banner

Tuesday, April 30, 2013

Majoriti Penjawat Awam Putrajaya Sokong Husam

Apabila penjawat awam di Kementerian XXX menulis : 

Pilihanraya ni adalah medan untuk mereka yang bertanding menawarkan kaedah terbaik bagi mereka mentadbir Negara, jadi aku lihat manifesto serta kelayakan calon dan parti yang bertanding. Kelayakan ini termasuklah juga track record serta sedekat mana mereka dengan ciri-ciri pemimpin mengikut acuan Islam. Lagipun, kita orang Islam buat keputusan kena fikir sampai hari Akhirat sebab banyak ayat Al-Quran sebut tentang pengikut akan disusun ikut pemimpin yang mereka pilih masa di dunia & lepas tu ikut saf Nabi Muhammad. Kalau pemimpin yang dipilih nanti dibangkitkan dalam group lain daripada saf Nabi, apa pula harapan pengikut? Jadi, neraca aku sebagai orang Islam senang. 

So, siapa akan aku pilih? Setakat ini sebagai penjawat awam, jujurnya manifesto PR utk penjawat awam yang dinyatakan oleh Dato Husam bila bertanding di Putrajaya amat menarik sebab ia dibuat betul-betul memahami isi hati aku. Pertama, soal rumah. Rumah mahal satu hal, tapi bila buat pinjaman kerajaan pun kena ada caj & faedah pula. Dato’ cadang kalau PR menang, faedah & caj pinjaman ni mereka akan buang sebab tak logik orang kerajaan kerja untuk kerajaan dan rakyat, tapi kena caj atas benda-benda tu. Lainla kalau buat loan bank sebab bank tu buat bisnes. Kerajaan Kelantan yang bajet terhad tu pun dah lama buat, x bankrap pun negeri, so bagi aku realistik. Lepas tu Dato’ janji, kalau PR review balik cara urus kewangan negara & boleh tutup kebocoran berpuluh billion setahun spt yang Ketua Audit Negara bagitau, PR bercadang nak bagi 4 bulan bonus kepada penjawat awam utk tahun pertama perintah. Honestly, aku ragu juga betul ke boleh buat? Tapi kerajaan sebelum ni pun x pernah bagi lebih 2 bulan, so nak juga aku tengok & nothing to lose pun. Pikir-pikir balik – kutipan cukai LHDN diumum setiap tahun naik berbillion, member-member dalam kompeni kerajaan seperti Petronas, TNB, Telekom, PNB, ada yang dapat bonus sampai 6 bulan, padahal tu kira hak kerajaan & hak rakyat macam aku jugak, kenapa kemakmuran tu x boleh dikongsi dengan adil? So, aku akan pilih PR sebab nak tengok setakat mana diorang boleh bagi. Staf aku yang 41 kebawah pulak akan dikecualikan income tax. Make sense sebab ada staf bawahan aku ni terpaksa buat dua kerja cashier kat Tesco, meniaga pasar malam nak tanggung family. Relief2 mcm ni campur janji PR utk toll free, air free 20cubic, kurang2 boleh bantu depa utk stay malam di rumah didik anak2, produktiviti pun meningkat sbb fokus satu kerja aje. Yang terbaru, PR nak bayar gaji ikut minggu yang lebih adil kerana rupa-rupanya ikut sistem gaji bulanan sekarang, setahun dikira 12 bulan = 12 x 4 = 48 minggu, sedangkan ikut sistem mingguan, setahun = 52 minggu. Jadi ada 4 minggu dlm sistem skrg yg gaji x dibayar. Jadi, nanti kalau PR naik, kakitangan awam akan dapat 1 bulan gaji lebih dalam setahun, Alhamdulillah. Kalau tengok track record, Dato’ Husam & PAS Kelantan antara kerajaan yang mula-mula introduce polisi yang dekat dengan penjawat awam – hari berkerja 5 hari, cuti bersalin 60 hari, cuti untuk suami, rumah/quarters wajib paling kurang 3 bilik, pinjaman x ada faedah etc..so worth it utk aku tgk stkat mana dia perform di peringkat Pusat. Kalau x jalan, next PRU aku tukarlah. 

Tak takut ker? Hehehe..ramai tanya kat aku benda ni..aku check dgn kawan2 lawyer, sekarang undi 100% rahsia sebab no. siri dah ditiadakan atas kertas undi. So, apa nak takut lagi? Takut yang mutlak pada Allah – Dia yang bagi rezeki – Kalau PM & satu dunia nak bagi aku naik pangkat, tapi Allah kata tak, tak naik. Kalau satu dunia tak nak bagi aku 10sen, tapi Allah kata bagi, dapat..Smile . Lagipun x ke pelik kena takut. Bahkan takut itu tunjukkan something wrong dengan system yg ada & sah2 kena ubah. 

Tak kenang budi ke? Hehehe..ini satu yg selalu member2 dok tanya. Jujur, aku berterima kasih dengan kerajaan BN sebelum ni. Banyak pembangunan fizikal dibuat. Macam Putrajaya ni, infra dia bagus. Tapi untuk isi dengan benda2 bersifat dalaman ni, aku rasa PAS sbgai komponen PR lagi layak. Pergi ajelah Bangi sekarang. Sejak PAS & PR pegang Selangor, aku tengok parking Masjid Hijau tu penuh & sibuk selalu time solat & kuliah maghrib. Masjid & surau lain pun aku tengok sama. Orang x pergi surau x nampak la benda2 macam ni kan? ☺.. BN buat sekolah, tapi aku nak PAS yang isi dengan pendidikan Islam diorang mcm Tahfiz Sains di Kelantan. BN buat masjid, tapi aku nak PAS yang isi dengan program ulama2 yg boleh menyentuh hati & didik aku & keluarga. BN buat highway, tapi aku nak PAS & PR ‘free’ kan dia dari tol mcm Ustaz Hadi Awang bagitau Islam haramkan cukai jenis pukul rata org miskin & org kaya. Wakil2 rakyat PAS & PKR pun aku tahu ramai jenis kaki surau. So, aku berterima kasih dengan UMNO/BN, tapi aku lebih bersyukur pada Allah Taala dgn pilih wakil rakyat ikut acuan Dia. 

Tak takut DAP ke? Hahaha… DAP bertanding 51 kerusi aje daripada 222. Nak pegang negara mcm mana? Calon Melayu Islam PAS, PKR & 2-3 org DAP pun ada 145 orang lebih ramai dari 132 calon Islam dalam UMNO/BN. Apa nak takut? Lagipun DAP ini mcm MCA dalam BN lah. Ada kakitangan awam yang bengang juga dengan DAP sebab kenyataan Tony Pua yang sebut nak kurangkan bilangan kakitangan yang ada. Tapi aku check dlm kenyataan Dato Husam terbaru, semua kekal, bahkan yang kontrak pun akan dinilai untuk ditetapkan jawatan. 

Tak takut dengan Anwar ke? Hehehehe…ini pun satu. Kesian pun ada aku kat Datuk Seri Anwar & keluarga dia. Masa belajar di MCKK, dia yang tubuhkan Badan Agama sekolah, lepas tu kembangkan ABIM, sekarang lepas keluar UMNO kena kata macam2. Sejak pemuda, kalau kita google dia aktif dalam belia Islam Antarabangsa dan rapat dengan ulama2 besar spt Dr Yusof Qardhawi, Prof. Ismail Ibrahim & Syeikh Jabir Al-Awani. Memang media mainkan kata2 ramai kawan2 dia yang tinggalkan dia dan kata macam-macam, tapi in the end, aku tengok juga bagaimana pembentukan keluarga kerana itu asas kejayaan seorg lelaki atau suami. Isteri dan anak-anak dia nampak lebih dekat dengan Islam berbanding ramai kalangan kita pun. Aurat jaga, personality pun jaga. Nak hipokrit susah benda-benda ni kalau sampai berpuluh tahun. Ada kawan2 kita yang dok Melbourne bagitau anak-anak Anwar dihantar sekolah agama Darul Taqwa. Kalau nak jadikan mereka ni liberalist, pluralist, buat apa hantar anak sekolah agama? 

OK lah, ini pandangan aku. In the end, mcm aku cakap tadi, sebagai kakitangan awam, aku berterima kasih pada kerajaan UMNO/BN selama ini. Tapi untuk move forward mengisi pembangunan fizikal itu, aku nilai PAS & PR lagi layak terutama pembaharuan2 mereka utk kakitangan kerajaan dan juga masa depan Islam. Chow dulu. Wassalam.

Monday, April 29, 2013

Mempergunakan UMNO

Part 1: Mempergunakan UMNO

Kami didalam Watchers Group sebenarnya percaya bahawa sistem demokrasi, sosialis, komunis, kapitalis dan lain-lain ideologi kenegaraan yang wujud masa kini akan digantikan oleh sistem khalifah Islam suatu masa nanti kerana itulah yangtermaktub dalam jadual kejadian akhir zaman.

Malahan saya pun berpendapat bahawa kesemua parti politik di Malaysia termasuk UMNO dan PAS akan lenyap juga suatu masa nanti iaitu apabila kesemua orang melayu akhirnya bersatu di bawah panji hitam.(InsyaAllah).

Itu persoalan yang saya yakin pasti akan berlaku di masa akan datang apabila sistem khalifah tersyiar semula di seluruh duniaselepas kemenangan Imam Mahadi menumpaskan As-Sufyani.

Tapi kata kunci nya di sini ialah semua itu akan berlaku di MASA AKAN DATANG.. Iaitu mudah-mudahan ketika anak-anak kecil dizaman kita telah membesar. Mudah-mudahan mereka akan menikmati masa depan yang gemilang, akidah yang cemerlang dan hidup aman makmur di bawah khalifah Islam itu.

Cuma kita perlulah pula memikirkan apa sumbangan kita kepada anak-anak kita.

Jika anda yakin New World Order - agenda Dajjal(NWO) bakal tiba, jika anda yakin As-Sufyani bakal menjelma dan jika anda yakin bahawa pilihanraya ini adalah pilihanraya dalam konteks akhir zaman, maka tidak dapat tidak kita harus menerima hakikat bahawa sehingga sampai masanya Imam Mahadi dibaiah'kan maka masa depan mendatang ini akan menjadi agak suram.


Di dunia arab sudah berlaku kebanjiran darah di merata-rata, di seluruh dunia ekonomi semakin tenat, matahari yangmemancarkan panas sehingga mengubah cuaca, kejatuhan nilai dollar yang bakan menyebabkan inflasi, kekurangan makanan yang akan membawa kebuluran dan lain-lain.

Di negara kita pula sekiranya Luciferian memerintah maka akan berhamburan arak dan judi di setiap kampung dan bandar, tumbuhlah gereja dan pusat maksiat di merata-rata dan akan mendaratlah paderi dari Indonesia, Filipina dan Eropah yang akan menghulurkan umpan untuk cuba memurtadkan anak-anak kita.

Saya rasa tugas kita sebagai ibu bapa adalah melakukan apa yang terdaya untuk memastikan bahawa sesuram mana pun kejadian yang bakal menjelma, maka haruslah anak-anak kita masih berpeluang untuk mempertahankan perkara yang paling penting iaitu AKIDAH mereka.

Terdapat penyokong pembangkang yang mengatakan bahawa pemerintahan negara kita adalah Thagut.


Saya tahu ramai penyokong pembangkang berpegang kepada definisi thagut oleh Ulama Syria iaitu Dr Wahbah az Zuhaili (ulama yang sama mengatakan bukti video tak boleh pakai). Dr Wahbah mendefinisikan thagut kepada 9 perkara iaitu

Quote:

  1. Perjuangan yang mempunyai kepentingan
  2. Perjuangan yang bertujuan tertentu selain daripada Allah
  3. Perjuangan yang bersifat material
  4. Perjuangan yang bertujuan memuaskan nafsu dan kemahuan, redha dengan keraguan syaitan
  5. Perjuangan meninggikan ketuhanan selain daripada Allah, atau perjuangan menegakkan penyembahan kepada makhluk dan dunia
  6. Perjuangan yang membantu dan bekerjasama dengan golongan kuffar
  7. Perjuangan yang menggilakan untuk mendapat hasil dan mengaut untung
  8. Perjuangan yang didasari dengan tujuan kebanggaan dan kemegahan
  9. Perjuangan yang berdiri di atas keyakinan dengan kemampuan diri sendiri tanpa mengharap kuasa Allah
  10. Perjuangan yang menyerlahkan kemasyhuran dan populariti
Kalau berdasarkan pendapat Dr Wahbah az Zuhaili maka kerajaan yang thagut merujuk kepadaan kerajaan yang berjuang atas faktor duniawi. Pada pendapat saya definisi 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, dan 10 itu bolehlah disinonimkan dengan KORUPSI, NEPOTISMA DAN KRONISMA yang dilaung-laungkan oleh pembangkang.

