banner

Tuesday, October 2, 2012

Punca Rezeki

PERHATIAN:thread bukan berkenaan perkongsian rahsia perniagaan,ianya satu pertanyaan pada kita semua,maaf dipinta jika anda mengikuti thread ini hingga tulisan terakhir dan anda terasa frust sambil berkata..siotlu hondapuma..buang masa gua

tengah duk mengadap paper..pi kat bahagian iklan jawatan kosong..teringat zaman mula mula bertatih mencari sesuap nasi...ambil no phone..call mintak keje...cuma kat sini satu persoalan dalam diri aku..dalam sibuk kita mencari rezeki dan kekayaan..jangan lupa halal haram...tanya suara hati..jangan tanya nafsu..kalau nafsu..semua halal..sbbnya kita ni muslim..akan dihitung secara detail satu persatu punca rezeki kita..eh jangan pulak korang kata..itu haram ini haram..abis nak makan apa..nak kaya macam mana..itu korang punya pasallah..kalu korang terer boleh jawab depan depan tuhan nanti..apa takut..layan jela...




1.koje gomen

masuk 8.30 balik 4.30,tapi tgk jabatan la..sabtu ahad gerenti cuti..kalau yang tak amanah..tu yang duk merewang kat alamanda manjang..nak kira macamana rezeki tu..

aku ni tak penahpon keje gomen..tapi masa tgh study dulu...selalu duk teringin nak jadi cikgu..masa belajar tak sabar sabar nak habihkan study..balik malaysia..isi borang online jadi cikgu..kenapa ar nak jadi cikgu..aku fikir keje cikgu la paling mudah..masuk 7.30 pagi balik 1.30..sabtu ahad cuti..bulan november disember cuti..pergh senang giler keje jadi cikgu..tapi selepas jadi guru kafa kejap..aku bercakap dalam hati..aku tak mau cikgu..bukan senang nak jadi cikgu..orang meniaga..dia nak dapatkan sale..cikgu ngajar nak hasilkan manusia..pergh..psiko aku dibuatnya..itu aku aku fikir kene pi plan B

KAYA KAYA KAYA KAYA...

sapa tak mau kaya..suma nak kaya..macamana nak kaya..kenela kerja..kerja macamna..yang halal ada yang haram ada..yang mudah ada..yang payah lagi ada...

aku rasa definasi kaya ni cukup subjektif..ada yang 7 rat pon cukup..tanggung anak2 masuk u..tapi agak agakla kalu nak duk area PLAZA MENERUNG gaji banyaktu....atau kene ada 70 juta sebulan baru kaya..(memang kayala kalau 70juta sbnn tu)

2.rate gaji gomen
berapa rate gaji gomen..perluke aku tulis..setau aku yang ada ijazah dg 41..dapatla 3k tiap bulan..kalau sabah serawak campur elaun..dapat 4 k..

belanja kete 4 rat,sewa rumah 4 rat,bagi mak pak 2 rat,ptptn 2 rat,api air talipon 2 rat,makan minum 8 rat..sbb anda jenis meyimpan..baki 8 rat tu simban kat ASB,,masa tu rasa ok je lagi....

pada suati hari,,..anda berjumpa member lama anda di mapley sambil melayan epl kat..anda datang dengan kelisa..dia datang dengan merc berklas klas..apa situasi anda

A)buat donno je
B)humaing aih..mana member aku banyak duit nih.tokan ape

bagus bagus..bertukar tukar fikiran..mempertajamkan minda,,akal yang sehat datang dari hati yang bersih

realitinya memang begitu..tanya diri ..amanah kah aku dalam keje..sbbnnya ianya jadi darah daging..keje gomen ni ruang ruang untuk lopong atau tiris dalam keje cukup banyak..kan elok kalau keje gomen..keje dan jaga waktu elok2...sabtu ahad pi meniaga pulak..kan cepat kaya


bila tengok kawan senang sikit..mula rasa tercabar..rasa nak kaya meluap luap...darah aderalin meningkat tahap dewa..si ahmad kamisah bin abd ghaffar tu bukan nya pandai sangat masa study..periksa corotnya..spm pon tak abis..aku ada deggre...ah..dia boleh kaya ..akupon mesti kaya...tapi aku ni asas biz zero..anda semakin tension...balik rumah tak senang duduk..berdiri salah..dudkpon salah..ambik rokok..kene dua tiga pam pon tak feel..baring atas katil..letang lengan atas kepala...

