banner

Monday, April 29, 2013

Sistem Pendidikan Baru Malaysia Bawah Pakatan Rakyat


Pendidikan di Finland adalah satu sistem tanpa yuran tuisyen dan dengan makanan percuma yang dihidangkan kepada pelajar-pelajar sepenuh masa. Ini sistem pendidikan Finland terdiri daripada program-program jagaan harian (untuk bayi dan kanak-kanak) dan satu tahun "pra-sekolah" (atau tadika untuk kanak-kanak berumur enam tahun), sebuah sekolah komprehensif asas wajib sembilan tahun (bermula pada usia tujuh tahun dan berakhir pada usia lima belas); pendidikan menengah selepas wajib akademik dan vokasional am; pendidikan tinggi (Universiti dan Politeknik) dan dewasa (sepanjang hayat, berterusan) pendidikan. Strategi Nordic untuk mencapai kesaksamaan dan kecemerlangan dalam pendidikan telah berdasarkan membina sistem sekolah yang komprehensif yang dibiayai awam tanpa memilih, mengesan, atau aliran pelajar semasa pendidikan asas bersama mereka. [1] Sebahagian daripada strategi itu telah menyebarkan rangkaian sekolah supaya bahawa murid-murid mempunyai sebuah sekolah berhampiran rumah mereka apabila mungkin atau, jika ini tidak boleh dilaksanakan, contohnya di kawasan luar bandar, menyediakan pengangkutan percuma ke sekolah-sekolah yang lebih meluas tersebar. Pendidikan khas termasuk dalam kelas pengajaran dan usaha untuk meminimumkan pencapaian rendah juga biasa sistem pendidikan Nordic. [1]
Selepas pendidikan asas selama sembilan tahun mereka di sekolah yang menyeluruh, pelajar-pelajar di usia 16 tahun boleh memilih untuk meneruskan pendidikan menengah mereka sama ada landasan akademik (lukio) atau trek vokasional (ammattikoulu), kedua-dua yang biasanya mengambil masa tiga tahun. Pendidikan tinggi dibahagikan kepada universiti dan politeknik (ammattikorkeakoulu, sering diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai "universiti sains gunaan") sistem. Hanya universiti anugerah pemegang Diploma dan ijazah kedoktoran peringkat. Dahulu, hanya lulusan universiti boleh mendapatkan lebih tinggi darjah (ijazah), bagaimanapun, sejak pelaksanaan proses Bologna, pemegang ijazah politeknik kini boleh layak untuk kajian akademik lagi dengan melakukan kursus-kursus tambahan. Terdapat 17 universiti dan 27 politeknik di negara ini.
Indeks Pendidikan, diterbitkan dengan Indeks Pembangunan Manusia PBB pada tahun 2008, berdasarkan data dari 2006, senarai Finland sebagai 0,993, antara yang tertinggi di dunia, terikat untuk pertama dengan Denmark, Australia dan New Zealand. [2] Kementerian Finland Pendidikan menyifatkan kejayaan kepada "sistem pendidikan (pendidikan asas seragam bagi kumpulan umur keseluruhan), guru-guru yang berwibawa, dan autonomi yang diberikan kepada sekolah-sekolah." [3]
Isi kandungan [sorok]
1 Kesediaan untuk belajar: Kepentingan kualiti pendidikan awal kanak-kanak melalui bermain
2 Asas pendidikan yang menyeluruh
3 pendidikan menengah atas
3.1 Advanced kurikulum di sekolah akademik atas
4 Guru
5 Pendidikan Tinggi
6 Pendidikan dewasa
7 prospek Masa Depan
7.1 Pendidikan tinggi penyusunan semula sistem
8 Media
9 Lihat juga
10 Rujukan
11 Pautan luar
[Sunting] Kesediaan untuk belajar: Kepentingan kualiti pendidikan awal kanak-kanak melalui bermain

Di Finland jagaan harian yang berkualiti tinggi dan kanak-kanak-tadika dianggap kritikal untuk membangunkan kerjasama dan kemahiran komunikasi yang perlu untuk menyediakan anak-anak muda untuk pendidikan sepanjang hayat serta pembelajaran formal membaca dan matematik, yang di Finland bermula pada usia tujuh tahun, supaya tidak mengganggu zaman kanak-kanak mereka.
