aku tkde landg page pn..aku bt direct linkng..adkh sbab tkde lndg page cpc jd tggi?
ni list keywords y aku guna
best wii games
download games wii
download james bond wii game
download movies wii
download wii fit
download wii game
download wii media
download wii movie
download wii movies
download wii music
downloading songs wii
games for wii
how to download wii games
nintendo wii games download
wii download
wii downloadable song
wii downloadable songs
wii downloads
wii fit download
wii game download
wii game downloads
wii games
wii games download
wii games sale
wii guitar hero download
wii james bond download
wii media
wii media download
wii media downloads
wii movie downloads
wii movies download
wii music
wii music download
wii music downloads
wii music mp3
wii music video download
wii music video downloads
wii song downloads
wii songs download
wii songs downloaden
wii songs downloads
wii tv show download
wii tv show downloads
wii video download
wii video downloads
sorrylah aku mmg zero....ape2 aku nekad tuk blajar n buat jgk niche mrktg ni.
ni list keywords y aku guna
best wii games
download games wii
download james bond wii game
download movies wii
download wii fit
download wii game
download wii media
download wii movie
download wii movies
download wii music
downloading songs wii
games for wii
how to download wii games
nintendo wii games download
wii download
wii downloadable song
wii downloadable songs
wii downloads
wii fit download
wii game download
wii game downloads
wii games
wii games download
wii games sale
wii guitar hero download
wii james bond download
wii media
wii media download
wii media downloads
wii movie downloads
wii movies download
wii music
wii music download
wii music downloads
wii music mp3
wii music video download
wii music video downloads
wii song downloads
wii songs download
wii songs downloaden
wii songs downloads
wii tv show download
wii tv show downloads
wii video download
wii video downloads
sorrylah aku mmg zero....ape2 aku nekad tuk blajar n buat jgk niche mrktg ni.
Ko masuk WA ke tak?? Sebab kalau ko masuk WA mustahil ko akan buat
silap mcm ni.. unless ko memang tak follow 8 week action plan dia. Well..
aku assume ko tak masuk lagi then.
Satu nak tanya.. semua keyword tuh ko sumbat masuk dalam satu adgroup ek?
Padan la..
Ko kena buat grouping ikut common keyword. Ada tiga benda ko kena
take note:
1) Always ensure yang keyword yang ko guna semuanya highly targetted.
Currently ko nyer keyword cukup-cukup general. Even kalau ko dapat
buatkan supaya ads ko keluar dan googla display di page 1.. ko akan habis
banyak duit mainly because ko bid keyword yang general.. dan sebab
most people yang klik iklan ko adalah 'info searchers'.
2) Jangan lebih dari 25 keyword dalam satu adgroup. But ideally aku cuma keep
satu adgroup 5 keyword.. so bila tambah dengan [] dan "" maka ia jadi 15.
Maksud aku:
How to get my ex back
"how to get my ex back"
[how to get my ex back]
Ko ni.. dah lebih sangat nih. Ad ko akan jadi kurang efisyen nanti.
3) Group kan keyword ko ikut common keyword rules.
Sebagai contoh..
Keyword:
How to get my ex back
Common keyword dia adalah get my ex back.
Kita amik contoh dari WA plak sebab aku malas nak wat contoh baru:
Campaign Name: WealthyAffiliate.com
Common Keyword: Make Money Home
Keywords:
make money at home
[make money at home]
"make money at home"
make money home business
[make money home business]
"make money home business"
make money from home
[make money from home]
"make money from home"
way to make money from home
[way to make money from home]
"way to make money from home"
how to make money at home
[how to make money at home]
"how to make money at home"
Dan hanya itu sahaja keyword yang ada dalam adgroup tuh.
Lepas tuh ad ko akan nampak mcm ni lah:
Make Money From Home
Want To Make Extra Money
From Home? Find Out How.
WealthyAffiliate.com
Bila dia dah bold banyak tuh.. usually bermakna ad ko sangat
relevent.. hence cheaper CPC and higher ad place.
