banner

Friday, January 4, 2013

Sejarah Kesultanan Lanun



Sejarah Kesultanan Lan00n... tungguuuuu...::



aku ada cite lagi pasal tutttbritish ni... salasilah lanun temenggung yg merampas takhta dengan menjual bangsa dan agama dan negara dan masa depan Melayu kepada british laknatullah dibawah payung si raffles laknatullah...

atok moyang lanun temenggung nie lah tutt british (dan boleh dikatakan pengkhianat sebenar)... yg memerintah sebuah negeri... sampai skang keturunan lanun perangai samseng diwarisi dari bapak dia... sampai anak2 dia... sampai cucu cicit dia...

nak tanya mod boleh ke aku publish cite tu?... kang dicop anti sultan plak... walhal bukan keturunan sultan sebenar pun... keturunan temenggung tutt yg jual maruah bangsa dulu2...

camne?... nak publish ke idak?... sensitip wooo... 

camne arr?... kalau publish gerenti korang anak negeri tooot pun sakit hati tahu sejarah yg digelapkan ni... 





Apapun tunggu... tgh edit... panjang wooo...

PS: tekan Thanks dulu... kekekee... 
PS2: Encik Mod... boleh publish ke tak bley?... nanti aku kena penjara 1bulan lagi cam dulu... 

apapun tunggu... sensitip ni... silap2 kena OSA???... 



Pengenalan...

Kenal tak sapo ni?... garang tak?... ada rupa sapa ya ?...




Ni nama betul dia... Sultan Sir Abu Bakar ibni Daing Ibrahim (3 February 1833 – 4 June 1895)... Cantik dah molek nama tu...

Tapi sayang... hilang langsung kebanggaan Melayu Islam dia...

letak dalam sejarah nama rasmi... Sir ALBERT BAKER!...

dok lepak kat london pun lebih lama dari lepak dalam negara bersama rakyat jelata...

Mati pun bukan dekat negara tanah tumpah darah... tapi nun jauh dikolonial LONDON...  dan akhirnya baru dibawak ngan tongkang balik ke johor...

Ada kaitan lagi ngan cite DAHAGI SI SINGAPURA... PEMBUNUHAN ASKAR MUSLIM OLEH TENTERA KEPARAT JOHOR JMF!... 

Pada 11 Julai 2012 yang lalu, artikel CD bertajuk Polis diraja Johor mempersoalkan kewujudan Polis diraja Johor yang tidak diketahui tujuan penubuhannya - adakah di bawah Askar Timbalan Setia Negeri Johor atau dikenali sebagai Johor Military Force (JMF) atau adakah ditubuhkan sebagai polis bantuan yang dibenarkan di bawah penubuhan Akta Polis 1967 atau adakah hanya sebagai security guard?

Blog entry kali ini cuba membuat ulasan mengenai salah satu tulisan Uncleseekers bertajuk Sultan Johor Atau Kerabatnya? (Part 62) - Johor Military Force (JMF) Relevan atau Tidak? Ditegaskan sekali lagi, semua dakwaan Uncleseekers melalui artikel-artikel di blognya bukan semuanya benar dan bukan semuanya salah. Di dalam artikel berkenaan (yang ditulis melalui e-mail oleh Kamal Hisham mengenai JMF), dinyatakan JMF diwujudkan ekoran daripada kes Mighell v. the Sultan of Johore.

"Adakah betul JMF ditubuh hanya untuk menyelamatkan Sultan Johor yang telah disaman di England kerana melakukan pecah janji atau tak jujur pada janji nya kepada seorang wanita ? Ini berkaitan kes Mighell vs The Sultan of Johor? Adakah benar dari fakta kes itu, sudah pasti Sultan akan kalah kes , jadi dia cuba mengguna taktik berbelit sedikit iaitu mengunakan alasan 'raja berkedaulatan atau sovereign' sebagai cara lepaskan diri dari tindakan mahkamah - E-mail Kamal Hisham yang disiarkan dalam blog Unclessekers



Petikan akhbar Straits Times, 12 Disember 1893


Itu tidak benar! Kes tersebut dibicarakan pada tahun 1894, sedangkan JMF ditubuhkan pada tahun 1886 oleh Sultan Abu Bakar. Bermakna JMF ditubuhkan bukan disebabkan oleh kes Mighell v. Sultan of Johore (1894) 1 QB.