Finland pendidikan awal kanak-kanak menekankan menghormati keperibadian setiap kanak-kanak dan peluang untuk setiap kanak-kanak untuk membangunkan sebagai seorang yang unik. Pendidik awal finnish juga membimbing anak-anak dalam pembangunan kemahiran sosial dan interaktif, menggalakkan mereka untuk memberi perhatian kepada keperluan dan kepentingan orang lain, untuk mengambil berat tentang orang lain, dan mempunyai sikap yang positif terhadap orang lain, budaya lain, dan persekitaran yang berbeza. Tujuan secara beransur-ansur memberi peluang untuk kemerdekaan meningkat adalah untuk membolehkan semua kanak-kanak untuk menjaga diri mereka sebagai "menjadi orang dewasa," untuk menjadi mampu membuat keputusan yang bertanggungjawab, untuk mengambil bahagian secara produktif dalam masyarakat sebagai warganegara aktif, dan untuk menjaga orang lain yang perlu [atau dia] beliau bantuan. "[4]
Untuk memupuk budaya membaca, ibu bapa bayi yang baru lahir diberi tiga buah buku, satu untuk setiap ibu bapa, dan buku bayi untuk kanak-kanak, sebagai sebahagian daripada "pakej bersalin". [5] Menurut anak Finland pembangunan pakar Eeva Hujala, "Pendidikan awal adalah peringkat pertama dan yang paling penting dalam pembelajaran sepanjang hayat. penyelidikan neurologi menunjukkan bahawa 90% daripada perkembangan otak berlaku dalam tempoh lima tahun pertama kehidupan, dan 85% daripada laluan saraf membangunkan sebelum sekolah bermula (nb Pada usia tujuh di Finland). "[6]" Penjagaan "dalam konteks ini adalah sinonim dengan asuhan dan dilihat sebagai satu usaha kerjasama antara ibu bapa dan masyarakat untuk menyediakan kanak-kanak dari segi fizikal (makan dengan betul, menjaga kebersihan) dan mental (komunikasi, kesedaran sosial, empati , dan muhasabah diri) sebelum memulakan pembelajaran yang lebih formal pada usia tujuh tahun. Idea ini adalah bahawa sebelum tujuh mereka belajar dengan lebih baik melalui bermain, jadi dengan masa yang mereka akhirnya sampai ke sekolah mereka berminat untuk memulakan pembelajaran.
Finland telah mempunyai akses kepada penjagaan universal percuma untuk kanak-kanak berumur lapan bulan hingga lima tahun di tempat sejak tahun 1990, dan tahun "tadika prasekolah /" pada usia enam tahun, sejak tahun 1996. "Daycare" termasuk kedua-dua pusat-pusat penjagaan kanak-kanak sepenuh hari dan permainan perbandaran dengan pengawasan orang dewasa di mana ibu bapa boleh menemani kanak-kanak. Perbandaran juga akan membayar ibu-ibu tinggal di rumah dan memberikan "penjagaan rumah" untuk tempoh tiga tahun pertama, jika dia berhasrat, dengan lawatan sekali-sekala dari careworker untuk melihat alam sekitar yang sesuai. [7] Nisbah orang dewasa kepada kanak-kanak tempatan pusat-pusat penjagaan kanak-kanak perbandaran (sama ada swasta tetapi subsidi oleh majlis perbandaran tempatan atau dibayar oleh majlis perbandaran dengan bantuan geran daripada kerajaan pusat) adalah, untuk kanak-kanak berusia tiga tahun ke bawah: tiga orang dewasa (seorang guru dan dua jururawat) bagi setiap 12 murid-murid ( atau satu-ke-empat), dan, untuk kanak-kanak berusia tiga hingga enam: tiga orang dewasa (seorang guru dan dua jururawat) bagi setiap 20 kanak-kanak (atau sekitar satu-ke-tujuh). Pembayaran, di mana berkenaan, dikecilkan supaya pendapatan keluarga dan julat dari percuma kepada kira-kira 200 € sebulan maksimum. [8] Menurut Pepa Ódena di pusat-pusat ini, "Anda tidak diajar, anda belajar. Kanak-kanak belajar melalui bermain. Falsafah ini dimasukkan ke dalam amalan di semua sekolah-sekolah kita melawat, dalam apa yang guru katakan, dan pada segala yang seseorang itu melihat. "[9]
Pendidikan awal kanak-kanak tidak wajib di Finland, tetapi digunakan oleh hampir semua orang. "Kami melihat ia sebagai hak kanak-kanak untuk mempunyai jagaan harian dan pra-sekolah," jelas Eeva Penttilä, Jabatan Pendidikan Helsinki. "Ia bukan satu tempat di mana anda membuang anak anda apabila anda bekerja. Ia adalah tempat untuk kanak-kanak untuk bermain dan belajar dan membuat kawan. Ibu bapa yang baik meletakkan anak-anak mereka dalam jagaan harian. Ia tidak berkaitan dengan kelas sosio-ekonomi ". [10]
Tumpuan pelajar tadika adalah untuk "belajar bagaimana untuk belajar", Cik Penttilä katanya. Sebaliknya arahan rasmi dalam membaca dan matematik terdapat pelajaran tentang alam semula jadi, haiwan, dan "bulatan hidup" dan memberi tumpuan kepada bahan-bahan pembelajaran berasaskan. [10]
[Sunting] Asas pendidikan yang menyeluruh

Pendidikan di Finland
Ijazah akademik darjah Vokasional peringkat umur biasa
pekerjaan doktor
pemegang Diploma
master Politeknik (baru) 2-3
bujang Politeknik 3-4
sekolah menengah atas (sukarela) sekolah vokasional (sukarela) 18-19
17-18
16-17
sekolah komprehensif (wajib) 15-16
14-15
13-14
12-13
11-12
10-11
9-10
8-9
7-8
pra-sekolah 6-7
Sistem asas wajib pendidikan di Finland adalah sekolah sembilan tahun komprehensif (peruskoulu Finland, Sweden grundskola, "sekolah asas"), yang mana kehadiran sekolah adalah wajib (Sekolah di rumah adalah dibenarkan, tetapi jarang). Tiada "berbakat", dan kanak-kanak lebih mampu dijangka membantu mereka yang perlahan untuk menangkap.