3.perancangan anda

bangun pagi..hati tak senang..rumah tak sampai sekilopon dari masjid..tapi solat subuhnya tak penah ke masjid..macamnala nak kayahahhaha..bangunpon pon nak sipi sipi syuruk dah..oooo kalau nak jumpa awek..moroko la..kemboja la..sanggup pergi..nak jumpa tuhan..macam macm alasan

sampai tempat kerja..punch card..kalau lambat..small materla..suruhla kawan punchcard..lepastu..em pi la sarapan..tapi dalam otak duk fikir..macamnala nak kaya cepatni

eh apakah kerja ahmad kamisah?
kita andaikan ianya berlaku pada tahun 2006
jika pembaca bijak bistari
apakah ledakan kewangan di ketika itu

kita tinggalkan sebentar persoalan diatas,,setakat ni aku nak ulas sektor gomen je dulu...tanya diri anda..jika anda keje gomen..dalam bidang apa..apa future plan..

kalau anda doctor..gerenti tak sabo buka klnik sendiri..huhuu lagi kayo betul tak..mula mula satu klinik..anda la kuli..anda la tokey..tanpa anda..orang tak mau la datang klinik anda..tapi bila dah ada nama...bukak la cawangan...masa dah banyak cawangan..duitjela berkerja untuk anda..kalau dulu satu klinik...hari hari kene datang..tak datang..no moneyla..

kalu askar..bukala pak guard..paling koman jadi pak guard

kalu cikgu..buka tempat tuisyen

kalu PM..hahahha sendirla jawab

tapi,aku tulis kebiasanya begitu..takdepon dalam manhaj perniagaan..kalau keje doktor buka klinik..ada juga doktor buka kebun pisang untuk difrancaiskan,lepas dapat dana kerajaan berjuta..bankrapsapa ar..korang cari sendiri,,kat penang nu,dan tak salah pon kalau keje kat bahagian audit kdpnk jadi gigolo

oh lupa nak bagitahu mod..thread ni memang berkaitan dengan biz..dan aku takkan promote apa apa tentang biz aku..noted..ianya akan berakhir dengan bentuk pertanyaan?

maka dipendekkan karangan akuni..keje gomen luas skop dia..tapi ianya bukan perniagaan..tapi memang boleh jadi perniagaan..eh kenapa pulak keje gomen boleh jadi perniagaan..contoh mudah..ko guru besar..sapa sapa nak masuk kantin kat sekolah..kalau ko takut api neraka..ko buat open tander..paling murah dan ok..dapat tender kantin tu..tapi kalau ko guru besar kapla setan..musti under table..kawtim ma..hahahha kan dah biz namanya tu..tu baru aku sebut sekolah..bomba tak lagi..polis tak lagi..jkr tak lagi...hahha menega kapal selam pon tak lagi

keje gomen ni berapa rate paling rendah sekarang..7 rat lagike..kalu tukang kebun rasanya gomen dah pajak kat swasta..ada lagi ke gomen buka post tukang kebun..katakan keje gomen ni mula dari 7 rat untuk jawatan tukang kebun..dan gaji paling mahal..mustila PM..betulke..campur elaun dapat ke 100k sblm PM kita(hahahha sapa kata keje gomen tak kaya)