Mengikut akhbar Straits Times Weekly Issue, 12 December 1893 (muka surat 5), Albert Baker dan Jenny Mighell berkenalan pada bulan Ogos 1885. Walaupun kemudiannya Jenny Mighell mengetahui Albert Baker adalah seorang Maharaja, wanita itu masih menantikan Albert Baker selama 5 tahun. Hanya pada 30 Ogos 1893 Mighell membawa kes ini ke mahkamah. Akhirnya pada tahun 1894, Albert Baker terlepas daripada pengadilan kerana sebagai seorang Raja negeri-negeri Melayu, baginda adalah kebal dari sudut undang-undang.
Melihat daripada tarikh-tarikh tersebut jelas menunjukkan penubuhan JMF tiada kena-mengena dengan kes Mighell v. theSultan of Johore seperti yang didakwa di dalam blog Uncleseekers. 


Jadi, apakah alasannya JMF ditubuhkan?

Umum mengetahui keturunan Kesultanan Johor yang memerintah negeri Johor pada hari ini bukanlah waris kesultanan Johor yang sah. Mereka hanya berketurunan Temenggong, bermula dari Temenggung Daeng Ibrahim yang menggunakan tipu-helah dan muslihat untuk memerintah negeri Johor. 

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 747x516.


Si katik cuba mengingatkan rakyat Johor belajar sejarah. Harap dia pun tahu sejarah asal-usul nenek moyangnya hanyalah Temenggung Johor yang merampas takhta dengan tipu-helah dan muslihat bersama British

Temenggung Daeng Ibrahim dan kemudian anaknya Temenggung Abu Bakar merupakan pemerintah Johor de facto bukan bertaraf raja atau Sultan.

Untuk menjadi Sultan perlu mendapat pengikhtirafan dari Sultan-sultan yang berdaulat seperti Perak, Siak dan Lingga. Sebagai contoh Daeng Lumu ditabalkan menjadi Sultan Selangor yang pertama oleh Sultan Perak dan dihadiahkan sebahagian alat nobat Perak yang diwarisi dari Kesultanan Melayu Melaka untuk dijadikan alat kebesaran diraja Selangor. 

Begitu juga Bendahara Tun Zainal Abidin bin Tun Habib Abdul Majid diikhtiraf menjadi Sultan oleh Raja Pattani. Alat-alat kebesaran diraja Johor Lama semuanya disimpan di Pulau Penyengat oleh Engku Hamidah (isteri Sultan Mahmud Shah III) kerana tidak mahu ianya terlepas ke tangan lanun iaitu Temenggung yang ingin menjadi raja. 

Untuk menampakkan Temenggung Abu Bakar setaraf raja-raja di negeri Melayu yang lain, British menyarankan Temenggung Abu Bakar menggunakan gelaran Maharaja seperti raja-raja di India.




Nobat Kesultanan Johor Lama yang diberikan kepada Kesultanan Terengganu apabila Kesultanan Riau-Lingga runtuh. Nobat ini tidak diserahkan kepada keturunan Temenggong yang merajakan diri di Johor.........


Umum juga mengetahui JMF ditubuhkan ekoran daripada perjanjian Anglo-Johor Treaty 1885. British menasihati Sultan Johor untuk memiliki sebuah kekuatan tentera sendiri bagi melindungi institusi diraja dan juga negeri Johor. Selepas ini juga lah iaitu pada 1 Julai 1886, Maharaja Abu Bakar mula memakai gelaran Sultan.


