banner

Monday, January 25, 2016

Betul Ke Brunei Lebih Baik Daripada Malaysia?

Rata-rata rakyat Malaysia mengetahui negara Brunei, tapi tidak ramai betul-betul memahami kebudayaan tempatan dan kehidupan masyarakatnya.  


Terdapat seorang perancang kewangan dari negara kita yang telah bekerja di Brunei sekian lama, memuatnaik status di akaun facebooknya berhubung 11 kebaikan menetap di Brunei selepas kembali ke Malaysia.


Tidak pasti samada anda bersetuju atau tidak terhadap huraiannya? 

1. Kos sara hidup sangat rendah ( petrol, elektrik dan etc yang murah)
2. Tiada pasaran saham tempatan untuk berurusniaga 
3. 1000 Brunei dollar sudah boleh hidup di Brunei, seperti anda berpendapat Singapura Dollar tapi tinggal di Taiping, Perak.
4. Sewaan rumah sangat murah, harga perumahan juga tidak membuatkan orang rasa tertekan.
5. Bank antarabangsa seperti HSBC sedang beralih keluar dari Brunei, kerana tidak dapat bersaing dengan bank tempatan yang menyediakan  kadar faedah dan faedah pinjaman yang terrendah. 
6.Waktu bermula kerja pada 10 pagi adalah perkara biasa, awak boleh mengatakan tahap produktiviti rendah, tidak cukup agresif, Tapi kalau awak lebih daripada yang biasa, jadi awak boleh hidup dengan mewah di sini.
7. Kubah masjid beremas tulen. Saya nampak ( walaupun tidak terasa )
8. Ramai orang Bangla. Kalau awal-awal saya tahu, saya akan memilih bekerja di Brunei dari di Malaysia (Dollar Brunei ditambat kepada Singapura Dollar)
9. Warga kerja dari Sarawak yang merupakan pekerja kelas normal kalau bekerja di Brunei, mampu menghantar anak mereka melanjutkan pelajaran di UK tanpa rasa beban. 
10. Kerta tidak payah dikunci, awak juga boleh letak kunci di kereta mustahil ada orang akan mencurinya. Ini kerana terdapat akta Hudud, Sesiapa kalau dihukum bersabit kesalahan mencuri, jarinya akan dipotong.  
11. Kalau awak seorang lelaki, jangan membiarkan wanita muslim duduk di sebelah awak, anda mungkin akan disyaki melakukan perbuatan khalwat. dan dipaksa berkahwin dengan wanita itu. Malah menurut Undang-undang Jenayah Islam, perbuatan berzina boleh dihukum dibaling batu sehingga mati.


Perancang kewangan tersebut ketika menjawab komen berkata, rakyat tempatan Brunei tidak perlu bayar cukai GST, kehidupan mereka sangat bagus.

Status yang dimuatnaik ini telah ditukar alih oleh hampir 2 ribu orang, tapi terdapat netizen mengatakan huraian perancang kewangan tersebut
ada banyak kesalahan. 

Bagi netizen yang pernah melancong ke Brunei, beritahu, kalau bukan rakyat tempatan, langsung tidak boleh menikmati minyak petrol  yang murah. 

Ada juga netizen yang meragui samada perancang kewangan tersebut betul-betul pernah pergi ke Brunei atau pun tidak kerana waktu kerja warga tempatan di Brunei biasanya daripada 8.30 pagi sehingga 5.30 petang.

Manakala hari Jumaat dilarang menjalankan sebarang aktiviti pada waktu sembahyang iaitu daripada pukul 11.45 pagi sehingga 2 petang.

No comments:

Post a Comment