banner

Tuesday, August 7, 2012

Kisah Penjual Burger 8


Man jaga dari tidur jam 6.00 pagi, dengar azan dari masjd atau surau berhampiran. Selepas solat subuh, Man periksa telefon, tak ada satu pun miscal atau sms. Man masih tertunggu-tunggu balasan sms dari Yanti yang sejak malam semalam, Yanti tak balas sms Man. Man tengok semula telefonnya, sms terakhir dari Yanti adalah dalam jam 7.45 malam bila Yanti sampai ke rumah mak ayahnya.

"Man, Yanti baru sampai ke rumah ni. Doakan Yanti yer". Itu sms terakhir dan Man tertanya-tanya apa berlaku kepada Yanti. Man periksa semula hp nya dan dapati ada lebih 10 smsnya yang Man hantar tapi Yanti tak jawab, antaranya.

"Yanti. Man tidur di hotel Hoover, Jalan Masjid India. Cantik juga hotel ni". Sms Man.

"Man tengah makan ni. Yanti buat apa". Sms Man

"Yanti. Ada apa-apa cerita di sana". Sms Man.

"Yanti. Esok nak balik JB pukul berapa. Kalau boleh nak balik awal sikit". Sms Man.

"Tak balas pun sms Man, tengah sibuk ker". Sms Man.

"Man tengah jalan-jalan kat Mydin ni. Banyak barang kat sini". Sms Man.

Man baca satu-satu sms tu dan hairan kenapa satu pun tak berbalas. Dalam jam 8.00 pagi, Man pergi sarapan di gerai berhampiran. Di situ, sekali lagi Man sms Yanti.

"Yanti. Hari ni nak balik JB pukul berapa. Sebelum 12.00 tengahari boleh ker". Sms Man.

Sedang Man sarapan tu, Man terima satu sms dari Yanti.

"Maaf Man. Man baliklah JB seorang. Yanti tak sihat, nak ambil cuti sehari dua ni". Sms Yanti.

Man terkejut juga bila tahu Yanti tak sihat sebab semalam ok jer. Mungkin sebab letih bekerja, naik kereta dan perubahan cuaca.  Kemudian Man balas sms tu.

"Ok Yanti. Man gerak dulu pagi ni. Kalau gitu sempat juga niaga malam ni". Sms Man. Tapi sms itu tidak berjawab. Man hairan dengan perubahan yang berlaku dalam diri yanti kerana sebelum ni Yanti yang selalu sms tak berhenti-henti. Man rasa, mungkin Yanti sakit betul.

Di rumah, pagi tu Yanti kemas barang dan kata nak balik JB naik bas. Yanti kata, mak dan ayahnya tak perlu susah-susah hantarnya ke puduraya, Yanti boleh naik teksi sendiri. Maknya tak membantah, mungkin kerana anaknya kecil hati malam tadi. Bila Yanti hendak keluar rumah, emaknya terkejut kerana yanti bawa 2 beg yang besar. Yanti bawa banyak barang dalam biliknya. Emaknya terkejut dengan perubahan anaknya itu. Bila emaknya jenguk dalam bilik, memang Yanti bawa banyak pakaiannya keluar. Waktu itu, ayahnya masih belum keluar dari bilik.

"Kenapa bawa banyak barang Yanti ?". Tanya emaknya.

Yanti terdiam tidak terkata sebaliknya membawa terus dua beg besar itu ke depan rumah. Yanti memerhatikan teksi yang ditempahnya, belum lagi sampai. Yanti kemudian masuk ke bilik bapanya dan bersalaman. Emaknya memerhatikan dari belakang. Tak lama kemudian, datang teksi sambil membunyikan hon. Yanti bersalaman dengan emaknya dan memeluk emaknya sambil menangis.

"Maafkan Yanti mak.. maafkan Yanti". Kata Yanti sambil menangis.

"Jaga diri baik-baik Yanti. Sampai ke JB nanti telefon mak". Kata emaknya yang juga turut menangis sambil memeluk anaknya.

Teksi Yanti bukan menuju ke puduraya, tetapi menuju ke satu tempat di Gombak. Ke mana Yanti pergi ? Di rumah, emaknya menelefon abang Yanti yang sulung, menceritakan perihal Yanti yang bawa banyak pakaiannya balik JB. Abangnya terkejut dan meminta menahan Yanti supaya tidak keluar rumah tetapi Yanti sudah keluar sebentar tadi.

Di dalam teksi, Yanti hantar satu sms pada Man. Man waktu itu sedang memandu, hampir memasuki lebuhraya.

"Man. Sanggupkah Man sehidup semati bersama Yanti". Sms Yanti. Beberapa saat lepas tu, Yanti hantar satu lagi sms.

"Sanggupkah Man berkorban untuk hidup Yanti ?" Sms Yanti lagi.

Man membaca sms itu sambil memandu, jadi tak dapat membalas sms  terus. Terkejut dengan sms sebegitu, Man memberhentikan keretanya di satu stesen minyak. Man tak balas terus sms itu, tetapi memikirkan apakah ayat yang paling sesuai untuk membalas sms itu. Man memikir agak lama juga. Akhirnya Man memutuskan untuk tidak menjawab soalan itu, sms lain pula yang Man hantar.

"Yanti. Man tak begitu faham maksud Yanti. Apa maksud sehidup semati dan berkorban itu ?". Sms Man.

Menerima sms itu di dalam teksi, Yanti begitu sedih. Yanti merajuk dan terus tidak membalas sms Man. Bila mengetahui Yanti mula terasa hati, Man meminta maaf pada Yanti tapi mungkin sudah terlambat. Beberapa sms Man selepas itu tidak dijawab. Man cuba menelefon Yanti untuk bercakap tetapi tidak dijawab. Menyesal, bukan niatnya untuk melukakan hati Yanti.

Perjalanan Man dari KL ke JB itu agak terganggu sebab memikirkan sesuatu yang bukan-bukan mengenai masa depannya dengan Yanti. Man juga masih tak tahu apa yang berlaku di rumah Yanti malam tadi.

Tak lama kemudian, Yanti mendapat telefon dari abang sulungnya Kamal beberapa kali dail tapi Yanti tak jawab. Lepas tu abangnya yang kedua, Fuad pula telefon, juga Yanti tak jawab. Yanti rasa dirinya tidak tenteram dengan gangguan tersebut.

Yanti sampai di Gombak, di sebuah rumah dengan teksi tersebut. Rumah siapa itu ?

No comments:

Post a Comment