Persoalannya, mengapakah British menasihati Maharaja Abu Bakar untuk memiliki tentera sendiri?

Persoalannya, mengapakah British menasihati Maharaja Abu Bakar untuk memiliki tentera sendiri?



1. Serangan Si Bongkok terhadap Temenggung dan British 

Lagu rakyat negeri Johor "Tanjung Puteri" dikatakan dicipta sekitar tahun 1950an bukan sahaja menceritakan mengenai keindahan negeri Johor, tetapi terdapat perkara yang perlu dikaji sejarahnya. Dalam lirik lagu tersebut ada disebut "Pusara Si Bongkok di lereng bukit, di tepi pantai Tanjung Puteri".

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1600x1200.

Pusara Si Bongkok yang hanya bernesankan sekeping papan diletakkan seorang lelaki pada 23 Januari 1981 selepas dia bermimpi didatangi Si Bongkok yang menyuruhnya menanda pusara berkenaan. Penulis novel sejarah, Abdul Latip Talib mengambil inisiatif sendiri untuk meletakkan nesan batu di pusara tersebut. Mana pergi kerajaan negeri?


Siapa Si Bongkok yang dimaksudkan? Si Bongkok memang nama asalnya manakala nama bapanya adalah Damak.

 Si Bongkok adalah merupakan seorang pahlawan Melayu yang menentang campur tangan British dalam pentadbiran dan ekonomi Johor dan juga menentang Temenggung Johor yang menjadi pemerintah de-facto Johor. 

Si Bongkok juga inginkan takhta kesultanan Johor yang ketika itu dikuasai Temenggung Daeng Ibrahim dikembalikan kepada pewaris asal iaitu Sultan Ali. 

Si Bongkok dan pengikutnya menyerang kapal-kapal yang melalui perairan Johor untuk berdagang di pelabuhan Tanjung Puteri dan Singapura. Tindakan itu menyebabkan aktiviti perdagangan dan ekonomi di Tanjung Puteri dan Singapura semakin merosot. British dan Temenggung Ibrahim menghantar angkatan laut Johor diketuai Laksamana Daeng Alek untuk menyerang Si Bongkok.

Serangan demi serangan gagal untuk mengalahkan Si Bongkok. Paglima Putih yang merupakan adik Si Bongkok adalah pengikut kepada Temenggung Ibrahim. Dikatakan Si Bongkok dan Palima Putih mencintai gadis yang sama iaitu Tanjung, anak kepada Datuk Penggawa Timur. Berlaku pergelutan antara mereka berdua dan Si Bongkok terbunuh.

Ada sumber mengatakan dalam pergelutan tersebut Si Bongkok membunuh diri dengan menggunakan senjatanya kerana tidak sanggup untuk bergaduh dengan adiknya sendiri. Persoalannya benarkah Si Bongkok membunuh diri? Mungkin sengaja direka-reka oleh mereka yang membenci perjuangan Si Bongkok yang menentang British dan Temenggung Ibrahim.

Kisah Si Bongkok yang menentang Temenggung Ibrahim dan British ini kemungkinan berlaku sekitar tahun 1855 hingga 1877. Mengapa 1855? Kerana ini adalah tahun dimana pusat pentadbiran Johor dipindahkan dari Teluk Belanga, Singapura ke Tanjung Puteri. Dan 1877 adalah tahun dimana Sultan Ali mangkat. Penentangan Si Bongkok mungkin berlaku di dalam tempoh tersebut.

Si Bongkok seakan dilupakan sejarahnya tidak seperti pahlawan menentang penjajah yang lain seperti Dol Said, Tok Janggut, Datuk Bahaman dan lain-lain adalah kerana Si Bongkok bukan sahaja membenci penjajah tetapi turut membenci Temenggung yang merampas hak Kesultanan Johor yang sah. Dan keturunan Temenggung yang dibenci itu lah merupakan keturunan Kesultanan Johor pada hari ini.