4.keje swasta

pergh..letihla la aku nak menaip keje swasta..tapi kita pecah sikit skit ..retail..service..apa lagi..banyaklah..dalam CG boleh tahan pilih..macam macam ada kalau biz kat cg ni
tokek
ubat kuat
emas
baju
kuih
eh macam macam lah,,korang tambah sendirila..trade accout porexpon ada

kalu service pulak..
drebar bas
drebar teksi
drebar kapal laut
drebar kapal terbang
drebar bawak lari beras
drebar bawak PATI
eh lupa nak tambah..bukak forum macam CG pon masyuk..acu tanya tokey CG berapa sebulan income dia

semuanya asal perkerjaan ni adalah halal..tapi dengan sedikit skill yang melencong..maka pekerjaan jadi haram..contoh bawak teksi halal..tapi teksi tempat port merendek..jadila haramjadah

walaopon semua menggunakan perkataan yang sama.tapi skop dan tangga gaji berbeza ..beza jauh la senang cakap

ok ada forumer kata..kalau diberi pilihan..mana nak pilih..ilmu atau kaya...secara ilmiah mustila pilih nak ilmu..kerna dari ilmu kita boleh kaya..orang kata..duit bertan tan pon tadak ilmu..alghuyub jadinya..tapi kan bagus ada kedua duanya..tapi kebanyakan orang kaya bermula dengan ilmu dan keberanian..tu pendapat akula...kalau menjadi ilmuan saja tak cukup..maap la..cakap berdegar degar..ilmu penuh didada..tapi modal+keberanian yilek..zero la
tapi kan bagus kalu

ilmu akhirat mantop
ilmu perniagaan mantop
masih lagi makan gaji
dan dalam masa yang sama ada biz yang berjaya..
syurga dunia beb

kepada forumer zuraidah..eh zamreda
camnila..ko kata aku goosky..kalu ko boleh claim aku dengan goosky orang yang sama..guna ID yang sama..ko nak claim berapa pon aku sanggup bagi..aku pun tak paham dengan ko...kalu ko gurau tadehal..ialah..kalu x leh gurau..pi lepak surau le derr
cuba ko rajin sikit sikit..try check thread orang kaya baik orang kaya jahat kat BJ tu..

dalam mencari sesuap nasi ni..selalulanya kita alpa..suasana menyebabkan kita bertindak sedemikian..kalau kita semua pakat pakat duk tengah gunung..contohnya kat lojing..aku suka kawasan tu..antara cameron highland dan gua musang...bila lalu situ..rasa best je..gunung yang hijau...sunyi...best betul..ada sungai pulak...eh..kalau duk situ..kita ada geng juga..sebab orang asli duk situ...kalu kita semua amik keputusan duk situ...mungkin aman sikit..tak yah pike bil api..tak yah pike roadtax keta..takyah pike sportrim...tak yah pike cari downline..takyah pike cari orang beli ebook,,duit bertalu talu masuk..6k sebulan walopon duk kat umah..tapi semuanya halal..nak makan buah..dah ada dusun..nak lauk..tangkap je kat sungai..nak daging exotic..masuk utan tangkap landak..segala galanya fresh..takkanla nak ada astro gak..nanti pening kapla pike..patut esok masuk utan tengok jerat kancil..tapi frust MU kene kitai 6 biji..hahhahah...tapi...inilah realiti kehidupan..meyebabkan kita berada ditempat kita sekarang..bukan dihutan lojing..pasti kalau kita duk lojing..percent kita nak makan dari sumber rezeki yang haram amat sedikit..tapi pasti ada..contoh..aku punya jerat dapat 10 ekor landak..ko tapau 2 ekor balik buat masak kari..kan haram namanyatu


waktu aku menaip baru pukul 8.44 malam..baru je lepas isyak...eh hondapuma ni rajin pulak nak menulis(merapuje..ha3)..tak balik rumah lagi..masih di tanjung chat kota bharu..kelate...akuni lahirje kat kelantan..tapi 30 tahun duk selangor..masa study dulu aku daftar anak selangor..dapat zakat selangor..tapi hakikatnya aku memang tak boleh nak elak..ic aku tertulis 03..meme klate sejati la..akhirnya aku balik juga kelate..kelateni bukan dalam perancangan dalam hidup aku..tapi kita merancang allah jua merancang..sesungguhnya allah sebaik baik perancang..secara peribadi aku tak suka dikaitkan dengan kelatan..tapi allah tunjuk kat aku..nah..sini tempat ko kumpul rezeki ko..insaf beb..tapi setelah hampir 2 bulan aku menetap kat kelantan...awek kelate yang datang ke aoutlet aku ramai taraf model...berair mata aku dibuatnya..hahahha selingan beb..heheh ada kene mengena gak dengan tajuk aku tu

