banner

Monday, August 26, 2013

Nilai mata wang alami kejatuhan

Nilai mata wang alami kejatuhan 


usd/rupiah
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x355.


Uploaded with ImageShack.us



usd/rupee


Uploaded with ImageShack.us


usd/ringgit 


Uploaded with ImageShack.us



usd/bath


Uploaded with ImageShack.us

Kejatuhan nilai mata wang negara-negara yang sedang membangun yang berlaku baru-baru ini berikutan kemungkinan Amerika Syarikat (AS) akan mengurangkan program rangsangan ekonominya, mencetuskan semula memori krisis kewangan Asia 1997, tetapi penganalisis tidak menjangkakan malapetaka yang sama berulang. 

“Wujud hubung kait negatif (ketika ini) tetapi saya tidak terfikir bahawa krisis 1990an boleh berulang,” kata Ahli Jawatankuasa Pelaburan di firma pengurusan aset, Carmignac Gestion, Jean Medecin. 

Rupee India setakat ini mengalami kejatuhan paling teruk, susut hampir 15 peratus berbanding dolar AS dalam tempoh tiga bulan lalu. 

Rupiah Indonesia dan real Brazil mengalami penurunan 10 peratus, sementara lira Turki pula jatuh lebih lima peratus, iaitu arah aliran yang hampir sama seperti krisis kewangan yang bermula di Thailand pada pertengahan 1997. 

Ketika itu, pelabur panik dan bertindak balas dengan mengeluarkan wang secara besar-besaran, menyebabkan nilai mata wang Thai, iaitu Baht merudum dengan teruk. 

Fenomena itu kemudian merebak seperti kebakaran di seluruh Asia, malah ke Russia, yang menyaksikan dana asing hampir lenyap dalam sekelip mata. 

Kurang modal 
Berikutan itu, negara sedang berkembang pesat berdepan masalah kekurangan modal dan kredit, seterusnya menyebabkan berlakunya krisis kewangan yang teruk. 

Perdana Menteri India, Manmohan Singh minggu lalu berkata, negara-negara membangun kini lebih bersedia. Katanya, pada 1991, India mempunyai nilai rizab tukaran asing yang hanya mampu menampung sehingga 15 hari sahaja. 

“Sekarang kami mempunyai rizab antara enam hingga tujuh bulan. Jadi tidak ada perbandingan dan tidak adanya persoalan sama ada kita akan kembali kepada krisis 1991,” katanya. 

‘Pecahan gelembung tidak akan mencetuskan bencana’, itu adalah tajuk artikel yang ditulis pemenang hadiah Nobel Ekonomi, Paul Krugman dalam blog New York Times minggu ini. 

Artikel itu yang menyamakan kebanjiran dana asing ke negara sedang berkembang pesat seperti ‘gelembung buih’, meninjau kembali masalah yang berlaku dalam pasaran negara berkenaan. 

Krugman berkata: “Buat masa ini, saya tidak nampak sebab yang baik untuk mempercayai bahawa gelembung tertentu akan menjadi bencana”. 

Standard & Poor’s, iaitu agensi penarafan kredit turut bersetuju dengan pendapat yang diutarakan Krugman itu. 

Dalam artikel berkenaan, Krugman mentakrifkan pengaliran keluar dana asing dari pasaran sedang berkembang pesat yang berlaku pada masa ini lebih kepada ‘gangguan’ dan tidak menggambarkannya sebagai ‘perosak’. 

Tahap hutang tinggi 

Beliau berkata: “Kebanyakan negara sedang berkembang pesat di Asia akan berdepan ‘gangguan’ berkenaan tanpa menghadapi masalah kelembapan pertumbuhan ekonomi yang mendadak atau ketidaktentuan kewangan yang berpanjangan,”. 

Katanya: “Apa yang menjadikan krisis Asia 1997-98 begitu buruk adalah tahap hutang tinggi yang didenominasi mata wang asing, dan ia bukan satu isu besar ketika ini.” 

Penulis The Economist, Ryan Avent dalam blognya pula, menyatakan bahawa kebimbangan utama pada masa ini adalah jika berlakunya potensi kesilapan dasar oleh kerajaan dan bank pusat yang cuba membendung penurunan nilai mata wang mereka. 

“Pelaksanaan melulu langkah pengawalan modal boleh mencetuskan panik dan menjejaskan pertumbuhan jangka panjang,” katanya. 

Bank pusat India cuba menstabilkan nilai rupee dalam tempoh beberapa bulan lalu dengan melaksanakan beberapa langkah seperti menaikkan kadar faedah jangka pendek serta mengenakan kawalan modal. 

“Lebih buruk lagi, bank pusat boleh menjejaskan pertumbuhan ekonomi masing-masing dengan mengenakan kadar faedah yang tinggi dalam usaha melindungi nilai mata wang mereka,” kata Avent. 

Justeru, katanya, penamatan langkah rangsangan ekonomi AS ‘mencetuskan risiko berlakunya penurunan permintaan mendadak di seluruh dunia’ apabila tujuannya hanyalah untuk menjana kembali ekonomi negara membangun. 

Agensi penarafan kredit, Fitch berkata bahawa ‘pengurusan dasar akan menjadi faktor utama dalam menentukan sama ada kestabilan ekonomi dan kewangan dapat dikekalkan di India dan Indonesia berikutan wujudnya tekanan ke atas mata wang dan harga aset’. 
AFP

No comments:

Post a Comment