Sekolah-sekolah sehingga ke peringkat universiti hampir semata-mata dibiayai dan ditadbir oleh majlis-majlis perbandaran Finland (kerajaan tempatan). Terdapat beberapa sekolah-sekolah swasta. Penubuhan sebuah sekolah swasta yang komprehensif baru ini memerlukan keputusan politik oleh Majlis Negeri. Apabila ditubuhkan, sekolah swasta yang diberi geran negeri setanding dengan apa yang diberikan kepada sekolah perbandaran saiz yang sama. Namun begitu, di sekolah-sekolah swasta, penggunaan yuran pengajian adalah dilarang sama sekali, dan kemasukan terpilih adalah dilarang, juga: sekolah swasta harus mengakui semua murid pada asas yang sama seperti sekolah yang sama perbandaran. Di samping itu, sekolah-sekolah swasta yang diperlukan untuk memberi pelajar-pelajar mereka semua hak-hak sosial yang ditawarkan kepada pelajar-pelajar sekolah perbandaran. Oleh kerana itu, sekolah-sekolah swasta yang sedia ada kebanyakannya sekolah berasaskan agama atau Steiner, yang menyeluruh oleh definisi.
Guru-guru, yang sepenuhnya kesatuan sekerja, ikuti garis panduan kurikulum negeri tetapi diberikan banyak autonomi untuk kaedah pengajaran dan juga dibenarkan untuk memilih buku-buku teks mereka sendiri. [11]
Kelas adalah kecil, jarang lebih daripada dua puluh orang murid. [12] Dari awal lagi murid-murid dijangka untuk belajar dua bahasa di samping bahasa sekolah (biasanya Finland atau Sweden), dan pelajar dalam gred satu melalui sembilan menghabiskan 4-11 tempoh setiap minggu mengambil kelas dalam seni, muzik, masakan, pertukangan kayu, Logam, dan tekstil. [13] kelas kecil, menegaskan apabila oleh kesatuan guru [petikan diperlukan], muncul untuk dikaitkan dengan pencapaian pelajar, terutamanya dalam bidang sains. [ 14] Di dalam sekolah, suasana yang santai dan tidak formal, dan bangunan-bangunan yang begitu bersih bahawa pelajar sering memakai sarung kaki dan tiada kasut. Aktiviti luar tertekan, walaupun dalam cuaca sejuk;. Dan kerja rumah adalah minimum untuk meninggalkan ruang untuk aktiviti ko-kurikulum [15] Di samping itu untuk mengambil muzik di sekolah, sebagai contoh, ramai pelajar menghadiri pelbagai sekolah muzik negeri subsidi khusus selepas kelas [16] di mana dengan bayaran yang kecil mereka belajar untuk bermain alat sebagai solfège asas hobi dan kajian dan teori muzik menggunakan kaedah berasal di Hungary oleh Kodaly dan terus dibangunkan oleh kelahiran Hungary Csaba Finn Szilvay dan lain-lain. [17]
Membaca untuk keseronokan secara aktif digalakkan (Finland menerbitkan lebih banyak buku kanak-kanak dari negara-negara lain). Stesen-stesen televisyen menunjukkan program asing dalam bahasa asal dengan sarikata, supaya kanak-kanak Finland juga membaca sambil menonton TV. [18]
Pada tahun-tahun pertama sekolah menyeluruh, penggredan mungkin terhad kepada penilaian lisan bukannya gred formal. Permulaan penggredan diputuskan dalam negara. Paling biasa, murid-murid akan diberikan kad laporan dua kali setahun: di hujung musim luruh dan terma musim bunga. Tiada ujian tinggi kepentingan.
Gred diberi pada skala dari 4 ke 10. Dalam peperiksaan individu, tetapi tidak pada laporan tahun sekolah atau sijil pendidikan asas, ia juga mungkin untuk membahagikan skala lagi dengan '½', yang mewakili gred separuh, dan '+' dan '-', yang mewakili satu perempat a gred yang lebih baik atau lebih rendah. Sebagai contoh, perintah itu adalah "9 <9 + <9 ½ <10 - <10". Gred '10 + 'juga boleh diberikan untuk prestasi yang sempurna dengan usaha tambahan oleh pelajar.
