agent luar.

satu hal beli umah aprtment/kondo ni ialah bila nak transfer strata title nanti...kalau beli pun dah harga 400k ke atas, masa nak bayar memoorandum of transfer tu berapa puluh ribu plak gamaknya...banyak yg terperangkap hal ni..kesiann

Kalau mahal berkualiti tak pe la jugak, ini mahal tapi macam pigeon hole punya kecik sampai nak cari tanah pun tak jumpa  dah la terikat dengan hutang seumur hidup ... 

Lagi zaman jadi moden lagi teruk kualiti hidup jadinya kerana developers tamak haloba di biarkan mengutamakan keuntungan melebihi keselesaan dan keindahan senibina  . Janji siap berlambak2 walau rupa macam kotak .


Yang pemilik2 rumah plak everytime developers naikkan harga untuk fasa baru , maka depa pun kalutlah naikkan jugak ikut harga yang di letak oleh developers tu di pasaran.

Padahal ada rumah lama yang nampak usang dok lama tak reti nak jaga, tapi still nak jual dengan harga tinggi jugak semata-mata kerana nak ikut harga "semasa" yang di tetapkan developers .

Jadi pesta naikkan harga dah jadi macam pertandingan sahut menyahut lah plak, sekali developers announce kenaikan harga maka pemilik rumah pun sahut dengan naikkan harga jugak lah dengan cara yang sama .

So semua pakat naik blaka-blaka tanpa memikirkan adakah wajar untuk menaikkannya , dan tanpa memperdulikan kualiti barangan yang nak di jual serta keupayaan pembeli dalam keadaan kegawatan ekonomi nih .... 


Yang menjadi persoalannya kenapa developers punya tendency untuk hold selama mana yang boleh asal boleh naik harga setinggi-tingginya , itu dah sama macam perangai speculators aje tu ....  

So yang kerajaan perlu sedar adalah sekarang ni developers yang bertindak sebagai speculators .... target depa buat bukan untuk jual kepada ramai pembeli dalam masa yang singkat, tapi bina untuk simpan bagi di jual dalam masa yang lama dengan harga yang semakin tinggi di masa hadapan kepada pembeli yang tak ramai mana . 

Perniagaan developers nih sentiasa berkembang walau jualan tak banyak mana..... pertama kerana depa jual dengan harga yang terlampau tinggi maka keuntungan depa jadi terlampau banyak , sedangkan modal yang depa guna tak banyak mana, maka jual sikit pun tak menyebabkan rugi.

Kedua kerana aktiviti money laundering , yakni duit di perolehi dari aktiviti penyelewengan wang di gunakan untuk mewujudkan bisnes yang sah menurut undang2  , jadi ia bukannya betul2 bisnes menurut demand and supply teori , tapi bisnes tu cuma satu bentuk aset semata2 yang di gunakan untuk mengaut untung dalam masa yang panjang dengan harga yang setinggi mungkin walau pembeli kurang .

Jadi selagi kerajaan tak kekang developers yang bersikap sebijik macam speculators selagi tu kenaikan harga akan berlaku tanpa henti walau tarak pembeli .


pembeli pun banyak yang sama je perangai macam developers , yang depa utamakan adalah untuk dapat flip dengan harga yang tinggi dalam masa yang singkat . 

So depa pun ikut menyumbang kepada kenaikan harga yang menggila. Pembeli yang genuine yang jadi mangsa apabila turut terheret sama terpaksa menurut rentak menggila kenaikan harga hasil tarian speculators tu semua . 


U know ada 1 condo dah naik area selayang towards templer about 400 plus units. Price range 450 to 650k. Dalam 1100sf.

Launched in 2013. Almost sold out tinggal 1 unit sahaja. Oh Tuhanku.

Tolak unit2 yg agent beli nak resell i rasa rakyat msia ni mampu lagi sebenarnya ek layan harga rumah mcm ni.


developers yang tak mampu cari pembeli untuk membeli rumah mahal yang dah oversupply di pasaran tu , sebab pembeli decide tak nak beli kerana mahal lah tu yang jadi gitu nya. 

So kalau developers tak mampu cari untung, carilah bisnes lain , kenapa nak suruh kerajaan longgarkan dan mudahkan itu ini , tugas kerajaan untuk memenuhi keperluan rakyat keseluruhannya , dan bukannya untuk memuaskan nafsu segelintir developers semata-mata .


Sold out menurut cakap sapa ? Camne nak check betul2 sold out ke idak ? 

Semata-mata kerana nak tekan harga maka banyak unit yang cantik lokasinya di tahan dulu untuk di releasekan kemudian sedikit demi sedikit di masa depan dengan harga yang lebih tinggi .... 

Maka waktu launching tu hanya yang kokaq atau undesirable unit aje yang available jawabnya, apabila yang kokaqpun dah habis di beli maka sold out la .... tapi sold out yang kokaq aje laa .  

Tup tup yang di tahan dan di release kemudian dengan harga yang mencanak-canak tu yang tak laku lah plak sekarang ni , apa lagi meroyan habih la developers jawabnya dah lah simpan lama kemudian tak laku lah plak 


Kerajaan tak boleh terus-terusan mengkayakan developers dengan menjahanamkan negara kerana membiarkan rakyat hidup dengan hutang sampai 7 keturunan untuk membeli rumah  

Biar developers meroyan sampai gila , kerajaan perlu tegas bertindak dan jangan mudah terpedaya dengan pujukrayu dep

No comments:

Post a Comment