2. Perang Jementah 

Perang Jementah berlaku disebabkan sikap imperialis Temenggung Ibrahim dan anaknya Temenggung Abu Bakar yang ingin meluaskan lagi kekuasaannya ke atas Muar-Kesang yang menjadi hak Sultan Ali dan keturunannya di bawah Perjanjian 10 Mac 1855. ***** sangat kah Sultan Ali yang hanya menerima Muar-Kesang sedangkan lain-lain daerah dikuasai Temenggung Ibrahim? Ini lah muslihat Temenggung Ibrahim dan British yang kononnya akan menjadikan Melaka sebagai kota pemerintahan baginda. Itu sebabnya Sultan Ali dibenarkan tinggal di Melaka dan mangkat di Umbai, Melaka.


Tengku Mahkota Muar jauh lebih handsome dari TMJ katik


Sejak itu Sultan Ali dikenali sebagai Sultan Muar. Sultan Ali meneruskan tradisi dengan mewakilkan Raja Temenggung Muar sebagai wakil Sultan dalam pemerintahan. Muar diberikan kuasa autonomi dan diperintah oleh Raja Temenggung Muar sejak zaman Sultan Ibrahim (1677–1685). Muar adalah anugerah Sultan Ibrahim kepada Sayyid Ibrahim sebagai mas kahwin semasa perkahwinan Sultan Ibrahim (ayahanda kepada Sultan Mahmud Mangkat Dijulang) dan adinda Sayyid Ibrahim. Keturunan Raja Temenggung Muar inilah yang memerintah Muar sehingga Maharaja Abu Bakar menjajah Muar-Kesang.

Sultan Ali mangkat di Umbai, Melaka pada tahun 1877. Bermula lah pertikaian diantara 2 putera - Tengku Mahmood dan Tengku Alam. Pembesar Muar-Kesang termasuk Raja Temenggung Muar memberi sokongan kepada Tengku Alam kerana beliau adalah putera sulung Sultan Ali dari isterinya bernama Daeng Siti iaitu anak pembesar Bugis. Disebabkan pertikaian ini, British menawarkan Maharaja Abu Bakar sebagai pemerintah sementara Muar-Kesang sehingga krisis diantara 2 putera itu berakhir.

Untuk mendapat persetujuan pembesar-pembesar di Muar-Kesang, satu undian di Kuala Kesang dibuat. Maharaja Abu Bakar dan British menggunakan tipu muslihat sekali lagi dengan membeli dan mengugut pembesar-pembesar Muar-Kesang supaya mengundi Maharaja Abu Bakar. Jadi, British pun menyerahkan pentadbiran wilayah Muar-Kesang kepada Maharaja Abu Bakar. 

Ini menyebabkan Tengku Alam tidak berpuas hati dan akhirnya tercetuslah Perang Jementah pada 25 Oktober 1879. Dengan sokongan British, Maharaja Abu Bakar telah menang dalam Perang Jementah. Muar-Kesang jatuh sebagai wilayah jajahan Maharaja Abu Bakar dan sekaligus menghapuskan kekuasan Raja Temenggung Muar yang akhirnya dihapuskan oleh British pada 1902.


Wujudkah penulis yang berani menulis sejarah yang benar?

......kamilah keturunan lanuuuunnnn... ... Daulat Wakk Luuu... 
Jadi, penentangan yang berterusan terhadap keturunan Temenggung yang merajakan diri sendiri dan menjadi penjilat tegar penjajah British adalah sebenarnya faktor mengapa JMF ditubuhkan. Ini adalah fakta yang tidak berani disentuh oleh mana-mana buku sejarah yang kebanyakannya dikarang oleh pihak yang menang.

Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan oleh Uncle Seekers, masih relevan atau tidak JMF? Jawapannya adalah YA! 