Tiga penyakit duniawi ini memang penyakit dalam UMNO.

Tetapi di akhir zaman seperti 2013 ini masalah KORUPSI, NEPOTISMA DAN KRONISMA bukanlah satu-satunya perkara yang mengancam kemaslahan umat Islam. Terdapat ancaman lain yang lebih thagut daripada KORUPSI, NEPOTISMA DAN KRONISMA. Oleh itu dalam hal ini maka harus juga kita melihat makna taghut dari segi literalnya selain dari taghut mengikut persepsi Dr Wahbah az Zuhaili.

Jika kita melihat makna perkataan thagut dari persepsi literalnya, didapati bahawa maksud thagut secara literal adalah merujuk kepada perbuatan yang menyimpang daripada akidah. Ini kerana antara maksud thagut yang asal adalah

Quote:
  1. Al-Kahin iaitu bomoh dan dukun yang meminta bantuan dari makhluk selain dari Allah,
  2. perbuatan para jahiliyyah yang menyebah berhala dan meminta kemenangan daripadanya.
  3. apa-apa perbuatan yang menyembah tuhan selain Allah (Tafsiran Malik ibn Anas oleh Ibn ABi Hatim.)
  4. Thagut pemerintah apabila mencipta undang-undang yang tidak diizinkan Allah (Tafsir al-Imam Ibn Jarir al-Tabari; Tafsir al-Qurtubi; Tafsir Ibn Kathir)
Sambungan akan menyusul nanti kerana artikel ini amat panjang.

Part 2: Sabtu 3hb April 2013 - dah update pada posting ke - 2
Part 3: Ahad 4hb April 2013 - dah update pada posting ke - 3

Sumber artikel ini adalah: Afterdarkwrites



Nota:
Quote:

Segala pertanyaan mengenai artikel ini boleh diajukan kepada penulis...aku hanya menyampaikan sahaja je.

Tak setuju dengan artikel ini?? tak pe..tak de masalah..

Setuju dengan artikel ini?? tak de masalah..

Tak suka aku?? Tak pe..tak de masalah sebab kubur masing2...

Benci aku?? Tak pe..sebab bukan semua orang yang suka kita pun kan....

Sayang aku? Doakan aku supaya menjadi hambaNya yang sejati sampai akhir hayat....
Part 2: Thagut......


Berdasarkan maksud literal thagut di atas, saya berpendapat bahawa thagut itu pada maksud literalnya adalah lebih merujuk kepada bahaya kepada AKIDAH iaitu menyekutukan Allah samada melalui amalan ilmu ghaib yang meminta bantuan kepada makhluk halus, atau akibat kepercayaan bahawa terdapat tuhan yang selain dari Allah.

Oleh itu Jelas sekali bahawa falsafah PLURALISM yang didukung oleh PKR dan DAP adalah thagut secara literal.

Thagut juga bermaksud mencipta undang-undang yang tidak diizinkan Allah. Ini bermaksud bahawa pemerintah telah mewujudkan undang-undang yang membenarkan perkara yang jelas haram. Dalam hal ini penyokong pembangkang telah berhujah bahawa kerajaan UMNO adalah thagut kerana tidak melaksanakan undang-undnag hudud.


Ingin saya jelaskan disini bahawa "kegagalan menghukum menurut hudud" adalah berbeza dengan "mencipta undang-undang yang tidak diizinkan Allah". Ini kerana mencipta undang-undang yang tidak diizinkan Allah bermakna mencipta undang-undang menghalalkan atau me'legal'kan perbuatan yang haram.

Walaupun tidak dapat dinafikan bahawa UMNO gagal menghukum pesalah di Malaysia mengikut hudud namun UMNO tidak pernah mencipta undang-undang me'legal'kan perkara yang haram. Ya memang benar di Malaysia undang-undang kita hanya mendenda atau memenjarakan penzina sedangkan didalam hudud sepatutnya disebat atau direjam. Tapi UMNO tidak pula mencipta undang-undang membenarkan zina dilakukan. Begitu juga dengan murtad, memang UMNO gagal membunuh manusia murtad seperti Lina Joy, tetapi tidak pula ada undang-undang membenarkan orang Islam di Malaysia murtad.



Di Malaysia perkara yang salah adalah tetap salah. Cuma hukuman yang dijatuhkan tidak selari dengan kehendak Islam. Atas kekhilafan pemerintah inilah maka penyokong PAKATAN menuduh UMNO dan orang UMNO sebagai tidak Islam. Confirm tak masuk syurga dan kalau sembahyang pun tak dapat pahala.

Walaup bagaimanapun minda penyokong Pakatan gagal memproses akibat dan mudarat yang bakal menimpa sekiranya pemerintah Malaysia adalah pendokong LBGT, PLURALISMA, DAN LIBERALISMA.


Dibawah pemerintah yang melaksanakan PLURALISMA, maka peruntukan undang-undang anti murtad akan lenyap. Para pendakwah kafir harbi akan bebas bergerak kehulu-kehilir menyebarkan bible kepada anak-anak muda dan berhujah bahawa ada Tuhan selain dari Allah. Begitu juga dengan pendakwah syiah yang akan menghasut golongan muda mengatakan di dalam Islam terdapat mazhab yang diterima selainn daripada Ahli Sunnah Wal Jemaah. Dibawah pluralism, kes-kes ajaran sesat seperti Ayah Pin dan Al-Arqam dan lain-lain tidak boleh lagi diberkas dan disekat oleh penguatkuasa. Kes kes seperti Lina Joy tidak lagi kedengaran di Mahkamah, bukannya kerana tiada lagi kes murtad tetapi kerana murtad adalah 'legal' disisi undang-undang dan tidak lagi boleh didakwa di mahkamah.

Di bawah fahaman LIBERALISMA, adalah sukar untuk kita menghalang anak-anak kita daripada terdedah kepada fahaman-fahaman yang merosakkan fikiran. Rancangan televisyen, internet dan media cetak yang sekarang ini sudah dikuasai manusia gila duit (eg: Astro) akan semakin menggila dengan MTVnya, budaya kuningnya dan maksiat kerana tidak lagi disekat rancangan yang tidak bertapis atas alasan kebebasan media dan kebebasan bersuara. Daripada segi politik tiada lagi halangan kepada musuh-musuh Islam daripada berkeliaran bebas didalam Malaysia atas alasan "Hak Asasi Manusia". Malahan dari segi ekonomi Liberalisi bermakna kapitalis dari negara luar akan bebas menjual apa jenis barangan di Malaysia dan mengambil-alih syarikat negara kita.

Secara ringkasnya, di LIBERALISMA wang adalah penentu segalanya dan kapitalisma adalah mutlak tanpa sekatan.

Part 3: Seks LBGT




Begitu juga dengan LBGT (LESBIAN, BISEKSUAL, GAY, TRANSGENDER). Bagaimanakah PAS hendak menghalang maksiat dilakukan sekiranya pengamal seks bebas dan seks songsang dilindungi oleh undang-undang untuk menonjolkan diri serta mempromosikan gaya hidup mereka?

Ingin sekali saya bertanya kepada pemimpin dan penyokong PAS, dimanakan logiknya keinginan mereka hendak melaksanakan undang-undang islam di negara dimana kaum nabi Lut (LBGT), kafir harbi (Pluralism) dan Munafikun (Liberalism) akan dilindungi oleh pemerintah dan sistem undang-undangnya?



Bukankah apabila pemerintah yang baru menggubal undang-undang melindungi hak LBGT, Liberalism dan Pluralism, maka itu adalah taghut secara literal kerana mencipta undang-undang yang tidak diizinkan Allah?"


Walaupun UMNO telah melaksanakan sistem demokrasi namun setakat yang saya tahu belum ada lagi kesepakatan ijmak ulama seluruh dunia mengatakan sistem melantik pemimpin melalui undian itu haram. Dan memang di negara kita belum lagi dilaksanakan hudud tapi kerajaan belum pula pernah 'mencipta undang-undang' menghalalkan sesuatu yang haram. Jadi walaupun saya tidak menafikan pendapat bahawa sistem demokrasi harus digantikan (insyaAllah marilah kita berdoa bersama) dengan sistem kekhalifahan namun setakat ini keadaan kita masih okay lagi.. not that bad lah bak kata orang putih.

Orang Islam masih boleh melaksanakan rukun iman 6 perkara dan rukun Islam 5 perkara. Anak muda LBGT walaupun wujud tapi masih ngeri nak menonjol, pendakwah Jesuit pun masih bergerak secara bersembunyi (kerana phobia UMNO dan Hassan Ali) dan Ananda Krishnan di Astro masih terpaksa makan hati berulam jantung kerana kandungan Astro masih bertapis.

Keadaan yang "not that bad" itulah yang pada pendapat saya harus kita pertahankan sementara menunggu kebangkitan sistem khalifah di seluruh dunia. Jika kita berlepas tangan atau terpedaya dengan menifesto bukan janji para Luciferian tu, percayalah bahawa NWO bakal datang sepantas kilat untuk menjadikan negara ini "extremely bad" kepada semua orang islam samada tua, muda hatta anak-anak kecil yang tidak berdosa.


Jika kita tidak cuba menentang atau memperlahankan kesan NWO itu ke atas Malaysia, maka yang akan paling terasa kesannya adalah anak-anak kita. Salahkah kita sebagai orang Islam cuba berusaha menentang serta memperlahankan kesan NWO? Bukankan menjaga masa depan anak-anak kita itu adalah amanah ke atas kita sebagai ibu bapa?

Ingin saya jelaskan bahawa jika UMNO itu thagut menurut persepsi Dr Wahbah az Zuhaili kerana penyakit KORUPSI, KRONISMA DAN NEPOTISMA (KKN). Maka PAKATAN itu berkali ganda lebih thagut dari segi literal kerana PAKATAN itu jelas membawa fahaman LBGT, LIBERALISMA DAN PLURALISMA (LLP).

At least penyakit KKN didalam UMNO sudah semakin sembuh akibat tekanan berterusan daripada ahli akar umbi UMNO dan serangan pembangkang. Jadi maksudnya UMNO itu bila ditempeleng masih boleh belajar dan diajar. Di dalam pembangkang pula virus LLP semakin ditempeleng semakin kurang ajar pula jadinya. Makin lantang protes oleh penyokong mereka sendiri menentang penggunaan kalimah Allah oleh kafir harbi, semakin menjadi-jadi Anwar Ibrahim dan anaknya mempromote Pluralism. Dato Nik Aziz pula bila semakin dikritik supaya jangan ikutkan kehendak DAP, semakin pula dia memanjakan kesemua kafir harbi tu.



So, Silalah pilih yang mana lebih membahayakan akidah dan moral anak-anak kita.

KORUPSI, KRONISMA DAN NEPOTISMA

atau

LBGT, LIBERALISM DAN PLURALISM


Bagi tujuan PRU 13 ini kami di Watchers Group tidak juga menganggap diri kami "menyokong" UMNO kerana terdapat sekurangnya 4 orang senior saya (termasuklah Imam Ali dari Kedah.. Ehem.. Marah dia kalau baca entri ni) yang secara peribadinya masih kuat bersentimental value dengan PAS. Namun untuk tujuan PRU-13 ini kami bersetuju bahawa hanya UMNO yang masih boleh 'dipergunakan' oleh orang melayu Islam di malaysia untuk memperlahankan kemasukan NWO di Malaysia (Oleh itu Imam Ali dan lain-lain penyokong PAS di Watchers Group tahun ni dengan muka kelat akan pangkah calon mesra UMNO.. Hahaha).

Oleh itu, sekiranya ada orang bertanya kepada anda parti mana yang akan anda sokong maka jawablah seperti dibawah.


"Saya tak sokong, tapi tahun ini saya akan
MEMPERGUNAKAN UMNO
untuk menentang New World Order"


Selamat mengundi.. Selamat Mempergunakan UMNO.. Selamat Berjuang Menentang NWO.

Semoga suatu masa nanti di masa mendatang penyokong PAS dan penyokong UMNO akan bersatu mempertahankan yang hak dan menentang yang batil.

Lepas tu bila mereka dah bersatu barulah kita "PERGUNAKAN" kedua parti ini untuk membentuk kumpulan baru berjuang dibawah bendera yang sama yang berwarna hitam tu.

Bila dah bersatu di bawah tujuan yang sama.. maka sila bubarkan UMNO dan PAS..



