banner

Sunday, July 22, 2012

Kisah YAHUDI di MALAYSIA... Mula Hadirnya Kapal ISRAEL di TANAH MELAYU!!!

Kisah YAHUDI di MALAYSIA... Mula Hadirnya Kapal ISRAEL di TANAH MELAYU!!!



Sapa cakap Melayu nie Bebas dari pengaruh Yahudi?... puiii... Dari dulu lagi dah ada connection Yahudi dgn pemimpin Melayu laa... Melayu haperak... Puiii lagi sekali... 

Skang dah advance... Melayu skang ada link ngan APCO... agensi bekas2 perisik zionis... 




Kapal penumpang pertama Zim, SS Kedah, wujud menjalankan perkhidmatan di perairan Tanah Melayu seawal tahun 1947. Tujuan mengangkut penumpang dan pendatang pra-negeri Israel sehingga 1952. Di sini kita lihat gambar SS Kedah dengan semasa keadaan cuaca yang panas. Kemudian dimeterai apabila dijual kepada Zim Lines oleh syarikat asal.


Here we see SS Kedah with her upper hull portal’s open during hot weather conditions

These would be later sealed when sold to ZIM Lines


Kewujudan SS Kedah mula direkodkan pada tahun 1926, apabila Straits Steamship Company, sebuah syarikat bersekutu Talian Funnel Blue, memutuskan untuk membina sebuah kapal yang direka khas untuk perkhidmatan ekspres antara Singapura dan Pulau Pinang.

Sehingga itu, banyak syarikat beroperasi dengan pelbagai kapal kecil. Tidak berapa kerap, menjadi penyambung hubungan antara pelabuhan kecil di rantau ini. Spesifikasi yang disyaratkan oleh syarikat adalah menjadi satu cabaran kepada senibina laut dan hanya tiga firma menawarkan tender bagi pembinaan beliau. Kontrak itu diletakkan dengan Vickers limbungan di Barrow.

Akhirnya, kapal tersebut telah siap dan dilancarkan oleh Lady Maxwell pada Julai 16, 1927, dan dinamakan SS Kedah di mana ianya bertujuan untuk beroperasi di Gagasan Tanah Melayu. Spesifikasi kapal tersebut adalah 2499 tan, 317ft panjang dan 50ft lebar. Mempunyai dua dek penumpang, tiga pemegang dan hatchways yang dan 6 kren yang didorong oleh tenaga stim. Bahagian bawah dua tingkat dilanjutkan untuk keseluruhan panjang itu.

Kapal itu telah dikuasakan oleh dua enjin turbin stim, dan mempunyai skru berkembar. SS Kedah memulakan perkhidmatan pada tahun 1927. Tidak lama kemudian, dia menjadi sebuah kapal yang popular di rantau ini dan digelar "Little Queen of Malacca Straits" dan mempunyai tempat berlabuh khas yang telah ditandakan pada carta Singapura sebagai "Kedah’s Anchorage."

Dicat warna putih, dengan mahogani kehidupan yang berwarna, menjadi kapal pengangkutan yang termashyur di Tanah Melayu. Mampu menampung 80 penumpang kelas pertama, serta sehingga 960 penumpang dek kelas bawahan.


SS Kedah, armed auxiliary vessel number FY035

Photograph courtesy of Mrs. Harman, and taken by Second officer Dick Harman


Pada Disember 1939, SS Kedah telah berkhidmad dengan Tentera Laut Diraja British untuk menyertai perang dunia dan dijadikan sebagai kapal bersenjata membantu kapal perang FY035. Tentera Laut telah membuat pelbagai perubahan, termasuk bahagian atas corong itu diubah, juga tiang baru yang lebih tinggi telah didirikan, serta bersenjatakan dua senapang berpeluru 4 inci dan satu berpeluru 3 inci. Lengkap dengan senjata anti-pesawat dan pelancar bom laut. Kapal ini berkhidmat di utara Borneo dan telah digunakan sebagai kapal pemindahan.

Pelayaran terakhir keluar dari Singapura, di bawah serangan berterusan dari udara, tetapi tidak rosak, pelayaran dikemudikan oleh kapten, JL Sinclair. Walau bagaimanapun, dengan serangan bom tepat pada badan kapal itu, enjinnya mengalami kerosakan dan hanya mampu kelajuan 7 knot. Kapal itu ditarik oleh H.M.S. Naga. Tiba di Colombo pada 9 Mac, di mana kapal itu telah di perbaiki dan dipasang semula dengan sepenuhnya.

Selepas itu, kapal itu mengambil masa dua tahun beroperasi di Teluk Bengal. Tetapi pada tahun 1945, kapal itu kembali ke Tanah Melayu dan dipilih untuk menjadi ibu pejabat bagi Staf Jeneral semasa pencerobohan Tanah Melayu. Untuk tujuan itu kapal ini dilengkapi dengan pelbagai peralatan radio yang tercanggih pada waktu itu. Pada 5 September 1945, "SS Kedah" adalah antara kapal-kapal yang pertama masuk semula melalui Singapura, mengibarkan bendera Laksamana Jav Morse, dan membawa kakitangan operasi gabungan dan pegawai-pegawai kanan tentera British.

Ini dibuktikan dari rekod Pengerusi Lembaga Pelabuhan Singapura, dan diletakkan dalam sejarah maritim Singapura dan beberapa lagi catatan maritim dunia.



SS Kedah see berthed during her early days as a ZIM liner

Photograph provided by Yael G. Spier Jnr and was taken by a family member


SS Kedah adalah sebuah kapal yang popular pada masa tu. Presiden pertama Israel, Mr.Chaim Weizman, memulakan tradisi pelayaran percutian di atas kapal kapal bendera Marin Saudagar Israel termasuklah SS KEDAH. SS Kedah akhirnya dijual pada tahun 1952 kepada rakan-rakan lama, Harris dan Dixon, dan telah ditukar nama kepada Golden Isles. Berlayar di sekitar Mediterranean sehingga 1954 sehingga piagam Zim meletakkan kapal kapalnya sekali lagi untuk beberapa pelayaran antarabangsa.





PS 1 : So... tahu la... Kenapa singapok lepas percuma je oleh pemimpin Melayu pro yahudi ni...

No comments:

Post a Comment