5.keje gomen keje swasta or orang bisnes

rakyat malaysia ada berapa sekarang...25juta ke..berapa ramai ahli CG dan duk view CG..bagaimana pula dengan ahli CG punya pekerjaan..dari student..keje kilang..cikgu..drebar kapal terbang..pemorex..tanam anggur...peniaga..malah scammer pon ada..masing masing mempunyai tahap kehidupan dan pendapatan yang berbeza,,tapi yang aku pasti...kalau aku buat poll berapa pendapatan yang korang nak..mesti korang jawab..asal selesa..selesa bagaimana..banyak mana..kalau yang gaji 1k..impikan kalau dapat 5k sebulan,yang 5 k..kalau boleh 10k..yang 10k..kalau boleh 20k..yang 20k..50k pon alhamdulillah..kalau scammer..selagi boleh tekan..bior sampai licin..itu yang makan gaji..kalu yang biz pulak macamtu la juga..

eh lupa pulak nak cite pasal keje gomen ni..keturunan aku belah kelantan taksub keje gomen..adik beradik aku je tak koje gomen..so depa anggap tak menjamin masa depan..biasala tipikal orang tua...tapi akhirnya saat yang ditunggu akhirnya tiba..aku tunggu lama dah nak balas penghinaan pandangan mata depa..akhirnya aku tunjuk kat depa..walaupon aku tak koje gomen..aku mampu pakai keta sukan...hahah..balik raya baruni aku rasa puas..bukan riak..bukan takbur..cuma aku nak tunjuk kat depa..bukan keje gomen sajhaja yang menjamin rezeki..secara peribadi..aku sentiasa berdoa jangan ada perasaan riak dan takbur..ingat bro..reta yang ada kat dunia bukan kita punya..dia mau angkat..sekelip mataje..zap..hangus..tapi aku kata kat mak aku..hukum riak dan takbur adalah haram..tapi untuk aku tunjuk kat family belah kelantan..adalah wajib...tapi perasaan tu hanya timbul ketika itu sahaja..tapi..lani rasa berdosa ..aduyai(bukan bestpon pakai keta sukan)

bila kita cakapa pasal punca rezeki yang halal dan haram..bidang yang memang terdedah 100% adalah biz...
tak yah p jauh..kat cg banyak dah jadi dan terbukti...
jual ebook
jual rayban
jual keta..
jual paypal
jual baju
jual kamera
jual minyak wangi
jual kuih
jual kad kredit/buat loan
jual orang pon ada....ang .sapa makan cili..sendiri cari airla
eh korang tambah lagila

hari ni aku nak ulas pasal side income.camne nak cari side income..sebab korang bukan dilahirkan sebagai ank najib..bukan ank razak baginda..bukan anak tun anip omar...bukan ank vincent tan..korang anak orang biasa bisa je..mak bapak kita bukan orang kaya...aku pasti kat cg ni takdepon ayah dia milionare..jadi tak dapat tidak korang terpaksa mencari side income walaupon korang dah berkerja..

nak cari mana side income..sbbtu aku kata ada dua cara..cara cepat..cara lambat,,cara betul..cara tak betul,,jadi jawapanya untuk side income ni dengan meniaga..tapi kan aku dah tulis tadi..
menega cara cepat..
A)ko masuklah skim cepat kayap
B)ko tikam no ekor
C)paling mudah..ko menyekam la

menega cara lambat.
cam bisa la..jual produkka..insuran ka..hartanahka..investment ka..porexka..cpo ka..

tapi kesemua ada risiko,,eh hidupni pon risiko

KENAPA AKU MENULIS...