Salah satu komen dari pembaca:

Quote:
Maaf sdr Afterdark...

saya mempunyai pandangan yang agak berbeza dengan anda dalam hal ini... demokrasi adalah sistem Dajjal yang dicipta untuk memecah-belahkan umat Islam.... dengan menyokong demokrasi kita menyokong perpecahan umat Islam..dari itu adalah 'berdosa' pada pandangan saya untuk menyokong sistem tersebut.

kita juga tidak perlu melawan demokarasi, apa yang perlu adalah meninggalkan demokrasi kerana sistem yang ditinggalkan akan "RUNTUH" dengan sendiri.

selain itu, selagi kita masih menyokong sistem ini, ia tidak akan runtuh. Ini bermakna kita menyokong kemungkaran dan fitnah Dajjal dimana sistem ini akan merosakakan anak cucu kita seperti yang anda tidak inginkan.

Dari itu saya menyeru kepada yang cintakan Islam dan kebangkitan Khilafah, TINGGAL demokrasi. Moga2 dengan tindakan ini, akan berlaku ketidak stabilan dalam sistem demokrasi dan YDP Agong akan mengambil alih sebagai Khalifah, mengistiharkan Raja-raja Melayu megambil semula pemerintahan sebagai Khilafah, terbatalkan persekutuan Malaysia dan wujudnya Kekhilafan Raja Melayu. Jangan lupa Agong berikutnya adalah Muhammad ke 5.

Marilah kita berdoa perubahan ini berjalan dengan AMAN tanpa pertumpahan darah.


Jawab balas dari penulis kepada komen pembaca yang disebutkan:

Quote:
Ooh tak perlu minta maaf.. Masing masing kan ada pendapat..

Saya tidak menyokong demokrasi secara tegar.. saya cuma mengambil pendekatan MEMPERGUNAKAN sistem demokrasi ini buat SEMENTARA iaitu sambil menunggu Panji Hitam mula berkibar..

Untuk pengetahuan saudara saya berpendapat bahawa NWO tetap akan datang, saya cuma mengundi UMNO untuk memperlahankannya saja. Bagi saya asalkan kita tak jadi macam Libya, Syria dan Tunisia yang berbunuhan tu dah kira cukup syukur.

Panji Hitam akan tetap berkibar, Imam Mahdi akan tetap dibaiahkan dan sistem kekhalifahan akan tetap tersyiar kerana ini semua sudah dijanjikan. So don't worry demokrasi akan tetap berkubur.

Ada satu hamba Allah dalam artikel yang lepas mengatakan dia tak nak turun mengundi.. Saya kata tak apalah sebab nak mengundi ke tidak adalah hak setiap individu.. Tapi kalau semua penyokong panji hitam tak nak mengundi maka confirmlah NWO mendarat awal selepas 5 Mei sebab semua kafir harbi, munafik dan LBGT di Malaysia ni pula turun mengundi. Kalau kita tak mengundi dan mereka pun tak mengundi tak apalah sebab boleh square. Tapi kalau contohnya 10 kita tak mengundi dan 10 mereka turun mengundi maka senyum lebarlah NWO tu.

Faham-faham sajalah apa akan berlaku kalau bendera mata satu dah berkibar megah di Putrajaya. Nahas kita semua dan bahaya kepada akidah anak-anak kita (point yang satu ni mungkin lebih terasa kepada orang seperti saya yang sudah mepunyai anak kecil).

Seorang Freemason iaitu Edmud Burke pernah mengatakan sesuatu bagi menjelaskan punca kemenangan Illuminati iaitu:-

"THE ONLY THING NECESSARY FOR THE TRIUMPH OF EVIL IS FOR GOOD MEN TO DO NOTHING"

Kadang-kada bila saya membaca kata mutiara Edmund Burke ini saya teringat pula dengan satu hadis.

"Sesiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah mengubahnya dengan tangan (atau kekuasaannya) apabila tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lisannya (nasihat) dan jika tidak kuasa maka hendaklah mengingkari dengan hatinya, yang terakhir ini adalah selemah-lemah iman." (HR Imam Muslim).

Dikatakan bahawa bila seorang Muslim tidak melakukan nahi mungkar padahal mampu dan tidak ada penghalang maka dia adalah syaitan bisu.

Ini pendapat peribadi saya saja.. For the record, saya sangat menghormati pendapat saudara.

Kitab yg elok dibaca oleh setiap ‘pejuang kebenaran’ terutamanya dlm bab “Fiqh al-Nasr” @ “Fiqh Kemenangan”. 2 point penting yg sy temui;

Pertama, “Bahawa tidak semestinya setiap jalan daripada jalan-jalan setiap kebenaran itu benar, sebagaimana tidak semestinya setiap jalan daripada jalan-jalan setiap kebatilan itu batil, maka setiap kebenaran yang tewas kepada kebatilan itu, tewas dengan jalannya yang batil, bukan tewas kerana zatnya sendiri”. Kedua, “Sesungguhnya kebenaran itu jika dicemari dengan sesuatu yang lain atau diperdayakan, maka Allah akan menewaskannya dengan kebatilan buat sementara waktu, sehinggalah kebenaran itu disucikan hasil daripada check & balance, lalu akan terzahirlah sejauh mana nilai sejongkong kebenaran yang amat berharga! 

(Rujuk Mausu’ah Fiqh al-Qulub karangan Syeikh Muhammad bin Ibrahim al-Tuwaijiri, hal. 2542-2543)

Minda kita sebenarnya boleh memikir satu perkara pada satu2 masa..

Jika minda kita berfikir untuk menjatuhkan,maka kita fikirkan bagaimana nak menjatuhkan sahaja dalam setiap aspek..Cuba kau lihat dari kehidupan kau..bagaimana operasi minda kau tu terlebih dahulu...

Kita patut berfikir bagaimana untuk membina....cuba kau buat kajian mengenai hal ini..ini perkara halus untuk dikaji..aku tak tau kau faham point aku atau tidak...

Inilah kelemahan minda kita yang dieksploit oleh Syaitan laknatullah..laknatullah..laknattullah

Sebenarnya, kalau kau baca buku2 Sheikh Imran Hosein, sistem demokrasi versi ciptaan Dajjal dan Zionis tidak boleh digunapakai untuk menjalankan sistem khalifah..

Teori2 Sheikh Imran Hosein daripada 20 tahun yang lepas sampai skrg satu persatu menunjukkan bahawa kajian beliau yang berdasarkan Al-Quran(antaranya Surah Al-Kahfi) dan Hadis2 adalah benar...

Jadi, selagi kita berada dalam satu "mangkuk" yang dipegang oleh orang lain, selagi itu sistem khalifah tidak boleh dilaksana...

Jika pemegang "mangkuk" itu ingin meletakkan taiik..maka dia akan letakkan taiik..

Tetapi, sifat2 "Mangkuk" yang teramat rapuh kerana ciptaan manusia tidak boleh kekal selama2nya akan hancur juga dan digantikan dengan sistem Khalifah...

Khalifah itulah "mangkuk" ..dan dalam "mangkuk" khalifah itulah kita boleh menciptakan sistem demokrasi versi Al-Quran....

Artikel ini adalah pasal itu...

Namun.........selagi kita berada dalam "mangkuk" versi Dajjal..selagi itulah kita boleh main dengan melambatkan sesuatu proses...tetapi Allah Maha mengetahui...

Huraian boleh dibuat dengan panjang lagi..tetapi biar perlahan2...

Aku menyokong sistem khalifah...tetapi aku hidup menyesuaikan diri dengan zaman dan keadaan..

Sistem Pendidikan Baru Malaysia Bawah Pakatan Rakyat


Pendidikan di Finland adalah satu sistem tanpa yuran tuisyen dan dengan makanan percuma yang dihidangkan kepada pelajar-pelajar sepenuh masa. Ini sistem pendidikan Finland terdiri daripada program-program jagaan harian (untuk bayi dan kanak-kanak) dan satu tahun "pra-sekolah" (atau tadika untuk kanak-kanak berumur enam tahun), sebuah sekolah komprehensif asas wajib sembilan tahun (bermula pada usia tujuh tahun dan berakhir pada usia lima belas); pendidikan menengah selepas wajib akademik dan vokasional am; pendidikan tinggi (Universiti dan Politeknik) dan dewasa (sepanjang hayat, berterusan) pendidikan. Strategi Nordic untuk mencapai kesaksamaan dan kecemerlangan dalam pendidikan telah berdasarkan membina sistem sekolah yang komprehensif yang dibiayai awam tanpa memilih, mengesan, atau aliran pelajar semasa pendidikan asas bersama mereka. [1] Sebahagian daripada strategi itu telah menyebarkan rangkaian sekolah supaya bahawa murid-murid mempunyai sebuah sekolah berhampiran rumah mereka apabila mungkin atau, jika ini tidak boleh dilaksanakan, contohnya di kawasan luar bandar, menyediakan pengangkutan percuma ke sekolah-sekolah yang lebih meluas tersebar. Pendidikan khas termasuk dalam kelas pengajaran dan usaha untuk meminimumkan pencapaian rendah juga biasa sistem pendidikan Nordic. [1]
Selepas pendidikan asas selama sembilan tahun mereka di sekolah yang menyeluruh, pelajar-pelajar di usia 16 tahun boleh memilih untuk meneruskan pendidikan menengah mereka sama ada landasan akademik (lukio) atau trek vokasional (ammattikoulu), kedua-dua yang biasanya mengambil masa tiga tahun. Pendidikan tinggi dibahagikan kepada universiti dan politeknik (ammattikorkeakoulu, sering diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai "universiti sains gunaan") sistem. Hanya universiti anugerah pemegang Diploma dan ijazah kedoktoran peringkat. Dahulu, hanya lulusan universiti boleh mendapatkan lebih tinggi darjah (ijazah), bagaimanapun, sejak pelaksanaan proses Bologna, pemegang ijazah politeknik kini boleh layak untuk kajian akademik lagi dengan melakukan kursus-kursus tambahan. Terdapat 17 universiti dan 27 politeknik di negara ini.
Indeks Pendidikan, diterbitkan dengan Indeks Pembangunan Manusia PBB pada tahun 2008, berdasarkan data dari 2006, senarai Finland sebagai 0,993, antara yang tertinggi di dunia, terikat untuk pertama dengan Denmark, Australia dan New Zealand. [2] Kementerian Finland Pendidikan menyifatkan kejayaan kepada "sistem pendidikan (pendidikan asas seragam bagi kumpulan umur keseluruhan), guru-guru yang berwibawa, dan autonomi yang diberikan kepada sekolah-sekolah." [3]
Isi kandungan [sorok]
1 Kesediaan untuk belajar: Kepentingan kualiti pendidikan awal kanak-kanak melalui bermain
2 Asas pendidikan yang menyeluruh
3 pendidikan menengah atas
3.1 Advanced kurikulum di sekolah akademik atas
4 Guru
5 Pendidikan Tinggi
6 Pendidikan dewasa
7 prospek Masa Depan
7.1 Pendidikan tinggi penyusunan semula sistem
8 Media
9 Lihat juga
10 Rujukan
11 Pautan luar
[Sunting] Kesediaan untuk belajar: Kepentingan kualiti pendidikan awal kanak-kanak melalui bermain