Jika seorang murid sekolah komprehensif menerima gred 4 dalam salah satu mata pelajaran pada akhir tempoh musim bunga, mereka mesti menunjukkan dengan pemeriksaan yang berasingan pada akhir musim panas yang panjang mereka telah bertambah baik dalam mata pelajaran. Jika murid itu menerima pelbagai gred gagal, mereka mungkin perlu mengambil tahun, walaupun ia dianggap jauh lebih baik untuk menyediakan pelajar bergelut dengan bantuan tambahan dan tunjuk ajar. Dalam kes-kes yang jarang berlaku di mana pelajar dikekalkan, keputusan itu dibuat oleh guru-guru dan guru besar selepas menemuramah murid dan ibu bapa.
Pelajar-pelajar sekolah yang komprehensif menikmati beberapa hak sosial seperti penjagaan kesihatan sekolah dan setiap hari makan tengah hari percuma, yang meliputi kira-kira satu pertiga daripada keperluan pemakanan harian. [19] Di samping itu, murid-murid yang layak menerima buku percuma dan bahan-bahan dan sekolah percuma perjalanan (atau perumahan) sekiranya mereka mempunyai perjalanan yang panjang atau sukar ke sekolah.
[Sunting] pendidikan menengah atas

Pendidikan menengah atas bermula pada 16 atau 17 dan berlangsung selama tiga hingga empat tahun (kira-kira bersamaan dengan dua tahun lepas sekolah tinggi Amerika serta apa yang di Amerika Syarikat akan menjadi Komuniti dua tahun atau Kolej Junior). Ia tidak wajib. Finland pelajar menengah atas boleh memilih sama ada untuk menjalani latihan pekerjaan untuk membangunkan kecekapan vokasional dan / atau menyediakan mereka untuk sebuah institut politeknik atau untuk memasuki sebuah sekolah akademik atas memberi tumpuan kepada persediaan untuk kajian universiti dan ijazah profesional lepasan ijazah dalam bidang seperti undang-undang, perubatan, sains, pendidikan, dan kemanusiaan. Kemasukan ke sekolah atas akademik berdasarkan GPA, dan dalam beberapa kes-kes ujian akademik dan temu bual. Sebagai contoh, pada tahun 2007, 51% daripada kumpulan umur yang telah mendaftar di sekolah atas akademik. [20]
Sistem ini tidak tegar, lulusan sekolah bagaimanapun dan vokasional secara rasmi layak untuk politeknik atau, dalam kes-kes yang jarang berlaku, pendidikan universiti; dan akademik graduan sekolah menengah boleh mendaftar ke dalam program pendidikan vokasional. Ia juga mungkin untuk menghadiri kedua-dua buah sekolah menengah vokasional dan akademik pada masa yang sama. Tuisyen adalah percuma, dan pelajar vokasional dan akademik adalah berhak kepada jagaan kesihatan sekolah dan makan tengah hari percuma. Walau bagaimanapun, mereka perlu membeli buku-buku sendiri dan bahan-bahan mereka.
Setelah tamat pengajian, graduan sekolah vokasional menerima sijil sekolah vokasional. Atas lulusan sekolah menengah akademik menerima kedua-dua pensijilan sekolah menengah dan menjalani pemeriksaan matrikulasi nasional bergred. Ini adalah asalnya peperiksaan kemasukan ke Universiti Helsinki, dan prestij yang tinggi kekal sehingga hari ini. Pelajar dalam program-program khas boleh menerima sijil sekolah vokasional dan mengambil peperiksaan matrikulasi (kaksoistutkinto) atau ketiga-tiga sijil (kolmoistutkinto). Kira-kira 83% daripada atas pelajar-pelajar sekolah akademik, atau 42% daripada kumpulan umur, melengkapkan peperiksaan matrikulasi itu. [21]
Politeknik memerlukan pengesahan sekolah untuk kemasukan, manakala peperiksaan matrikulasi adalah lebih penting dalam kemasukan universiti. Walau bagaimanapun, beberapa program pendidikan tinggi mempunyai peperiksaan kemasukan mereka sendiri, dan banyak menggunakan campuran kedua-duanya.
[Sunting] Advanced kurikulum di sekolah akademik atas
Dalam matematik, bahasa kedua negara, dan bahasa asing, pelajar boleh memilih kurikulum mereka dari tahap yang berbeza. Pemilihan peringkat mesti dilakukan dalam kedua-dua permulaan sekolah untuk memilih kursus yang sesuai, dan sekali lagi apabila mendaftar untuk peperiksaan matrikulasi, untuk memilih peperiksaan yang sesuai. Kedua-dua pilihan yang tidak dikaitkan secara langsung, tetapi biasanya pelajar memastikan tahap yang sama untuk peperiksaan matrikulasi. Pengecualian biasa kepada peraturan ini ibu jari adalah apabila pelajar telah hampir selesai kursus di peringkat yang lebih tinggi dan tidak pasti prestasi mereka dalam peperiksaan matrikulasi. Dalam kes tersebut, pelajar boleh memilih untuk mengambil peperiksaan lebih mudah.
