banner

Monday, October 13, 2014

Rumah Di Malaysia Terlampau Mahal Berbanding Singapore,Jepun Dan Amerika


KUALA LUMPUR, 13 Okt - Malaysia mempunyai pasaran "teruk mahal" rumah kediaman, dengan perumahan yang lebih daripada jangkauan untuk penduduknya daripada di Singapura, Jepun dan Amerika Syarikat, menurut berpangkalan di Amerika Syarikat pembangunan bandar penyelidik Demographia.

Laporan Demographia telah dinamakan hari ini dalam satu laporan dalam akhbar Straits Times Singapura untuk menyerlahkan bagaimana ramai rakyat Malaysia terus dikunci daripada pasaran perumahan kediaman walaupun percubaan kerajaan persekutuan untuk membantu pembeli rumah kali pertama.

Menurut laporan itu ST, Demographia kadar perumahan mahal teruk jika ia 5.1 kali pendapatan tahunan median. Jam di Malaysia di 5.5x, 5.1x lebih tinggi daripada Singapura, manakala perumahan di Amerika Syarikat dan Jepun adalah "sederhana tidak mampu dibeli." Data kerajaan yang dipetik oleh laporan ST menunjukkan bahawa sejak 2012 median pendapatan isi rumah bulanan telah meningkat lapan peratus setiap tahun untuk RM4,258, lebih perlahan daripada purata kenaikan harga perumahan daripada 10 peratus kepada RM280,886.

Indeks harga pengguna di negara ini telah meningkat pada kadar purata 3.3 peratus tahun ini dan Putrajaya telah memberi amaran ia mungkin mendadak sebanyak 5 peratus tahun depan, tiga kali ganda purata 2013. Dalam membentangkan Bajet 2015 Jumaat lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memperkenalkan Skim Perumahan Belia yang akan mengetepikan bayaran muka dan memberi subsidi pemilikan sehingga RM10,000 untuk 20,000 pasangan berkahwin di bawah 40.
*

         Najib juga berkata kerajaan akan menyediakan satu lagi 80,000 rumah baru berharga RM100,000 RM400,000 di bawah Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA). Kedua-dua skim, termasuk skim yang sedia ada Rumah Pertamaku (MFH) hanya untuk isi rumah dengan pendapatan bulanan gabungan kurang daripada RM 10,000.

Menurut Bank Negara hanya satu pertiga daripada saya pemohon Rumah Pertama menerima pinjaman pada tahun pertama, kerana bank-bank enggan mengambil risiko. Dan PR1MA menyaksikan hanya 761 pembeli untuk 160,000 unit yang dilancarkan sejak 2013.

"Kami mendapat hanya lebih itu tetapi ia tidak cukup untuk simpanan.

Kita boleh menukar sewa ke dalam pembayaran balik pinjaman tetapi kita tidak boleh membayar 10 peratus deposit peratus, "kata peguam Puteri Mohamad memberitahu Straits Times dalam mengulas cadangan Bajet untuk membantu isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM 10,000 setiap bulan untuk membeli rumah.

Pentadbir pejabat Mimie Azriene Mohd Zin, 32, tidak mempunyai anak tetapi dia dan suami juruteknik beliau telah memohon untuk rumah PR1MA.

Tetapi dia memberitahu Straits Times mereka tidak digambarkan bagaimana untuk mampu pembayaran ke bawah ke atas pendapatan mereka di bawah gabungan RM4,000 sebulan yang meninggalkan mereka dengan sedikit simpanan yang tinggal di Kuala Lumpur mahal.

"Kita mungkin tidak mampu membayar balik, tetapi kita perlu cuba sebelum harga naik lagi," katanya kepada harian.

No comments:

Post a Comment