Di Finland jagaan harian yang berkualiti tinggi dan kanak-kanak-tadika dianggap kritikal untuk membangunkan kerjasama dan kemahiran komunikasi yang perlu untuk menyediakan anak-anak muda untuk pendidikan sepanjang hayat serta pembelajaran formal membaca dan matematik, yang di Finland bermula pada usia tujuh tahun, supaya tidak mengganggu zaman kanak-kanak mereka.
Finland pendidikan awal kanak-kanak menekankan menghormati keperibadian setiap kanak-kanak dan peluang untuk setiap kanak-kanak untuk membangunkan sebagai seorang yang unik. Pendidik awal finnish juga membimbing anak-anak dalam pembangunan kemahiran sosial dan interaktif, menggalakkan mereka untuk memberi perhatian kepada keperluan dan kepentingan orang lain, untuk mengambil berat tentang orang lain, dan mempunyai sikap yang positif terhadap orang lain, budaya lain, dan persekitaran yang berbeza. Tujuan secara beransur-ansur memberi peluang untuk kemerdekaan meningkat adalah untuk membolehkan semua kanak-kanak untuk menjaga diri mereka sebagai "menjadi orang dewasa," untuk menjadi mampu membuat keputusan yang bertanggungjawab, untuk mengambil bahagian secara produktif dalam masyarakat sebagai warganegara aktif, dan untuk menjaga orang lain yang perlu [atau dia] beliau bantuan. "[4]
Untuk memupuk budaya membaca, ibu bapa bayi yang baru lahir diberi tiga buah buku, satu untuk setiap ibu bapa, dan buku bayi untuk kanak-kanak, sebagai sebahagian daripada "pakej bersalin". [5] Menurut anak Finland pembangunan pakar Eeva Hujala, "Pendidikan awal adalah peringkat pertama dan yang paling penting dalam pembelajaran sepanjang hayat. penyelidikan neurologi menunjukkan bahawa 90% daripada perkembangan otak berlaku dalam tempoh lima tahun pertama kehidupan, dan 85% daripada laluan saraf membangunkan sebelum sekolah bermula (nb Pada usia tujuh di Finland). "[6]" Penjagaan "dalam konteks ini adalah sinonim dengan asuhan dan dilihat sebagai satu usaha kerjasama antara ibu bapa dan masyarakat untuk menyediakan kanak-kanak dari segi fizikal (makan dengan betul, menjaga kebersihan) dan mental (komunikasi, kesedaran sosial, empati , dan muhasabah diri) sebelum memulakan pembelajaran yang lebih formal pada usia tujuh tahun. Idea ini adalah bahawa sebelum tujuh mereka belajar dengan lebih baik melalui bermain, jadi dengan masa yang mereka akhirnya sampai ke sekolah mereka berminat untuk memulakan pembelajaran.
Finland telah mempunyai akses kepada penjagaan universal percuma untuk kanak-kanak berumur lapan bulan hingga lima tahun di tempat sejak tahun 1990, dan tahun "tadika prasekolah /" pada usia enam tahun, sejak tahun 1996. "Daycare" termasuk kedua-dua pusat-pusat penjagaan kanak-kanak sepenuh hari dan permainan perbandaran dengan pengawasan orang dewasa di mana ibu bapa boleh menemani kanak-kanak. Perbandaran juga akan membayar ibu-ibu tinggal di rumah dan memberikan "penjagaan rumah" untuk tempoh tiga tahun pertama, jika dia berhasrat, dengan lawatan sekali-sekala dari careworker untuk melihat alam sekitar yang sesuai. [7] Nisbah orang dewasa kepada kanak-kanak tempatan pusat-pusat penjagaan kanak-kanak perbandaran (sama ada swasta tetapi subsidi oleh majlis perbandaran tempatan atau dibayar oleh majlis perbandaran dengan bantuan geran daripada kerajaan pusat) adalah, untuk kanak-kanak berusia tiga tahun ke bawah: tiga orang dewasa (seorang guru dan dua jururawat) bagi setiap 12 murid-murid ( atau satu-ke-empat), dan, untuk kanak-kanak berusia tiga hingga enam: tiga orang dewasa (seorang guru dan dua jururawat) bagi setiap 20 kanak-kanak (atau sekitar satu-ke-tujuh). Pembayaran, di mana berkenaan, dikecilkan supaya pendapatan keluarga dan julat dari percuma kepada kira-kira 200 € sebulan maksimum. [8] Menurut Pepa Ódena di pusat-pusat ini, "Anda tidak diajar, anda belajar. Kanak-kanak belajar melalui bermain. Falsafah ini dimasukkan ke dalam amalan di semua sekolah-sekolah kita melawat, dalam apa yang guru katakan, dan pada segala yang seseorang itu melihat. "[9]
Pendidikan awal kanak-kanak tidak wajib di Finland, tetapi digunakan oleh hampir semua orang. "Kami melihat ia sebagai hak kanak-kanak untuk mempunyai jagaan harian dan pra-sekolah," jelas Eeva Penttilä, Jabatan Pendidikan Helsinki. "Ia bukan satu tempat di mana anda membuang anak anda apabila anda bekerja. Ia adalah tempat untuk kanak-kanak untuk bermain dan belajar dan membuat kawan. Ibu bapa yang baik meletakkan anak-anak mereka dalam jagaan harian. Ia tidak berkaitan dengan kelas sosio-ekonomi ". [10]
Tumpuan pelajar tadika adalah untuk "belajar bagaimana untuk belajar", Cik Penttilä katanya. Sebaliknya arahan rasmi dalam membaca dan matematik terdapat pelajaran tentang alam semula jadi, haiwan, dan "bulatan hidup" dan memberi tumpuan kepada bahan-bahan pembelajaran berasaskan. [10]
[Sunting] Asas pendidikan yang menyeluruh

Pendidikan di Finland
Ijazah akademik darjah Vokasional peringkat umur biasa
pekerjaan doktor
pemegang Diploma
master Politeknik (baru) 2-3
bujang Politeknik 3-4
sekolah menengah atas (sukarela) sekolah vokasional (sukarela) 18-19
17-18
16-17
sekolah komprehensif (wajib) 15-16
14-15
13-14
12-13
11-12
10-11
9-10
8-9
7-8
pra-sekolah 6-7
Sistem asas wajib pendidikan di Finland adalah sekolah sembilan tahun komprehensif (peruskoulu Finland, Sweden grundskola, "sekolah asas"), yang mana kehadiran sekolah adalah wajib (Sekolah di rumah adalah dibenarkan, tetapi jarang). Tiada "berbakat", dan kanak-kanak lebih mampu dijangka membantu mereka yang perlahan untuk menangkap.
Sekolah-sekolah sehingga ke peringkat universiti hampir semata-mata dibiayai dan ditadbir oleh majlis-majlis perbandaran Finland (kerajaan tempatan). Terdapat beberapa sekolah-sekolah swasta. Penubuhan sebuah sekolah swasta yang komprehensif baru ini memerlukan keputusan politik oleh Majlis Negeri. Apabila ditubuhkan, sekolah swasta yang diberi geran negeri setanding dengan apa yang diberikan kepada sekolah perbandaran saiz yang sama. Namun begitu, di sekolah-sekolah swasta, penggunaan yuran pengajian adalah dilarang sama sekali, dan kemasukan terpilih adalah dilarang, juga: sekolah swasta harus mengakui semua murid pada asas yang sama seperti sekolah yang sama perbandaran. Di samping itu, sekolah-sekolah swasta yang diperlukan untuk memberi pelajar-pelajar mereka semua hak-hak sosial yang ditawarkan kepada pelajar-pelajar sekolah perbandaran. Oleh kerana itu, sekolah-sekolah swasta yang sedia ada kebanyakannya sekolah berasaskan agama atau Steiner, yang menyeluruh oleh definisi.
Guru-guru, yang sepenuhnya kesatuan sekerja, ikuti garis panduan kurikulum negeri tetapi diberikan banyak autonomi untuk kaedah pengajaran dan juga dibenarkan untuk memilih buku-buku teks mereka sendiri. [11]
Kelas adalah kecil, jarang lebih daripada dua puluh orang murid. [12] Dari awal lagi murid-murid dijangka untuk belajar dua bahasa di samping bahasa sekolah (biasanya Finland atau Sweden), dan pelajar dalam gred satu melalui sembilan menghabiskan 4-11 tempoh setiap minggu mengambil kelas dalam seni, muzik, masakan, pertukangan kayu, Logam, dan tekstil. [13] kelas kecil, menegaskan apabila oleh kesatuan guru [petikan diperlukan], muncul untuk dikaitkan dengan pencapaian pelajar, terutamanya dalam bidang sains. [ 14] Di dalam sekolah, suasana yang santai dan tidak formal, dan bangunan-bangunan yang begitu bersih bahawa pelajar sering memakai sarung kaki dan tiada kasut. Aktiviti luar tertekan, walaupun dalam cuaca sejuk;. Dan kerja rumah adalah minimum untuk meninggalkan ruang untuk aktiviti ko-kurikulum [15] Di samping itu untuk mengambil muzik di sekolah, sebagai contoh, ramai pelajar menghadiri pelbagai sekolah muzik negeri subsidi khusus selepas kelas [16] di mana dengan bayaran yang kecil mereka belajar untuk bermain alat sebagai solfège asas hobi dan kajian dan teori muzik menggunakan kaedah berasal di Hungary oleh Kodaly dan terus dibangunkan oleh kelahiran Hungary Csaba Finn Szilvay dan lain-lain. [17]
Membaca untuk keseronokan secara aktif digalakkan (Finland menerbitkan lebih banyak buku kanak-kanak dari negara-negara lain). Stesen-stesen televisyen menunjukkan program asing dalam bahasa asal dengan sarikata, supaya kanak-kanak Finland juga membaca sambil menonton TV. [18]
Pada tahun-tahun pertama sekolah menyeluruh, penggredan mungkin terhad kepada penilaian lisan bukannya gred formal. Permulaan penggredan diputuskan dalam negara. Paling biasa, murid-murid akan diberikan kad laporan dua kali setahun: di hujung musim luruh dan terma musim bunga. Tiada ujian tinggi kepentingan.
Gred diberi pada skala dari 4 ke 10. Dalam peperiksaan individu, tetapi tidak pada laporan tahun sekolah atau sijil pendidikan asas, ia juga mungkin untuk membahagikan skala lagi dengan '½', yang mewakili gred separuh, dan '+' dan '-', yang mewakili satu perempat a gred yang lebih baik atau lebih rendah. Sebagai contoh, perintah itu adalah "9 <9 + <9 ½ <10 - <10". Gred '10 + 'juga boleh diberikan untuk prestasi yang sempurna dengan usaha tambahan oleh pelajar.
Jika seorang murid sekolah komprehensif menerima gred 4 dalam salah satu mata pelajaran pada akhir tempoh musim bunga, mereka mesti menunjukkan dengan pemeriksaan yang berasingan pada akhir musim panas yang panjang mereka telah bertambah baik dalam mata pelajaran. Jika murid itu menerima pelbagai gred gagal, mereka mungkin perlu mengambil tahun, walaupun ia dianggap jauh lebih baik untuk menyediakan pelajar bergelut dengan bantuan tambahan dan tunjuk ajar. Dalam kes-kes yang jarang berlaku di mana pelajar dikekalkan, keputusan itu dibuat oleh guru-guru dan guru besar selepas menemuramah murid dan ibu bapa.
Pelajar-pelajar sekolah yang komprehensif menikmati beberapa hak sosial seperti penjagaan kesihatan sekolah dan setiap hari makan tengah hari percuma, yang meliputi kira-kira satu pertiga daripada keperluan pemakanan harian. [19] Di samping itu, murid-murid yang layak menerima buku percuma dan bahan-bahan dan sekolah percuma perjalanan (atau perumahan) sekiranya mereka mempunyai perjalanan yang panjang atau sukar ke sekolah.
[Sunting] pendidikan menengah atas