Dalam matematik, tahap maju dalam amalan pra-syarat bagi program-program yang lebih berdaya saing universiti sains, seperti yang terdapat di universiti-universiti teknologi, selain universiti program sains matematik, dan perubatan. [22] Dalam matematik, 20% daripada matrikulasi mengambil peperiksaan tahap maju. [23] Peperiksaan matrikulasi seluruh negara bersama-sama dengan sepenuhnya peratusan berasaskan penggredan menyediakan cara yang mudah untuk objektif mengklasifikasikan setiap pelajar berdasarkan keupayaan matematik mereka, tanpa mengira tahun apabila peperiksaan itu telah diambil. Sebagai contoh, dengan anggapan bahawa pelajar terbaik matematik dipilih pertama ke sekolah akademik atas dan kemudian kepada kurikulum matematik lanjutan, pelajar-pelajar mencapai laudatur akan terdiri daripada yang terbaik matematik 0.4% daripada kumpulan umur, setanding dengan 800 Sab seksyen matematik. [24 ] Persamaan persentil tidak, bagaimanapun, bermakna bahawa tahap mutlak pelajar laudatur dalam matematik lanjutan di Finland adalah sama dengan 800 Sab pelajar di Amerika Syarikat, disebabkan oleh perbezaan dalam kualiti purata penduduk.
[Sunting] Guru

Kedua-dua guru sekolah rendah dan menengah mesti mempunyai Ijazah Sarjana untuk melayakkan diri. Pengajaran adalah satu profesion yang dihormati dan masuk ke program universiti adalah sangat kompetitif. Seorang guru bakal mesti mempunyai gred yang sangat baik dan mesti memerangi tentangan sengit untuk menjadi seorang guru. Hanya kira-kira 10% daripada pemohon untuk program-program tertentu yang berjaya. [25] Penghormatan diberikan kepada profesion dan gaji yang lebih tinggi daripada OECD membawa purata untuk berprestasi tinggi dan nombor yang lebih besar yang memohon untuk jawatan, dan ini dicerminkan dalam kualiti guru di Finland.
[Sunting] Pendidikan Tinggi

University of Jyväskylä Ylistönrinne Kampus

Seksyen ini tidak menyebut apa-apa rujukan atau sumber. Sila membantu memperbaiki seksyen ini dengan menambah petikan untuk sumber yang boleh dipercayai. Bahan tak bersumber mungkin dicabar dan dikeluarkan. (Mac 2011)
Terdapat dua sektor pendidikan tinggi: universiti (yliopisto, Universitet) dan politeknik (ammattikorkeakoulu, yrkeshögskola, atau AMK / YH untuk pendek). Kemasukan adalah berdasarkan gimnasium akhir GPA, peperiksaan matrikulasi kebangsaan dan peperiksaan pintu masuk. Proses pemilihan adalah telus sepenuhnya, berasaskan merit dan objektif dan tidak ada esei permohonan, tiada faktor manusia dalam pemilihan, tidak diwakili sokongan minoriti, dan tidak berat pada aktiviti kurikulum. Selain itu, pintu masuk peperiksaan adalah senarai jarang panjang soalan aneka jawapan, tetapi jumlah yang lebih kecil daripada soalan-soalan yang lebih panjang dan lebih rumit yang sepatutnya untuk menguji lebih daripada hafalan dan penyelesaian masalah mekanikal cepat. Oleh itu, proses pemilihan adalah jauh berbeza daripada contoh di Amerika Syarikat atau India.
Tumpuan universiti penyelidikan, dan mereka memberikan pendidikan yang lebih teori. Tumpuan politeknik kepada kemahiran praktikal dan jarang meneruskan penyelidikan, tetapi mereka melibatkan diri dalam projek-projek pembangunan industri. Sebagai contoh, pakar-pakar perubatan adalah graduan universiti, manakala jururawat berdaftar adalah graduan politeknik. (Walau bagaimanapun, universiti melakukan darjah anugerah maju dalam Sains Kejururawatan.) Sekolah-sekolah vokasional dan politeknik ditadbir oleh majlis perbandaran, atau, dalam kes-kes khas, oleh entiti swasta. (Sebagai pengecualian kepada peraturan, Kolej Polis dikawal oleh Kementerian Dalam Negeri.) Semua universiti Finland, di sisi lain, yang dimiliki oleh kerajaan. Ijazah Sarjana Muda mengambil masa kira-kira tiga empat tahun. Bergantung kepada program ini, ini boleh menjadi titik tamat pengajian, tetapi ia biasanya hanya satu langkah perantaraan ke arah ijazah sarjana. Ijazah politeknik, di sisi lain, mengambil masa kira-kira 3.5-4.5 tahun. Ijazah dari Politeknik tidak Walau bagaimanapun, undang-undang yang dianggap setaraf dengan ijazah universiti yang lebih rendah dalam sistem Finland - walaupun diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai "bujang". Di luar Finland, darjah politeknik secara amnya diterima sebagai ijazah universiti yang lebih rendah.
