banner

Wednesday, January 20, 2016

Brunei menghampiri muflis, defisit 10%

Pendapatan Kerajaan telah menurun kira-kira 70% berbanding dengan ketinggian 2012/2013, Menteri Kewangan Kedua Brunei semalam. Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Laila Setia Dato Seri Setia Awang Haji Abdul Rahman bin Haji Ibrahim berkata, Brunei boleh pos defisit yang lebih besar daripada unjuran sebelumnya B $ 2280000000 kekurangan dalam tahun kewangan semasa jika harga minyak dan gas global terus jatuh. Ini meletakkan defisit pada lebih daripada 10% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Jiran Malaysia pula dijangka mencatatkan nisbah defisit sebanyak 3.1% kepada KDNK manakala Singapura 1.6%. Pada lambang krisis kewangan kembali pada 2011-2012, Greece mencatatkan defisit 10% kepada KDNK.


Menteri Kewangan Brunei: Orang ramai kini perlu menerima hakikat bahawa keupayaan kerajaan untuk berbelanja adalah terhad

YB Pehin Dato Hj Abdul Rahman, yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), berkata kerajaan telah melanda lebih B $ 1.6 bilion defisit pada Disember 2015. Tahun kewangan 2015/2016 akan berakhir pada 31 Mac 2016 . Menteri itu berkata kejatuhan harga tenaga telah teruk menjejaskan ekonomi Brunei dan keupayaan kerajaan untuk membelanjakan wang. "Dengan amat bergantung kepada minyak dan gas yang menyumbang 90% daripada hasil kerajaan, tenggelam harga minyak dan gas global telah banyak menjejaskan pendapatan kerajaan," katanya pada majlis perasmian Hari Terbuka Enterprise bagi perusahaan kecil dan sederhana (PKS ).


Sejak Jun 2014, harga minyak telah menjunam daripada AS $ 122 setong di bawah paras AS $ 30 sekarang

Pada Mac tahun lepas, menteri itu berkata Brunei telah dijangka menghadapi defisit sebanyak B $ 2280000000 untuk tahun fiskal 2015/2016, tetapi kini ia boleh menjadi lebih daripada ini. "Penurunan dalam pendapatan akan memberi kesan kepada cara kerajaan membelanjakan. Oleh itu, langkah-langkah yang berhemah dan unwasteful perlu terus dilaksanakan adalah untuk mengurangkan perbelanjaan kerajaan supaya defisit ini akan dapat dikurangkan dan kewangan negara adalah mampan. Ke arah itu, orang ramai perlu menerima hakikat bahawa keupayaan kerajaan untuk membelanjakan wang akan terhad, "kata Dato Hj Abdul Rahman.


Menteri menggesa rakyat Brunei supaya berhemat, menjimatkan wang dan tidak bergantung kepada kerajaan

Beliau berkata perbelanjaan kerajaan masa depan akan dibuat berdasarkan keutamaan, keperluan dan keupayaan kerajaan untuk menghabiskan serta kepentingannya dalam menjana kegiatan ekonomi dan menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan, sambil menambah bahawa cara berfikir bergantung kepada bantuan dan inisiatif kerajaan perlu diganti dengan kerja keras dan kemerdekaan. Dato Hj Abd Rahman turut menggesa kerajaan untuk meningkatkan usaha untuk mempelbagaikan ekonomi negara berikutan harga minyak global yang lemah.


Sejak tahun 2006 Brunei tidak lagi menjadi negara sifar hutang, walaupun masih di peringkat rendah

"Sejak Jun 2014, kami telah melihat kejatuhan harga minyak dunia dari AS $ 122 setong di bawah paras AS $ 30 setong," kata Menteri Kewangan. "Penurunan drastik dalam minyak dan gas berharga global yang menjejaskan pendapatan negara-negara pengeluar minyak, menyebabkan mereka menanggung defisit kewangan yang besar. Ini juga telah membuat beberapa negara-negara ini untuk mengurangkan secara drastik peruntukan belanjawan masing-masing. Ini termasuk langkah-langkah untuk mengurangkan Kadar subsidi untuk barangan keperluan seperti produk petroleum dan bekalan kuasa elektrik. Untuk meningkatkan pendapatan, sesetengah negara mengenakan cukai baru yang tidak pernah dikenakan sebelum ini, seperti cukai barangan dan perkhidmatan (GST), "katanya.


Bajet untuk semua dari tentera untuk pembangunan telah dipotong

Brunei telah membuat beberapa pemotongan perbelanjaan akibat daripada kejatuhan harga minyak dunia. Sebagai contoh, perbelanjaan ketenteraan telah dipotong oleh 25.26%. Bajet yang diperuntukkan kepada Kementerian Perindustrian dan Sumber-Sumber Utama (KPSSU) pada kepelbagaian ekonomi adalah turun 9%, manakala belanjawan pembangunan telah dipotong sebanyak 13%. Satu jabatan bagaimanapun menyaksikan peruntukan bajet meningkat. Kerajaan telah memperuntukkan bajet lebih daripada B $ 261,000,000 bagi Kementerian Hal Ehwal Ugama (KHEU) untuk 2015/2016 tahun fiskal. Angka ini adalah B $ 1 juta lebih tinggi daripada tahun kewangan sebelumnya.


Bajet bagi kementerian agama meningkat jabatan itu memberi penekanan kepada pembangunan akhirat

Kementerian agama bertujuan untuk membina lebih banyak masjid dan sekolah Arab. Menteri Hal Ehwal Ugama Yang Berhormat Pengiran Dato Seri Setia Dr. Haji Muhammad bin Pengiran Haji Abdul Rahman berkata kementerian bertanggungjawab untuk mengukuhkan pendidikan Islam di kalangan generasi muda, untuk meningkatkan kemahiran dan kualiti kerja dengan iman (iman) dan taqwa (ketaatan) , untuk memastikan makanan Islam adalah halal dan sebagainya. "Semua ini tidak tugas-tugas mudah tetapi dengan kerjasama yang erat daripada semua pihak, agensi-agensi kerajaan dan swasta, karya itu telah berjaya disiapkan," katanya. "Kami bukan sahaja memberi penekanan kepada pembangunan duniawi (duniawi) tetapi juga akhirat (ukhrawi)," kata menteri itu.

No comments:

Post a Comment