Pendidikan menengah atas bermula pada 16 atau 17 dan berlangsung selama tiga hingga empat tahun (kira-kira bersamaan dengan dua tahun lepas sekolah tinggi Amerika serta apa yang di Amerika Syarikat akan menjadi Komuniti dua tahun atau Kolej Junior). Ia tidak wajib. Finland pelajar menengah atas boleh memilih sama ada untuk menjalani latihan pekerjaan untuk membangunkan kecekapan vokasional dan / atau menyediakan mereka untuk sebuah institut politeknik atau untuk memasuki sebuah sekolah akademik atas memberi tumpuan kepada persediaan untuk kajian universiti dan ijazah profesional lepasan ijazah dalam bidang seperti undang-undang, perubatan, sains, pendidikan, dan kemanusiaan. Kemasukan ke sekolah atas akademik berdasarkan GPA, dan dalam beberapa kes-kes ujian akademik dan temu bual. Sebagai contoh, pada tahun 2007, 51% daripada kumpulan umur yang telah mendaftar di sekolah atas akademik. [20]
Sistem ini tidak tegar, lulusan sekolah bagaimanapun dan vokasional secara rasmi layak untuk politeknik atau, dalam kes-kes yang jarang berlaku, pendidikan universiti; dan akademik graduan sekolah menengah boleh mendaftar ke dalam program pendidikan vokasional. Ia juga mungkin untuk menghadiri kedua-dua buah sekolah menengah vokasional dan akademik pada masa yang sama. Tuisyen adalah percuma, dan pelajar vokasional dan akademik adalah berhak kepada jagaan kesihatan sekolah dan makan tengah hari percuma. Walau bagaimanapun, mereka perlu membeli buku-buku sendiri dan bahan-bahan mereka.
Setelah tamat pengajian, graduan sekolah vokasional menerima sijil sekolah vokasional. Atas lulusan sekolah menengah akademik menerima kedua-dua pensijilan sekolah menengah dan menjalani pemeriksaan matrikulasi nasional bergred. Ini adalah asalnya peperiksaan kemasukan ke Universiti Helsinki, dan prestij yang tinggi kekal sehingga hari ini. Pelajar dalam program-program khas boleh menerima sijil sekolah vokasional dan mengambil peperiksaan matrikulasi (kaksoistutkinto) atau ketiga-tiga sijil (kolmoistutkinto). Kira-kira 83% daripada atas pelajar-pelajar sekolah akademik, atau 42% daripada kumpulan umur, melengkapkan peperiksaan matrikulasi itu. [21]
Politeknik memerlukan pengesahan sekolah untuk kemasukan, manakala peperiksaan matrikulasi adalah lebih penting dalam kemasukan universiti. Walau bagaimanapun, beberapa program pendidikan tinggi mempunyai peperiksaan kemasukan mereka sendiri, dan banyak menggunakan campuran kedua-duanya.
[Sunting] Advanced kurikulum di sekolah akademik atas
Dalam matematik, bahasa kedua negara, dan bahasa asing, pelajar boleh memilih kurikulum mereka dari tahap yang berbeza. Pemilihan peringkat mesti dilakukan dalam kedua-dua permulaan sekolah untuk memilih kursus yang sesuai, dan sekali lagi apabila mendaftar untuk peperiksaan matrikulasi, untuk memilih peperiksaan yang sesuai. Kedua-dua pilihan yang tidak dikaitkan secara langsung, tetapi biasanya pelajar memastikan tahap yang sama untuk peperiksaan matrikulasi. Pengecualian biasa kepada peraturan ini ibu jari adalah apabila pelajar telah hampir selesai kursus di peringkat yang lebih tinggi dan tidak pasti prestasi mereka dalam peperiksaan matrikulasi. Dalam kes tersebut, pelajar boleh memilih untuk mengambil peperiksaan lebih mudah.
Dalam matematik, tahap maju dalam amalan pra-syarat bagi program-program yang lebih berdaya saing universiti sains, seperti yang terdapat di universiti-universiti teknologi, selain universiti program sains matematik, dan perubatan. [22] Dalam matematik, 20% daripada matrikulasi mengambil peperiksaan tahap maju. [23] Peperiksaan matrikulasi seluruh negara bersama-sama dengan sepenuhnya peratusan berasaskan penggredan menyediakan cara yang mudah untuk objektif mengklasifikasikan setiap pelajar berdasarkan keupayaan matematik mereka, tanpa mengira tahun apabila peperiksaan itu telah diambil. Sebagai contoh, dengan anggapan bahawa pelajar terbaik matematik dipilih pertama ke sekolah akademik atas dan kemudian kepada kurikulum matematik lanjutan, pelajar-pelajar mencapai laudatur akan terdiri daripada yang terbaik matematik 0.4% daripada kumpulan umur, setanding dengan 800 Sab seksyen matematik. [24 ] Persamaan persentil tidak, bagaimanapun, bermakna bahawa tahap mutlak pelajar laudatur dalam matematik lanjutan di Finland adalah sama dengan 800 Sab pelajar di Amerika Syarikat, disebabkan oleh perbezaan dalam kualiti purata penduduk.
[Sunting] Guru

Kedua-dua guru sekolah rendah dan menengah mesti mempunyai Ijazah Sarjana untuk melayakkan diri. Pengajaran adalah satu profesion yang dihormati dan masuk ke program universiti adalah sangat kompetitif. Seorang guru bakal mesti mempunyai gred yang sangat baik dan mesti memerangi tentangan sengit untuk menjadi seorang guru. Hanya kira-kira 10% daripada pemohon untuk program-program tertentu yang berjaya. [25] Penghormatan diberikan kepada profesion dan gaji yang lebih tinggi daripada OECD membawa purata untuk berprestasi tinggi dan nombor yang lebih besar yang memohon untuk jawatan, dan ini dicerminkan dalam kualiti guru di Finland.
[Sunting] Pendidikan Tinggi

University of Jyväskylä Ylistönrinne Kampus

Seksyen ini tidak menyebut apa-apa rujukan atau sumber. Sila membantu memperbaiki seksyen ini dengan menambah petikan untuk sumber yang boleh dipercayai. Bahan tak bersumber mungkin dicabar dan dikeluarkan. (Mac 2011)
Terdapat dua sektor pendidikan tinggi: universiti (yliopisto, Universitet) dan politeknik (ammattikorkeakoulu, yrkeshögskola, atau AMK / YH untuk pendek). Kemasukan adalah berdasarkan gimnasium akhir GPA, peperiksaan matrikulasi kebangsaan dan peperiksaan pintu masuk. Proses pemilihan adalah telus sepenuhnya, berasaskan merit dan objektif dan tidak ada esei permohonan, tiada faktor manusia dalam pemilihan, tidak diwakili sokongan minoriti, dan tidak berat pada aktiviti kurikulum. Selain itu, pintu masuk peperiksaan adalah senarai jarang panjang soalan aneka jawapan, tetapi jumlah yang lebih kecil daripada soalan-soalan yang lebih panjang dan lebih rumit yang sepatutnya untuk menguji lebih daripada hafalan dan penyelesaian masalah mekanikal cepat. Oleh itu, proses pemilihan adalah jauh berbeza daripada contoh di Amerika Syarikat atau India.
Tumpuan universiti penyelidikan, dan mereka memberikan pendidikan yang lebih teori. Tumpuan politeknik kepada kemahiran praktikal dan jarang meneruskan penyelidikan, tetapi mereka melibatkan diri dalam projek-projek pembangunan industri. Sebagai contoh, pakar-pakar perubatan adalah graduan universiti, manakala jururawat berdaftar adalah graduan politeknik. (Walau bagaimanapun, universiti melakukan darjah anugerah maju dalam Sains Kejururawatan.) Sekolah-sekolah vokasional dan politeknik ditadbir oleh majlis perbandaran, atau, dalam kes-kes khas, oleh entiti swasta. (Sebagai pengecualian kepada peraturan, Kolej Polis dikawal oleh Kementerian Dalam Negeri.) Semua universiti Finland, di sisi lain, yang dimiliki oleh kerajaan. Ijazah Sarjana Muda mengambil masa kira-kira tiga empat tahun. Bergantung kepada program ini, ini boleh menjadi titik tamat pengajian, tetapi ia biasanya hanya satu langkah perantaraan ke arah ijazah sarjana. Ijazah politeknik, di sisi lain, mengambil masa kira-kira 3.5-4.5 tahun. Ijazah dari Politeknik tidak Walau bagaimanapun, undang-undang yang dianggap setaraf dengan ijazah universiti yang lebih rendah dalam sistem Finland - walaupun diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai "bujang". Di luar Finland, darjah politeknik secara amnya diterima sebagai ijazah universiti yang lebih rendah.
Graduan politeknik dapat meneruskan pengajian mereka dengan memohon untuk program ijazah sarjana di universiti. Ini mengambil masa dua tahun secara umum, tetapi graduan politeknik sering diperlukan untuk menjalankan mungkin bernilai tahun ini kajian tambahan untuk membawa mereka ke tahap lulusan universiti. Proses Bologna telah diturunkan secara beransur-ansur jumlah yang diperlukan kajian tambahan dan dalam beberapa kes ada kajian tambahan diperlukan. Selepas graduan politeknik telah menamatkan pengalaman kerja tiga tahun dalam bidang masing-masing, mereka juga layak untuk memohon program pendidikan politeknik lebih tinggi yang berorientasikan kerja - bukan akademik. Mereka telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai "program ijazah sarjana" - ijazah yang dianugerahkan tidak serupa dengan tetapi pada dasarnya dianggap berada di tahap yang sama seperti ijazah sarjana. Lower graduan ijazah universiti juga layak untuk memohon, tetapi dengan kajian tambahan. Program ijazah politeknik lebih tinggi mengambil masa dua tahun dan boleh diambil bersama-sama dengan kerja tetap. Selepas tahap yang lebih tinggi politeknik, ijazah yang tinggal (Licentiate dan Doktor) hanya boleh didapati di universiti. Tahap politeknik lebih tinggi tidak layak penerimanya untuk pengajian siswazah di peringkat kedoktoran. [Rujukan?]
Kesetaraan dibincangkan di atas hanya relevan apabila memohon pekerjaan sektor awam.
Tiada yuran tuisyen dikumpulkan. Walau bagaimanapun, sejak tahun 1990-an telah ada rancangan di peringkat kerajaan untuk memperkenalkan yuran pengajian kepada pelajar-pelajar dari luar Kesatuan Eropah / EEA. Pertubuhan-pertubuhan pelajar telah menentang rancangan mereka. Di universiti, keahlian dalam kesatuan pelajar adalah wajib. Pelajar kesatuan politeknik yang juga diiktiraf di dalam undang-undang, tetapi keahlian adalah secara sukarela dan tidak termasuk universiti khas penjagaan kesihatan pelajar (yang dianjurkan dan sebahagiannya dibiayai oleh pelajar kesatuan). Pelajar Finland layak untuk manfaat pelajar, yang boleh dibatalkan jika terdapat kekurangan yang berterusan kemajuan dalam kajian. Manfaat ini sering tidak mencukupi dan dengan itu pelajar biasanya bekerja untuk membantu membiayai pengajian mereka. Pinjaman pelajar Negeri dijamin juga disediakan.
Sesetengah universiti menyediakan ijazah profesional dalam bidang-bidang seperti kejuruteraan dan perubatan. Mereka mempunyai keperluan tambahan di samping sekadar melengkapkan kajian, seperti demonstrasi kecekapan dalam amalan.
Contoh:
Lääketieteen lisensiaatti, perubatan licentiat, Licentiate of Medicine. Ijazah Sarjana Muda Perubatan (lääketieteen kandidaatti, perubatan kandidat) dibenarkan untuk menjalankan kerja-kerja klinikal di bawah pengawasan pegawai kanan perubatan. Terdapat tahap tidak Sarjana, dan ijazah Licentiate tidak memerlukan disertasi kedoktoran penuh. Bersamaan Doktor Perubatan dalam erti kata AS itu tidak dipanggil "doktor", tetapi pemegang Diploma. Penyelidikan atau "ijazah profesor", termasuk disertasi penuh, dipanggil "Doktor Perubatan" (lääketieteen tohtori, perubatan doktorsexamen).
Diplomi-insinööri, diplomingenjör, merupakan satu program enam tahun 300 ECTS, yang setanding dengan ijazah Sarjana Sains Sarjana Muda dalam bidang yang sama di negara-negara Anglo-telefon. Walau bagaimanapun, termasuk dalam ini adalah "projek diploma" 30 ECTS, yang merupakan kejuruteraan sebenar atau projek sains mengambil kira-kira enam bulan untuk bekerja sepenuh masa setahun. Siap menunjukkan kecekapan profesional sebagai tambahan kepada jumlah yang perlu pendidikan. Notis: Program ini, dalam amalan, tidak saling beroperasi dengan program insinööri politeknik (AMK) (ingenjör (YH)).
Selepas ijazah sarjana, terdapat dua lagi di peringkat lepasan ijazah - ijazah sarjana perantaraan, yang dipanggil Licentiate, dan Doktor Falsafah (Doktor Falsafah) ijazah. Satu program Licenciate mempunyai jumlah yang sama pendidikan teori Doktor, tetapi kerja-kerja disertasi yang mempunyai kurang keperluan. Sebaliknya, keperluan bagi disertasi kedoktoran adalah sedikit lebih tinggi daripada di negara-negara lain.
Tahap yang paling biasa kedoktoran Finland adalah Doktor Falsafah (filosofian tohtori, filosofie doktorsexamen). Walau bagaimanapun, universiti anugerah teknologi Doktor tajuk Sains, tekniikan tohtori, teknologie doktorsexamen dan terdapat beberapa tajuk cawangan khusus, contohnya, dalam bidang perubatan lääketieteen tohtori, perubatan doktorsexamen, dalam seni taiteen tohtori, dan dalam bidang sains sosial valtiotieteen tohtori, politices doktorsexamen .
[Sunting] Pendidikan dewasa