1. Kebencian terhadap keturunan Temenggung yang semakin melebarkan empayar dan menjadi penjilat tegar British menyebabkan berlakunya pemberontakan dan peperangan di Johor. Oleh sebab itu, British menasihatiSultan Johor untuk memiliki sebuah kekuatan tentera sendiri bagi melindungi institusi diraja dan juga negeri Johor. Tanpa kekuatan ketenteraan, penentangan dari waris yang sah bagi Kesultanan Johor mungkin boleh berlaku sama ada dari keturunan Tengku Alam ibni Sultan Ali atau dari Tengku Mahmood ibni Sultan Ali. Tidak mustahil juga waris Raja Temenggung Muar yang selama ini memerintah Muar sebagai sebuah negeri yang merdeka turut akan membuat serangan.

Hingga kini tiada lagi kedengaran tuntutan takhta daripada Sultan Johor oleh waris-waris Kesultanan Melayu Melaka kerana tiada yang berani. Semua pergi kacau negeri Melaka yang tidak bersultan seperti kes Raja Norjan Shah atau Raja Ahmad Nasir yang menuntut takhta Kesultanan Perak. Umum mengetahui selepas jatuhkan Kesultanan Melayu Melaka, warisnya menjadiSultan Johor dan Perak.

Jadi, adalah relevan penubuhan JMF disini bagi melindungi Sultan-sultan dari keturunan Temenggung yang bukan berasal dari susur-galur raja yang sah bagi Kesultanan Johor daripada sebarang penentangan dan tuntutan takhta daripada waris yang sah. Dan kini JMF terus menjadi bodyguard anak-cucu Sultan Johor dan dibayar gaji oleh kerajaan menggunakan duit rakyat.


JMF berbangga kerana berjaya mematahkan pemberontakan oleh askar-askar India Muslim dari pasukan 5th Light Infantry di Singapura pada tahun 1915. Peristiwa yang dinamakan 1915 Singapore Mutiny (atau 1915 Sepoy Mutiny) juga dinamakan 1915 Dahagi Singapura bermula apabila British bercadang untuk menghantar pasukan tentera India Muslim dan Melayu untuk menentang Turki Uthmaniyyah. Seorang ulama tempatan bernama Nurul Alam Syah dan seorang saudagar Gujerat bernama Kassim Ali telah meniup semangat jihad di kalangan tentera Islam supaya tidak patuh kepada arahan British, ditambah pula dengan fatwa berjihad yang dikeluarkan oleh kerajaan Uthmaniyyah. Pada 15 February 1915, seramai 815 askar India Muslim dan 100 askar Melayu telah menyerang British menyebabkan 33 orang askar British terkorban.

British telah memohon bantuan dari JMF untuk mematahkan pemberontakan ini. Akhirnya JMF berjaya menangkap askar-askar yang memberontak yang menyeberang ke Johor merentasi Selat Johor semasa melarikan diri daripada buruan pihak British. Askar-askar India Muslim yang ditangkap oleh JMF ini akhirnya dijatuhkan hukuman bunuh dengan firing squad (rujuk gambar) manakala Nurul Alam Syah dan Kassim Ali di hukum gantung.

Boleh baca tulisan Prof. Madya Dr. Hafidzi Md Noor di link ini. Sejarah JMF menjadi tali barut British dan sanggup menyebabkan saudara sesama Islam terbunuh mungkin membanggakan mereka. Itulah relevannya penubuhan JMF sebagai sekutu British yang sanggup melebihkan British dari umat Islam.

3. Mengikut tulisan Dato' Onn Jaafar bertajuk "Tyranny in Johore" semasa menjadi wartawan Sunday Mirror (boleh dibaca buku bertajuk One Man's Will - A Portrait of Dato' Sir Onn Bin Jaa'afar di mukasurat 264, semasa pemerintahan Sultan Ibrahim, askar-askar JMF dikerah sebagai buruh paksa untuk membina padang lumba kuda dan juga membuka ladang di Pagoh, Tasek Utara dan Pasir Pelangi untuk Sultan. Ini boleh dikatakan sebagai antara sumbangan terpenting askar-askar JMF di dalam sejarah negeri Johor kerana berkhidmat sebagai buruh paksa untuk Sultan Johor.


