banner

Saturday, September 13, 2014

Masalah Faraj Kering

Punca antara kekeringan faraj fisiologi antara faktor-faktor perubahan hormon atau kesan sampingan ubat-ubatan, isu emosi dan psikologi seperti kurang keinginan atau kebimbangan walaupun. Nasib baik ada hampir banyak pilihan bagi pelepasan faraj kering kerana terdapat sebab-sebab. Langkah pertama dalam merawat kekeringan faraj memikirkan sumber ketidakselesaan, terutamanya jika faraj kering menyebabkan seks menyakitkan. 

Terdapat beberapa keadaan yang boleh membawa kepada kekurangan pelinciran faraj: perubahan hormon. Salah satu punca yang paling biasa daripada kekeringan faraj adalah pengurangan tahap estrogen semasa menopaus, perimenopause, selepas bersalin, atau semasa menyusukan anak. Rawatan kanser seperti kemoterapi dan radiasi untuk pelvis juga boleh membawa kepada estrogen rendah dan penurunan dalam pelinciran faraj. "Faraj bergantung kepada estrogen untuk Kesihatan," kata Irwin Goldstein, MD, Pengarah dari seksual perubatan San Diego, sebahagian daripada Hospital Alvarado dalam ubat-ubatan San Diego, California. 

Ubat-ubatan Alergi dan sejuk yang mengandungi antihistamin serta ubat-ubatan asma boleh mempunyai kesan pengeringan di dalam badan dan menyebabkan pengurangan pelinciran faraj. Tidak cukup rangsangan. Dalam sesetengah kes, kekeringan faraj boleh disebabkan oleh libido rendah atau masalah seksual dengan seorang rakan kongsi. "Jika rakan kongsi yang mempunyai prestasi yang lemah dan ejakulasi awal, ia boleh menyumbang kepada kekeringan faraj," kata Dr. Goldstein. Perengsa. Sesetengah wanita alah kepada bahan-bahan kimia dalam sabun, produk kebersihan, pewarna dan minyak wangi. 

"Ramai wanita ada alahan detergen dan sabun," kata Goldstein. "Ada perengsa kepada perkara-perkara seperti Seluar dalam atau tuala." Alergen lain sebenarnya boleh termasuk minyak pelincir dan benda-benda yang boleh diletakkan di dalam faraj, kata Goldstein. Kebimbangan. Faktor-faktor psikologi dan emosi seperti tekanan dan kebimbangan juga boleh mendatangkan malapetaka pada keinginan seks dan membawa kepada kekeringan faraj apabila pelinciran faraj yang normal berlaku. "Apabila seorang wanita bimbang terdapat aliran darah yang tidak mencukupi," kata Goldstein, "jadi dia akan kekeringan." Bagaimana untuk Cegah dan merawat faraj kekeringan rawatan untuk kekeringan faraj bergantung kepada punca. 

Wanita yang mengalami masalah dengan pelincir faraj kerana perubahan hormon biasanya boleh mendapat manfaat daripada terapi estrogen. Dalam kes-kes tertentu, doktor mencadangkan rawatan setempat seperti estrogen faraj selit. Bagi wanita lain, terutama mereka yang mempunyai gejala-gejala seperti berkelip panas selain daripada kekeringan faraj, ubat untuk lisan atau tampalan kulit yang melepaskan estrogen seluruh badan adalah satu pilihan. Dan dalam sesetengah kes, kedua-dua pendekatan boleh digunakan bersama-sama untuk berkesan merawat kekeringan faraj. "Rawatan hormon estrogen tempatan yang dimasukkan ke dalam faraj dalam bentuk cincin, pelet atau krim yang boleh melengkapkan ubat sistemik yang menimbulkan sistemik tahap estrogen," kata Goldstein. Selain terapi estrogen-based, berikut adalah beberapa pendekatan lain yang boleh membawa kelegaan, terutamanya dari seks menyakitkan: minyak pelincir.

 "Terdapat pelbagai jenis minyak pelincir yang boleh membantu kekeringan faraj," kata Goldstein. Ini termasuk produk berasaskan silikon, berasaskan minyak dan berasaskan air. Minyak pelincir yang biasanya digunakan untuk membuat seks kurang selesa dan bukannya untuk jangka panjang pelinciran faraj. Pelembab. Menukarkan pelembab faraj boleh menjadi cara yang berkesan untuk mengurangkan kekeringan faraj selama beberapa hari dengan satu permohonan. "Ejen-ejen pelembap membantu memasukkan air ke dalam tisu faraj," kata Goldstein. Kekeringan faraj adalah satu keadaan yang biasa dan mengecewakan, tetapi terdapat cara untuk mengurangkan ketidakselesaan. Jika kekurangan pelincir menyebabkan seks menyakitkan, pastikan anda berbincang dengan doktor anda tentang semua rawatan yang mungkin.

No comments:

Post a Comment