banner

Tuesday, July 11, 2017

Sihat di Usia 40an - Jom kongsi tips di sini!


Aku dah menjejak usia 41... tapi alhamdulillah dgn menjaga kesihatan takat mampu aku rasa macam umoq 30an

Melalui thread ni, khusus utk warga 40an mcm aku, jom kita pakat2 kongsi rutin senaman & pemakanan yg hampa amalkan utk menjaga kesihatan, tak kisahlah makan apa, senaman kat mana & pelbagai kaedah yg hampa gunakan utk stay fit at 40

Jom kita kongsi rutin senaman, aku mulakan dgn diri aku;

a. Pagi antara 8am-9am lps hantar anak2 sklh ;
- joging di tasik 30 minit @ senaman cardio setempat 15-30 minit
c. Paihtu aku mandi makan2 & Pi kerja laaaaaaaaaaaa hahahhahaha
b. Petang lps balik kerja & amik anak skolah ;
- weight training di rumah dgn dumbell & barbell, 1 hari target 1-2 muscle group spt dibawah;
Isnin - bicep/tricep
Selasa - shoulders
Rabu - Chest & back
Khamis - legs workout
Jumaat - cardio
Sabtu - cardio di tasik dengan anak2
Ahad - rest jalan2 dgn family

Kadang2 aku switch buat weight training waktu pagi & cardio waktu petang....

AMARAN - kalau ada injury spt sendi2 bahu/lengan/lutut maka aku akan stop workout & rest 2-3 hari atau buat senaman kardio ringan shj

MAKAN ;
- simple aja aku makan semua yg halal kecuali udang/sotong & kurangkan gula/garam,
- ikut pesan Nabi SAW, makan waktu rasa lapar & berhenti sebelum kenyang (ikut cara ni aku makan banyak kali 5-6 kali makan sehari cuma dlm jumlah yg kecik)
- elak makan bersulam air supaya tak buncit
- banyak mkn teloq/ayam/daging lps workout utk sumber protin yg ori
- makan nasi 1kali sehari sukat 2 senduk shj
- banyak makan sayoq2 & lauk
- banyak makan buah2an

SUPPLEMEN - madu tualang ori yg mahal gila

Ok takat ni apa2hal hampa tanya aku akan update... jom kongsi rutin kesihatan hampa pulak!

UPDATE 26/4/2015 ; gambaq aku tepek atas permintaan peminat & awek2 cun dlm CG hehehe, sila jgn trauma yaaaaa...


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1278x681.

No comments:

Post a Comment