banner

Sunday, July 24, 2016

Sejarah Asal Usul Jho Low

Bagaimana pertemuan dua remaja mempunyai hubungan rapat Malaysia di U.K. dinyalakan skandal pengubahan wang haram antarabangsa yang melanda ke Hollywood, disedut bintangnya paling hangat dan membawa kepada terbesar Jabatan Kehakiman penyitaan aset tersebut dalam sejarah.Sejak Jabatan Keadilan memfailkan aduan perampasan terbesar dalam sejarah Amerika Syarikat pada Rabu, banyak industri filem dan di luar telah datang untuk memahami bagaimana Leonardo DiCaprio dan beliau hit 2013 komedi biografi The Wolf of Wall Street telah menjadi diselubungi skandal penyelewengan utama didakwa melibatkan berbilion-bilion dolar.
Tetapi beberapa mungkin menghargai bahawa seluruh kisah bermula hampir dua dekad sebelum ini, kembali apabila DiCaprio bayi-yang dihadapi masih berjemur dalam pasca Titanic "Leo-Mania" mendapat perhatian dan dua remaja Malaysia dihantar untuk belajar di U.K.Berikut adalah melihat THR di kronologi rasuah.
1998A Jho Taek Rendah berusia 17 tahun (kini 35), atau dikenali sebagai Jho Low dan anak ketiga daripada ahli perniagaan Malaysia Larry Low, dihantar ke sekolah swasta Harrow di United Kingdom untuk belajar untuk A-level beliau (UK bersamaan SAT). Ia adalah di sini di mana dia bertemu Riza Aziz, anak tiri yang semakin meningkat ahli politik Malaysia Najib Razak. Aziz, menurut Low, belajar di "sekolah berhampiran."
2000Rendah meninggalkan Harrow dan kepala untuk dihormati Perniagaan Wharton School di Universiti Pennsylvania, dari mana dia akan tamat pengajian pada tahun 2005 dengan Ijazah Sarjana Muda Sains Ekonomi, pengkhususan dalam kewangan.
2008Selepas menamatkan pengajian di London School of Economics pada tahun 2000, Aziz dilaporkan telah bekerja di KMPG dan kemudian di pangkalan London HSBC dari 2005 sebagai bank-tahap rendah. Tetapi kemalangan kewangan 2007-2008 melihat dia meninggalkan syarikat itu.
April 3, 2009Mempunyai menjadi Timbalan Perdana Menteri pada tahun 2004, Razak mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia berikutan peletakan jawatan Abdullah Badawi, yang telah melihat kerajaan kehilangan majoriti dua pertiga pada pilihan raya umum 2008.
April 8, 2009Rendah dilantik penasihat rasmi kepada Pihak Berkuasa Terengganu Investment (TIA), dana kekayaan negara ditubuhkan untuk menguruskan hasil minyak dari negeri Malaysia Terengganu. Jabatan Kehakiman mengatakan bahawa dia sebenarnya telah terlibat dalam penubuhan dana itu pada awal tahun ini, dengan bantuan dari Goldman Sachs.
julai 2009Perdana Menteri Razak mengubah TIA ke dalam entiti persekutuan, pada bulan September menukar namanya kepada 1MDB, 1Malaysia Development Berhad. Misinya adalah untuk mewujudkan "pembangunan ekonomi yang mampan dengan menjalin perkongsian strategik global dan menggalakkan pelaburan langsung asing."
ogos 2009Rendah dilaporkan mengupah super-kapal layar Microsoft pengasas bersama Paul Allen, Tatoosh, dan menjemput Razak, isterinya (dan ibu Aziz) Rosmah Mansor dan Putera Turki dan Tarek Obaid, dua keluarga diraja Arab Saudi yang telah menubuhkan perniagaan yang berpangkalan di UK PetroSaudi International (PSI ), untuk mesyuarat di St Tropez. The French Riviera akan menjadi latar belakang yang tetap untuk skandal tersebut.
September 20091MDB dan PSI membentuk usaha bersama yang dinyatakan tujuan adalah untuk melihat hak-hak tenaga di Turkmenistan dan Argentina. 1MDB menuangkan $ 1 bilion wang rakyat Malaysia ke dalam usaha, bagaimanapun $ 700 juta dengan segera disalurkan sebagai "pembayaran balik pinjaman" ke dalam akaun yang dipegang oleh syarikat shell Good Star Ltd., yang berpangkalan di Seychelles dan dikawal oleh Rendah. Pada masa itu, Low tidak mempunyai kedudukan rasmi dengan 1MDB atau PSI.
Pada bulan yang sama dan kini siram dengan wang, Low merupakan tempat kejadian kelab AS. The New York Postdescribes beliau adalah seorang "lelaki antarabangsa misteri" selepas rak sehingga rang undang-undang bar $ 160,000 di kelab malam Avenue semasa Minggu Fesyen New York September. Pada bulan Oktober, beliau dilaporkan hadir pada hari jadi ke-23 Lindsay Lohan, menghantar 23 botol Cristal champagne dengan pelakon itu di kelab 1OAK di Las Vegas, sebuah bandar di mana sebulan kemudian dia akan membuang dirinya hari jadi sambutan mewah. Dia akan atas ini dengan pihak terkenal di Vegas pada tahun 2012, satu acara rahsia yang dipaparkan persembahan bunga api di kawasan berkenaan oleh Britney Spears, Loompas oompa kerdil dan tetamu selebriti termasuk Kanye West, Jamie Foxx, Paris Hilton dan Leonardo DiCaprio. Pada tahun 2012, bagaimanapun, DiCaprio sudah menjadi perlawanan tetap di sebelah Low.
awal 2010bermula Rendah meningkatkan portfolio hartanya dengan harta mewah sebenar di New York dan California. Antara pembelian pertama beliau adalah $ 24.000.000 apartmen di kondominium Park Laurel di Manhattan dan $ 17.500.000 rumah di Beverly Hills. Kedua-dua telah dibeli melalui syarikat-syarikat shell dan kemudian dijual kepada Aziz, menurut Jabatan Kehakiman.
Februari 2010Rendah menubuhkan tabung pelaburan Jynwell Capital peribadinya di Hong Kong dengan abangnya Szen Rendah. Dana itu kemudian digunakan untuk mengawal pelbagai aset di Amerika Syarikat, termasuk mewah L'Ermitage hotel di Beverly Hills, dibeli untuk $ 44.800.000, menurut Jabatan Kehakiman. Rendah kemudian akan menuntut Jynwell telah ditubuhkan sebagai sebuah syarikat penasihat bagi aset warisan keluarganya.
julai 2010DiCaprio dan Hilton adalah antara sekumpulan Rendah terbang ke Afrika Selatan untuk menonton bola sepak Piala Dunia. Turut dijemput ialah Joey McFarland, Hilton selebriti Booker dan perancang parti. Kemudian bulan itu, Hilton dikesan di St. Tropez dengan Szen Rendah, di mana adik-beradik di Malaysia dilaporkan telah mengambil bahagian dalam pertandingan champagne-pesanan $ 2.200.000 di Les Caves du Roy kelab malam.

No comments:

Post a Comment