Basically.. ko pick dari list keyword ko.. dan carik common keyword dalam
tuh.. and pecahkan dari situ.
Jom kita try:
Adgroup 1: wii song download
wii song download
"wii song download"
[wii song download]
wii song downloads
"wii song downloads"
[wii song downloads]
wii songs download
"wii songs download"
[wii songs download]
wii songs download
"wii songs download"
[wii songs download]
wii songs downloaden
"wii songs downloaden"
[wii songs downloaden]
Nampak?? 5 keyword based on common keyword wii song download.
Bila combine dengan match type and exact type.. jadi 15 keyword.
That's how you do things with PPC.
Most of the time both WA, Beating Adwords and sebarang bentuk buku dari
Perry Marshal akan recommend tak lebih dari 15 keyword (or 25.. on average).
Aku personally rekomen tak lebih dari lima.. unless keywords yang lebih tu
betul-betul perlu atau best.
A little note to you though..
Personally aku tak tahu niche ko and aku takde pengalaman langsung buat
niche berkaitan game.. so maybe ko patut buat research yang lebih mendalam
dan in-depth berkaitan keyword ko untuk pastikan ko tak kan target 'info-searchers'.
Salah satu teknik yang Kyle & Carson tekankan dalam WA adalah pemahaman
tentang buying cycle. Setiap customer ada buying cycle..
Daripada info-searcher --> Jumpa produk --> Research pasal produk --> Beli
Dalam cycle ni.. kita nak pastikan seboleh-bolehnya ads kita akan keluar masa
stage 3 iaitu bila customer research tentang sesuatu produk tu. Chances of
them buying are higher.
However niche ko adalah wii dan aku takde pengalaman tentang buying cycle
dalam niche nih.
Nevertheless.. ko baru jer target satu niche yang boleh tahan bagus nya and
boleh buat ko USD 10,000 sebulan. In fact kalau satu Tanya@Putera dive into
this niche pun.. ko punya keuntungan masih takkan terusik.
Nak tahu kenapa??
Sebab christmas is coming. Graph for WII dalam google trends are about to
go up dramatically (well.. that's what happened last year).. bini aku pernah
buat niche ni dulu (dia buat niche berkaitan bakery.. dress and games..
specifically anything xbox 360 and wii related) but aku tak boleh tanya dia
mcm mana dia buat.. jatuh la martabat aku karang pasal aku yang ajar
dia
Padahal masa aku ajar dulu tujuan aku just nak supaya dia ada duit untuk
dia berbelanja tanpa perlu mintak pada aku.. tak sangka plak mcm ni
jadinya.. aiseh. Hahaha...
QUOTE (Swing @ Nov 11 2008, 11:47 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Selepas sebulan lebih dalam bidang nih, (read, learn, research, confuse, procrastinate etc) baru start ambik next step. Launch campaign! haha
Memang betul la, bila dah confuse, panic, next yang datang dulu adalah procrastinate.
Aku ni slow sikit, dah learn sampai hujung lupa pangkal, baca pangkal lupa hujung, sampai hujung lupa in between. LOL. Last2 tangguh sampai takda action pun. Niche yang dah research pun ntah kemana. Asyik lompat niche jer. So aku decided to act. Aku tak expect sangat dari campaign ni. Cuma nak tau feeling, get experience and learn from error. Harap2 boleh faham skit how things work. Btw, harap dapat tolong tengok dan bagi pendapat sket....
Ada beberapa soalan nak tanya,
1) Apa tu Impression? Tinggi lagi bagus atau sebaliknya?
2) Perlu ker aku amik berat pasal location untuk ad? Jauh beza ker kalau US only, Canada only or whole europe? Should i focus on smaller location?
3) First day, 17 click jer. avg CPC $0.32. Bila bandingkan dengan WA punya case study (100++ clicks), mcm jauh sgt beza. Apa yang kurang? Niche tak berapa bagus is it?
FYI, direct link, so takda landing page. content network halfway, aku offkan.
Sebarang opinion, advise or suggestion sgt dihargai.... really confuse skrg ni.