beraapa lama dah aku daftar jadi ahli CG..sebelumni aku lepak kat BJ..beza BJ dengan CG ni..BJ lebih serius...totaly pasal kewangan..topic lain pon ada..dan kat sana lah aku kenel pengurusan kewangan..tapi aku lepak kat CG sebab CG ni santai..bolehla..campur top..tapi kalau aku nak rujuk pasal kewangan aku p BJ...setelah hampir 3 tahun rasanya aku kat sini..dan banyak kejadian kejadian pasal biz aku tgk..banyak jenis manusia kita boleh kenal melaui penulisan dia..tapi sampai sekarang aku tak bley bla yang claim dia bagus je..semua dia betul..semua dia tahu..orang lain tak betul..orang lain tak tahu...tapi aku suka bahagian biz..masing masing ada pendirian..dalam tempoh tiga tahun ni..aku bina kehidupan perniagaan aku...slow slow aku naik..dan macam aku kata..kat bahagian biz ni macam macam masaalah timbul..macam macam perniagaan wujud..macam macam bentuk penipuan wujud...aku cakap terus terangla..aku paling menyampah..rasa nak tempelengje bila korang kata..ah duit aku..ko sibuk apesal...suka hati kita orangla nak invest ke tak..apaselah benggapp tahap tiang lampu ..sbb apa jadi macam tu..sbb tak REALISTIK DALAM HIDUP

REALISTIK 1 

kejap tadi aku kat trafic light..ada lori sampah lalu depan aku..drebar dia aku nampak pakcik pakai kopiah.begitu gigih demi mencari sesuap nasi yang halal...berapa gaji pakcik tu..mungkin dalam 2k..campor ot..berapa lama dah dia keje..mungkin 10 tahun..mungkin 20 tahun..secara lahiriah..pasti takde yang menarik sangat pasal pakcik tu..paling kuarang..kalau ada ilmu agam..dia mungkin imam kat surau kampong dia..rutin dia macam tu..tapi aku pasti..dia bersyukur apa yang ada..selagi dia masih dilandasan agama..dia tak kenal apa itu ebook..dia tak kenal apa itu..bullish or bearish..dia tak kenal apaitu duit bertalu talu masuk dalam akaun..tapi paling kurang..mungkin pakcik tu penah kene tipu geng geng mlm lahanat...MLM....hahhahah..nanti aku ulasn

kenapa aku kata mlm lahanat..kebanyakanya begitu..sbb jual sistem..bukan jual produk..ada yang tumpu produk..tapi sikit sangat...takyah pi jauh..tengok jela unstobebal..macam shilake..berapa ramai la yang diberi harapan masuk mlm ni..pak cik makcik..budak u...budak kilang..koje gomen..koje swasta..sume ternganga terlopong masa kene brefing mlm...hidup bagai syurga...tayang bm..merc..rumah banglo...masaalhnya..orang bijak bistari pon ikut...itu sudah melampau..wakenabeb..yang lawaknya..ingat tak permata hijrah..ala yang promote ubat sakit mata..mana p company lahabau ni..sekarang dah tukar ke mahligai bidadari..korang tengok iklan dia kat paper..claim diri ustat..tak jual barang..cari orang..duit bertalu talu masuk ke akaun anda..aku nak menyumpah lagi ke...aku pon tak boleh pikela..apasal bebhal sangat...dalam kepala otak sampai ada boleh masuk..

2 3 arini terbz sikit......aku tak abis ulas lagi pasal PUNCA rezeki..pasal realistik dalam mencari rezeki..eh pasal incomeni aku tgk banyak level..betul dak..kita tengok income bulanan depa
ada billion..cam tokey besi india tu
ada ratus juta..cam tokey gula
ada puluh juta..cam tokey beras
ada juta..cam tokey bas
ada ratus ribu..cam tokey keta proton
ada puluh ribu cam tokey bundle
ada rubu..cam jual jambu tepi jalan..
ada ratusan..jual barang simple..wat side income
ini antara contohnya la
aku tak tulis jadi broker porex ke
skim cepat kayap ke
hyip ke
nega lembu ke..
jual barang online ke

aku tulis general..yang mudah mudah..malas nak spesifik(hahah tengok malas..camne nak berjaya)

jadi korang kat mana

aku break kejap ar..esok lusa aku menulis sikit...tgh sibuk uruskan dokumen untuk sme bank..nanti aku share kat korang..tunggujela

em..aku sambung balik...