Tamat sekolah menengah pada program vokasional dengan kelas penuh pada kurikulum tiga tahun menyediakan kelayakan formal untuk melanjutkan pelajaran. Walau bagaimanapun, ia boleh membuktikan yang perlu untuk mendapatkan pendidikan pos-menengah sebelum diterima ke universiti, sebagai pintu masuk peperiksaan memerlukan tahap yang agak tinggi ilmu. Pendidikan pos-menengah yang disediakan oleh sekolah-sekolah perbandaran atau 'pusat pendidikan dewasa' bebas, yang boleh memberikan sama ada pendidikan vokasional atau pengajaran di peringkat sekolah menengah komprehensif atau atas. Ia adalah mungkin untuk mendapatkan diploma matrikulasi, atau untuk memperbaiki gred sekolah yang komprehensif, dalam program-program ini. A perdagangan baru juga boleh dipelajari oleh orang dewasa di sebuah pusat pendidikan dewasa (aikuiskoulutuskeskus, vuxenutbildningscenter), sebagai contoh, jika perubahan struktur ekonomi telah membuat berlebihan perdagangan lama.
Di universiti, "Open University" (Finland: Avoin yliopisto, Sweden: öppet Universitet) program membolehkan orang ramai tanpa status pelajar untuk mendaftar dalam kursus-kursus universiti individu. Tiada keperluan, tetapi ada yuran tuisyen yang sederhana (contohnya, 60 euro per kursus). Politeknik mempunyai program yang sama mereka sendiri (Finland: Avoin ammattikorkeakoulu, Sweden: öppen högskola). Walaupun "Universiti Terbuka" pelajar tidak dapat melanjutkan pelajaran ke ijazah, mereka boleh, selepas lulus mencukupi kursus ditentukan secara berasingan dengan cukup tinggi purata gred, layak untuk pemindahan ke program ijazah sarjana muda.
Sebuah cawangan ketiga pendidikan dewasa dibentuk oleh apa yang dipanggil vapaa sivistystyö, yang "Pendidikan Percuma". Ini dibentuk oleh negeri yang dibiayai, institusi pendidikan sebahagiannya bebas yang menawarkan pelbagai kursus yang berbeza-beza panjang dan tahap akademik. Tujuan "Pendidikan Percuma" tidak adalah untuk menyediakan pendidikan profesional atau ijazah berorientasikan tetapi untuk "menyokong pembangunan pelbagai aspek personaliti, keupayaan untuk bertindak dalam masyarakat dan untuk meneruskan pencapaian demokrasi, kesamarataan dan kepelbagaian dalam masyarakat. "[26] Dari segi sejarah," Pendidikan Percuma "berpunca daripada usaha lewat abad ke-19 untuk mendidik masyarakat umum dengan sedikit pengalaman akademik sebelumnya.
The "Pendidikan Percuma" yang ditawarkan oleh [27]
206 kansalaisopisto atau työväenopisto (Rakyat atau Pekerja Institut)
88 kansanopisto (Institut Rakyat)
Pusat latihan 14 Sukan (Finland: koulutuskeskus liikunnan)
20 universiti Summer (Finland: kesäyliopisto)
11 Pusat Pengajian (Finland: opintokeskus)
Jenis yang paling biasa "Pendidikan Percuma" adalah kansalaisopisto, kadang-kadang dipanggil työväenopisto atas sebab-sebab sejarah. Ini adalah kebanyakannya institusi petang-jenis perbandaran menawarkan bahasa, kraftangan dan kemanusiaan kursus. Tahap akademik berbeza kuat, dan banyak kursus tidak memerlukan apa-apa pengetahuan yang diperlukan. The kansanopistos, di sisi lain, adalah berasrama-sekolah, sering dikekalkan oleh persatuan-persatuan dengan sama ada misi ideologi atau agama yang kukuh. Juga di sini, tahap akademik yang berbeza dengan kuat. Dalam semua institusi-institusi ini, kursus-kursus yang membawa tuisyen yang sederhana. Pusat latihan Sukan 'adalah institusi untuk latihan sukan profesional atau separa profesional, manakala universiti musim panas dan pusat-pusat pengajian adalah badan tambahan untuk organisasi Pendidikan Percuma.
[Sunting] prospek Masa Depan

Proses Bologna berterusan mengaburkan perbezaan antara kelayakan vokasional dan akademik. Dalam beberapa bidang, ijazah lanjutan baru telah diperkenalkan. Kerjasama antara sistem yang berbeza semakin meningkat dan integrasi ada yang akan berlaku (walaupun tidak tanpa sejumlah besar tekanan). Ini menyebabkan bukan sahaja daripada Proses Bologna tetapi juga matlamat politik Finland -. Mendidik majoriti Finland ke tahap yang lebih tinggi (kira-kira 60-70% daripada setiap kohort tahunan memasuki pendidikan tinggi) [28]
Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, potongan dalam bilangan tempat pelajar baru sering dipanggil oleh bidang ekonomi, serta perdagangan dan pelajar kesatuan, kerana trend berterusan pengangguran akademik yang semakin meningkat, yang ditafsirkan sebagai hasil daripada curam meningkat di tempat pelajar dalam pendidikan tinggi pada 1990-an. Secara khususnya, beberapa politeknik (AMK / YH) darjah telah mengalami inflasi. Dalam mencerminkan kepercayaan ini semasa, Kementerian Pelajaran baru-baru ini menetapkan potongan di seluruh negara sebanyak 10% di tempat-tempat pelajar baru di politeknik akan digunakan bermula dari tahun 2007 dan 2008. Ia adalah sebahagian besar masih belum membuat keputusan sama ada (dan apabila) beberapa orang luka boleh diulang kawasan yang memerlukan tenaga yang lebih berpendidikan tinggi bekerja. Pada tahun 2001 dan 2002, graduan universiti mempunyai kadar pengangguran 3.7%, dan graduan politeknik mempunyai 8%, yang setanding dengan kadar pengangguran umum (lihat laporan OECD).
Peningkatan di tempat-tempat pelajar sekolah vokasional mungkin disukai, sebagai kekurangan tenaga kerja asas seperti tukang paip dan pekerja pembinaan secara meluas diakui di Finland. Ia juga harus diperhatikan bahawa kumpulan umur bersara adalah lebih besar daripada orang-orang yang memasuki pengajian tinggi di Finland pada masa ini dan sekian lama ke masa hadapan. Jika nombor semasa tempat pelajar telah disimpan tidak berubah pada tahun 2020, sebagai contoh, Eastern Finland akan mempunyai tempat yang cukup untuk pelajar 103% daripada saiz anggaran kumpulan umur 19-21.
[Sunting] Pendidikan tinggi penyusunan semula sistem
Disebabkan globalisasi dan persaingan yang semakin meningkat bagi mengurangkan kumpulan umur yang lebih muda, penyusunan semula seluruh sistem telah dipanggil oleh Kementerian Pelajaran. Sejak tahun 2006 semua institusi pendidikan tinggi telah berkongsi kaedah kerjasama. Jumlah institusi dijangka menurun dengan ketara dalam tempoh 10-15 tahun.
Proses dalam universiti bermula dengan penggabungan Universiti Kuopio dan Universiti Joensuu ke Universiti Eastern Finland pada tahun 2010. [29] Di Helsinki, tiga universiti tempatan, iaitu Helsinki University of Technology, Helsinki School of Economics dan Universiti Seni dan Rekabentuk Helsinki, digabungkan kepada Aalto University baru pada 1 Ogos, 2009. Juga beberapa politeknik telah mengumumkan penggabungan (seperti Haaga dan Helia, yang bergabung menjadi Haaga-Helia tahun 2007).
Kaedah baru kerjasama seperti konsortium dan persekutuan telah diperkenalkan dalam universiti (contohnya, Universiti Turku Turku dan School of Economics Consortium [30]). Kerjasama antara universiti dan politeknik juga membangun (contohnya, Universiti Kuopio dan Savonia University of Applied Sciences ditubuhkan Savonia Utara Pendidikan Consortium Tinggi [31]). Secara umum, apa-apa perubahan seluruh sistem rapat berikut corak yang ditubuhkan di Eropah Tengah dan Amerika Syarikat dan Sepanyol dan Hungary.
[Sunting] Media

Pada tahun 2011, pembikin filem dokumentari, Bob Compton, dan penyelidik Harvard, Dr Tony Wagner, membuat penyelidikan mengkaji sistem persekolahan Finland dan kecemerlangan. Hasil kajian mereka adalah filem itu, "Fenomena Finland: Di dalam Sistem Sekolah Paling mengejutkan Dunia". [32]

1bESTARINET skkp


https://aba6024.1bestarinet.net  

AHMAD497146@Yes.My bbb64ff3ee  ( ZIKRI )

AIMANZAZMAN@Yes.My 37659ab1a6 ( AIMAN ZULHAKIM)

MUHAMMAD492271@Yes.My 13cd5d0cf1  ( AMIR DANIEL )

NHAMEI@Yes.My eaff52c2a7  ( AZIM )

https://aba6024.1bestarinet.net  


MUHAMMAD610649@Yes.My dc87c2a354   ( SHAUQI )

BMUSTAQQIMA@Yes.My c7b1ae0a6c  ( BADRUL )

IH.MAIZATUL@Yes.My efecb49917 ( MAIZATUL)

MUZAKKIRSM@Yes.My d62211280f ( MUZAKKIR )

Luahan Ikhlas Seorang GURU Penyokong Pakatan Rakyat.

Luahan Ikhlas Seorang GURU Penyokong Pakatan Rakyat.

Guru dibebani sistem mengarut 

Mental Terbeban, 

Sebelum ini kerajaan telah menguar-uarkan untuk menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi mengkaji bebanan tugas guru. Sejak tahun 2010 sehingga 2013, jawatankuasa ini masih belum mengemukakan apa-apa penyelesaian bagi isu ini. Belum pun kerajaan mencari jalan penyelesaian untuk bebanan yang disebutkan sebelum ini, timbul pula bebanan-bebanan baru.

Akhir-akhir ini, guru-guru dibebani dengan pelbagai lagi kerja perkeranian secara online dan bukan online. Jika dulu guru hanya perlu mencatat markah pelajar dalam buku rekod, kini terpaksa menghadap komputer berjam lamanya untuk memasukkan pelbagai jenis data dalam pelbagai jenis perisian komputer seperti SAPS, SMM, APDM, SSDM, SSDM-A, SPPPBS, NILAM, dan dan lain-lain lagi. Bayangkan bukan sahaja segala maklumat pelajar di bawah tanggungjawab kami untuk kami isi, malahan guru-guru juga telah menjadi pegawai kesihatan di sekolah. Kami jugalah yang menimbang berat pelajar dan mengira BMI untuk setiap pelajar, menganalisis dan merekodkannya pada setiap bulan.

Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, waktu tidur bukan lagi pukul 11 malam, tetapi pernah sampai pukul tiga pagi saya menghadap komputer. Saya sentiasa tidur lambat untuk menyediakan dan menanda latihan dalam kapisiti yang begitu banyak setiap minggu sejak PBS dilaksanakan. Demam kami dibuatnya. Saya tidak mampu menyiapkan kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. (160 X 216 = 34,560 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, kami terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan latihan untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya. Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi ‘internal error.’

Bukan sahaja guru-guru merasai keperitan PBS, malahan pelajar apabila ditanya juga mengatakan, “Ruginya masuk tingkatan satu tahun ini (tahun lepas).” Mereka menunjukkan reaksi muak apabila nampak sahaja kelibat guru. Setiap guru yang masuk selepas sedikit penerangan, akan memberikan latihan sehingga ujian yang mereka hadapi dalam satu hari bertubi-tubi melebihi “input”.

Di sekolah kami berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi. Kami bukanlah robot. Dengan pelbagai tugasan ini, bilakah masanya untuk kami membuat persediaan untuk masuk mengajar dan menjadi pendidik yang efektif?

Bila ditanya tentang PBS dan keluar di kaca televisyen, segala komentar yang diberikan nampak positif, tetapi untuk mengetahui hakikat sebenar, turun dan lihatlah sendiri keadaan guru-guru di sekolah yang makin tertekan. Kami rasa benar-benar diperbodohkan dengan Dialog: Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang disiarkan pada 20 Februari 2013 jam 10 malam di TV1 kerana seluruh guru di Malaysia tahu situasi yang sebenar adalah sebaliknya.

Kami terfikir-fikir mengapakah kerajaan mengambil sistem PBS yang telah dimansuhkan oleh banyak negara maju? Mengapa kerajaan tidak mengkaji dengan mendalam sistem ini? Di negara maju PBS dilaksanakan kerana bilangan pelajar dalam setiap kelas adalah sedikit, guru dibantu oleh “teacher assistant” tambahan pula silibus pelajaran juga sangat sedikit dibandingkan dengan Malaysia dan di setiap kelas ada fasiliti yang lengkap.

Saya sebagai rakyat Malaysia sedih dengan pembaziran secara besar-besaran dalam perbelanjaan yang dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Sekejap mahu aplikasi sistem PPSMI, sekejap mahu mansuhkan PPSMI. Ini jugalah yang akan berlaku pada sistem PBS. Apabila pimpinan sudah bertukar, sistem pun akan berubah. Bukankah ini pembaziran namanya. Penukaran buku teks sahaja melibatkan perbelanjaan jutaan ringgit dan ini tidak termasuk kos-kos lain yang lebih besar seperti kursus untuk guru-guru dan lain-lain lagi.