TQ!
Memang betul la, bila dah confuse, panic, next yang datang dulu adalah procrastinate.
Aku ni slow sikit, dah learn sampai hujung lupa pangkal, baca pangkal lupa hujung, sampai hujung lupa in between. LOL. Last2 tangguh sampai takda action pun. Niche yang dah research pun ntah kemana. Asyik lompat niche jer. So aku decided to act. Aku tak expect sangat dari campaign ni. Cuma nak tau feeling, get experience and learn from error. Harap2 boleh faham skit how things work. Btw, harap dapat tolong tengok dan bagi pendapat sket....
Ada beberapa soalan nak tanya,
1) Apa tu Impression? Tinggi lagi bagus atau sebaliknya?
2) Perlu ker aku amik berat pasal location untuk ad? Jauh beza ker kalau US only, Canada only or whole europe? Should i focus on smaller location?
3) First day, 17 click jer. avg CPC $0.32. Bila bandingkan dengan WA punya case study (100++ clicks), mcm jauh sgt beza. Apa yang kurang? Niche tak berapa bagus is it?
FYI, direct link, so takda landing page. content network halfway, aku offkan.
Sebarang opinion, advise or suggestion sgt dihargai.... really confuse skrg ni.
TQ!
Impression adalah jumlah berapa kali ko punya ads dah ditayangkan.
100 impression bermakna ads ko dah ditayangkan 100 kali.
Apa yang baik adalah kalau impression 100 kali.. klik pun 100 kali. LOL
Ko faham tak?? Kalau faham then basically ko boleh jawab sendiri la
samada tinggi bagus atau rendah bagus.
For sure.. aku mesti suka kalau impression tinggi (benda ni
depend pada adspend per day ko) dan dalam masa sama CTR pun tinggi
Pasal location ad.. ya.. ko kena ambil tahu.
Most of the time newbie akan cuba target the whole world untuk PPC..
but its best kalau ko dapat study demographic orang dalam niche ko
sebelum ko decide di mana ad ko nak keluar. Jgn main target the whole world
terus mcm si Phoenix masa dia baru bermula dulu.
Buat camnih... ko study dulu customer ko paling ramai negara apa.. then
construct campaign adwords ko.
Well.. for instance.. ko for sure taknak jual Xbox360 pada orang Somalia
and at the same time taknak jual senjata or safari related stuff pada
masyarakat Malaysia kan??
Perihal nombor 3 tuh.. bukan niche ko tak bagus. Bini aku buat cake jugak elok jer.
Research ko tak cukup tuh... ada slack memana. Or perhaps ko tak faham apa
yang customer nak.
But as a side note.. cake ni selalunya zaman recession memang orang
tak minat. LOL
QUOTE (Coisox @ Nov 12 2008, 11:01 AM) <{POST_SNAPBACK}>
uih... dahsyatnye PPC nie. Kalau satu click 30 sen, means kena cari produk commission >USD10 (andaikan conversion rate 3%).
Kepada otai, based on pengalaman korang:
1. Conversion rate utk top produk korang berapa?
2. Conversion rate utk worst produk korang but still want to maintain berapa?
Satu lagi, berkenaan clock afiliate link, somehow aku rasa kalau affiliate link ke Amazon lebih better reveal compare to clock atau teknik frame (macam software Profit Protector). Sebab bila org nak bayar pakai credit card, kalau nama domain kat address bar tu still kita punya instead of Amazon (atau TinyURL...), diorang yakin ke? Macam ClickBank, most people know they had 60-days satisfaction guarantee. Bukankah kalau reveal lebih meyakinkan pembeli?
Kepada otai, based on pengalaman korang:
1. Conversion rate utk top produk korang berapa?
2. Conversion rate utk worst produk korang but still want to maintain berapa?
Satu lagi, berkenaan clock afiliate link, somehow aku rasa kalau affiliate link ke Amazon lebih better reveal compare to clock atau teknik frame (macam software Profit Protector). Sebab bila org nak bayar pakai credit card, kalau nama domain kat address bar tu still kita punya instead of Amazon (atau TinyURL...), diorang yakin ke? Macam ClickBank, most people know they had 60-days satisfaction guarantee. Bukankah kalau reveal lebih meyakinkan pembeli?