Graduan politeknik dapat meneruskan pengajian mereka dengan memohon untuk program ijazah sarjana di universiti. Ini mengambil masa dua tahun secara umum, tetapi graduan politeknik sering diperlukan untuk menjalankan mungkin bernilai tahun ini kajian tambahan untuk membawa mereka ke tahap lulusan universiti. Proses Bologna telah diturunkan secara beransur-ansur jumlah yang diperlukan kajian tambahan dan dalam beberapa kes ada kajian tambahan diperlukan. Selepas graduan politeknik telah menamatkan pengalaman kerja tiga tahun dalam bidang masing-masing, mereka juga layak untuk memohon program pendidikan politeknik lebih tinggi yang berorientasikan kerja - bukan akademik. Mereka telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai "program ijazah sarjana" - ijazah yang dianugerahkan tidak serupa dengan tetapi pada dasarnya dianggap berada di tahap yang sama seperti ijazah sarjana. Lower graduan ijazah universiti juga layak untuk memohon, tetapi dengan kajian tambahan. Program ijazah politeknik lebih tinggi mengambil masa dua tahun dan boleh diambil bersama-sama dengan kerja tetap. Selepas tahap yang lebih tinggi politeknik, ijazah yang tinggal (Licentiate dan Doktor) hanya boleh didapati di universiti. Tahap politeknik lebih tinggi tidak layak penerimanya untuk pengajian siswazah di peringkat kedoktoran. [Rujukan?]
Kesetaraan dibincangkan di atas hanya relevan apabila memohon pekerjaan sektor awam.
Tiada yuran tuisyen dikumpulkan. Walau bagaimanapun, sejak tahun 1990-an telah ada rancangan di peringkat kerajaan untuk memperkenalkan yuran pengajian kepada pelajar-pelajar dari luar Kesatuan Eropah / EEA. Pertubuhan-pertubuhan pelajar telah menentang rancangan mereka. Di universiti, keahlian dalam kesatuan pelajar adalah wajib. Pelajar kesatuan politeknik yang juga diiktiraf di dalam undang-undang, tetapi keahlian adalah secara sukarela dan tidak termasuk universiti khas penjagaan kesihatan pelajar (yang dianjurkan dan sebahagiannya dibiayai oleh pelajar kesatuan). Pelajar Finland layak untuk manfaat pelajar, yang boleh dibatalkan jika terdapat kekurangan yang berterusan kemajuan dalam kajian. Manfaat ini sering tidak mencukupi dan dengan itu pelajar biasanya bekerja untuk membantu membiayai pengajian mereka. Pinjaman pelajar Negeri dijamin juga disediakan.
Sesetengah universiti menyediakan ijazah profesional dalam bidang-bidang seperti kejuruteraan dan perubatan. Mereka mempunyai keperluan tambahan di samping sekadar melengkapkan kajian, seperti demonstrasi kecekapan dalam amalan.
Contoh:
Lääketieteen lisensiaatti, perubatan licentiat, Licentiate of Medicine. Ijazah Sarjana Muda Perubatan (lääketieteen kandidaatti, perubatan kandidat) dibenarkan untuk menjalankan kerja-kerja klinikal di bawah pengawasan pegawai kanan perubatan. Terdapat tahap tidak Sarjana, dan ijazah Licentiate tidak memerlukan disertasi kedoktoran penuh. Bersamaan Doktor Perubatan dalam erti kata AS itu tidak dipanggil "doktor", tetapi pemegang Diploma. Penyelidikan atau "ijazah profesor", termasuk disertasi penuh, dipanggil "Doktor Perubatan" (lääketieteen tohtori, perubatan doktorsexamen).
Diplomi-insinööri, diplomingenjör, merupakan satu program enam tahun 300 ECTS, yang setanding dengan ijazah Sarjana Sains Sarjana Muda dalam bidang yang sama di negara-negara Anglo-telefon. Walau bagaimanapun, termasuk dalam ini adalah "projek diploma" 30 ECTS, yang merupakan kejuruteraan sebenar atau projek sains mengambil kira-kira enam bulan untuk bekerja sepenuh masa setahun. Siap menunjukkan kecekapan profesional sebagai tambahan kepada jumlah yang perlu pendidikan. Notis: Program ini, dalam amalan, tidak saling beroperasi dengan program insinööri politeknik (AMK) (ingenjör (YH)).