Kasihanilah kami. Di manakah janji kerajaan ingin mengkaji bebanan tugas guru-guru kerana kini bebanan kami bertambah lagi? Kami juga ingin melapangkan masa bersama anak-anak kalau bukan setiap hari pun, sekurang-kurangnya pada hujung minggu kami ingin mengenepikan sebentar kerja-kerja yang berlambak dan keluar makan bersama suami dan anak-anak. Bukankah falsafah pendidikan negara menekankan “berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta dapat menyumbang terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara”. Kami, guru-guru benar-benar perit dengan apa yang kami terpaksa kami lalui hari ini.

Marilah kawan-kawan sekalian, untuk PRU kali ini kita bersatu padu tanpa mengira bangsa, agama, budaya, latar belakang dan fahaman politik menolak sistem pendidikan sedia ada yang menghempap guru-guru pada hari ini.

Jangan sudah terhantuk baru terngadah, cukuplah dengan rekod kita menjadi antara warga paling ramai mengisi ruangan wad jiwa, marilah kita sama-sama berdoa dengan cara masing-masing agar bebanan yang menghempap di dada kita akan terlepas dengan kejayaan parti pembangkang.

Sampai bilakah kita harus membuat begitu banyak kerja perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, aktiviti ko-kurikulum, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi yang begitu banyak sehingga tidak mampu disenaraikan satu-satu. Kita dipaksa melakukan segalanya sedangkan kita bukanlah Aladdin dengan Lampu Ajaib. Kita hanya ada 24 jam sehari. Aladdin pun boleh lari bila tengok senarai tugas yang dicampakkan atas kepala kita.

Marilah kita berikan peluang kepada parti pembangkang untuk membuktikan kata-kata mereka untuk membela nasib guru-guru. Biarlah Menteri-menteri yang cerdik pandai tahu kita warga pendidik juga mempunyai suara dan ada masanya akan berasa letih. Marilah kita berganding bahu menyokong parti pembangkang supaya suatu hari nanti kerajaan pada hari ini akan buka mata kepada keperitan yang terpaksa kita lalui saban hari.

Nota : Gambar adalah hiasan semata2.

Kejayaan Tok Guru Nik Aziz Menyatupadukan rakyat India n melayu di Kelantan

https://www.facebook.com/video/embed?video_id=10151542274579286

Kisah Kejayaan Samsung


Kisah Kejayaan Samsung




Samsung adalah salah satu penyedia OEM terbesar di dunia teknologi.

Didirikan oleh Lee Byung-chul pada tahun 1938 sebagai syarikat menjual mee dan makanan laut kering, Samsung kemudiannya berkembang sebagai syarikat perdagangan eksport pelbagai produk dari Korea Selatan ke Beijing, China.

Kemudiannya Samsung secara bertahap berkembang menjadi syarikat multinasional seperti sekarang ini.

Perkataan Samsung bererti "tiga bintang" di Korea.

Hal ini menjadi nama yang terkait dengan pelbagai jenis dunia perniagaan di Korea Selatan dan di pelbagai tempat lain di dunia.

Kini diperingkat antarabangsa, Samsung membesar dengan nama dengan industri elektronik, informasi teknologi dan pembuatan



Sejarah Samsung

Sejarah Samsung bermula pada tahun 1938 dimana Lee Byung-Chull (1910-1987) berasal dari keluarga pemilik tanah yang luasdi daerah Uiryeong datang ke kota Daegu dan mendirikan Samsung Sanghoe, sebuah syarikat perdagangan kecil dengan 40 orang pekerja yang berlokasi di Su-dong (sekarang Ingyo-dong).




Lee Byung-Chull


Syarikat yang dibangunkan Lee mengalami kemajuan dan ia memindahkan pejabat urusannya ke Seoul pada tahun 1947.

Ketika Perang Korea, Lee terpaksa meninggalkan Seoul dan mendirikan kilang penyulingan gula di Busan yang dikenali dengan nama Cheil Jedang.

Setelah perang tamat, pada tahun 1954, Lee mendirikan Cheil Mojik dan membangun kilang di Chimsan-dong, Daegu sebagai yang mengeluarkan tekstil.




kilang Samsung di Chimsan-dong, Daegu


Perkembangan Samsung

Dari tahun 1958 dan seterusnya Samsung mulai melebarkan sayapnya ke industri lain seperti kewangan, media, bahan kimia dan pembuatan kapal sepanjang tahun 1970-an.

Pada akhir 60-an, Samsung Group mulai masuk ke dalam industri elektronik.

Untuk memastikan pertumbuhan syarikat berkembang dengan pesat, Samsung membahagikan tugas kerja dalam bentuk divisyen-divisyen elektronik, di antaranya Samsung Electronics Co Devices, Samsung Electro-Mechanical Co, Samsung Corning Co, dan Samsung Semiconductor & Telecommunications Co serta membuat fasiliti di Suwon.

Produk pertamanya adalah televisyen hitam-putih.

Pada tahun 1980, syarikat yang diakuisisi oleh Hanguk tongsin jeonja di Gumi, mulai membuat peranti telekomunikasi.

Produk awalnya adalah switchboards.

Bermula dari produk ini, Samsung mulai menghasilkan telefon dan mesin faks dan akhirnya menjadi Samsung's mobile phone manufacturing.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 900x732.


Daripada kilang inilah, Samsung telah menghasilkan hampir satu billion telefon bimbit sehinggalah hari ini.






Pada akhir 1980-an dan awal 1990-an, Samsung Electronics berinvestasi dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D).

Pelaburan dalam R&D ini sangat penting untuk mendorong syarikat itu ke garis depan dalam industri elektronik global.

Pada tahun 1980-an Samsung adalah syarikat penghasil, pengedar, dan menjual pelbagai jenis peralatan dan produk elektronik di seluruh dunia.

Pada tahun 1982, Samsung membangunkan sebuah kilang untuk menghasilkan televisyen di Portugal.

Pada tahun 1984 pula, Samsung membangunkan sebuah lagi kilang bernilai $ 25 juta di New York.

Dan pada tahun 1987, samsung membangunkan kemudahan lain bernilai $ 25 juta di UK.






Ekspansi Samsung

Pada tahun 1987, pengasas dan ketua Samsung, Lee Byung-Chull meninggal dunia dan Kun-Hee Lee mengambil alih jawatan sebagai pengerusi Samsung.

Pada tahun 1990-an Samsung mulai membangunkan kilang melebarkan sayapnya secara global di Amerika Syarikat, Britain, Jerman, Thailand, Mexico, Sepanyol dan China sehingga 1997.

Samsung mulai bangkit sebagai syarikat global pada 1990-an.

Cabang pembinaan Samsung berjaya mendapatkan kontrak untuk membangun satu daripada dua menara berkembar Petronas Towers di Malaysia, Taipei 101 di Taiwan dan Khalifa Burj di Emiriyah Arab Bersatu (UAE).






Pada tahun 1993, Lee Kun-hee menjual 10 anak syarikat Samsung Group, memperkemas dan menggabungkan beberapa operasi dan anak syarikatnya untuk fokus kepada 3 industri teras iaitu elektronik, teknikal, dan bahan kimia.

Pada tahun 1996, Samsung membeli kembali Sungkyunkwan University Foundation.



Samsung Menghadapi Krisis Kewangan Asia 1997

Pada tahun 1997 hampir semua syarikat perniagaan di Korea mengalami krisis besar dan tidak terkecuali Samsung.

Mereka menjual beberapa unit perniagaan masing-masing untuk mengurangkan beban hutang dan mengurangkan pekerja kepada 50000 orang.

Namun berkat pelaburan dalam industri elektronik, Samsung berjaya untuk bertahan dan terus berkembang hingga saat ini.

Dibandingkan dengan syarikat besar yang lain di Korea, Samsung terselamat dari krisis kewangan Asia tahun 1997 yang relatifnya tidak berpengaruh besar terhadap Samsung.

Namun, Samsung Motor dijual kepada Renault kerana mengalami kerugian yang signifikan.

Pada tahun 2010, saham Renault Samsung sebanyak 80.1 peratus dimiliki oleh Renault dan 19.9 peratus dimiliki oleh Samsung.

Selain itu, Samsung menghasilkan pelbagai pesawat dari tahun 1980-an 1990-an.

Syarikat ini didirikan pada tahun 1999 sebagai Korea Aerospace Industries (KAI), hasil penggabungan antara tiga bahagian aerospace domestik utama Samsung Aerospace, Daewoo Heavy Industries, dan Hyundai Space dan Aircraft Company.



Samsung Mulai Berjaya

Samsung menjadi pengeluar terbesar memory chips di dunia pada tahun 1992, dan pembuat chip dunia terbesar kedua setelah Intel.

Sepuluh tahun kemudian, Samsung tumbuh menjadi pengeluar terbesar di dunia membuat panel layar liquid-crystal.

Pada tahun 2006, S-LCD didirikan sebagai syarikat kerjasama antara Samsung dan Sony dalam rangka menyediakan pengeluaran yang stabil dari panel LCD untuk mereka dan pengoperasian kilang-kilang serta membangun kemudahan di Tangjung, Korea Selatan.





Samsung Mengungguli Sony Sebagai Perusahaan Elektronik Terbesar

Samsung Electronics mengungguli Sony sebagai salah satu jenama paling popular di dunia pengguna elektronik pada tahun 2004 dan 2005.

Dan kini Samsung menjadi pengeluar telefon pintar terbesar mengatasi Apple Inc. sekaligus pengeluar telefon bimbit terbesar dunia mengatasi Nokia.





Samsung Semakin Maju

Kejayaan Samsung sebagai sebuah penyedia teknologi terus berkembang melalui penggabungan beberapa anak syarikatnya seperti Samsung Electronics telah bergabung dengan Samsung Semikonduktor dan Telekomunikasi.

Dengan cara ini ia dapat membantu Samsung untuk terus utuh di pasaran global dengan produk teknologi tinggi yang akan menjadi pilihan di setiap rumah.

Perkembangan ini dijangka berkembang untuk dekad berikutnya di mana Samsung terus akan melampaui batas dan restrukturisasi rencana bisnes untuk sentiasa mengikut trend global.

Mengaplikasikan bentuk baru pengurusan terbukti menjadi perpindahan yang bijaksana bagi Samsung di mana produk dihasilkan mereka sentiasa mendahului pesaing lain dengan ciri atau aplikasi yang satu tingkat lebih tinggi berbanding pesaing, tetapi pada harga yang munasabah dan berpatutan.






Belajar dari Samsung

20 tahun tahun lalu, tidak ramai yang meramalkan bahawa Samsung dapat mengubah dirinya dari pengeluar peralatan kos rendah kepada pemimpin dunia dalam R&D, pemasaran, dan reka bentuk, dengan jenama yang kini lebih bernilai daripada Pepsi, Nike, atau American Express.

Malah masih ramai yang ragu akan strategi yang telah digunapakai Samsung, yang kini telah terbukti berjaya.

Selama dua dekad, Samsung telah mengaplikasikan cantuman amalan perniagaan Barat ke dalam sistem asasnya yang bermodelkan sistem perniagaan Jepun, menggabungkan tradisi kehebatan pembuatan kos rendah dengan keupayaan untuk membawa produk berkualiti tinggi, margin tinggi produk berjenama dengan pantas ke pasaran.

Menjadi sebuah organisasi yang memberi tumpuan kepada peningkatan proses yang berterusan, Samsung memberi tumpuan kepada inovasi yang berasaskan strategi 'Blue Ocean Strategy'. Inovasi inilah menjadi modal Samsung untuk terkehadapan dalam setiap produknya.

Samsung turut mementingkan pembinaan imej untuk jenamanya, di mana kira-kira 20 peratus daripada perbelanjaannya adalah untuk penjenamaan.



Untuk itu, Samsung secara agresif menjadi penaja beberapa kejohanan besar dunia antaranya Sukan Olimpik dan World Cupdemi untuk meningkatkan nilai jenamanya.

Untuk menghasilkan tenaga kerja yang berprestasi, Samsung membawa tenaga kerja luar yang tidak boleh bertutur bahasa dan tidak biasa dengan budaya syarikat.

Disebalik tradisi Confucian yang menghormati pekerja yang lebih tua, Samsung sebaliknya memperkenalkan sistem gaji merit dan promosi jawatan, meletakkan sesetengah orang muda dalam kedudukan kuasa ke atas orang-orang yang lebih tua berbanding mereka.

Ia telah menjadi laluan kepada perubahan pemikiran dalam strategi pengurusan masa kini.

Rahsia kejayaan terus Samsung dalam peningkatan struktur pengurusan dan penerapan falsafahnya :

"Kami akan mencurahkan sumber daya manusia dan teknologi untuk menciptakan produk dan perkhidmatan, sehingga memberikan sumbangan yang lebih baik kepada masyarakat global."


Sunday, April 28, 2013

Anwar Ibrahim : PM Malaysia ke 7 ...

