banner

Tuesday, August 7, 2012

Kisah Penjual Burger 58



Lepas Yanti makan tengahari dalam jam 12.45 tengahari, masa nak naik lif, tiba-tiba ada lelaki panggil Yanti. Yanti lihat ada dua orang lelaki, siapa itu ?

"Azhar! Encik Tasim! kenapa ada kat sini ?" Kata Yanti.

"Kenapa ada kat sini kata kau ? Nak jumpa kaulah Yanti. Kau ni kusus kat JB senyap jer ye tak beritahu kita orang". Kata Azhar, Tasim pula tersenyum saja.

"Hehe, aku sibuklah, kusus kan jadual ketat, tak sempat jumpa kawan-kawan lama. Macam mana kau orang tau aku kusus kat sini ?" Kata Yanti.

"Alah... kau ni Yanti, ni kan tempat aku, orang yang sama-sama kusus le beritahu aku." Kata Azhar.

Mereka seronok berbual dan Yanti nampaknya ceria melayan kawan lamanya di JB itu. Macam-macam cerita ler, dari pasal pejabat sampai pasal benda lain. Mereka berbual bertiga di sofa hotel, kawan-kawan sekursus Yanti semua dah naik bilik. Bila tengok jam, ada dalam sejam lebih mereka boleh berbual sebelum masuk ke dewan nanti.

"Yanti, kau taknak pindah JB ker ?" Tanya Tasim, ketua kerani atau cc tu.

Yanti terdiam seketika, dalam fikirannya kenapa pula itu yang ditanya. Yanti renung muka Tasim yang serius dan macam tak bergurau tu. Tasim dengan Azhar berbeza, Azhar ni banyak bergurau, Tasim tak.

"Yer Yanti, pegawai kat sini ada empat kekosongan sejak ada wujud jawatan baru  ni termasuk ketua unit. Dah beberapa bulan tidak diisi, susah juga kita orang kat JB ni" Kata Tasim lagi.

"Ohh yer ke..." Jawab Yanti ringkas.

"Betul Yanti, bos beberapa kali kata, sejak kau tak ada kat JB ni kerja kita kurang kemas sikit. Susah nak cari pengganti orang yang macam kau ni" Tambah Azhar.

"Haha.... mengarutlah kau Azhar. Erg....inilah dunia. Bos pun satu, masa kita kat sini dulu kenapa pindahkan kita. Sekarang baru nak sebut-sebut nama kita pulak..... Ishh, cukuplah semua tu. Ingat senang ke aku nak kembali semula ke JB ni..." Kata Yanti seakan ada rasa kecewa pada bekas bosnya itu.

"Tak benar tu Yanti, bos kita tu baik. Garang-garang dan tegas dia tu tak pernah simpan dalam hati. Yang Yanti kena tukar tu sebenarnya bos pun tak tahu dan tak ada peranan, itu arahan ibupejabat" Kata Tasim. Yanti terdiam sebab cakap Tasim tu macam serius dan Tasim tak suka berdalih.

"Yanti, sebenarnya kami datang ni atas arahan bos juga, suruh jumpa dengan kau" Kata Azhar.

"Bos yang suruh ? Kenapa yer ?" Kata Yanti.

"Yanti, bos suruh tanya kau. Nak ker Yanti pindah ke JB ni untuk memangku jawatan salah satu ketua unit ?" Kata Tasim.

"Ketua unit ? Mengarutlah semua ni. Apa kelayakan aku, unit mana ?" Tanya Yanti seperti beriya-iya nak tahu.

"Unit mana tu kami tak boleh beritahu, nanti bos akan beritahu. Bos cuma mintak tanyakan kau saja, nak ke pindah Jb semula ?" Kata Tasim.

"Terima kasih saja Cik Tasim dan Azhar. Kau semua tak tahu perasaan aku yang masih belum baik luka aku ini. Dulu aku dah sedap kat JB, aku pun taknak pindah KL. Tapi bila aku dah ke KL, kau ingat senang ke nak memulakan kehidupan semula di JB ni..." Kata Yanti seakan sebak juga suaranya. Yan lain diam seakan susah nak memotong cakap Yanti itu.

"Kau lain Azhar, kau dan aku masuk kerja lebih kurang sama saja. Tapi kau tak pernah tukar, terus kat JB. Senaglah kau merancang hidup kat JB ni. Yang aku ni dah macam bola dan kena lantun sana sini. Siapa yang tak bengang..." Kata Yanti.

"Begini Yanti..." Kata Tasim dan membuatkan semua terdiam. Tasim kemudiannya menyambung perbualannya.

"Itu terpulang pada kau Yanti, bos cuma tanya sama ada kau nak atau tidak. Kalau kau tak nak pun tak mengapa. Tapi cuma bos dah kenal kau lama dan dah tahu cara kau bekerja, sebab tulah dia cadangkan nama Yanti. Bos tak ada masalah nak cadangkan ke ibupejabat." Kata Tasim, yang lain terdiam dan mendengar baik-baik percakapan Tasim itu.

"Ini peluang baik juga pada Yanti, dapat jadi ketua unit dan memangku gred yang lebih tinggi. Faham-fahamlah, kalau dah memangku tu, dah tak lama dapat jawatan hakiki. Terpulang pada Yanti, dan Yanti fikirlah baik-baik peluang ini". Kata Tasim lagi.

"Yer Yanti, bos tahu kepakaran kau dalam bahasa Inggeris dan IT, bukan semua orang ada kepakaran macam kau. Sebab tu bos cadangkan nama kau". Kata Azhar.

Yanti tunduk dan memikirkan sesuatu. Yanti percaya, bosnya itu ikhlas selepas diberi penerangan oleh Tasim dan Azhar itu.

"Yer, terima kasih Cik Tasim dan Azhar. Cuma beri aku masa nak fikirkan perkara ini. Aku taknak tergesa-gesa buat keputusan. Ini melibatkan masa depan aku". Kata Yanti.

"Baik Yanti, itu sebaiknya, fikirkan dulu. Dan kalau boleh dalam masa seminggu ni saya akan telefon Yanti. Bos pun nak tahu cepat juga, nak cadangkan nama ke ibupejabat" Kata Tasim.

Perbualan mereka berakhir di situ. Yanti kena naik ke bilik, nanti nak bersiap nak masuk sesi seterusnya di dewan. Pertemuan Yanti dengan rakan sepejabat lamanya itu seperti ada sinar baru dalam hidup Yanti. Iaitu, adakah Yanti akan balik ke JB semula ?

Dalam dewan, Yanti sikit pun tak ada tumpuan, tumpuannya dah lari betul. Iaitu, Yanti nak terus di KL ker atau pindah JB ? Tapi apa yang ada di JB ? Man Burger ? Ishhh.... Yanti berbelah bagi. Cukuplah peristiwa hitam yang melanda keluarga Yanti dan Man selama ini, fikir Yanti. Tak tenang betul hari itu.

Yer, KL atau JB, sekarang terletak di bawah keputusannya.

BERSAMBUNG KE EPISOD 59

No comments:

Post a Comment