Selepas ijazah sarjana, terdapat dua lagi di peringkat lepasan ijazah - ijazah sarjana perantaraan, yang dipanggil Licentiate, dan Doktor Falsafah (Doktor Falsafah) ijazah. Satu program Licenciate mempunyai jumlah yang sama pendidikan teori Doktor, tetapi kerja-kerja disertasi yang mempunyai kurang keperluan. Sebaliknya, keperluan bagi disertasi kedoktoran adalah sedikit lebih tinggi daripada di negara-negara lain.
Tahap yang paling biasa kedoktoran Finland adalah Doktor Falsafah (filosofian tohtori, filosofie doktorsexamen). Walau bagaimanapun, universiti anugerah teknologi Doktor tajuk Sains, tekniikan tohtori, teknologie doktorsexamen dan terdapat beberapa tajuk cawangan khusus, contohnya, dalam bidang perubatan lääketieteen tohtori, perubatan doktorsexamen, dalam seni taiteen tohtori, dan dalam bidang sains sosial valtiotieteen tohtori, politices doktorsexamen .
[Sunting] Pendidikan dewasa

Tamat sekolah menengah pada program vokasional dengan kelas penuh pada kurikulum tiga tahun menyediakan kelayakan formal untuk melanjutkan pelajaran. Walau bagaimanapun, ia boleh membuktikan yang perlu untuk mendapatkan pendidikan pos-menengah sebelum diterima ke universiti, sebagai pintu masuk peperiksaan memerlukan tahap yang agak tinggi ilmu. Pendidikan pos-menengah yang disediakan oleh sekolah-sekolah perbandaran atau 'pusat pendidikan dewasa' bebas, yang boleh memberikan sama ada pendidikan vokasional atau pengajaran di peringkat sekolah menengah komprehensif atau atas. Ia adalah mungkin untuk mendapatkan diploma matrikulasi, atau untuk memperbaiki gred sekolah yang komprehensif, dalam program-program ini. A perdagangan baru juga boleh dipelajari oleh orang dewasa di sebuah pusat pendidikan dewasa (aikuiskoulutuskeskus, vuxenutbildningscenter), sebagai contoh, jika perubahan struktur ekonomi telah membuat berlebihan perdagangan lama.
Di universiti, "Open University" (Finland: Avoin yliopisto, Sweden: öppet Universitet) program membolehkan orang ramai tanpa status pelajar untuk mendaftar dalam kursus-kursus universiti individu. Tiada keperluan, tetapi ada yuran tuisyen yang sederhana (contohnya, 60 euro per kursus). Politeknik mempunyai program yang sama mereka sendiri (Finland: Avoin ammattikorkeakoulu, Sweden: öppen högskola). Walaupun "Universiti Terbuka" pelajar tidak dapat melanjutkan pelajaran ke ijazah, mereka boleh, selepas lulus mencukupi kursus ditentukan secara berasingan dengan cukup tinggi purata gred, layak untuk pemindahan ke program ijazah sarjana muda.
Sebuah cawangan ketiga pendidikan dewasa dibentuk oleh apa yang dipanggil vapaa sivistystyö, yang "Pendidikan Percuma". Ini dibentuk oleh negeri yang dibiayai, institusi pendidikan sebahagiannya bebas yang menawarkan pelbagai kursus yang berbeza-beza panjang dan tahap akademik. Tujuan "Pendidikan Percuma" tidak adalah untuk menyediakan pendidikan profesional atau ijazah berorientasikan tetapi untuk "menyokong pembangunan pelbagai aspek personaliti, keupayaan untuk bertindak dalam masyarakat dan untuk meneruskan pencapaian demokrasi, kesamarataan dan kepelbagaian dalam masyarakat. "[26] Dari segi sejarah," Pendidikan Percuma "berpunca daripada usaha lewat abad ke-19 untuk mendidik masyarakat umum dengan sedikit pengalaman akademik sebelumnya.
The "Pendidikan Percuma" yang ditawarkan oleh [27]
206 kansalaisopisto atau työväenopisto (Rakyat atau Pekerja Institut)
88 kansanopisto (Institut Rakyat)
Pusat latihan 14 Sukan (Finland: koulutuskeskus liikunnan)
20 universiti Summer (Finland: kesäyliopisto)
11 Pusat Pengajian (Finland: opintokeskus)
Jenis yang paling biasa "Pendidikan Percuma" adalah kansalaisopisto, kadang-kadang dipanggil työväenopisto atas sebab-sebab sejarah. Ini adalah kebanyakannya institusi petang-jenis perbandaran menawarkan bahasa, kraftangan dan kemanusiaan kursus. Tahap akademik berbeza kuat, dan banyak kursus tidak memerlukan apa-apa pengetahuan yang diperlukan. The kansanopistos, di sisi lain, adalah berasrama-sekolah, sering dikekalkan oleh persatuan-persatuan dengan sama ada misi ideologi atau agama yang kukuh. Juga di sini, tahap akademik yang berbeza dengan kuat. Dalam semua institusi-institusi ini, kursus-kursus yang membawa tuisyen yang sederhana. Pusat latihan Sukan 'adalah institusi untuk latihan sukan profesional atau separa profesional, manakala universiti musim panas dan pusat-pusat pengajian adalah badan tambahan untuk organisasi Pendidikan Percuma.