4. Apabila pasukan tentera Jepun dibawah Jeneral Tomoyuki Yamashita memasuki negeri Johor, khususnya bandar Johor Bahru, pasukan JMF tidak langsung memberikan sebarang tentangan atau terlibat dalam pertempuran menentang tentera Jepun. Sultan Ibrahim terpaksa meninggalkan istana dan berpindah ke Batu Pahat. Jeneral Yamashita dan tentera Jepun menjadikan Istana Bukit Serene, Johor Bahru sebagai markas tentera. Persoalannya, mengapa askar-askar JMF tidak berani melawan Jepun?

Begitu juga semasa Konfrontasi Indonesia-Malaysia (1962-1966), askar-askar dari Singapore Infantry Regiment seramai 25 orang telah diserang hendap oleh sekumpulan pengganas Indonesia pada 28 Februari 1965. Dalam kejadian itu, 8 orang askar telah terkorban manakala 5 orang tercedera. Sekai lagi, di mana askar-askar JMF dibawah pemerintahan Sultan Ismail pada masa itu yang hebat-hebat kononnya ditubuhkan untuk mempertahankan negeri Johor? 

Masih relevan kah JMF? Ya, masih relevan sebagai bodyguard Sultan dan kerabatnya. Biar lah negara kena serang dengan musuh, yang penting Sultan dan kerabatnya selamat. Apa terjadi kepada rakyat jelata tidak penting. 



5. JMF juga memainkan peranan penting bagi kes-kes yang rakyat secara umumnya sudah pun tahu. Sebagai contoh rujuk kes-kes Public Prosecutor v. Tengku Mahmood Iskandar & Anor., (1973) Public Prosecutor v. Tengku Mahmood Iskandar & Anor., (1977), Peristiwa Gomez 1992 dan lain-lain lagi. Peristiwa Gomez 1992 sudah cukup menceritakan tugas JMF.

Menurut kisahnya, Douglas Gomez dipanggil mengadap di Istana Bukit Serene pada 30 November 1992. Sultan Johor yang memukulnya dikelilingi 6 lelaki berseluar jeans dan berbaju-T serta antara 10-12 orang askar JMF. Itu satu contoh penglibatan JMF memukul rakyat, banyak lagi kes yang rakyat pun tahu. Begitu banyak jasa dan bakti JMF kepada rakyat jelata yang membayar gaji mereka.


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 861x490.

Contoh jadual gaji askar JMF berpangkat Kapten


Jadi, berbalik kepada soalan Uncleseekers sama ada JMF masih relevan atau tidak - jawapannya mudah, YA!

JMF adalah perlu untuk memastikan keselamatan Sultan dan kerabatnya yang takut dengan bayang-bayang sendiri, juga penting sebagai kuli batak dan bodyguard. Mungkin itu saja yang mampu dibuat kerana sejarah menunjukkan betapa pengecutnya mereka sewaktu negara betul-betul memerlukan mereka.


Kem baru JMF seluas 20.71 hektar dijangka siap 2014


Kerajaan Johor memperuntukkan RM118.7 juta untuk membina kem baru JMF di Jalan Datin Halimah, Johor Baharu harus dipuji. Biarlah rakyat menanggung perbelanjaan askar-askar yang menjaga Sultan Johor dan kerabatnya. Sebagai balasan kepada rakyat yang memberi askar-askar dan anak isteri mereka makan dan minum - mungkin akan ada lagi rakyat yang ditumbuk dan disepak terajang. Persetankan dengan rakyat, yang penting bayangan tuhan dimuka bumi ini dijaga dengan sebaik-baiknya. 


Sejarah di sekolah ditulis oleh orang-orang yang menang.



...FIN... 

No comments:

Post a Comment