banner

Wednesday, January 20, 2016

Biasiswa JPA digantung sebab kerajaan dah takde duit untuk pendidikan

Putrajaya telah menggantung Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Biasiswa untuk kursus ijazah dan biasiswa Kementerian Pelajaran untuk program-program pra-universiti tengah-tengah jatuh pendapatan negara.

Menurut Sin Chew Daily, ini telah disahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Wee Ka Siong yang membangkitkan isu itu pada mesyuarat kabinet hari ini berikutan beberapa aduan daripada pelajar cemerlang.

Wee berkata beliau telah meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak untuk memikirkan semula dan mengembalikan biasiswa.

"Perdana Menteri memahami bahawa ekonomi tidak baik pada masa ini dan rakyat menghadapi beban berat sehingga beliau telah mengarahkan Ketua Setiausaha kepada kerajaan dan JPA untuk datang dengan satu penyelesaian baru.

"Saya tidak boleh mengatakan dengan pasti jika akan ada perubahan keputusan tetapi kita (MCA) telah cuba yang terbaik untuk merayu perkara itu kerana kita tidak tahu bagaimana keadaan ekonomi akan berkembang," Wee dipetik sebagai berkata oleh bahasa Cina setiap hari.

Penggantungan itu boleh digunakan untuk kedua-dua biasiswa pengajian luar negara dan tempatan dan memberi kesan kepada kira-kira 700 penempatan tahun ini.

Resolusi mendesak

Wee menggesa resolusi mendesak untuk perkara itu kerana beberapa universiti memulakan pengambilan seawal 1 Februari.

Tambah beliau, Najib telah meminta Ketua Setiausaha Negara dan JPA untuk mengemukakan laporan kepada Kabinet minggu depan dengan cadangan mereka.

Sin Chew laporan juga menunjukkan bahawa beberapa pelajar telah mempersoalkan mengapa biasiswa JPA digantung, tetapi tidak biasiswa Mara.

Walau bagaimanapun, Wee enggan bertindak balas kepada dakwaan ini, memetik bahawa beliau tidak pernah mendengar mereka secara peribadi.

Ditanya sama ada penggantungan biasiswa JPA dikaitkan dengan semakan bajet yang dirancang pada 28 Jan, Wee berkata beliau tidak tahu.

Pemeriksaan dengan laman web JPA mendapati pautan "dermasiswa sistem e-filing" yang digunakan oleh pelajar untuk memohon biasiswa, juga telah dikeluarkan.

Putrajaya bergelut dengan mengecut pendapatan sebagai Brent harga minyak mentah telah jatuh kepada 12 tahun rendah, menetap di US $ 27,78 setong.

Ini adalah berbeza dengan setinggi AS $ 114,81 setong pada 2014.

Najib telah mengumumkan bahawa bajet 2016 akan dikaji semula untuk adust untuk jatuh hasil dan akan melihat perbelanjaan kerajaan dioptimumkan.

No comments:

Post a Comment