[Sunting] prospek Masa Depan

Proses Bologna berterusan mengaburkan perbezaan antara kelayakan vokasional dan akademik. Dalam beberapa bidang, ijazah lanjutan baru telah diperkenalkan. Kerjasama antara sistem yang berbeza semakin meningkat dan integrasi ada yang akan berlaku (walaupun tidak tanpa sejumlah besar tekanan). Ini menyebabkan bukan sahaja daripada Proses Bologna tetapi juga matlamat politik Finland -. Mendidik majoriti Finland ke tahap yang lebih tinggi (kira-kira 60-70% daripada setiap kohort tahunan memasuki pendidikan tinggi) [28]
Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, potongan dalam bilangan tempat pelajar baru sering dipanggil oleh bidang ekonomi, serta perdagangan dan pelajar kesatuan, kerana trend berterusan pengangguran akademik yang semakin meningkat, yang ditafsirkan sebagai hasil daripada curam meningkat di tempat pelajar dalam pendidikan tinggi pada 1990-an. Secara khususnya, beberapa politeknik (AMK / YH) darjah telah mengalami inflasi. Dalam mencerminkan kepercayaan ini semasa, Kementerian Pelajaran baru-baru ini menetapkan potongan di seluruh negara sebanyak 10% di tempat-tempat pelajar baru di politeknik akan digunakan bermula dari tahun 2007 dan 2008. Ia adalah sebahagian besar masih belum membuat keputusan sama ada (dan apabila) beberapa orang luka boleh diulang kawasan yang memerlukan tenaga yang lebih berpendidikan tinggi bekerja. Pada tahun 2001 dan 2002, graduan universiti mempunyai kadar pengangguran 3.7%, dan graduan politeknik mempunyai 8%, yang setanding dengan kadar pengangguran umum (lihat laporan OECD).
Peningkatan di tempat-tempat pelajar sekolah vokasional mungkin disukai, sebagai kekurangan tenaga kerja asas seperti tukang paip dan pekerja pembinaan secara meluas diakui di Finland. Ia juga harus diperhatikan bahawa kumpulan umur bersara adalah lebih besar daripada orang-orang yang memasuki pengajian tinggi di Finland pada masa ini dan sekian lama ke masa hadapan. Jika nombor semasa tempat pelajar telah disimpan tidak berubah pada tahun 2020, sebagai contoh, Eastern Finland akan mempunyai tempat yang cukup untuk pelajar 103% daripada saiz anggaran kumpulan umur 19-21.
[Sunting] Pendidikan tinggi penyusunan semula sistem
Disebabkan globalisasi dan persaingan yang semakin meningkat bagi mengurangkan kumpulan umur yang lebih muda, penyusunan semula seluruh sistem telah dipanggil oleh Kementerian Pelajaran. Sejak tahun 2006 semua institusi pendidikan tinggi telah berkongsi kaedah kerjasama. Jumlah institusi dijangka menurun dengan ketara dalam tempoh 10-15 tahun.
Proses dalam universiti bermula dengan penggabungan Universiti Kuopio dan Universiti Joensuu ke Universiti Eastern Finland pada tahun 2010. [29] Di Helsinki, tiga universiti tempatan, iaitu Helsinki University of Technology, Helsinki School of Economics dan Universiti Seni dan Rekabentuk Helsinki, digabungkan kepada Aalto University baru pada 1 Ogos, 2009. Juga beberapa politeknik telah mengumumkan penggabungan (seperti Haaga dan Helia, yang bergabung menjadi Haaga-Helia tahun 2007).
Kaedah baru kerjasama seperti konsortium dan persekutuan telah diperkenalkan dalam universiti (contohnya, Universiti Turku Turku dan School of Economics Consortium [30]). Kerjasama antara universiti dan politeknik juga membangun (contohnya, Universiti Kuopio dan Savonia University of Applied Sciences ditubuhkan Savonia Utara Pendidikan Consortium Tinggi [31]). Secara umum, apa-apa perubahan seluruh sistem rapat berikut corak yang ditubuhkan di Eropah Tengah dan Amerika Syarikat dan Sepanyol dan Hungary.
[Sunting] Media

Pada tahun 2011, pembikin filem dokumentari, Bob Compton, dan penyelidik Harvard, Dr Tony Wagner, membuat penyelidikan mengkaji sistem persekolahan Finland dan kecemerlangan. Hasil kajian mereka adalah filem itu, "Fenomena Finland: Di dalam Sistem Sekolah Paling mengejutkan Dunia". [32]

No comments:

Post a Comment