Satu click 30 sen ek?? Kasi dapat $0.03 la (kalau ada ko terbaca $0.30 tuh.. typo kot
oleh sesiapa di atas. Mesti si crown demam kot type pun tak betul.. hahahah)
Perihal conversion rate ni.. aku tak pernah peduli. What I care is as long as ROI is
above 100%. Itu saja. Below and I'll scrapped the product. Malas fikir banyak..
kasi pening saja.
Pasal cloak aff link tuh.
Why not ko sendiri cuba?? Buat dua landing page yang satu cloak.. and the other
one un-cloak (pure aff. link) then see for yourself yang mana conversion lebih
tinggi.
Okay.. this is just as a complimentary insights untuk korang semua.
ReplyDeleteBerkenaan customers buying cycle. I̢۪ll be as brief and short as possible sebab aku nak tgk movie plak lepas nih.
Customer Buying Cycle
Ada tiga tahap semuanya:
1) Research Phase - dimana diorang tengah cari maklumat / info tentang sesuatu topic.
2) Decision Phase - dimana diorang tengah membanding beza beberapa produk dan lebih cenderung untuk mencari maklumat berkaitan product tu atau review.
3) Buying Phase - finally.. diorang dah buat keputusan and have decided.. to buy!
The Relevant Marketing Method
Pada peringkat 1.. customer selalunya tak membeli.. but on some occasion THEY MIGHT. However kemungkinan diorang nak beli tu tipis la.
Cara terbaik nak dapatkan customer dari fasa ini adalah melalui opt-in form dalam mini-site kita. Basically.. through squeeze page kalau ada.
But most of the time aku takkan bother sangat. Although Kai Kiske and currently Phoenixwunin himself are very fond of first phase buying cycle punya orang.
Ofcourse.. kalau ada apa-apa maklumat atau idea best yang korang ada.. feel free to try lah.
Pada peringkat kedua.. customer memang lebih cenderung untuk membeli but.. THEY MIGHT NOT BUY. Memang kecenderungan nak membeli tinggi.. tapi kemungkinan diorang tidak membeli masih tinggi.
Cara terbaik.. capture diorang dalam opt-in page jugak. Style yang sorang member kami buat adalah.. untuk first phase dia akan tangkap customer dalam opt-in dalam mini-site dia.
For second phase.. dia tangkap customer dalam opt-in dalam satu squeeze page yang specific.
ReplyDeleteTake note ya.. mini-site dgn squeeze page berbeza. Dalam hal ni.. mamat ni guna home page untuk mini-site dia for first phase.. and squeeze page baru untuk second phase. Bila buat squeeze page specific.. dalam masa yang sama kita boleh kasi offer untuk customer kita beli terus straight via affiliate link dalam squeeze page kita (yang mana usually kita tak letak aff. link dalam home page).
However aku generally tak pernah bother dengan first phase or second phase.. and tak rekomen sangat korang yang buat PPC untuk aim for first and second phase.
Pada peringkat ketiga.. customer punya kecenderungan untuk membeli adalah amat tinggi. This is where and when.. we want our ads to show up.
Kerja kita sekarang adalah tarik customer masuk directly kedalam targeted landing pages kita melalui Google Adwords.
That is why kita nak ads and keywords kita amat-amat relevant.. supaya QS kita tinggi and dalam masa yang sama kemungkinan customer beli adalah almost 90%.
Ada paham so far??
One thing though yang korang kena take note jugak.
The thing about customers buying cycle is, it is a fact.
However the way we approach it is merely our way of doing things. It is what we have been doing all this time and working for us.
Maknanya.. kalau korang rasa korang ada idea yang boleh diguna pakai untuk uji kaji.. then feel free to do so.
Remember.. there̢۪s no right and wrong in this business.. as long as customer beli.. then matlamat korang tercapai lah.
That̢۪s all..