Dia masuk UM tahun 1968, di waktu prime years bagi student movement di Malaysia. Dia grad tahun 1971.

Ini berlaku 45 tahun dulu... hampir separuh abad lepas. Ini di zaman perang Vietnam... Zaman perang dingin. Zaman 13 Mei. 

Dalam UM lagi dia dah start buat nama.

Kalau kau pernah belajar kat IPTA, cuba ingat-ingatkan balik wajah presiden kelab pelajar muslim kat U kau, kalau kau kenal la pun dia sapa...

Anwar adalah presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia waktu tu. Dan beza dia dengan mana-mana tokoh pelajar tempat kau, dia dah pun mencipta nama di kalangan public.

Dalam waktu tu dia dah berkongsi pentas dengan Mahathir, untuk mengkritik pentadbiran Tunku Abdul Rahman.

Tahun 1971 dia graduate, dia tubuhkan ABIM dengan kawan-kawan dia.

ABIM dulu jangan samakan dengan ABIM sekarang... sekarang memang low profile. 

Tapi dulu, dalam sekelip mata under his leadership ABIM jadi terkenal di seluruh dunia. Ini bukan aku saja gebang kasi sedap cerita.

Masa ni dia kenal dengan Miswari, Erdogan, Abdullah Gul, Syeikh-Syeikh terkemuka di seluruh dunia... serta lain-lain leader belia dunia waktu tu, termasuk dari sekular barat.

Dalam masa yang sama dia jadi presiden Majlis Belia Malaysia.





Tahun 1974, umur dia 27 tahun, dia dah masuk ISA.

Macam mana dia sekarang difitnah oleh BN, gitu la juga attitude kerajaan BN waktu tu.

Tapi dia tak peduli semua tu.

Dia habiskan banyak masa untuk agenda politik non-partisan dia.

Dia dijemput join PAS, tapi dia reject.

Dia tetap bergerak sebagai NGO.

Dia tubuhkan Yayasan Anda.

Dia buka sekolah tuisyen percuma di Kampung Baru dan Pantai Dalam untuk bantu anak-anak orang miskin bandar.

Ini semua berlanjutan sehingga tahun 1982, tahun dia masuk UMNO.




Orang boleh cakap macam-macam pasal dia kerana dia join UMNO.

Orang UMNO selalu dipalitkan dengan perkara buruk.

Bila ada kerbau lain yang pernah mandi kat dalam kubang yang sama, bila diejek kerana comot berlumpur dia akan bangkitkan yang kerbau satu lagi tu pun dulu main lumpur juga.

Nah sekarang kita cerita pasal kerbau ni di zaman dia belum pandai terjun masuk kubang.




Di zaman inilah nampak nilai legendary dia, dan nilai ini sah laku sampai sekarang.

Fikirkan... berapa ramai pemuda yang boleh jana sokongan dan penyokong untuk menjayakan sebuah organisasi baru?

Pemuda-pemuda UMNO zaman sekarang hanya pandai melompat masuk organisasi yang dah mantap, dan jadi parasit.

Jika Anwar menunjukkan leadership sejati dengan kemahiran kepimpinan sejati, pemuda-pemuda UMNO pulak hanya pandai menebar pesona untuk cari pengaruh... nothing genuinely productive comes out of them.

Fikirkan... pemuda-pemuda UMNO hanya pandai cari projek dalam parti.

Tapi Anwar, dia boleh cari duit entah dari sumber mana, bukan untuk diri sendiri tapi untuk anak-anak orang lain.

He gains nothing out of it.

Hidup dia tidaklah mewah. Mak bapak dia tidaklah kaya.

Orang-orang zaman sekarang, keluar universiti tak ada kerja kosong mereka hanya bising "Kerja tak ada kosong".

Anwar, dia tak tunggu orang kasi dia makan, dia boleh cari duit untuk tanggung kebajikan orang ramai.


Zaman sekarang, UMNO bela budak-budak dia yang pernah jadi leader Aspirasi kat universiti. UMNO groom untuk letak kat dalam Majlis Belia Malaysia.

MBM dah jadi puppet UMNO. Perjawatan dalam MBM adalah dicatur, bukan ditandingi.

Tapi Anwar waktu tu dia boleh champion jawatan presiden MBM, dan ini di zaman di mana pergerakan belia tengah hot... dia ada banyak saingan.







Untuk lebih 15 tahun Anwar macam ni.

Ini sewaktu dia di usia antara 20 tahun hingga 35 tahun.

Antara 1968-1971 dia di UM (20-24 tahun) tapi aku kira juga sebab dia kat Universiti pun dah agak mantul dalam pergerakan.


Now, this is a very long time... prime years.

Kalau nak banding dengan pemuda sekarang grad umur 21/22, terus join UMNO (bagi yang ambitious).

Tapi kalau nak kata dia join UMNO untuk kesenangan atau karier politik, he could have done it sooner. But he didn't, did he?




Segah mana nama dia dalam 15 tahun tu?

1973, dia jadi Penasihat Majlis Belia Bangsa-Bangsa Bersatu. Ini berlaku sewaktu dia masih berada di luar kerajaan.

1979, dia menerima Pingat Utama Iqbal 100 Tahun oleh Presiden Zia Ul Haq, Presiden Pakistan.

dan... kalau kau baca artikel aku, memoir Wan Azizah, ada direkodkan ketika dia first dating dengan Wan Azizah, dia cancel date dia sebab dia kena pergi Iran sebagai wakil BELIA ASIA untuk congratulate rejim Khomeini sempena kemenangan dalam Revolusi Iran 1979.


Tanya la diri kau... agak-agak siapa yang kau kenal yang ada achievement macam ni pada usia muda macam ni?


Macai UMNO pertikaikan dia ambil jurusan Pengajian Melayu.

Aku nak tanya, kalau orang tu ambil ijazah dalam jurusan origami main lipat-lipat kertas sekali pun, apakah achievement macam ni tak legendary?


Apa yang dia buat waktu ni, bagi aku, aku tak kira soal moral (itu pun kalaulah benar) boleh mencacatkan sumbangan dia.

At least dari segi niat sekali pun, ikhtiar dan kesungguhan dia pada aku is something he can be proud of.





Fast forward to 1982... Dia masuk UMNO.

Let's see how fast he built his career inside UMNO.

Beberapa bulan sebelum PRU dia join UMNO.

Tiba PRU dia jadi calon... berapa ramai yang bertahun masuk UMNo tapi tak dapat jadi calon?

Dan dia menang besar...

1982 - 1983 Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
1983 - 1985 Menteri Belia dan Sukan
1985 - 1986 Menteri Pertanian

1986 - 1990 Menteri Pendidikan
1990 - 1998 Menteri Kewangan

1993 – 1998 Timbalan Perdana Menteri

Yang warna biru tu, itu junior ministership... itu untuk acah-acah testing je.

siapa-siapa pun akan diuji dengan portfolio kementerian macam tu.

Tapi lihat juga, betapa sekejap dia pegang jawatan Timbalan Menteri.

Hanya dalam setahun lebih. Kemudian terus dah lompat jadi menteri penuh.

Menteri Belia dan Sukan pun sekejap je... hanya 2 tahun lebih.

Dalam tempoh 4 tahun, dia dah jadi menteri kanan.

Menteri Pendidikan is a very big portfolio.

portfolio besar sebab kat situ banyak duit, ertinya banyak orang nak kementerian tu. Tapi dia dapat, hanya dalam tempoh 4 tahun.

Hanya dalam tempoh 10 tahun... dia dah jadi TPM.





Ok... terus kepada selepas dia dipecat.

kalau kau tengok video tu, dia dah tahu dia akan diambil oleh polis.



Anwar... dia tak macam Musa Hitam atau Ku Li.

Dua orang ni kena tendang dengan Mahathir, terus diam.

Anwar, he fought back.




The odd is on Mahathir. Mahathir control polis kuat.

Ever since Anwar join UMNO, tak banyak orang yang kacau Mahathir dari luar.

Mahathir ada banyak masa untuk perkemas grip dalam PDRM.

Mahathir jadi totalitarian yang sempurna.

Kes Memali, Operasi Lalang, dsb. 

Setakat Mat Sabu dan Lim Kit Siang, celah gigi je buat Mahathir.



So Anwar patut dah masak dan tahu risiko lawan Mahathir.

Yet still, he puts up a fight.




Kalau kau lihat video yang aku letak tu, Anwar sempat tinggal pesan kat anak-anak.

Dude, the way he speaks... dan mengenangkan sekali kegilaan polis di zaman tu, dan kegilaan Mahathir tu sendiri, aku rasa Anwar is preparing for the worst.... DEATH.

Apakah dia mengaku kalah?

Naaaaay... dengan tenang dia pesan kat W.Azizah, jika dia diambil malam tersebut, biarkan dia pergi sebagai pejuang.

Dengan anak-anak dia sampaikan amanat terakhir seorang bapa...

Aku tak anggap dia rekod video sebagai gimik untuk raih simpati rakyat... aku tak pernah tengok pun video tu.

Aku faham, sebab anak-anak dia masih kecil-kecil... they don't even understand the gravity of the situation, aku nampak anak-anak dia yang kecik masih senyum-senyum lagi.

Anwar rasanya ingin tinggalkan video supaya anak-anak dia boleh tengok balik bila usia dah cukup besar untuk faham dan ingat pesanan dia.

His calmness... his eagerness to finish up his fight, terima apa saja bakal mendatang asalkan lawan tetap lawan, that makes him legendary, to me.





Tentang KeADILan, aku rasa itu pun perancangan dan penyeliaan oleh Anwar dari dalam penjara...

Azmin is his close aide. Dengan bantuan Azmin yang dah biasa dengan carakerja Anwar, it makes it easier.


Here comes another point that makes him lagendary....


He could build youth organisation, a very internationally successful one, dalam 2-3 tahun.

Kali ni dari dalam penjara, well, it takes a bit longer tu success... 

tahun 2004 hanya Wan Azizah yang dapat bertahan, itu pun dari kubu kuat Permatang Pauh.



2004 - dia bebas dari penjara. 5 tahun tak boleh bertanding.

2004-2006 - rehat sat, mengajar kat luar negara.

2006 - announce untuk main politik semula. but still dia masih mengajar part time. selalu kat luar.

2007 - still sekali sekala dia dah mula in-charge. cthnya waktu BERSIH 1.0

2008 - PR menang besar... rakyat mula bersatu.


within 2 years dalam serius tak serius, dia dah sebabkan heavy casualties pada pihak BN.

2008-2013 - Betul-betul dia pulun... 

2013 - sendiri tengok la rakyat macam mana kalau dia datang buat ceramah...









so you see... this guy, umur dia 20an, atau umur dia 60an, dia tetap dengan special touch dia.

he can organize and mobilize.

with great efficiency.

in 6-7 years (2006-2013) dia boleh pulun kasi goncang Malaysia.




Dulu dia nobody.

Dia melonjak naik sebagai pemimimpin belia.

dia tinggalkan belia, dia join UMNO dan merecup jadi TPM.

kemudian dia back to square one.

in just one night, dia kembali sifar.





UMNO tarik dia masuk, UMNO tendang dia keluar.

Buang masa 15 tahun dalam UMNO.


So dalam keadaan Sifar, dia buat parti dia sendiri...

duduk dalam jel.

lepas keluar jel, nikmati kebebasan sat.



kemudian dalam tempoh 6/7 tahun, dari cuma Wan Azizah sorang je PKR dalam Parlimen, dia boleh naikkan semula PKR bersama PR.


Dia hanya perlukan 7 tahun untuk robohkan UMNO.



mind you, ramai ahli PKR yang sokong dia tahun 98/99 dulu dah keluar..

so PKR has been rebuilt, reinforced, made fit for battle once again with fresh faces.


Kalau nak campur waktu dia sebelum masuk jail pun, boleh dikira dalam 10 tahun la...


10 tahun untuk hancurkan UMNO.

still a great feat. worthy of a legendary status.





dan sebab tu pada aku, kalau dia tak masuk UMNO dulu, Mahathir punya regime tak sampai 20 tahun.

Waktu UMNO diharamkan dulu, waktu kecoh Semangat 46, mungkin PM yang naik waktu tu Anwar... mungkin PAS, mungkin parti dia sendiri.

Arwah Dato Asri Muda (PAS) pernah offer Anwar, kalau Anwar masuk PAS, ambillah jawatan Presiden PAS, dia sanggup berundur.

Bagaimana seorang politician senior macam tu, boleh sanggup berundur untuk seorang pemuda berumur 30an.


Anwar umur 30an sudah ditawar jadi presiden PAS. Anda bagaimana?

Tidakkah beliau seorang lagenda?