KONTRAKTOR

2 ari sebelum raya..aku p car wash..ada satu toyota camry tengah basuh..so lepas toyota turn aku pulak..jadi aku pi dudk..brader owner toyota tu tegur aku..
BRO: salam bro..cantik keta
AKU: wsalam..biasa je bro..
BRO: wat keje apa
AKU: menege eskrim je..bro wat ape
BRO: kontraktor..tapi nak quit la..gua rasa bersalah..hidup dengan rasuah..90% nak dapat projek kene ulur..nak dapat anak bulan depan..tak mau jadi darah daging..ingat nak menega..bro tahu tak macamna nak buka kedai 1 malaysia
AKU: tau...aku pon cerita A sampai Z cara2 nak buka

pergh..seram sejuk aku aku dengo..baik aku menega eskrim

CIKGU
pendirian aku pasal cikgu ni jelas..bagi aku tugas yang amat mulia dan bagi aku begitu sukar untuk aku memegang tittle sebagai cikgu...macam aku kata..cikgu ni keje dia menghasilkan manusia..bukan senang beb..

tapi aku nak tapau cikgu yang beggongs buat keje part time..sampai terjejas murid..kalau jpj buat part time implikasinya tak dela macam cikgu..member aku trade porex sampai tak masuk kelas..tak pasal pasal kene tukar..tapi pasti ada yang hebat..pemorex yang tegar..peniga yang berjaya..dalam masa yang sama seorang cikgu yang amanah..ramaije aku tengok cikgu yang hebat..dalam masa yang sama peniga yang berjaya..wa salute(eh ramai beno cikgu suka masuk skim cepat kaye nye)

KEMAHIRAN

macam aku cakap..sbb pak kita bukan najib..kita ni rakyat marhaen..sbbtu tu kita nak cari duit lebih...salah satu bagi yang makan gaji..lepas balik keje guna kemahiran yang ada..dan sebenarnya kemahiran ini boleh dipelajari..benda mudah..gunting rambut ke..jadi chefke..kalau pandai bercakap..menyekamla...tapi tanya pada diri..apa kemahiran anda..paling paling koman..jadila gigolo..sebab terdesak nak cari sesuap nasi..kemahiran tu..bukan aku yang cakap..Dr mashitah yang cakap..apapun kreatifla beb..malaysia tanah tempat kita..mat bangla nepal indo boleh hantar duit berkoyan koyan kat kg..apa barang..nak biz burger 2k pon nak meminjam

REALISTIK 2

hidupni kene realistik bro..menang loteri tu namanya nasib bro..tikam 200 dapat 2juta..hidupni bukan nasib bro..kita sendiri yang tentukan..cuma kene realistik..

bela itik sereban..ko gebang kata 2 bulan lagi ko nak jadi jutawan..ko nak jadi player market itik..kemon bro..itik sereban..ko agak agakla nak gebangpon..tapi tak mustahil..jangan gebang banyak beb..dengan itik sereban..gunakan teknologi moden..jadikan itik tu sehat..tadak mati..bertelur tiap ari(dah kata guna teknologi)..jaga solid kaw kaw itik ko..train boleh buat show..pergh duit lagi tu bro..so x delah nampak tipikal gebang sangat betul dak..tapi berpijak dibumi yang nyata...duk tido banyak..berangan nak jadi orang berjaya..tido kat longkang la bro kalau macamtu..ini pandangan aku la..jadi kisah itik diatas sesuai disarciskan pada mana mana kisah hidup

REALISTIK 3(FOREX)

dalam CG ni rata rata menjadikan CG ni platform forex..forex juga ada yang kaya..ada juga yang kayap..ada kaya sebab trade ada kaya sebab bukak kelas..ala macam pensyarah kat U la..teori maha hebat...cuba suh menega..mau kecut telor..hahhaha..aku gurau je..kadang kadang sifat individu amat berlainan..ilmu dan praktikal dua perkara yang berbeza..cam bola gak..pak alex bukan pandai main bola pon..tapi kalau manage team..meletop la..kalau dia train penang pon..akau rasa penang boleh pi asian champion league...hahahha

aku amat berhalus dalam masaalah forexni..rasanya percent yang merasa bahana forex lebih ramai dari merasai nikmat trade forex..ianya memang salah satu wasilah untuk membuat keuntungan tanpa menggunakan keringat..maksud aku tka terikat dengan peraturan pejabat..tapi bagi aku ianya bukan jalan pintas untuk kaya cepat...

macam aku..aku letak 10k untuk pertama kali trade forex..itupon suh orang trade..silap aku sebab bahlull percaya cakap dia..tahun 2006 tak silap aku..orang kemaman..gebang tak ingat bumi..pepatah yang aku ingat sampai la..aku ni tangan yang menjadi..waima boleh aku umpamakan..kalau aku sentuh telor..telor pon bertukar emas..pergh ayat tak ingat..dan macam biasa..aku dijanjikan bulan bintang matahari...udahnya...hahahahdengan dia dia bertelor tak pecah pecah..jadi langkat pertama aku kedunia forex dengan langkah kiri..akuni ni jenis mengira risiko..bukan line aku dengan forexni..aku rasa..kalau aku ada ong dengan forexni..sampai lani aku ft trader..

bicara tentang hukum..aku tak berani nak ulas..korang yang kat sini sendiri boleh berbahas denga ustaz zaharuddin pasal forex..so korang yakin dengan hujah korang betul...apa takut..hadap jela..dan paling penting korang dah bersedia..tiba tiba allah tarik nyawa korang pagi esok..korang boleh bagi jawapan yang sempurna depan allah yang mengatakan forex ni adalah halaln toyyiba..kalau korang yakin..go on bro..

secara peribadi..aku tertanya tanya ..apa beza korang trade forex dengan bank bank trade..contohnya..kuwait finance sendiri ada akaun forex..sapa nak masuk boleh..tapi untung tak banyakla..sebab akau penah masuk gak..aku letak 80k..tahun 2008 tak silap aku..letak 3 bulan..dapatla 3k..dan ianya akaun islamik...em..jadi..jika korang tanya aku untuk buat ulasan lanjut..aku bukanlah pakar dalam bidang ni..yang selalu sangat mc udah udah..pi keluar cari koje..jangan berangan bayak sangat depan PC..bukan kat forexje rezeki korang...

HYIP

sapa tak mau kaya cepat..ini memang jalan sortcut nak kaya..tapi hukumnya?takkan aku nak ulas..karang ramai yang meloncat...inila..tak leh tgk melayu senang sikt..wei..jgn benak bro..hyip mana yang bertahan paling lama..tu mat saleh punya..madoff skim...aku malas nak ulas la..dulu aku memang masuk gak benda alahni..masa tu orang larang aku..tapi siap aku pertahan..pelaburan oil n gas la..persisr pantai la..hahhaha..ini masaalah hukum..apa aku kesah korang kaya dengan hyip..duit korang..betultak..eh ustaz ustaz pon masuk tau..ko ingat semua ustaz betul ke..aku pon budak syariah...depa dapat title ustaz tu sbb belajar syariah..tapi amalan tak tentu lagi..lagi lagi bab duit...gegng geng ustazni tak kira yang menyokong pas ke umno ke ni kalau bab duit..tamak haloba..dan kebanyakan ustaz ustaz ni ilmu pasal kewangan zero..otak lembu..asal ada lubang duitje yng boleh buat keutungan,,masuk,,bagi depa kalau tak melibat arak..betina..bhabi..kira halal sumenye..sebabtu ustz ustaz banyak masuk hyip...sedar sedarla woi..kat akhirat nanti tak cukup tanah korang nak lari nak kene balun dalam api neraka..... tapi sbb duit korang..ada yang balik modal dah,,ada yag dapat juta juta..risau apa..hangpa handal nak jawab depan allah nanti...taboh je la..layann


sebenarnya ada beberapa tajuk lagi nak sentuh..tapi ada kes besar bakal berlaku dalam biz akuni,,mungkin lambat sikit aku nak habiskan..kes aku ni pon menarik gak..nanti la aku tulis gak..sebab akan jadi panduan untuk korang gak

No comments:

Post a Comment